Skal du spise hveder i morgen?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Re: Skal du spise hveder i morgen?

Indlægaf Sorenspige » 20. apr 2016, 18:52

Vi skal hveder - købt ved bageren.

I min mands familie har de altid fået dem som aftensmad, så det gør vi også. Vi får smør, ost og makrelsalat på (endnu en tradition fra mandens familie).
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3263

Indlægaf DD_81 » 20. apr 2016, 19:17

Ja vi skal have hveder, hjemmebagte, det får vi altid.
Det veksler lidt imellem om de serveres som aftensmad, eller senere på aftenen. Kommer an på hvordan dagen lige ser ud.

Jeg skal bage på job i morgen, et ordentligt læs. Der var stor jubel da der blev tilbud hjemmelavede hveder, fremfor købe hveder :D
Så mon ikke jeg kan liste lidt med hjem til familien, så jeg slipper for at bage igen når jeg er hjemme.

Kardemomme, er i den grad et undervurderet krydderi i bagværk :ivrig:
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 11
Likede indlæg: 276

Indlægaf Lucia » 20. apr 2016, 19:52

fisken80 skrev:Det er sjovt, at der er flere der skriver, at de ikke har gjort det efter at de er flyttet hjemmefra og er kommet til at bo alene. Jeg boede alene i næsten 10 år fra jeg flyttede hjemmefra og til min kæreste og jeg slog pjalterne sammen, og jeg kan ikke mindes én eneste gang, hvor jeg ikke har spist hvede. Jeg synes det var vildt hyggeligt at holde den tradition i hævd, og det betød intet for mig, at jeg var alene.

Hov, tror dog der var et år, hvor jeg var til fest på mit studie torsdagen før storbededag, der sprang jeg over, men jeg tror jeg spiste dem som morgenmad fredag

For mit vedkommende er det egentlig bare fordi jeg er forvænt og helst vil have hjemmelavede hveder :D Og det har jeg ikke køkkenkapacitet til, hvor jeg bor.
Jeg synes også det er vildt hyggeligt, men åbenbart ikke nok til at jeg forsøger mig med købe-hveder :gruble:
0
Muspel
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1200

Indlægaf Muspel » 20. apr 2016, 20:02

Der er for lidt billeder af hveder i tråden.

Først et 'i proces' :nerve: nogen glemte lige, hvor meget gær, der var i.

Derefter resultatet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 20. apr 2016, 20:03

Jeg mener vi plejer at have hveder på bordet her i huset, så er der hveder så spiser en :).
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 21. apr 2016, 00:01

fisken80 skrev:Det er sjovt, at der er flere der skriver, at de ikke har gjort det efter at de er flyttet hjemmefra og er kommet til at bo alene. Jeg boede alene i næsten 10 år fra jeg flyttede hjemmefra og til min kæreste og jeg slog pjalterne sammen, og jeg kan ikke mindes én eneste gang, hvor jeg ikke har spist hvede. Jeg synes det var vildt hyggeligt at holde den tradition i hævd, og det betød intet for mig, at jeg var alene.

Hov, tror dog der var et år, hvor jeg var til fest på mit studie torsdagen før storbededag, der sprang jeg over, men jeg tror jeg spiste dem som morgenmad fredag

Det kan jo også være, fordi man synes, det er fjollet. Både min mor og mormor pynter op til påske, og det synes jeg, er lidt fjollet/unødvendigt (og jeg er endda den mest troende kristne af os!), så det gør jeg ikke. Nok heller ikke når vi får børn. Så skal det da være, fordi de producerer noget, de gerne vil hænge op, men jeg faciliterer det ikke.

Jeg ville seriøst synes, det var mærkeligt at skulle spise kridhvidt brød til aftensmad eller morgenmad. Og mellemmåltider er noget jeg kun spiser på cheatdays. Jeg kunne heller ikke drømme om at spise pandekager eller koldskål til aftensmad.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
godtnavn
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1231

Indlægaf godtnavn » 21. apr 2016, 00:56

Først fredag, men ja :) De smager bedst med smør, og er altså ikke egnet aftensmad i mine øjne, men de er formiddabel morgenmad, så de bliver spist fredag morgen hos os hvert år.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2680

Indlægaf POCKETKITTEN » 21. apr 2016, 04:43

Jeg har aldrig smagt sådan en. Det er slet ikke en tradition i min familie, men de lyder gode, så måske tager bageren min hvedemødom i aften.
0
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2500

