Hvordan søger man uopfordret?

Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 287
Likede indlæg: 4427

Hvordan søger man uopfordret?

Indlægaf Rosa Espinosa » 18. apr 2016, 16:27

Ja, hvordan gør man det?

Snakkede med jobcenteret om det og de anbefalede mig at google firmaet/afdelingen og så finde ting som jeg undrede mig over. Når jeg havde gjort det, så skulle jeg ringe til afdelingen og så spørge om de her ting og for at skabe kontakt. Til sidst skulle jeg sende en ansøgning.
Hvad så hvis man ingen spørgsmål har?

Og hvordan indleder man sin ansøgning? Skal man skrive meget om hvorfor man lige præcis søger ved dem, eller skal man holde det mere som en almindelig ansøgning?

Vil det være dumt, at skrive at man søger alt fra fastansættelse, vikariat og virksomshedspraktik. Jeg er blevet færdiguddannet i januar og har brug for alt den erfaring jeg kan, derfor søger jeg alt. Det skal siges at der er store sparerunder, derfor tør jeg heller ikke håbe på fastansættelse med det samme.

Det er mange spørgsmål, men håber I har nogle guldkorn. Er lidt på bar bund.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Re: Hvordan søger man uopfordret?

Indlægaf LaScrooge » 18. apr 2016, 16:50

Når du søger uopfordret tror jeg, at motivationen for at søge hos netop den virksomhed er meget vigtig at få formuleret og den skal indlede ansøgningen.

Motivationen kan både bunde i formel og uformel viden om virksomheden, tænker jeg. Nogen, du kender, som har sagt noget pænt om noget ved den, som tiltaler dig på grund af X. Den kan have et rigtig godt ry på de og de områder, som tiltaler dig fordi. Når du ringer til virksomheden kan du spørge ind til bestemte ting, som du kan skrive med i motivationen, fx ting, som ikke kan læses af dens hjemmeside. Måske giver den mulighed for at arbejde med et bestemt speciale eller har gode talentplejeprogrammer, fx. Hvad det nu kan være.

Hvilken branche er du indenfor?

Når du søger uopfordret tror jeg, at du skal skrive en kortere, mere personlig ansøgning, som giver et indtryk af hvem du er, hvor dine styrker ligger, hvor dine ambitioner er, og hvorfor du søger netop hos dem. Jeg tænker at formålet er at vække deres interesse for netop din profil, så de får lyst til enten at hente dig til samtale/kaffemøde, eller gemmer din ansøgning til en anden gang.
CV'et skal så klart og præcist liste dine faglige kompetencer og din erhvervserfaring.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4092

Indlægaf Viskelæder » 18. apr 2016, 16:55

Enig med LaScrooge i, at det er vigtigt at skrive, hvorfor du netop søger hos dem. Jeg søgte en del uopfordret, da jeg var ledig, og jeg fik rigtig gode tilbagemeldinger på dem, selv når det var afvisninger, fordi jeg havde læst på deres hjemmesider og sat mig lidt ind i, hvad de lavede lige der.

Jeg synes ikke, man skal ringe bare for at ringe.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 18. apr 2016, 17:03

Det er godt, det er også nogen af de tanker jeg havde gjort mig, var bare ikke sikker på hvordan jeg skulle indlede ansøgningen.

Jeg søger inde for sundhedsvæsenet og de steder jeg har tænkt mig at søge, er steder hvor jeg har været i praktik, så kender stederne. Jeg kan dog ikke love for, at de kan huske mig, for så meget har lederne af afdelingerne heller ikke med de studerende at gøre.
Jeg kan bare slet, slet ikke finde noget at spørge dem om. Sådan noget med at spørge om fx implementeringen af en ny analyse eller et screeningprogram, det virker bare så malplaceret, når jeg ikke har noget med arbejdspladsen at gøre.

