Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4551

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 09:51

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg er ikke enig med dig i, at der er ikke er beviser. Hun har jo vist dig, at hun var med på sex?

Det har du kun mit ord for og jeg er under anklage. Og hendes ord er det modsatte. Mit ord er ikke bevis; jeg er jo i den grad motiveret for at være fuld af løgn, for jeg har ikke lyst til at få 6 måneder i fængsel.

Men ok - anklagedes ord gælder for bevis; er det hvad du siger? Under det her nye retsprincip, så gælder den anklagedes ord som bevis i sagen? For så betyder det vel at der kun er voldtægt, når gerningsmanden erkender det?

Det er da ikke spor anderledes end i dag, hvor vidnebeviser, både fra anklagede og forurettede, indgår i bevisbedømmelsen?
1
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 09:53

Her er en spændende sag om falsk anmeldelse, hvor en kvinde først har brug sit krøllejern analt på sig selv i et omfang så hun fik skader, så flænsede hun sine trusser og snittede sig selv i ansigtet og med kniv og så rullede hun sig i græsset. Det fortrød hun efterfølgende, og så anmeldte hun det som voldtægt, fordi.. jah, hvorfor ikke? http://www.mx.dk/feature/cover/story/27356845
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 10:06

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Det er da ikke spor anderledes end i dag, hvor vidnebeviser, både fra anklagede og forurettede, indgår i bevisbedømmelsen?

Jo, det er da. For nu er der ikke noget bevis på at hun har sagt ja og ud fra dine kriterier, så skal jeg dømmes. Ud fra de "gamle" så skal det bevises at hun sagde nej, og jeg vil gå fri. Det er så forskellige udfald som det kan blive.

Så prøv nu at svare på spørgsmålet og overvej konsekvenserne, i stedet for at sno dig som en ål på en varm pande; skulle jeg dømmes eller ej? Og hvis ikke, hvorfor så ikke? Og hvis jeg skal, hvad vil det så betyde i fremtiden, for hvordan skal man sikre sig mod at kunne blive dømt for voldtægt, hvis en man har knaldet, synes man skal det?

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad ud mener med at jeg ikke vil svare. I voldtægtssager er vidneudsagn fra den anklagede og den forurettede et (vigtigt) element i bevisbedømmelsen. Det vil det også være fremadrettet - blot med en anden synsvinkel.

En synsvinkel, der lægger vægt på aktiv deltagelse frem for aktiv modstand.
1
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 10:28

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvad ud mener med at jeg ikke vil svare. I voldtægtssager er vidneudsagn fra den anklagede og den forurettede et (vigtigt) element i bevisbedømmelsen. Det vil det også være fremadrettet - blot med en anden synsvinkel.

Spørgsmålet er: skal jeg dømmes for voldtægt eller ej, under de kriterier jeg har ridset op? Har du brug for en uddybelse, så spørg. Ellers, så synes jeg du skal svare på spørgsmålet. Der er ikke nogen fysiske beviser, kun hendes og mit ord. Jeg kan ikke føre bevis for i øvrigt at hun har sagt ja, sådan som du mener jeg skal. Der er KUN min opfattelse af at det har hun. Skal jeg dømmes eller ej? Skal jeg dømmes under den nye synsvinkel, som du er fortaler for?

Der er jo en kontekst som spiller ind på vurderingen af jeres vidneudsagn, så det ville jo aldrig bare være "jamen, jeg sagde nej", "Jamen, hun sagde ja" "Nåmmen, fordi der ikke var optageudstyr i soveværelset, så må vi antage at anklagede lyver og Skum dømmes derfor for voldtægt."
3
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 11:06

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvad ud mener med at jeg ikke vil svare. I voldtægtssager er vidneudsagn fra den anklagede og den forurettede et (vigtigt) element i bevisbedømmelsen. Det vil det også være fremadrettet - blot med en anden synsvinkel.

Spørgsmålet er: skal jeg dømmes for voldtægt eller ej, under de kriterier jeg har ridset op? Har du brug for en uddybelse, så spørg. Ellers, så synes jeg du skal svare på spørgsmålet. Der er ikke nogen fysiske beviser, kun hendes og mit ord. Jeg kan ikke føre bevis for i øvrigt at hun har sagt ja, sådan som du mener jeg skal. Der er KUN min opfattelse af at det har hun. Skal jeg dømmes eller ej? Skal jeg dømmes under den nye synsvinkel, som du er fortaler for?

