Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9622

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 10:34

Akehurst2 skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.

Men det er jo så op til dommeren at bestemme, hvilken vægt, vidnebeviset skal have. Sådan er det i alle sager og har været altid - hvorfor gør det dig pludselig bange for forkerte domme?

Skumfidusen skrev:Det løser da problemet med at man skal bevise samtykke...det er jo bare at sige det og så er beviset der. Nå, andre med mere juridisk indsigt end mig må på banen. Jeg synes det lyder forrykt, hvis anklagedes udsagn tæller som egentligt bevis, men det er måske et spørgsmål om terminologien. En "påstand" er jo også noget andet i en retssag end i hverdagssprog.

Du siger at det tæller som bevis, Skum siger det som jeg troede det var, nemlig at vidneudsagn bliver behandlet som en påstand, og selvfølgelig taget med i betragtning, men at man skelner mellem påstand og bevis.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2016, 10:35

Skumfidusen skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.

Det løser da problemet med at man skal bevise samtykke...det er jo bare at sige det og så er beviset der. Nå, andre med mere juridisk indsigt end mig må på banen. Jeg synes det lyder forrykt, hvis anklagedes udsagn tæller som egentligt bevis, men det er måske et spørgsmål om terminologien. En "påstand" er jo også noget andet i en retssag end i hverdagssprog.

Jamen, at noget er et bevis er jo ikke ensbetydende med, at det afgør hele sagen. Vi har jo netop fri bevisbedømmelse, så dommeren kan afgøre, hvilken vægt, han tillægger beviset.
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2861

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 10:38

Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?
Senest rettet af JoyNips 28. apr 2016, 10:41, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 28. apr 2016, 10:38

Code71 skrev:Tag dig dog sammen hysse. Det er altså stadig tilladt at have en anden mening end dig, selvom du gør alt for gøre opmærksom på hvor dumme og uvidende de personer er.. Hvis du har så stort et problem med andre meninger end dine egne at du skal smide sådan en samling latterlige stråmænds argumenter. Så åben dog en blog.. Christ

Det her ville komme så meget skarpere igennem, hvis du skrev det i en ordenlig tone.
4
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2016, 10:39

kidkomb skrev:Du siger at det tæller som bevis, Skum siger det som jeg troede det var, nemlig at vidneudsagn bliver behandlet som en påstand, og selvfølgelig taget med i betragtning, men at man skelner mellem påstand og bevis.

Ja, det tæller som bevis - det betyder ikke, at det lægges til grund, at vidneudsagnet er 100 % korrekt.

Jeg tror, du forveksler at noget er "bevis" og at noget er "bevist".

I en retssag kan der være alle mulige beviser. Dokumenter, sagkyndige, vidneudsagn, forklaringer fra forurettede og anklagede (eller sagsøger og sagsøgte, hvis det er en civil sag), (kriminal)tekniske undersøgelser, regnskaber, teleoplysninger, billeder fra overvågningskameraer og mange flere ting.

Det fremlægges så under de regler, der gælder, og så afgør dommeren, hvilken vægt, der skal lægges på de enkelte dele og afsiger dommen.
3
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 10:39

Så forstod jeg det. Tak :D
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 28. apr 2016, 10:43

Code71 skrev:
Tag dig dog sammen hysse. Det er altså stadig tilladt at have en anden mening end dig, selvom du gør alt for gøre opmærksom på hvor dumme og uvidende de personer er.. Hvis du har så stort et problem med andre meninger end dine egne at du skal smide sådan en samling latterlige stråmænds argumenter. Så åben dog en blog.. Christ

Seriøst? :sarkasme:
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 4
Likede indlæg: 41

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 10:46

JoyNips skrev:

Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 10:53

Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:

Det var en kommentar til, at kriminaltekniske beviser sjældent var utroværdige.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 10:55

JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:

Men Prosecutors fallacy har jo ikke noget at gøre med kriminaltekniske beviser, men derimod forkert fortolkning af ekspertudsagn (eller hvad?)
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 10:57

Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:

Men Prosecutors fallacy har jo ikke noget at gøre med kriminaltekniske beviser, men derimod forkert fortolkning af ekspertudsagn (eller hvad?)

Man bruger typisk forkert tolkning af DNA-bevis som eksempel på prosecutors fallacy.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 11:01

JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:

Man bruger typisk forkert tolkning af DNA-bevis som eksempel på prosecutors fallacy.

OK, jeg kendte kun til det i forbindelse med sandsynlighedsteori, hvordan den oprindelige sag blev nævnt.
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 11:03

Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:

OK, jeg kendte kun til det i forbindelse med sandsynlighedsteori, hvordan den oprindelige sag blev nævnt.

Jeg er for dum til at forstå, hvad I snakker om, så vil I ikke slette mig fra citat-regnen?
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Dikus » 28. apr 2016, 12:40

Vi skal bede alle om at holde en ordentlig tone og undgå at blive personlige.

Vi har valgt at lade alle indlæg stå, da debatten er ophidset, og den ene ikke har noget at lade den anden høre for.

Vi vil dog godt understrege, at vi er trætte af tonen og personangrebene - og at vores næste skridt bliver at give advarsler til dem, der ikke formår at tale ordentligt til og om andre debattører. Uanset om de "bare" reagerer på et indlæg, de er blevet stødt over.

Vi håber, vi undgår at skulle redigere i fremtidige indlæg. Bliver det nødvendigt, vil I som altid kunne se det med blå skrift, ligesom afsenderen af indlægget bliver orienteret og/eller modtager en advarsel.

Moderatorerne
4
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2174

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 13:38

Advocatus-Diaboli skrev:
avdotja skrev: Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.

Men hvor har du det fra? At de skal sige tydeligt nej? Det står ingen steder i voldtægtsparagraffen..

Og hvordan vil du løse bevisbyrden, hvis det kræver at man skal kunne bevise modparten har sagt ja. Det er jo umuligt!

Hvordan vil du bevise det modsatte? Altså ikke i denne sag hvor det er bevidstløs/ikke bevidstløs der har afgjort udfaldet, men i alle andre sager hvor man så skal bevise at man faktisk har sagt nej? Det vil altid være ord mod ord (med undtagelse af de tilfælde hvor der forefindes videobeviser, og selv her kan der være tilfælde hvor det er svært at se hvad der foregår med mindre kvinden fysisk sætter sig til modværge eller selv er den initierende)
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"