Anti-inflammatorisk kost

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Aima » 24. apr 2016, 12:38

Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Fræksak
Indlæg: 295
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Fræksak » 24. apr 2016, 12:55

Bare lige hurtigt: jeg har lige været på 10 dages detox, og ud fra det, der skrives om af ingredienser i tråden, lyder det som om, det er mange af de samme principper, der er anvendt. En opskrift, jeg var meget glad for, var følgende:

Laks med ingefær, hvidløg, citron og chili:

Køb to laksebøffer af god kvalitet (jeg flottede mig og gik i Mad&Vin, man kan selvfølgelig også gå til fiskehandleren)
Smør et fad (fx med kokosolie) og læg laksen i med skindsiden nedad
Finthak ingefær, en rød chili og et stort fed hvidløg og fordel det på laksestykkerne
Giv lidt salt og peber
Skær tynde skiver citron og læg dem på laksen (oven på krydderierne)
Giv laksen 180 grader i ca. et kvarter eller til der begynder at komme hvidt skum frem

Server fx med squash, der er skåret i tynde skiver og har været i ovnen samtidig med laksen (og gerne smidt ind 10 min før laksen kom i ovnen). Squashen bliver helt blød og lækker og er især god, hvis den får lidt "stegeskorpe".
3
Karkluden
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 18:19

Det med 600 gram grønt om dagen er en tilvænning. Min kæreste mente også, det var ekstreme mængder, men fandt ud af det intet problem var. Vi spiser 3 hovedmåltider (da vi tager på af 6 måltider) og det er 200 gram pr måltid. Spiser man 6 måltider er det kun 100 gram (aka en stor gulerod) pr måltid..
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 1146
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf girl_beat » 24. apr 2016, 18:40

Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Vil du måske nævne et par ting, der er dét? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 2473
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3515

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Lemonella » 24. apr 2016, 19:22

girl_beat skrev:
Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Vil du måske nævne et par ting, der er dét? :)


Jeg kan nævne et par ting. :)
For meget sukker. For meget fedt fra kød og mælkeprodukter. Raffinerede olier og Omega6 fedtsyrer.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Aima » 24. apr 2016, 19:31

girl_beat skrev:
Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Vil du måske nævne et par ting, der er dét? :)


Udover sukker, kaffe, alkohol og tobak er det også svine og oksekød, særligt rødt, og fede mælkeprodukter.

Derudover skal man også være opmærksom på ikke at få for meget omega-6, eller ja, omvendt at man får rigeligt omega-3. Omega-3 bekæmper inflammation bedre end omega-6, og får man langt mere 6 end 3, og det gør de fleste, optager kroppen omega-6 fremfor omega-3. Sådan meget forsimplet forklaret. Derfor skal balancen mellem 3 og 6 justeres, hvis man spiser med et antiinflammatorisk formål, og det gør man ved at skrue op for indtag af omega-3 og ned for indtag af omega-6.

Valnødder og solsikkekerner indeholder meget omega-6, og også majs og diverse sojaprodukter kan man med fordel være opmærksom på at begrænse. Derudover selvfølgelig også salatolier, købedressing, og margarine.

Jeg mener der er sådan et skema i bogen som illustrerer det ret godt, det tager jeg lige et billede af til dig, når jeg er hjemme fra job eller i morgen :)
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 1146
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf girl_beat » 24. apr 2016, 19:33

^ Tusind tak, så blev jeg en del klogere :gogo:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Aima » 24. apr 2016, 19:37

Det med forholdet mellem omega-3 og omega-6 kan i hvert fald godt betale sig at ofre lidt tid på at sætte sig ind i, hvis man ønsker at leve mere antiinflammatorisk, der findes masser af info online, og det er en ret god del af de grundlæggende principper :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lemonella
Indlæg: 2473
Tilmeldt: 5. sep 2015, 06:04
Kort karma: 249
Likede indlæg: 3515

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Lemonella » 24. apr 2016, 19:56

Aima skrev:
girl_beat skrev:
Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Vil du måske nævne et par ting, der er dét? :)


Udover sukker, kaffe, alkohol og tobak er det også svine og oksekød, særligt rødt, og fede mælkeprodukter.

