Anti-inflammatorisk kost

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 23. apr 2016, 21:12

Hej

Min mand har noget inflammation i kroppen, og derfor vil vi prøve at ændre vores kost til at være mere anti-inflammatorisk. :panik:

Vi skal til at spise mere fisk :gruble: og grøntsager :gisp: , og finde en måde at få ingefær og hvidløg ind i kosten på.

Er der nogle af jer som spiser anti-inflammatorisk og har nogle gode råd eller gode opskrifter? :banan: :pompom: :banan:
0
Brugeravatar
Rikke
Indlæg: 869
Tilmeldt: 10. sep 2015, 11:55
Kort karma: 308
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2549

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Rikke » 23. apr 2016, 21:18

Frisk gurkemeje skulle være fantastisk :)
1
:whip:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 5155
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 722
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6865

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Daine » 23. apr 2016, 21:25

Der findes et par kogebøger, som vi har solgt temmelig mange af, så muligheden for inspiration til opskrifter er da til stede :) Jeg har ingen personlig erfaring, men ud fra det jeg lige kiggede i dem, så det ret lækkert ud. De kan sikkert lånes på biblioteket, hvis du lige vil kigge i dem først.
2
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
down.boy
Indlæg: 74
Tilmeldt: 9. feb 2016, 17:25
Kort karma: 33
Geografisk sted: Silkebronx
Likede indlæg: 122

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf down.boy » 23. apr 2016, 21:35

Martin Kreutzer og hende Anne "skyl dit stegte hakkekød" Larsen har lavet en bog "Antiinflammatorisk Kost"... den har de bl.a. haft i Føtex... masser af gode idéer og opskrifter at gå i gang med :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. apr 2016, 21:43

Aima ved noget om det. Så måske var det en ide lige at prikke til hende :)
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 23. apr 2016, 21:48

down.boy skrev:Martin Kreutzer og hende Anne "skyl dit stegte hakkekød" Larsen har lavet en bog "Antiinflammatorisk Kost"... den har de bl.a. haft i Føtex... masser af gode idéer og opskrifter at gå i gang med :)


:lol: :lol: :lol: "Skyl dit stegte hakkekød" :lol: :lol: :lol: Det kan jeg godt huske. Det var altså lidt sjovt.

Den vil jeg lige kigge efter. Tak
0
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Lemonella » 24. apr 2016, 07:25

Jeg har "Den store antiinflammatoriske kostguide". Den er fuld af gode råd, vejledninger og masse af lækre opskrifter.

Jeg spiser en del antiinflammatorisk mad. Mit mave/tarmsystem er dog ikke vild med kål, men har man en sart mave, kan man jo prøve sig frem. :)

Jeg bruger blåbær i min morgenmad. Der står skyr i mange af opskrifterne, men det kan udskiftes med fromage frais, A38, eller yoghurt naturel.
Jeg blender med en stavblender, blåbær og et af ovenstående mælkeprodukter. Der kommer lidt hakkede valnødder ovenpå. Ristede eller bare som de er.
Husk, at valnødder og andre nødder, indeholder olie og derfor er det godt, at opbevare dem i køleskabet. Så bevare de den gode smag.

En anden type morgenmad, er omelet med babyspinat, brøndkarse og røget laks.
Rugbrød med avokado, citron, røget laks og brøndkarse.

Jeg kan varmt anbefale bogen. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 07:41

Nå, jeg kan se, at jeg vist også spiser ret AI og derfor måske vil kunne hjælpe.
Hvad er det, du tror, der bliver udfordrende for jer ved kostomlægningen?
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 08:39

Lemonella skrev:Jeg har "Den store antiinflammatoriske kostguide". Den er fuld af gode råd, vejledninger og masse af lækre opskrifter.

Jeg spiser en del antiinflammatorisk mad. Mit mave/tarmsystem er dog ikke vild med kål, men har man en sart mave, kan man jo prøve sig frem. :)

Jeg bruger blåbær i min morgenmad. Der står skyr i mange af opskrifterne, men det kan udskiftes med fromage frais, A38, eller yoghurt naturel.
Jeg blender med en stavblender, blåbær og et af ovenstående mælkeprodukter. Der kommer lidt hakkede valnødder ovenpå. Ristede eller bare som de er.
Husk, at valnødder og andre nødder, indeholder olie og derfor er det godt, at opbevare dem i køleskabet. Så bevare de den gode smag.

En anden type morgenmad, er omelet med babyspinat, brøndkarse og røget laks.
Rugbrød med avokado, citron, røget laks og brøndkarse.

Jeg kan varmt anbefale bogen. :)


Tak for de gode råd. Vi er også begyndt at spise A-38 og så tænkte jeg at vi kunne prøve at lave nogle smoothies med ingefær og med grøntsager (600g om dagen er meget at spise).