CV'et synes jeg der er styr på. Har kun mine praktiker at fremhæve, men synes jeg har skrevet alt det erfaring jeg har opnået (i punktform, ganske kort), så de ikke skal bruge tid på at oplære mig i de ting. Så det synes jeg giver et fint overblik.
0
Du kan ikke klandre mig for, at der har været en polohest inde og rode i mit sølvtøj
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 317

Indlægaf Myresluger » 18. apr 2016, 18:11

Jeg har ansat en del medarbejdere - og madmarked tydeligt den tradition at man skal ringe og stille spørgsmål. Og jeg må indrømme at dem der bare ringer for at ringe får et minus i min bog.. Det er så irriterende, og får i mine øjne folk til at virke uinteresserede - hvis ikke man kan finde på relevante spørsmål skal man lade være med at ringe!!

Har man gode spørgsmål er det fint;)
1
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 18. apr 2016, 18:19

Er helt med på den med ikke at ringe, for bare at ringe. Det er derfor jeg ikke har gjort det. Ville ikke have at de synes jeg er et fjols :genert:

Nu du nævner du har ansat en del. Hvor meget synes du at motivationen for at søge på den bestemte arbejdsplads skal fylde. Indtil videre fylder den del 1/3 af siden.
0
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5862

Indlægaf Smiling_Goat » 18. apr 2016, 22:09

Rosa Espinosa skrev:Ja, hvordan gør man det?

Snakkede med jobcenteret om det og de anbefalede mig at google firmaet/afdelingen og så finde ting som jeg undrede mig over. Når jeg havde gjort det, så skulle jeg ringe til afdelingen og så spørge om de her ting og for at skabe kontakt. Til sidst skulle jeg sende en ansøgning.

Og hvordan indleder man sin ansøgning? Skal man skrive meget om hvorfor man lige præcis søger ved dem, eller skal man holde det mere som en almindelig ansøgning?

Vil det være dumt, at skrive at man søger alt fra fastansættelse, vikariat og virksomshedspraktik. Jeg er blevet færdiguddannet i januar og har brug for alt den erfaring jeg kan, derfor søger jeg alt. Det skal siges at der er store sparerunder, derfor tør jeg heller ikke håbe på fastansættelse med det samme.

Jeg har søgt uopfordret en enkelt gang, og blev faktisk tilbudt en stilling.

Jeg indledte min ansøgning med at skrive, at jeg havde holdt lidt øje med virksomheden, og kunne se at de ofte søgte nye medarbejdere, hvilket for mig indikerede, at de var en virksomhed i vækst, og jeg gerne ville være med (eller sådan noget.)

Så forklarede jeg i resten af ansøgningen, hvorfor de manglede mig helt afsindigt meget. Dette skrev jeg ud fra oplysninger fra deres hjemmeside, hvor jeg kunne se, hvilke afdelinger de havde, og hvad man lavede der - så jeg kunne beskrive præcis, hvor jeg kunne være en fordel at have.

Til sidst skrev jeg, at jeg ville arbejde de timer, de kunne tilbyde mig. Fuldtid, deltid, det var lige meget.

De havde faktisk kontrakten udfærdiget, da jeg kom til samtalen :P

Man kan også på jobindex søge på en virksomheds jobopslag igennem tiden. På den måde kan man få lidt inspiration ift. hvad de typisk søger i en medarbejder, og det kan hjælpe med målretningen af ansøgningen.
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa

Indlægaf Rosa Espinosa » 18. apr 2016, 22:19

Smiling_Goat skrev:
Rosa Espinosa skrev:Ja, hvordan gør man det?

Jeg har søgt uopfordret en enkelt gang, og blev faktisk tilbudt en stilling.

Jeg indledte min ansøgning med at skrive, at jeg havde holdt lidt øje med virksomheden, og kunne se at de ofte søgte nye medarbejdere, hvilket for mig indikerede, at de var en virksomhed i vækst, og jeg gerne ville være med (eller sådan noget.)

Så forklarede jeg i resten af ansøgningen, hvorfor de manglede mig helt afsindigt meget. Dette skrev jeg ud fra oplysninger fra deres hjemmeside, hvor jeg kunne se, hvilke afdelinger de havde, og hvad man lavede der - så jeg kunne beskrive præcis, hvor jeg kunne være en fordel at have.

