Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1052

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Modesty Blame » 16. aug 2016, 16:23

Culpøs skrev:
Modesty Blame skrev:
Culpøs skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg kan godt bekymre mig om, hvorfor den ene ret dømmer til frikendelse og den anden til fængsel. Hvad er det ved den her sag, der gør at to retssale kommer til så forskellige resultater? Kan landsretten være påvirket af den megen omtale? Og hvis det er tilfældet - så vil problemet fortsætte næste gang, for så er loven jo stadig forkert skruet sammen.

Fun fact, jeg mener at 30% af de sager, som bliver anket fra byretten til landsretten ender op med et andet resultat.
Hvor mange af disse er frifindelser, der ankes af anklagemyndigheden?

Puha, det har jeg ikke tal på. Måske kan det googles :)

Jeg prøvede i går, men så blev jeg distraheret (bla. fordi fagsproget slog mig lidt ud - jeg fandt faktisk tallene - tror jeg, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår terminologien.

http://www.domstol.dk/om/talogfakta/sta ... sager.aspx

Nå, men grunden til, at jeg skrev det oprindelige indlæg var måske også en fejlagtig opfattelse af, at anklagemyndigheden aldrig eller sjældent anker, når en tiltalt er blevet frifundet. Men jeg begynder at tro, at jeg måske netop tog fejl. Måske kan du give svaret?
0
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 16. aug 2016, 16:40

Modesty Blame skrev:
Culpøs skrev:
Modesty Blame skrev:
Culpøs skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg kan godt bekymre mig om, hvorfor den ene ret dømmer til frikendelse og den anden til fængsel. Hvad er det ved den her sag, der gør at to retssale kommer til så forskellige resultater? Kan landsretten være påvirket af den megen omtale? Og hvis det er tilfældet - så vil problemet fortsætte næste gang, for så er loven jo stadig forkert skruet sammen.

Fun fact, jeg mener at 30% af de sager, som bliver anket fra byretten til landsretten ender op med et andet resultat.
Hvor mange af disse er frifindelser, der ankes af anklagemyndigheden?

Puha, det har jeg ikke tal på. Måske kan det googles :)

Jeg prøvede i går, men så blev jeg distraheret (bla. fordi fagsproget slog mig lidt ud - jeg fandt faktisk tallene - tror jeg, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår terminologien.

http://www.domstol.dk/om/talogfakta/sta ... sager.aspx

Nå, men grunden til, at jeg skrev det oprindelige indlæg var måske også en fejlagtig opfattelse af, at anklagemyndigheden aldrig eller sjældent anker, når en tiltalt er blevet frifundet. Men jeg begynder at tro, at jeg måske netop tog fejl. Måske kan du give svaret?

Jeg fik ikke rigtig noget ud af linket, som vedrører dit spørgsmål - desværre. :(
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 109

Indlægaf Petrix » 16. aug 2016, 17:04

Purple Haze skrev:
Petrix skrev:En meget stor andel af kvinder fortryder deres one-night-stand efter en våd aften i byen, mens det ikke er tilfældet for langt største delen af mænd.

Hvor har du det fra?

Er det bare noget "man" ved?
Eller har du noget belæg for at tro det?

Ummidelbart var det bare den opfattelse jeg havde, men provokeret af dig ;) blev jeg lige nødt til at Google en smule.

Psykologen Anne Campbell fra Durham University i England interviewede 1743 kvinder og mænd om deres oplevelser med og tanker omkring tilfældig sex.

Ifølge undersøgelsen, som blev publiceret i af det ansete naturvidenskabelige tidsskrift, Nature, udtrykte otte ud af ti mænd, at de har positive følelser koblet til deres oplevelser med engangsknald. Til gengæld var kun cirka halvdelen af kvinderne, 54 procent, positive overfor det.

Om man deraf kan drage at de 54 % af kvinderne dermed fortryder det, ja det ved jeg ikke.
0
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2554

Indlægaf LaScrooge » 16. aug 2016, 18:17

Petrix skrev:
Ummidelbart var det bare den opfattelse jeg havde, men provokeret af dig ;) blev jeg lige nødt til at Google en smule.

