Frakke i 100% uld - holdbarhed?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 656

Frakke i 100% uld - holdbarhed?

Indlægaf Jailbird » 16. apr 2016, 10:16

Er 100% uld holdbart som materiale til frakker? Jeg har engang læst at uld skulle blandes med et andet materiale for at være holdbart, så jeg er lidt mistænkelig over en 100% uldfrakke.

Men please sig ja, for jeg har endelig fundet en frakke som ikke ligner en badekåbe og som opfylder alle mine krav :D
0
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Re: Frakke i 100% uld - holdbarhed?

Indlægaf milisa » 16. apr 2016, 10:23

Kan ikke sige noget generelt. Men købte for 4 år siden en 100% uldfrakke brugt. Dvs den er 5-6 år nu. Den er blevet renset én gang, to af knapperne har jeg skulle sy i igen, men det er det. Den er fremragende stadigvæk!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Re: Frakke i 100% uld - holdbarhed?

Indlægaf Kattefjæs » 16. apr 2016, 10:45

Det kommer helt an på uldens kvalitet. Hvis det er god uld, så kan det holde i mange år. Hvis ikke kan det blive et fnullerhelvede uden lige på meget kort tid. Så det er svært at sige.

Uld skal gerne blandes med et andet materiale, fx nylon, for at være slidstærkt. Dvs. at man sagtens kan bruge ren uld til frakker, bluser osv. hvis bare ulden er af god kvalitet - men hvis man skal lave strømper af det, så skal det helst ikke være ren uld. Strømper gnides rundt i sko og på gulve, så da vil selv uld af god kvalitet hurtigt blive slidt og fnulre. Da er det bedst med en blanding.

Din frakke kan sagtens være fantasisk selvom den er af ren uld - det behøver ikke være en blanding til frakker - men det kommer jo helt an på hvordan ulden ellers er behandlet og om den er af høj nok kvalitet.
0

Tilbage til "Mode"