Der er altid noget, som er værre

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Der er altid noget, som er værre

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 16:50

Jeg har i længere tid gået og været godt og grundig træt af den evindelige undskyldning folk kommer med, for at lave forringelser. Det være sig politiske, familiære, samfundsmæssige eller ren og skær "du skal ikke beklage dig"-agtige kommentarer som folk skyder om sig med.

Ja, Danmark er klart et bedre sted end Etiopien. Så derfor skal vi ikke beklage os over tilstandene i Danmark... eller hvad? Betyder det, at mennesker der bor i Etiopien skal stoppe med at beklage sig over elendigheden i deres land, fordi deres naboland, Eritrea er langt værre?

Betyder det, at en person med svær gigt ikke skal beklage sig - for der er mennesker med uhelbredelig kræft?

Og selvfølgelig skal hjemløse ikke beklage sig i Danmark. For i andre europæiske storbyer sætter man nemlig anti-hjemløse-pigge som værn mod hjemløse.

Og så skal du iøvrigt ikke melde dig syg fra arbejde pga. en influenza. For der er jo folk som går rundt med Ebola.

Jeg kan blive ved. Jeg håber i fanger pointen her.

Jeg vil ønske at der kommer en "folkelig opstand" imod 'der-er-altid-noget-værre'-kommentarene ligesom vi har anti-feminister, eller andre samfundsrevsere.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1813

Re: Der er altid noget, som er værre

Indlægaf Sangius » 19. apr 2016, 16:52

Selvfølgelig må man beklage sig. Men det klæder altid at kunne se sine problemer i det store perspektiv, og sætte pris på det, man trods alt har. :)
4
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 16:53

Sangius skrev:Selvfølgelig må man beklage sig. Men det klæder altid at kunne se sine problemer i det store perspektiv, og sætte pris på det, man trods alt har. :)

Problemet er, at denne "sætten-i-perspektiv" bliver misbrugt som holdkæft-bolsje mod kritikere.
1
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3079

Indlægaf Rakel » 19. apr 2016, 16:55

Måske du skal omgås nogle andre mennesker? Jeg hører sjældent den tilgang til livet, du referer her som dominerende.
4
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1813

Indlægaf Sangius » 19. apr 2016, 16:56

gnostic skrev:
Sangius skrev:Selvfølgelig må man beklage sig. Men det klæder altid at kunne se sine problemer i det store perspektiv, og sætte pris på det, man trods alt har. :)

Problemet er, at denne "sætten-i-perspektiv" bliver misbrugt som holdkæft-bolsje mod kritikere.

Ja, det er røv-irriterende, samt meget ukonstruktivt. I sidste ende kan man jo bombe et samfund tilbage til stenalderen, hvis man aldrig må sætte krav der er højere end det værste sted i verden. o.O
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 16:56

Rakel skrev:Måske du skal omgås nogle andre mennesker? Jeg hører sjældent den tilgang til livet, du referer her som dominerende.

Det er desværre noget jeg støder på uanset hvor i verden. IRL som internettet.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 16:59

Sangius skrev:
gnostic skrev:

Ja, det er røv-irriterende, samt meget ukonstruktivt. I sidste ende kan man jo bombe et samfund tilbage til stenalderen, hvis man aldrig må sætte krav der er højere end det værste sted i verden. o.O

Hvilket netop er min pointe.

"Vi har det så dejligt her i landet" - siger folk, hvorefter de rask væk ønsker forringelser af hele det velfærdssamfund som er årsagen til at vi har det "så dejligt" set i forhold til andre lande. Eller kræver andre forringelser andre steder (politisk såvel som alle andre steder i livets forhold).

Altsammen med undskyldningen om, at "det er meget værre andre steder".
Senest rettet af gnostic 19. apr 2016, 17:01, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 19. apr 2016, 17:00

Jeg ved ikke om det er en generel kommentar folk kommer med, men jeg er enig I at det er røvirriterende når den kommer. Hvis jeg står midt i en livskrise, bliver denne sgu ikke mindre af at naboen har en værre krise.
0
Debattens sødeste :engel:
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 17:02

Flora skrev:Jeg ved ikke om det er en generel kommentar folk kommer med, men jeg er enig I at det er røvirriterende når den kommer. Hvis jeg står midt i en livskrise, bliver denne sgu ikke mindre af at naboen har en værre krise.

"nåhr... har du svær gigt i hele kroppen og kan du knapt nok bevæge dig? Beklager, men jeg har ingen sympati for dig, for Stephen Hawking (Astrofysiker) har multipel sclerose og kan ikke engang bevæge hans mund! - så stop med at beklage dig".

Jeg hader det.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 19. apr 2016, 17:07

gnostic skrev:
Rakel skrev:Måske du skal omgås nogle andre mennesker? Jeg hører sjældent den tilgang til livet, du referer her som dominerende.

Det kan du måske overveje hvorfor.

Du vælger i høj grad, hvem du vil omgås både på nettet og i livet og dermed har du indflydelse på, hvilke holdninger der fylder meget og dom vedbliver med det (det er relativt nemt at spotte mennesker uden empati og evne til dialog og min erfaring er, at det er muligt at sige fra overfor gentagelse af samme ståsted, hvis det er en konklusion og ikke et oplæg til dialog).