Psykologen Anne Campbell fra Durham University i England interviewede 1743 kvinder og mænd om deres oplevelser med og tanker omkring tilfældig sex.

Ifølge undersøgelsen, som blev publiceret i af det ansete naturvidenskabelige tidsskrift, Nature, udtrykte otte ud af ti mænd, at de har positive følelser koblet til deres oplevelser med engangsknald. Til gengæld var kun cirka halvdelen af kvinderne, 54 procent, positive overfor det.

Om man deraf kan drage at de 54 % af kvinderne dermed fortryder det, ja det ved jeg ikke.

Og så kan man fortryde på mange måder. Det kan gå helt fra at man tager sig til panden og griner og siger "Fuck, hvad lavede jeg med ham?" til en dyb følelse af skam. Men der er ingen automatisk kobling mellem at fortryde, på den ene eller den anden måde, og så at tænke, at måden man håndterer sin fortrydelse på, er ved at involvere politiet, hospitalet, sine venner og familie og retssystemet.

Det er ikke det du skriver, men kvinders angivelige fortrydelse af tilfældig sex bliver meget tit brugt som en forklaring på en voldtægtsanmeldelse. Jf også en sag jeg skrev om tidligere, hvor det i politiets øjne var mere sandsynligt at hun havde fortrudt at hun havde brugt sit krøllejern analt på sig selv end at hun var blevet voldtaget, sådan som hun med snitsår på halsen og brystet påstod.
5
Petrix

Indlægaf Petrix » 16. aug 2016, 18:46

Akehurst2 skrev:
Petrix skrev:
JoyNips skrev:Men det er jo så derfor, at dommere er rimelig godt inde i bevisret...

Men der er åbenbart også utrolig stor tvivl i retssystemet vedr. denne sag.

At en sag bliver omgjort i anden instans er vel ikke ligefrem et udtryk for "utrolig stor tvivl i retssystemet ".

Hvis bevisbyrden er tung vil der ikke være nogen tvivl og gerningsmændene vil blive dømt. Desværre er det svært at komme med klare beviser i voldtægtssager.
Straframmen siger 8 års fængsel og ved særlig grov voldtægt er det op til 12 års fængsel.
Måske er straframmen for høj og giver det anledning til at færre bliver dømt?
0
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 16. aug 2016, 19:06

Petrix skrev:
Akehurst2 skrev:
Petrix skrev:
JoyNips skrev:Men det er jo så derfor, at dommere er rimelig godt inde i bevisret...

At en sag bliver omgjort i anden instans er vel ikke ligefrem et udtryk for "utrolig stor tvivl i retssystemet ".

Hvis bevisbyrden er tung vil der ikke være nogen tvivl og gerningsmændene vil blive dømt. Desværre er det svært at komme med klare beviser i voldtægtssager.
Straframmen siger 8 års fængsel og ved særlig grov voldtægt er det op til 12 års fængsel.

Ahvad for en hest? Det har absolut INTET med det at gøre.
2
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 16. aug 2016, 19:26

Jeg forstår simpelthen ikke koblingen mellem "fortrydelse af sex" og "anmeldelse af voldtægt" :forvirret:

Jeg er skam slet ikke i tvivl om at der findes masser, både kvinder og mænd, som fortryder nattens seksuelle eskapader, men hvorfor er det at nogen (mange?) tror det er ensbetydende med at man opdigter en voldtægt? Mon ikke de fleste vil foretrække at lade hændelsen dø en stille død fremfor at udbrede sig om den til gud og hvermand?