Ja, det skal du, hvis dommeren vurderer, at det er sandsynliggjort med ud over rimelig tvivl, at du har voldtaget hende.

Det sker på baggrund af bevisbedømmelsen, præcis som i dag, hvor dommeren også har subsumptionskompetencen. Heri ligger at vurdere dit og hendes vidneudsagn.
2
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 11:15

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Der er jo en kontekst som spiller ind på vurderingen af jeres vidneudsagn, så det ville jo aldrig bare være "jamen, jeg sagde nej", "Jamen, hun sagde ja" "Nåmmen, fordi der ikke var optageudstyr i soveværelset, så må vi antage at anklagede lyver og Skum dømmes derfor for voldtægt."

Det bringer mig tilbage til hvad det betyder i praksis, at man ændrer retspraksis. Enten vil det stort set intet betyde eller også vil det betyde at virkelig rigtig mange vil kunne blive fuldstændig uskyldigt dømt. For hvis man skal bevise hun sagde ja, hvordan skal det så foregå? Og hvordan skal vi undgå at uskyldige dømmes? Der er jo ikke vidner og man kan sjældent bevise at nogen har indvilget til sex, så det VIL føre til at det er meget nemt at blive dømt uskyldigt. Med mindre princippet enten fraviges hele tiden.

Jeg bryder mig på ingen måde om at man skal bevise sig uskyldig og jeg mener det er hvad der kræves her, hvis man SKAL bevise hun sagde ja og jeg synes I er meget hurtige til at negligere det potentielle problem der ligger der.

Jeg kan ikke se andet end at min kæreste mere eller mindre frit kunne få mig dømt for voldtægt, hvis hun meldte mig og det var jeres foreslåede retsprincip der var gældende, men gu har jeg ej voldtaget hende. Ikke det mindste. Men ud fra "han skal bevise hun sagde ja", så har jeg og det synes jeg er en temmelig radikal ting at kunne blive dømt for.

Konteksten betyder noget. Hvilket forhold har I, hvad har I tidligere udtrykt om hinanden til andre (har din kæreste fx tidligere omtalt at du har opført dig voldeligt og/eller seksuelt krænkende overfor hende), hvordan kan det være, at en kvinde, som normalt gerne vil have sex med dig pludselig ikke vil, var der en særlig grund til at hun ikke ville den morgen, osv.

Der er ikke tale om at man skal kunne bevise at der blev sagt ja - det kan netop kun bevises med et filmet eller underskrevet tilsagn (og tilsagn kan trækkes tilbage hele tiden) - men om, at man skal kunne begrunde sin antagelse om, at personen man havde sex med, gerne ville.

Som det er nu kan man have sex med en person, man finder liggende passivt på jorden, straffrit, fordi det passive ikke var det samme som at sige nej. Nu om stunder er det sådan, som det er blevet nævnt og begrundet mange steder i tråden efterhånden, at kvinder i praksis er tagselvborde, fordi man gerne må antage, at de har lyst til sex, selvom de ikke aktivt har givet udtryk for det. Er der en kvinde til stede må man gerne antage at udgangspunktet er at hun vil knalde. Hvis de 3 drenge, som havde sex med pigen, havde skullet begrunde hvad der gjorde at de antog at pigen gerne ville, og at denne antagelse ikke bare ligger i at de jo gerne må hvis hun ikke stritter imod, fordi udgangspunktet er, at kvinder altid er tilgængelige for sex, så kunne man ændre mentaliteten i retning af at sikre tilsagn og gensidighed som et minimum.
5
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 11:19

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Ja, det skal du, hvis dommeren vurderer, at det er sandsynliggjort med ud over rimelig tvivl, at du har voldtaget hende.

Det sker på baggrund af bevisbedømmelsen, præcis som i dag, hvor dommeren også har subsumptionskompetencen. Heri ligger at vurdere dit og hendes vidneudsagn.

Ok - så voldtægt er pludselig en virkelig almindelig forbrydelse. Jeg synes det er indlysende, hvor voldsomt det her er. De falske anmeldelser om voldtægter vil jo føre til domme nu, for hvordan skal man kunne BEVISE hun sagde ja?

Med mindre altså dommeren vurderer at den anklagede har ret, når han hævder at hun viste hun var helt med på den. Hvilket vil betyde at sagerne er fuldstændig som de er i dag og det intet ændrer.