Til sidst skrev jeg, at jeg ville arbejde de timer, de kunne tilbyde mig. Fuldtid, deltid, det var lige meget.

De havde faktisk kontrakten udfærdiget, da jeg kom til samtalen :P

Man kan også på jobindex søge på en virksomheds jobopslag igennem tiden. På den måde kan man få lidt inspiration ift. hvad de typisk søger i en medarbejder, og det kan hjælpe med målretningen af ansøgningen.

Kanon, det er klart nogle fif jeg vil bruge. Vidste ikke lige hvordan jeg skulle flette det ind, det med at jeg vil tage hvad som helst de har, men kunne godt være man skulle slutte af med det. Tak for det :gogo:

Og tak til jer andre for svar også. I har været til meget mere hjælp end jobcenteret :lol: Sætter jeg pris på.
1
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 563

Indlægaf Lulu » 19. apr 2016, 11:12

Du kan også bare skrive at du som ledig nyuddannet opfylder kravene til virksomhedspraktik hvilket vil give arbejdspladsen op til otte uger for at finde ud af om du er deres fremtidige medarbejder. Nok formuleret lidt anderledes, det fik jeg meget positiv feedback på når jeg søgte uopfordret.
Normalt ville jeg aldrig nævne i en ansøgning at jeg er ledig men fordi det netop giver dig mulighed for en otte ugers indledende arbejdsprøvning tror jeg det er godt. Husk forøvrigt at sætte dig godt ind i hvordan reglerne er for virksomhedspraktik og tage den formular der skal udfyldes med så du også virker godt forberedt hvis de ønsker at se dig til samtale.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10148

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. apr 2016, 11:54

Mht. motiavation synes jeg godt, at der kan gå lidt inflation i det, så det ender med at tippe over i, hvad arbejdspladsen kan gøre for ansøgeren, og det var sådan noget, der kunne få mig til at lægge en uopfordret henvendelse væk igen, da jeg i sin tid sad med den slags.

Uanset hvor fantastisk en arbejdsplads eller branche er, er der også altid en hverdag, som skal køre rundt, og jeg vil mene, at man ved at kunne konkretisere, hvad man kan bidrage med her indirekte også får vist sin motivation, for man er næppe interesseret i at udføre sommetider rutineprægede opgaver et sted, hvor man i virkeligheden ikke gider være.
Meget store motivationsord fik mig i hvert fald ofte til at tænke, at ansøgeren vist havde et lidt forblommet indtryk af, hvad jobbet indebar, hvorefter jeg kom i tvivl, om vedkommende mon også ville kunne trives med den del af arbejdet, der ikke handlede om udvikling og visioner og "at brænde for" noget. I vores tilfælde handlede det om, at vi havde en profil og nogle værdier, som mange fandt interessante og nyskabende, men kiggede man andre steder på vores hjemmeside, kunne man også læse sig til, at vi samtidig havde en elevgruppe, der betød, at man ikke altid ville kunne gennemføre det planlagte fra A til B, og at det derfor ikke gik kun at tænke i sit eget produkt og sin egen selvrealisering. Det betød mindst lige så meget at kunne mestre det muliges kunst og ikke kun som en sur pligt.

Så ja, jeg vil sige Motivation Med Måde. Det er fint som en markant indledning, der skaber interesse hos læseren, hvorefter man hurtigt springer over til, hvad man konkret kan bidrage med fagligt og personligt. I den forbindelse har jeg både som leder og ansøger haft gode erfaringer med en telefonkontakt, der simpelthen tog udgangspunkt i spørgsmålet om, hvad arbejdspladsen særligt lagde vægt på, når det gjaldt ansatte i lige det job.
Hvad havde vi/de brug for lige nu? Hvad var aktuelt det vigtigste at kunne og være opmærksom på?
Jeg kan forestille mig, at det også fylder rigtig meget i en presset branche som sundhedsvæsenet.
0
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Job"