Derudover skal man også være opmærksom på ikke at få for meget omega-6, eller ja, omvendt at man får rigeligt omega-3. Omega-3 bekæmper inflammation bedre end omega-6, og får man langt mere 6 end 3, og det gør de fleste, optager kroppen omega-6 fremfor omega-3. Sådan meget forsimplet forklaret. Derfor skal balancen mellem 3 og 6 justeres, hvis man spiser med et antiinflammatorisk formål, og det gør man ved at skrue op for indtag af omega-3 og ned for indtag af omega-6.

Valnødder og solsikkekerner indeholder meget omega-6, og også majs og diverse sojaprodukter kan man med fordel være opmærksom på at begrænse. Derudover selvfølgelig også salatolier, købedressing, og margarine.

Jeg mener der er sådan et skema i bogen som illustrerer det ret godt, det tager jeg lige et billede af til dig, når jeg er hjemme fra job eller i morgen :)


Valnødder er altså ikke kun dårligt fedtstof. De indeholder også gode ting som antioxidanter og er rigtig gode for hjernen.
I bogen om antiinflammatorisk kost er der mange opskrifter, hvor der er valnødder i. Man skal bare spise dem med omhu og ikke høvle dem ned som slik. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 20:23

DetSorteCirkus skrev:
missme skrev:Først og fremmest så ved vi meget lidt om, hvad det er vi skal spise. Men fisk bliver en udfordring, da vi ALDRIG spiser fisk, og min man er panisk angst for ben. Han er sådan en rød kød og kartofler mand, men heldigvis er han alligevel åben overfor ny mad. Bare han bliver mæt ;)

Vi skal nok også vænne os til, at madlavningen vil tage længere tid. Som det er nu, bruger vi ikke mere end en halv time på madlavning til hverdag. Og der får man ikke lavet meget råkost, kål eller spændende salater.


Det med fisk har Lemonella skrevet fint om, så det vil jeg undlade, bortset fra at jeg synes, at I skal undersøge, om dåsefisk hører med under IA-kost. Torskerognscreme er fx. både godt som pålæg og dip til grøntsager, og tun og makrel på dåse kan også nemt blive til lækker mad. Ikke at I skal erstatte frisk fisk, men bare for at få mest mulig variation i jeres råvarer.

Jeg bruger heller ikke gerne mere end en halv time på min aftensmad, så jeg køber gerne frostgrønt, enten i form af enkelte typer grøntsager eller som blandinger, hvor jeg lige tjekker, at der ikke rigtig er tilsat andet end de rene råvarer. Jeg er meget glad for Remas Lækker og Nemt-serie, der indeholder mange typer af mættende tilbehør, hvor man sådan set bare skal tilberede lidt kød til, eller hvad man nu har lyst til. Man kan sige, at jeg bruger blandingerne, hvor andre spiser kartofler, pasta, ris, osv., og så laver jeg gerne en type friskt tilbehør til også. I nogle af blandingerne er der også tilsat spelt eller lignende, så det dels ikke kun bliver grøntsager, dels med sikkerhed vil fylde i maven.
Jeg tror, at det er vigtigt, at din mand hurtigt oplever, at han kan blive mæt af den nye mad.

Netop fordi jeg gerne vil begrænse omfanget af snitteri, bruger jeg også meget gnavegrønt; cherrytomater, snackpebrebre, skoleagurker og små vaskede gulerødder. Så er jeg sikker på, at jeg altid kan få noget grønt på tallerkenen eller i madpakken, uanset hvor travlt jeg har, eller hvor ugidelig jeg er. Hvis I skal holde jer fra mælkeprodukter, kunne hummus være en god ide som dip til gnavegrønt. Det har Rema på dåse, og så rører I det selv op med olivenolie.
Der er i øvrigt heller intet galt i engang imellem at supplere sine grøntsager med butikkernes poser med revet gulerod, spidskålssalat, osv.