Jeg vil da se om ikke vi skal have den der bog, når du nu kan anbefale den. Der er bare lavet så mange uduelige kostbøger, så rart at få nogle anbefalet.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 08:42

DetSorteCirkus skrev:Nå, jeg kan se, at jeg vist også spiser ret AI og derfor måske vil kunne hjælpe.
Hvad er det, du tror, der bliver udfordrende for jer ved kostomlægningen?


Først og fremmest så ved vi meget lidt om, hvad det er vi skal spise. Men fisk bliver en udfordring, da vi ALDRIG spiser fisk, og min man er panisk angst for ben. Han er sådan en rød kød og kartofler mand, men heldigvis er han alligevel åben overfor ny mad. Bare han bliver mæt ;)

Vi skal nok også vænne os til, at madlavningen vil tage længere tid. Som det er nu, bruger vi ikke mere end en halv time på madlavning til hverdag. Og der får man ikke lavet meget råkost, kål eller spændende salater.
0
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Lemonella » 24. apr 2016, 09:41

missme skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nå, jeg kan se, at jeg vist også spiser ret AI og derfor måske vil kunne hjælpe.
Hvad er det, du tror, der bliver udfordrende for jer ved kostomlægningen?


Først og fremmest så ved vi meget lidt om, hvad det er vi skal spise. Men fisk bliver en udfordring, da vi ALDRIG spiser fisk, og min man er panisk angst for ben. Han er sådan en rød kød og kartofler mand, men heldigvis er han alligevel åben overfor ny mad. Bare han bliver mæt ;)

Vi skal nok også vænne os til, at madlavningen vil tage længere tid. Som det er nu, bruger vi ikke mere end en halv time på madlavning til hverdag. Og der får man ikke lavet meget råkost, kål eller spændende salater.


Hvis I har en god fiskemand, så tag en snak med ham om ben i fisk. Han vil kunne fjerne selv de mindste ben i det fisk I køber, specielt, hvis du på forhånd har fortalt om din mands angst for fiskeben.
Ellers køb noget godt røget laks i supermarkedet. Tjek det selv grundigt igennem for ben. Brug eventuelt en lup og en pincet og fjern benene selv.
Jeg har det også selv virkelig svært med fiskeben og er efterhånden ret god til, at fjerne ben. :)

Man kan godt udskifte fisken med skaldyr som rejer og muslinger. Der er dog ikke lige så meget af de gode ting i, som der er i fisk.
Avokado med rejer og en hjemmelavet hvidløgsdressing, lavet af fromage frais med masser af hvidløg og lidt citronsaft, er en dejlig forret. Serverer man et lækkert groft brød til, kan man godt blive mæt. Vi spiser det faktisk tit som hovedret. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 12:11

missme skrev:Først og fremmest så ved vi meget lidt om, hvad det er vi skal spise. Men fisk bliver en udfordring, da vi ALDRIG spiser fisk, og min man er panisk angst for ben. Han er sådan en rød kød og kartofler mand, men heldigvis er han alligevel åben overfor ny mad. Bare han bliver mæt ;)

Vi skal nok også vænne os til, at madlavningen vil tage længere tid. Som det er nu, bruger vi ikke mere end en halv time på madlavning til hverdag. Og der får man ikke lavet meget råkost, kål eller spændende salater.


Det med fisk har Lemonella skrevet fint om, så det vil jeg undlade, bortset fra at jeg synes, at I skal undersøge, om dåsefisk hører med under IA-kost. Torskerognscreme er fx. både godt som pålæg og dip til grøntsager, og tun og makrel på dåse kan også nemt blive til lækker mad. Ikke at I skal erstatte frisk fisk, men bare for at få mest mulig variation i jeres råvarer.

Jeg bruger heller ikke gerne mere end en halv time på min aftensmad, så jeg køber gerne frostgrønt, enten i form af enkelte typer grøntsager eller som blandinger, hvor jeg lige tjekker, at der ikke rigtig er tilsat andet end de rene råvarer. Jeg er meget glad for Remas Lækker og Nemt-serie, der indeholder mange typer af mættende tilbehør, hvor man sådan set bare skal tilberede lidt kød til, eller hvad man nu har lyst til. Man kan sige, at jeg bruger blandingerne, hvor andre spiser kartofler, pasta, ris, osv., og så laver jeg gerne en type friskt tilbehør til også. I nogle af blandingerne er der også tilsat spelt eller lignende, så det dels ikke kun bliver grøntsager, dels med sikkerhed vil fylde i maven.
Jeg tror, at det er vigtigt, at din mand hurtigt oplever, at han kan blive mæt af den nye mad.

