"Smidt væk"

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Re: "Smidt væk"

Indlægaf ShuruQ » 15. apr 2016, 14:16

^^.

Ganske givet. Og som på dit billede antyder er det konteksten der nok er vigtigst da smide væk lige så fint, uden yderligere kontekst, kan betyde det ene som det andet.

I dag var det a la:

"Jeg har købt din damper og prøvet den".

"Jeg har smidt min væk".

Så principielt burde jeg måske have vidst det, mrn det faldt mig ikke ind lige der :).

Synes bare det var en fjollet ting at lave en diskussion ud af, det er ikke jordens undergang at jeg lagde noget andet i det :-D.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 15. apr 2016, 18:56

Jeg opfatter både at smide ud og at smide væk som bevidste handlinger.

Var noget forsvundet, ville jeg sige, at det var blevet væk.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 15. apr 2016, 20:59

ShuruQ skrev:Jeg har lige haft en temmelig åndssvag diskussion.

Sætningen "Jeg har smidt min (damper) væk)".

Jeg opfatter det som en bevidst handling men der menes åbenbart at damperen er blevet væk.

I virkeligheden er det jo ikke noget at gøre en diskussion ud af, det siges med en mening, jeg opfatter det som noget andet. Det kan godt være jeg tager fejl, for er det bevidst ville det måske være "smidt ud", men jeg opfatter altså, medmindre der er en nærmere forklaring "smidt væk" som en bevidst handling.

Hvis nogen siger til dig "Jeg har smidt x væk", hvordan ville din umiddelbare opfattelse være?

Jeg har smidt min damper væk = Den er forsvundet, men det er min egen skyld.
Jeg har smidt min damper ud = Den har jeg bevist kasseret.
Jeg har forlagt min damper = Jeg kan ikke huske hvor jeg sidst gjorde af den.
Min damper er forsvundet = Den er forsvundet, og det er ikke min skyld.
Jeg har mistet min damper = Den er gået tabt.

Man skulle ellers tro at sådan et fartøj var til at holde styr på...
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 15. apr 2016, 22:30

ShuruQ skrev:^^.

Ganske givet. Og som på dit billede antyder er det konteksten der nok er vigtigst da smide væk lige så fint, uden yderligere kontekst, kan betyde det ene som det andet.

I dag var det a la:

"Jeg har købt din damper og prøvet den".

"Jeg har smidt min væk".

Så principielt burde jeg måske have vidst det, mrn det faldt mig ikke ind lige der :).

Synes bare det var en fjollet ting at lave en diskussion ud af, det er ikke jordens undergang at jeg lagde noget andet i det :-D.

Jo mere fjollet, jo vildere diskussion. Er det ikke sådan, reglen er? Bagepapir, håndklæder, hestelort på offentlig vej? :D
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 16. apr 2016, 06:10

^^…

Heldigvis gik det ikke helt over i bagepapir :-D.
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Urtekussen
Kort karma: 356
Likede indlæg: 2713

Indlægaf Urtekussen » 16. apr 2016, 06:48

Jeg tror jeg vil sige "Jeg har fået smidt den væk", hvis det er et uheld.

Og ellers har jeg smidt det ud.
1
200 kg i bænkpres?
Prøv med 4,8 kg i kussepres :deer:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3428

Indlægaf FruDulle » 16. apr 2016, 07:04

Jeg er så hausfrau at jeg troede at det var er dampstrygejern og tænkte at det var da vildt at et sådan bare kunne blive væk.

Smidt væk- det er forsvundet
Smidt ud- det er i skraldespanden
0
Whatever
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 16. apr 2016, 07:19

Ja, det er det med ikke at have hele konteksten med. Så kan en damper være mange ting. Beklager.

I dette tilfælde er der tale om en rygestopsrekvisit :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3439

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 10:09

Et andet udtryk, jeg faldt over i en tråd i dag, som flere bruger på en anden måde end jeg har været vant til, er: "den dag i dag" - brugt som, ja hvad ... en slags forstærkelse af "i dag" og evt. noget, der er i modsætning til tidligere.

Jeg har altid været vant til, at det betød "stadigvæk": De har altid gjort sådan og sådan, og det gør de den dag i dag.
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 17. apr 2016, 10:53

Jeg ville nok automatisk lave et opfølgende spørgsmål - "Kan du ikke finde den?" -, for at afklare, om det var blevet smidt ud eller blevet væk. At smide noget væk er ikke en korrekt sammensætning, netop fordi det at smide noget er en kastende handling, altså en bevidst handling, altså noget andet end at det er blevet væk. At noget er blevet væk og at noget er smidt ud er to gensidigt udelukkende hændelser, med mindre man ikke kan huske, at man har smidt det ud og derfor tror, at det er blevet væk. Selv ville jeg sige sige, at min damper var blevet væk, at jeg havde mistet den, at jeg ikke kunne finde den. Havde jeg smidt noget, ville jeg have smidt det ud eller smidt det hen til nogen.
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 17. apr 2016, 12:33

LaScrooge skrev:Jeg ville nok automatisk lave et opfølgende spørgsmål - "Kan du ikke finde den?" -, for at afklare, om det var blevet smidt ud eller blevet væk. At smide noget væk er ikke en korrekt sammensætning, netop fordi det at smide noget er en kastende handling, altså en bevidst handling, altså noget andet end at det er blevet væk. At noget er blevet væk og at noget er smidt ud er to gensidigt udelukkende hændelser, med mindre man ikke kan huske, at man har smidt det ud og derfor tror, at det er blevet væk. Selv ville jeg sige sige, at min damper var blevet væk, at jeg havde mistet den, at jeg ikke kunne finde den. Havde jeg smidt noget, ville jeg have smidt det ud eller smidt det hen til nogen.

Netop.

Altså jeg spurgte "hvorfor"? Altså som i hvorfor har du smidt den ud. Fik svaret at han ikke kunne finde den og så svarede jeg lidt som du skriver at jeg troede han havde smidt den ud, fordi jeg i ordet smide ser en bevidst handling og at formuleringen forvirrede mig lidt. Så endte det lidt i jeg ikke forstod dansk slang :P. Hvilket gjorde jeg spurgte her.

Jeg er det som du gør.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 12:45

OT: udtales "damper" på dansk eller engelsk? :)
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 17. apr 2016, 12:57

dgd2007 skrev:OT: udtales "damper" på dansk eller engelsk? :)

På dansk. Det gør jeg i hvert fald :).
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. apr 2016, 13:04

LaScrooge skrev: At smide noget væk er ikke en korrekt sammensætning, netop fordi det at smide noget er en kastende handling, altså en bevidst handling, altså noget andet end at det er blevet væk.

Det er ikke nødvendigvis en bevidst handling, for det er en metafor, der ikke skal fortolkes bogstaveligt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 13:05

ShuruQ skrev:På dansk. Det gør jeg i hvert fald :).

Ok, tak! Så ville jeg være blevet endnu mere forvirret over din kollegas udmelding ...

Billede
0

Tilbage til "Sprog"