Hvis kvinden bedyrer at hun siger nej, og at det bakkes op af fx pådragede fysiske skader, blå mærker, vidner der har set/hørt noget som understøtter hendes påstand og i sammenhæng med andre faktorer - som fx at I kneppede på rå asfalt, at I aldrig havde mødt hinanden, at hun var dødsyg af druk og hvad der ellers kunne være af faktorer - så er det rimeligt at lægge mere vægt på hendes udsagn om, at hun ikke ville, end på dit om at du ikke havde forstået at hun ikke ville.
4
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 27. apr 2016, 11:22

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Ja, det skal du, hvis dommeren vurderer, at det er sandsynliggjort med ud over rimelig tvivl, at du har voldtaget hende.

Ok - så voldtægt er pludselig en virkelig almindelig forbrydelse. Jeg synes det er indlysende, hvor voldsomt det her er. De falske anmeldelser om voldtægter vil jo føre til domme nu, for hvordan skal man kunne BEVISE hun sagde ja?

Med mindre altså dommeren vurderer at den anklagede har ret, når han hævder at hun viste hun var helt med på den. Hvilket vil betyde at sagerne er fuldstændig som de er i dag og det intet ændrer.

Ja, bevisbyrden skal der ikke ændres på.
Men hvor anklageren nu skal bevise, at offeret sagde nej og kæmpede imod, behøves det "kun" at bevises, at hun ikke (med ord eller gerning) sagde ja. - Men det er stadig anklageren, der skal løfte bevisbyrden!
I praksis betyder det ikke meget, medmindre de tiltalte er dumme nok til at indrømme, hun ikke sagde ja ... men i tilfælde som dette, hvor det har været i forbindelse med en fest, KAN det måske være nemmere at bevise den ene eller anden vej ud fra andre festdeltageres observationer.
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 11:26

LaScrooge skrev:Som det er nu kan man have sex med en person, man finder liggende passivt på jorden, straffrit, fordi det passive ikke var det samme som at sige nej. Nu om stunder er det sådan, som det er blevet nævnt og begrundet mange steder i tråden efterhånden, at kvinder i praksis er tagselvborde, fordi man gerne må antage, at de har lyst til sex, selvom de ikke aktivt har givet udtryk for det. Er der en kvinde til stede må man gerne antage at udgangspunktet er at hun vil knalde. Hvis de 3 drenge, som havde sex med pigen, havde skullet begrunde hvad der gjorde at de antog at pigen gerne ville, og at denne antagelse ikke bare ligger i at de jo gerne må hvis hun ikke stritter imod, fordi udgangspunktet er, at kvinder altid er tilgængelige for sex, så kunne man ændre mentaliteten i retning af at sikre tilsagn og gensidighed som et minimum.

Det er lige præcis det her, der er det centrale, så jeg nøjes med at citere, for jeg kan ikke beskrive det bedre end det.
3
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 11:35

Skumfidusen skrev:
Men det I kræver er at hver part aktivt og beviseligt skal sige ja til deltagelse. Jeg er helt med på hvad formålet med det er og hvorfor I ønsker det, men konsekvenserne går bare så meget videre. Der findes jo masser af lemfældig sex sted mellem fremmede, der møder hinanden i byen og ikke har noget forhold til hinanden i forvejen. Og hvis man indfører det princip med at begge parter bevisligt skal have givet tydeligt samtykke, så gælder det jo. I alle tilfælde. Og pludselig bliver det enormt meget mere vanskeligt at knalde dem man møder på byture uden at man reelt kan dømmes for voldtægt. For at undgå sager som den her, der jo gudskelov er sjældne, vil 1000vis af mennesker reelt være retsløse eller nødt til at medbringe en attest som skal skrives under af begge parter og attesteres af vitterlighedsvidner eller noget lignende helt urimeligt omstændeligt. For risikoen for at blive dømt, selv om man er uskyldig, vil stige virkelig meget.

Jeg vender hele tiden tilbage til at det her ændrede princip enten ikke vil betyde noget som helst, fordi dommeren stadig skal vurdere om kvinden faktisk gav samtykke vurderet ud fra vidneudsagn, eller også vil det betyde at enhver kan få andre de har knaldet, dømt for voldtægt.