Oprindeligt tænkte jeg at det måske bundede i at en kvindes værdi engang var afhængig af hendes dyd, men det er jo desværre ikke ligefrem nyt at en kvinde får skyld for selv at have forårsaget voldtægten, så selv "i gamle dage" har den bedste strategi formentlig været at holde mund.
4
Petrix

Indlægaf Petrix » 16. aug 2016, 19:39

Culpøs skrev:
Petrix skrev:
Akehurst2 skrev:
Petrix skrev:

Ahvad for en hest? Det har absolut INTET med det at gøre.[/

Nej det kan godt være, men det vigtigste i sådanne sager er vel, at gerningsmændende ikke
bliver fuldstændig frifundet, hvilket de jo ofte gør. Måske har de ikke haft i sinde at begå en voldtægt, men deres vurdering af situationen har bare været usandsynlig dårlig - måske man kan betegne det som uagtsomt.
Hvis ikke der falder en dom i sådanne sager, så har ofrene jo ikke krav på hjælp fra systemet.
0
Brugeravatar
Culpøs

Indlægaf Culpøs » 16. aug 2016, 20:00

Petrix skrev:
Culpøs skrev:
Petrix skrev:
Akehurst2 skrev:
Petrix skrev:

Ahvad for en hest? Det har absolut INTET med det at gøre.[/

Nej det kan godt være, men det vigtigste i sådanne sager er vel, at gerningsmændende ikke
bliver fuldstændig frifundet, hvilket de jo ofte gør. Måske har de ikke haft i sinde at begå en voldtægt, men deres vurdering af situationen har bare været usandsynlig dårlig - måske man kan betegne det som uagtsomt.
Hvis ikke der falder en dom i sådanne sager, så har ofrene jo ikke krav på hjælp fra systemet.

1) Selvfølgelig skal de frifindes, såfremt at anklagemyndigheden ikke formår at løfte bevisbyrden?
2) Hvorfor der findes forskellige slags grader af forsæt. Ud fra hvad jeg læste i dommen (skimmede den), så blev de dømt ud fra forsætsgraden dolus eventualis.
3) Uanset hvad så falder der jo dom, hvis den lander i retten. Om den så er til den ene eller den andens fordel er jo uvist.
1
avdotja
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1060

Indlægaf avdotja » 16. aug 2016, 20:02

Strafferammen for "almindelig" voldtægt går op til 8 år og op til 12 år for særlige grove tilfælde. De to mænd her i sagen der netop er dømt for gruppevoldtægt (hvilket, så vidt jeg ved, normalt betragtes som en skærpende omstændighed?) fik 8 måneder...

Jeg er normalt ikke tilhænger af "jo strengere straffe, des bedre", men har ærlig talt svært ved at se hvordan man kan straffe mildere, end man i dag gør ved voldtægt og seksuelle overgreb, og stadig se ofrene i øjnene.
4
Brugeravatar
Peter Post
Kort karma: 4
Likede indlæg: 82

Indlægaf Peter Post » 17. aug 2016, 08:15

1
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 17. aug 2016, 08:23

avdotja skrev:Strafferammen for "almindelig" voldtægt går op til 8 år og op til 12 år for særlige grove tilfælde. De to mænd her i sagen der netop er dømt for gruppevoldtægt (hvilket, så vidt jeg ved, normalt betragtes som en skærpende omstændighed?) fik 8 måneder...

Jeg er normalt ikke tilhænger af "jo strengere straffe, des bedre", men har ærlig talt svært ved at se hvordan man kan straffe mildere, end man i dag gør ved voldtægt og seksuelle overgreb, og stadig se ofrene i øjnene.

Til gengæld var de under 18 år, hvilket sædvanligvis giver mildere straffe.

Det, der i øvrigt kan medføre strengere straf for voldtægt kan fx være om voldtægten har strakt sig over længere tid (hvad ikke er sandsynliggjort her), graden af vold eller trusler (som her er på det laveste niveau, da det har handlet om at hun ikke var i stand til at modsætte sig snarere end at de har tvunget hende mere brutalt), hvis offeret er meget ungt eller meget gammelt (her var de nærmest jævnaldrene), omfattende fysiske skader (hvor hudafskrabninger er en begrænset fysisk skade) og om gerningsmanden er tidligere dømt (som de efter det oplyste ikke er her).
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"