Denne holdning fylder tilsyneladende og provokerer dig - der kan du vælge ignore i et omfang, der gør, at det ikke generer dig. Holdningen kan du næppe ændre meget på, hvis men du kan vælge ikke at lade den have særlig meget plads i dit hverdagsliv.
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 17:17

Rakel skrev:
gnostic skrev:

Du vælger i høj grad, hvem du vil omgås både på nettet og i livet og dermed har du indflydelse på, hvilke holdninger der fylder meget og dom vedbliver med det (det er relativt nemt at spotte mennesker uden empati og evne til dialog og min erfaring er, at det er muligt at sige fra overfor gentagelse af samme ståsted, hvis det er en konklusion og ikke et oplæg til dialog).

Denne holdning fylder tilsyneladende og provokerer dig - der kan du vælge ignore i et omfang, der gør, at det ikke generer dig. Holdningen kan du næppe ændre meget på, hvis men du kan vælge ikke at lade den have særlig meget plads i dit hverdagsliv.

Jeg opfatter det som et samfundsproblem, og ikke KUN noget lokalt.
Jeg opfatter det faktisk som et globelt problem, og ikke kun nationalt.

Store internationale beslutninger træffes ud fra devisen om at "der er noget som er værre end noget andet, derfor behøver vi ikke gøre os umage" eller "Vi er de førende inden for [indsæt noget et eller andet land er førende inden for] og derfor behøver vi ikke gøre en ekstra indsats"

Eksempel:

http://www.politiko.dk/nyheder/df-veste ... -med-assad

Syriens diktator, Bashar al-Assad, er det mindre onde i forhold til terrororganisation Islamisk Stat. Derfor mener Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen (DF), at Vesten bør alliere sig med Assad i kampen mod islamisterne. Det skriver dr.dk.

Jeg vælger rigtignok hvem jeg vil omgås. Men uanset hvem jeg omgås, vil jeg altid være vidne til denne "der er noget værre end"-devisen.

Jeg søgte lidt på nettet og fandt ud af, at det faktisk er meget almindeligt blandt mennesker at sige det.

http://rationalwiki.org/wiki/Not_as_bad_as

Det viser sig at være en logisk fejlslutning kendt som "Relativ afsavn" (eng.: "Fallacy of Relative Privation").

Men Gyldendal laver selv denne logiske fejlslutning, idet de undlader at skrive, at sociologen Robert K. Merton lavede en gigantisk stor logisk fejlslutning da han formulerede hans teori "Middle range theory" som netop går på, at man ikke kan lave relative sammenligninger f.eks. relativ fattigdom.

http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_ ... eprivering
Senest rettet af gnostic 19. apr 2016, 17:32, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 19. apr 2016, 17:31

Til en hvis grad kan jeg godt se at nogen (især politikere) af og til kommer med udtalelser i den retning. Men din udlægning og eksempler vidner endnu en gang om, at du ikke kan gradbøje i hvilken grad det foregår, at jeg næsten ikke orker at gå videre i en diskussion om emnet.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 19. apr 2016, 17:33

gnostic skrev:
Rakel skrev:
gnostic skrev:

Jeg opfatter det som et samfundsproblem, og ikke KUN noget lokalt.
Jeg opfatter det faktisk som et globelt problem, og ikke kun nationalt.

Store internationale beslutninger træffes ud fra devisen om at "der er noget som er værre end noget andet, derfor behøver vi ikke gøre os umage" eller "Vi er de førende inden for [indsæt noget et eller andet land er førende inden for] og derfor behøver vi ikke gøre en ekstra indsats"

Eksempel:

http://www.politiko.dk/nyheder/df-veste ... -med-assad

Syriens diktator, Bashar al-Assad, er det mindre onde i forhold til terrororganisation Islamisk Stat. Derfor mener Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen (DF), at Vesten bør alliere sig med Assad i kampen mod islamisterne. Det skriver dr.dk.

Jeg vælger rigtignok hvem jeg vil omgås. Men uanset hvem jeg omgås, vil jeg altid være vidne til denne "der er noget værre end"-devisen.

Jeg søgte lidt på nettet og fandt ud af, at det faktisk er meget almindeligt blandt mennesker at sige det.

http://rationalwiki.org/wiki/Not_as_bad_as

Det viser sig at være en logisk fejlslutning kendt som "Relativ afsavn" (eng.: Fallacy of Relative Privation").

Okay - det er for mig at overdimensionere udsagnet.

Så må du jo gøre op med dig selv, om du vil sætte alt ind på at ændre den holdning eller lære at leve med det på en måde, der ikke ødelægger din livskvalitet.
Senest rettet af Rakel 19. apr 2016, 17:34, rettet i alt 1 gang.
1
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 17:34

Tux skrev:Til en hvis grad kan jeg godt se at nogen (især politikere) af og til kommer med udtalelser i den retning. Men din udlægning og eksempler vidner endnu en gang om, at du ikke kan gradbøje i hvilken grad det foregår, at jeg næsten ikke orker at gå videre i en diskussion om emnet.

Uanset gradbøjningen er teorien om relativ deprivering (eller snarere, sociologen Robert K. Merton's teori om det modsatte) forkert. Uanset "styrken".

Relativ deprivering er et faktum. At benægte at det er reelt, og dermed også absolut deprivering, er en logisk fejlslutning.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 19. apr 2016, 17:43

Rakel skrev:Okay - det er for mig at overdimensionere udsagnet.

Så må du jo gøre op med dig selv, om du vil sætte alt ind på at ændre den holdning eller lære at leve med det på en måde, der ikke ødelægger din livskvalitet.

Formålet med min tråd er at gøre min omverden bekendt med den logiske fejlslutning, og "gøre oprør" mod den når folk møder den, så tesen møder kamp til stregen HVER gang den fremsættes.
Senest rettet af gnostic 19. apr 2016, 17:43, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Generelt"