Igen, der er ikke tale om at det skal kunne bevises, for selv underskrevne tilsagn kan trækkes tilbage - tilsagn om sex skal aldrig kunne være bindende - men at man kan give en god begrundelse for at man antog, at den kvinde, man havde sex med gerne ville. Hvorfor antog man, at den pige, der lå bag buskene, gerne ville have sex med en selv og ens to venner? Og så kan man grave i den forklaring der følger og måske nå frem til noget der handler om, at man ikke kunne se noget galt i det når hun jo ikke modsatte sig, og så havde man muligheden for at slå fast, at det, at der ligger en kvinde på jorden, ikke er det samme som at hun har lyst til sex. Det er den antagelse - at hun jo selvfølgelig står til rådighed - der skal gøres op med. For det skal man ikke have lov til at antage.
4
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 12:05

Skumfidusen skrev:
Det problematiske er, at en praksis ikke gælder en gang i mellem - den gælder altid.

I den konkrete sag ville det næppe hjælpe noget som helst; knægtene kan jo vel sagtens hævde at pigen virkede imødekommende og selv løftede kjolen eller knappede bukserne op og på en eller anden måde gav tilsagn om at hun var helt med på den. Det ændrer ikke noget.

Jeg går ud fra at dommeren ikke er komplet idiot og at det faktisk passer, når eksperterne siger at hun HAR været ved bevidsthed. Kravet I ønsker at fravige her er i så fald, at pigen skulle have sagt "det har jeg altså ikke lyst til" bare en eneste gang. Ikke at hun skal slå og sparke og risikere at blive tæsket, men blot at hun siger "nej" en enkelt gang. Så HAR hun givet udtryk for at hun vil ikke og under de gældende regler, så vil der være tale om voldtægt, uden diskussion. Så er det et spørgsmål om at løfte bevisbyrden. Men for at lette hende for det, så mener I at vi skal indføre et princip om at man skal bevise sig uskyldig. Et virkeligt afgørende retsprincip i enhver retsstat - anklagemyndigheden skal BEVISE skyld. Man skal ikke bevise uskyld.

Jeg kan stadig ikke se, uanset hvor forfærdeligt det er for pigen hvis hun vitterligt er blevet voldtaget, at jeres forslag ville føre til domfældelse her. For når dommeren tror på drengene der siger at pigen ikke sagde fra, så ville han vel også tro på dem hvis de påstod hun sagde til? Han må jo i en eller anden udstrækning have troet på dem. Og hvis de skulle dømmes, fordi det ikke objektivt kunne bevises at hun havde sagt ja, så kan alle dømmes for voldtægt for enhver seksuel akt. Så altså, hvor velment jeg tror på jeres forslag er, så tror jeg ikke det vil virke efter hensigten, uden samtidig at få helt uoverskuelige konsekvenser.

Det er ikke kun forfærdeligt for hende hvis hendes oplevede gerningsmænd blev dømt, det er også forfærdeligt for hende når de ikke blev dømt. Fordi hun jo følte sig voldtaget. Den følelse er årsagen til anmeldelsen og forsvinder ikke fordi de bliver frikendt.

Jeg gider ikke forklare det på anden måde end jeg allerede har gjort. Det er kontekst der spiller ind og det handler egentlig bare om at bore i hvorfor nogen mener, at en anden ville have sex med dem, og så at vurdere, om den antagelse var rimelig at have. Og at beslutte, at fravær af modstand ikke er nødvendigvis nok. Man skal kunne redegøre for det og dermed også afsløre noget om den mentalitet man selv har i forhold til sex og ud fra det også afgøre, om man har en mentalitet der medfører at man er ligeglad med gensidighed og lyst, og derved sådan set også med rimelighed kunne tænkes at have haft sex med en der ikke ville. Og dermed være skyldig i voldtægt.

Med den praksis kan det vise sig svært i en del af de sager der er blevet diskuteret for nylig, ikke blot her i tråden, hvor de fleste trods alt melder sig enige i, at de 3 drenge gik over stregen (som et minimum). Basalt set er det fuldstændigt rimeligt at man, inden man giver sig i kast med at have sex med en anden, viser agtpågivenhed overfor dennes signaler og tager ansvar for situationen.
1
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 27. apr 2016, 12:48

LaScrooge skrev:
Det er ikke kun forfærdeligt for hende hvis hendes oplevede gerningsmænd blev dømt, det er også forfærdeligt for hende når de ikke blev dømt. Fordi hun jo følte sig voldtaget. Den følelse er årsagen til anmeldelsen og forsvinder ikke fordi de bliver frikendt.