Når din mand er til kød og kartofler, kan han sikkert også godt lide sovs. Den kan I med fordel begynde at lave på grøntsager. Jeg koger gerne en dåse flåede tomater med løg, hvidløg, peberfrugt og gulerod og krydderier efter smag, og så blender jeg det til en tyk masse, som man både kan dyppe kød og groft tilbehør i. En dåse kokosmælk gør sovsen ekstra cremet. Krydret ærte- eller auberginemos er også godt, og nettet er fyldt med opskrifter på forskellig grøntsagsdyp, hvoraf noget også indeholder ingefær. Hvad angår det sidste kan det også bruges i mange forskellige dressinger til salat. Her kan I med fordel undersøge det asiatiske køkken nærmere.

Af deciderede tilbehørsretter, som samtidig er ret hurtige at lave, vil jeg fremhæve:
- Bønnesalat - dampede grønne bønner med tomat, løg, oliven og feta (kan udelades eller erstattes af marineret tofu, søg efter "tofu feta" for at finde en opskrift) vendt i olie-edikke
- Bagte, krydrede gulerodsstænger, der tilsidst vendes med fx. hakket persille
- Coleslaw af spidskål, revet gulerod, rosiner og creme fraiche-dressing (brug et soyaprodukt i stedet for ko-creme fraiche)
- Fintsnittet spidskål vendt i citronsaft, olivenolie og lidt salt med ristede kerner eller nødder på toppen
- Broccolisalat, hvor jeg så ville bruge en smule letristet kalkunbacon

Smoothie lyder som en god ide. Jeg plejer at lave en af spinatblade, søde blåbær (Remas på frost er jeg aldrig gået fejl af), jordbær, banan og lidt yoghurt (findes også vegansk).

Jeg har tilfældigvis nævnt Rema en del gange efterhånden, og det skyldes helt sikkert, at jeg synes, at det er en rigtig god, og samtidig billig butik, når man spiser lidt anderledes. De har fx. de fleste mejeriprodukter lavet på soya. Jeg ved ikke, om de har tofu, men det er fx. et sted som Aldi faktisk begyndt at få.


Tak for al inspirationen. Det lyder super lækkert. Og lige om lidt, så bor vi tæt på en Rema, så det gør intet, at tingene kan fåes der ;)
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 20:26

Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Kan du mærke forskel, om du spiser antiinflammatorisk eller ej?
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 10
Likede indlæg: 110

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf missme » 24. apr 2016, 20:28

Karkluden skrev:Det med 600 gram grønt om dagen er en tilvænning. Min kæreste mente også, det var ekstreme mængder, men fandt ud af det intet problem var. Vi spiser 3 hovedmåltider (da vi tager på af 6 måltider) og det er 200 gram pr måltid. Spiser man 6 måltider er det kun 100 gram (aka en stor gulerod) pr måltid..


Det er nok også bare fordi vi ikke gider bruge tid på at lave grøntsagerne lækre. Men det skal der laves om på nu :D :genert:
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Aima » 24. apr 2016, 21:04

missme skrev:
Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Kan du mærke forskel, om du spiser antiinflammatorisk eller ej?


Absolut. Jeg er jo lidt bagud på point, fordi jeg har en autoimmun sygdom, så jeg døjer generelt med sådan lidt forskelligt ret ofte. Tørre, svidende øjne, hud der klør, ømme led og forskellige allergier og træthed, som faktisk er den værste, fordi den tærrer mest på overskuddet. Når jeg spiser antiinflammatorisk, holder jeg det hele fuldstændigt nede og mærker nærnest intet, og så snart jeg skejer ud, mærker jeg konsekvensen. I går var jeg eksempelvis til fest og i byen, så jeg spiste usund, fed mad, dessert og fik vin og drinks, og i dag klør min hud og mine øjne helt vildt, jeg er øm i alle de store muskler og træt, også mere træt, end hvad almindelige tømmermænd kan gøre. Det koster virkelig hver gang, og belønnes nærnest med det samme, så snart jeg vender skuden. Jeg kommer til at lyde så frelst, men det er jeg sådan set også. Jeg kan virkelig kun anbefale det, hvis man synes man skranter og har brug for et energi- og overskudsboost :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Karkluden
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 22:41