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2016, 06:11

Nuttede-Nuser skrev:
Mani skrev:
Nuttede-Nuser skrev:
Mani skrev:
Nuttede-Nuser skrev:
Pandesteg skrev:
Pandesteg skrev:Ja :) Jeg spurgte manden om han ville have dem som aftensmad eller til aftenkaffen og han valgte det sidste. Tror bare de bliver serveret med smør og/eller ost. Sådan synes jeg de smager bedst. Regner i øvrigt med at købe en pose hveder med hjem fra Lagkagehuset i eftermiddag, har ikke tid i morgen. Medmindre jeg beslutter mig for at bage dem selv i aften selvfølgelig :gruble:

Nå, har lige besluttet mig for at bage dem selv efter Meyers opskrift: http://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrifter/hveder/ :banan:

De lyder lækre, men har har lige været inde og lure opskriften, hvad skal gæren røres ud i? Som jeg læser det skal det hele bare blandes sammen i røremaskinen?

Opskriften er ikke særlig præcis, men gæren skal vel bare røres ud i væden og så skal tørdelene tilsættes? Som ved al mulig andet gærbrød?

Må prøve mig frem. Har bare aldrig prøvet at rører ud i kold væde, og tænkte om gæren bliver ordentlig aktiveret.

Mine ser i al fald gode ud *de skal først spises i morgen, de skal først spises i morgen...*

Fedt, jeg springer ud i det i morgen, så jeg ikke når at spise dem alle sammen inden. Man er vel gravid.

Da jeg linkede til opskriften troede jeg den var den samme som i hans bagebog, men det kan jeg godt se det ikke er - jeg brugte opskriften fra Meyers bageri og der starter man med at opløse gæren i lunken vand og lunken mælk, tilsætter derefter æg, sukker, salt og kardemomme. Derefter melet og til sidst det bløde smør.

Mine blev rigtig lækre, selvom jeg ikke lige havde tid til at lade dem hæve de der 4-5 timer :nerve: Men jeg kan også bedst lide, at de er lidt tunge i det og ikke for luftige.

God bagelyst :)
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 311
Likede indlæg: 5765

Indlægaf Animi » 21. apr 2016, 06:38

Siden jeg er flyttet hjemmefra, har jeg altid sørget for af være hjemme hos mine forældre på hvededagen, fordi jeg heller ikke gad sidde og spise dem alene. I dag tager jeg endda med dem i sommerhus, bare for at have nogen at spise hveder med :lol:
Og jeg synes det er fantastisk at spise dem som aftensmad, for så er der god grund til at spise ekstra mange af dem :love:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lismaens
Kort karma: 87
Likede indlæg: 469

Indlægaf Lismaens » 21. apr 2016, 07:21

Ja, i år vil jeg bage dem selv for første gang. Mine unger elsker dem, så jeg håber det lykkes mig at få dem luftige og lækre.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1964

Indlægaf Mani » 21. apr 2016, 08:00

Pandesteg skrev:
Nuttede-Nuser skrev:
Fedt, jeg springer ud i det i morgen, så jeg ikke når at spise dem alle sammen inden. Man er vel gravid.

Da jeg linkede til opskriften troede jeg den var den samme som i hans bagebog, men det kan jeg godt se det ikke er - jeg brugte opskriften fra Meyers bageri og der starter man med at opløse gæren i lunken vand og lunken mælk, tilsætter derefter æg, sukker, salt og kardemomme. Derefter melet og til sidst det bløde smør.

Mine blev rigtig lækre, selvom jeg ikke lige havde tid til at lade dem hæve de der 4-5 timer :nerve: Men jeg kan også bedst lide, at de er lidt tunge i det og ikke for luftige.

Jeg brugte den udgave de havde i Politiken, jeg ved ikke om den afviger fra de andre?
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2334

Indlægaf Studsgaard » 21. apr 2016, 08:03

Nu har jeg to plader hveder til at stå til hævning. Jeg er sikker på mine unger bliver helt vilde over jeg har bagt helt lyst brød :D
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2500

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2016, 08:13

Mani skrev:
Pandesteg skrev:
Nuttede-Nuser skrev:

Jeg brugte den udgave de havde i Politiken, jeg ved ikke om den afviger fra de andre?

Det ved jeg heller ikke......?
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2146

Indlægaf sigge » 21. apr 2016, 12:48

Ja, men kun fordi jeg er inviteret hjem til mine forældre. Vi får dem til aftenkaffe med smør på.

Jeg elsker ellers underlødigt, hvidt brød, men jeg synes faktisk hveder er et jævnt kedeligt stykke bagværk - i hvert fald dem, vi kan købe heromkring, så jeg ville ikke gide at spilde kalorier på dem, hvis det bare var til mig selv. Jeg har bagt dem selv et par gange, og de var da ganske gode, men jeg har andre opskrifter på boller, som jeg bedre kan lide.
0

Tilbage til "Mad og drikke"