Jeg gider ikke forklare det på anden måde end jeg allerede har gjort. Det er kontekst der spiller ind og det handler egentlig bare om at bore i hvorfor nogen mener, at en anden ville have sex med dem, og så at vurdere, om den antagelse var rimelig at have. Og at beslutte, at fravær af modstand ikke er nødvendigvis nok. Man skal kunne redegøre for det og dermed også afsløre noget om den mentalitet man selv har i forhold til sex og ud fra det også afgøre, om man har en mentalitet der medfører at man er ligeglad med gensidighed og lyst, og derved sådan set også med rimelighed kunne tænkes at have haft sex med en der ikke ville. Og dermed være skyldig i voldtægt.

Med den praksis kan det vise sig svært i en del af de sager der er blevet diskuteret for nylig, ikke blot her i tråden, hvor de fleste trods alt melder sig enige i, at de 3 drenge gik over stregen (som et minimum). Basalt set er det fuldstændigt rimeligt at man, inden man giver sig i kast med at have sex med en anden, viser agtpågivenhed overfor dennes signaler og tager ansvar for situationen.

Og du tror ikke at det allerede foregår sådan? De her drenge har været til afhøring hos politiet, hvorefter det er blevet besluttet at rejse tiltale, og de er efterfølgende blevet afhørt i retssalen. Hver for sig, selvfølgelig, så de ikke kunne sidde og kopiere hinandens svar på spørgsmålene. Derudover har Retslægerådet bidraget med ekspertviden, for at få lige præcist det, I efterspørger: Så klare og håndfaste beviser og indicier som muligt, så der kunne dømmes fair. Desuden nævnes det at pigen har ændret forklaring undervejs, og at Retslægerådet har vurderet pigens forklaring om insulinchok som utroværdig. Ud fra det, kan jeg heller ikke se at der kan dømmes anderledes.
2
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 27. apr 2016, 13:50

Akehurst2 skrev:Jeg synes, dem der skriver om at retssystemet virker som det skal og at beviskrav skal være så strenge som de er, overser hvad det er rigtig mange af os har argumenteret for: At det ikke handler om kravene til beviset, men om, hvad det er man skal bevise.

Som det er nu skal man bevise, at kvinden ikke sagde fra. Vi er mange der mener, at det ville være bedre, om man skulle bevise, at kvinden sagde til.

Med samme krav til bevisets styrke, selvsagt. Det er jo et retssamfund.

Så du går ind for omvendt bevisbyrde - holy moly.....

Eksempel:

Lille Frederik er forsvundet - måneder forsætter..... Frederiks forældre ser sig ondt på den mærkværdige nabo Stig Forældrene anklager Stig for at være den årsagen til Frederiks forsvinden!

Stig skal nu bevise, at han ikke har bortført Frederik - Logik.....
3
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 27. apr 2016, 13:54

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Det er jo et bevis på samme måde som det er, når en kvinde siger, at hun sagde nej.

Den slags beviser er der skam masser af i retssager og så må dommeren bedømme dem.

Det svarer ikke på spørgsmålet - vil du ønske at jeg skal dømmes, i det her tilfælde? Der er 1000vis af den slags knald hver dag - hvor der ingen beviser er efterfølgende. Skal der være det, hvis man vil være sikker på at man ikke bliver dømt for voldtægt? Ville jeg skulle dømmes, hvis min kæreste meldte mig for voldtægt og bevisbyrden var vendt sådan som du foreslår? Hvis jeg skal kunne bevise at hun har sagt ja, så kan jeg ikke. Og når det ikke længere skal bevises at kvinden har sagt tydeligt fra, men bevises at hun tydeligt har sagt til, hvad ville der så ske med en retssag mod mig? Ud fra det princip, så skal jeg vel dømmes?

Drop det hun/han er håbløs, vedkommende ved tydeligvis ikke hvordan retsstaten fungerer.
0
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 27. apr 2016, 13:55

Culpøs skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg synes, dem der skriver om at retssystemet virker som det skal og at beviskrav skal være så strenge som de er, overser hvad det er rigtig mange af os har argumenteret for: At det ikke handler om kravene til beviset, men om, hvad det er man skal bevise.

Som det er nu skal man bevise, at kvinden ikke sagde fra. Vi er mange der mener, at det ville være bedre, om man skulle bevise, at kvinden sagde til.

Med samme krav til bevisets styrke, selvsagt. Det er jo et retssamfund.

Så du går ind for omvendt bevisbyrde - holy moly.....

Eksempel:

Lille Frederik er forsvundet - måneder forsætter..... Frederiks forældre ser sig ondt på den mærkværdige nabo Stig Forældrene anklager Stig for at være årsagen til Frederiks forsvinden!

Stig skal nu bevise, at han ikke har bortført Frederik - Logik.....
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"