Netop fordi jeg gerne vil begrænse omfanget af snitteri, bruger jeg også meget gnavegrønt; cherrytomater, snackpebrebre, skoleagurker og små vaskede gulerødder. Så er jeg sikker på, at jeg altid kan få noget grønt på tallerkenen eller i madpakken, uanset hvor travlt jeg har, eller hvor ugidelig jeg er. Hvis I skal holde jer fra mælkeprodukter, kunne hummus være en god ide som dip til gnavegrønt. Det har Rema på dåse, og så rører I det selv op med olivenolie.
Der er i øvrigt heller intet galt i engang imellem at supplere sine grøntsager med butikkernes poser med revet gulerod, spidskålssalat, osv.

Når din mand er til kød og kartofler, kan han sikkert også godt lide sovs. Den kan I med fordel begynde at lave på grøntsager. Jeg koger gerne en dåse flåede tomater med løg, hvidløg, peberfrugt og gulerod og krydderier efter smag, og så blender jeg det til en tyk masse, som man både kan dyppe kød og groft tilbehør i. En dåse kokosmælk gør sovsen ekstra cremet. Krydret ærte- eller auberginemos er også godt, og nettet er fyldt med opskrifter på forskellig grøntsagsdyp, hvoraf noget også indeholder ingefær. Hvad angår det sidste kan det også bruges i mange forskellige dressinger til salat. Her kan I med fordel undersøge det asiatiske køkken nærmere.

Af deciderede tilbehørsretter, som samtidig er ret hurtige at lave, vil jeg fremhæve:
- Bønnesalat - dampede grønne bønner med tomat, løg, oliven og feta (kan udelades eller erstattes af marineret tofu, søg efter "tofu feta" for at finde en opskrift) vendt i olie-edikke
- Bagte, krydrede gulerodsstænger, der tilsidst vendes med fx. hakket persille
- Coleslaw af spidskål, revet gulerod, rosiner og creme fraiche-dressing (brug et soyaprodukt i stedet for ko-creme fraiche)
- Fintsnittet spidskål vendt i citronsaft, olivenolie og lidt salt med ristede kerner eller nødder på toppen
- Broccolisalat, hvor jeg så ville bruge en smule letristet kalkunbacon

Smoothie lyder som en god ide. Jeg plejer at lave en af spinatblade, søde blåbær (Remas på frost er jeg aldrig gået fejl af), jordbær, banan og lidt yoghurt (findes også vegansk).

Jeg har tilfældigvis nævnt Rema en del gange efterhånden, og det skyldes helt sikkert, at jeg synes, at det er en rigtig god, og samtidig billig butik, når man spiser lidt anderledes. De har fx. de fleste mejeriprodukter lavet på soya. Jeg ved ikke, om de har tofu, men det er fx. et sted som Aldi faktisk begyndt at få.
4
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3565

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Lemonella » 24. apr 2016, 12:29

Smoothies er en rigtig god idé til en lækker morgenmad. Jeg laver gerne 2 stk om morgenen til både kæresten og mig selv.
Der er mælk i dem jeg laver, men mælken kan sagtens udskiftes med ris- eller mandelmælk, hvis man foretrækker det.

To Kung-Fu smoothies.
To bananer.
Tre kugler frossen spinat.
En kvart teske anispulver.
En halv teske engelsk lakridspulver
To en halv dl mælk. (Jeg bruger mini mælk).
Stavblendes.

Jeg erstatter nogen gange bananerne med mango og i stedet for lakrids, bruger jeg så frisk ingefær. Det er jo kun fantasien der sætter grænser. :)
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 12:31

Lemonella skrev:Jeg har "Den store antiinflammatoriske kostguide". Den er fuld af gode råd, vejledninger og masse af lækre opskrifter.

Jeg spiser en del antiinflammatorisk mad. Mit mave/tarmsystem er dog ikke vild med kål, men har man en sart mave, kan man jo prøve sig frem. :)

Jeg bruger blåbær i min morgenmad. Der står skyr i mange af opskrifterne, men det kan udskiftes med fromage frais, A38, eller yoghurt naturel.
Jeg blender med en stavblender, blåbær og et af ovenstående mælkeprodukter. Der kommer lidt hakkede valnødder ovenpå. Ristede eller bare som de er.
Husk, at valnødder og andre nødder, indeholder olie og derfor er det godt, at opbevare dem i køleskabet. Så bevare de den gode smag.

En anden type morgenmad, er omelet med babyspinat, brøndkarse og røget laks.
Rugbrød med avokado, citron, røget laks og brøndkarse.

Jeg kan varmt anbefale bogen. :)


Hvis der er sart mave indeover, kan jeg anbefale Low FODMAP-opskrifter :)

Omelet til morgenmad er i øvrigt rigtig lækkert, ja. Det samme gælder bananpandekager lavet på (surprise) banan, æg, og (soya)mælk.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 5739
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2016, 12:34

Aldi har forresten en billig og god soyarisdrik i deres faste sortiement.

Billede

Og her ses tofuen:

Billede
1
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Mad og drikke"