missme skrev:
Karkluden skrev:Det med 600 gram grønt om dagen er en tilvænning. Min kæreste mente også, det var ekstreme mængder, men fandt ud af det intet problem var. Vi spiser 3 hovedmåltider (da vi tager på af 6 måltider) og det er 200 gram pr måltid. Spiser man 6 måltider er det kun 100 gram (aka en stor gulerod) pr måltid..


Det er nok også bare fordi vi ikke gider bruge tid på at lave grøntsagerne lækre. Men det skal der laves om på nu :D :genert:

Det er det helt sikkert, ja. Og hvis man spiser iceberg, er 600 gram også ret meget. Men sådan en bønnesalat med grønne bønner, løg, cherrytomater, lidt hvidløg og lækker olie og friskkværnet peber og lidt citronsaft tager måske 5 minutter at lave, mens et stykke laks steger, og der får man nemt 200 gram grønt fx. :) :kys:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 1504
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 608
Likede indlæg: 5024

Re: Anti-inflammatorisk kost

Indlægaf Aima » 25. apr 2016, 00:09

Lemonella skrev:
Aima skrev:
girl_beat skrev:
Aima skrev:Jeg spiser antiinflammatorisk, i perioder 100%. Jeg vil klart anbefale bøgerne, særligt toeren for opskrifter, men etteren giver en ret god basisviden om de antiinflammatoriske principper, for udover at spise de inflammationshæmmende ting, handler det også om at undgå de inflammationsfremmende.

De andre har vist allerede skrevet det vigtigste, jeg lige kan komme i tanke om :)


Vil du måske nævne et par ting, der er dét? :)


Udover sukker, kaffe, alkohol og tobak er det også svine og oksekød, særligt rødt, og fede mælkeprodukter.

Derudover skal man også være opmærksom på ikke at få for meget omega-6, eller ja, omvendt at man får rigeligt omega-3. Omega-3 bekæmper inflammation bedre end omega-6, og får man langt mere 6 end 3, og det gør de fleste, optager kroppen omega-6 fremfor omega-3. Sådan meget forsimplet forklaret. Derfor skal balancen mellem 3 og 6 justeres, hvis man spiser med et antiinflammatorisk formål, og det gør man ved at skrue op for indtag af omega-3 og ned for indtag af omega-6.

Valnødder og solsikkekerner indeholder meget omega-6, og også majs og diverse sojaprodukter kan man med fordel være opmærksom på at begrænse. Derudover selvfølgelig også salatolier, købedressing, og margarine.

Jeg mener der er sådan et skema i bogen som illustrerer det ret godt, det tager jeg lige et billede af til dig, når jeg er hjemme fra job eller i morgen :)


Valnødder er altså ikke kun dårligt fedtstof. De indeholder også gode ting som antioxidanter og er rigtig gode for hjernen.
I bogen om antiinflammatorisk kost er der mange opskrifter, hvor der er valnødder i. Man skal bare spise dem med omhu og ikke høvle dem ned som slik. :)


Ja. Sådan er det jo med en del omega-6-kilder. Flere af dem har jo masser af fine egenskaber, og isoleret set er omega-6 også fint, det er kun i forholdet til omega-3, det er problematisk, fordi den snupper pladsen, så at sige. Gode egenskaber eller ej, er omega-3 vigtigere end omega-6 ifht. inflammation, men får man nok omega-3 eller begrænser omega-6 fra alle mulige andre produkter, er det jo fint.
1
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Mad og drikke"