I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Re: I skål eller ikke i skål - og er der forskel på mænd og kvinder?

Indlægaf Dikus » 24. apr 2016, 16:17

Portionsanretning eller skåle.

Er heg alene hjemme og VIRKELIG skal slå mig teen-løs, så spiser jeg Chips og slik direkte fra posen. Uha hvor jeg så føler mig alene hjemme!

(Og nej. Jeg er ikke ironisk :blush: )
0
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 305
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2539

Indlægaf Rikke » 24. apr 2016, 16:20

Jeg har virkelig mange fine fade og skåle, men bruger dem stort set aldrig :D
Det eneste tidspunkt de kommer frem på, er når Astrid og jeg smovser slik og chips i weekenden, eller når der er gæster.
0
:whip:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2289

Indlægaf Studsgaard » 24. apr 2016, 16:51

Til hverdag er det bare gryder på bordet, men er det ting stegt på pande kommer det på et fad, jeg vil gerne have tingene op af evt fedtrester på panden.
Har vi gæster er det forskelligt hvad vi gør, hvis det bare er sådan noget spontant "spiser i ikke lige med" så er det helt som når vi er alene. Men er det inviterede gæster til mere fint mad, så er det skåle og fade.
Slik og Chips og snacks kommer som regel i skåle. Men er det manden der finder det frem, så kommer det sjældent i skåle
0
Brugeravatar
Marichen12
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2038

Indlægaf Marichen12 » 24. apr 2016, 17:07

Jeg har købt så mange fine skåle og fade i diverse antikbikse og det ville da være synd hvis de ikke blev brugt :D Vi har ikke gæster så ofte, så til hverdag bruger jeg dem også. Og jeg har en sovseskål og en sovseske af sølv, som jeg bruger hver gang vi får sovs. Kogte grøntsager kan dog godt komme på bordet i gryden.
1
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Indlægaf girl_beat » 24. apr 2016, 17:17

Studsgaard skrev:Har vi gæster er det forskelligt hvad vi gør, hvis det bare er sådan noget spontant "spiser i ikke lige med" så er det helt som når vi er alene. Men er det inviterede gæster til mere fint mad, så er det skåle og fade.
Slik og Chips og snacks kommer som regel i skåle. Men er det manden der finder det frem, så kommer det sjældent i skåle

This :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 119
Likede indlæg: 1052

Indlægaf Ally » 24. apr 2016, 17:19

Til hverdag er det både skåle, fade og gryder - alt afhængig af maden.
Når der er gæster, serveres maden altid i skåle og på fade.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 24. apr 2016, 17:19

Jeg portionsanretter i køkkenet både når jeg er selv og når jeg har gæster. Slik og chips kan jeg godt finde på at komme i en skål :)
0
Debattens sødeste :engel:
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 24. apr 2016, 18:21

Angelina skrev:Skål = gæster /finere mad
Gryder = hverdag (hvor vi dog som oftest øser portioner op i køkkenet)

Same.

Vi spiser i øvrigt også chips osv fra posen.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 24. apr 2016, 18:51

Hvis jeg har gæster-gæster, kommer det i skåle. Er jeg alene eller er gæsten bare en god ven, min mor eller lign., så tager vi på tallerken direkte fra gryden, som ikke forlader køkkenet.
Skal måske nævne jeg bor meget småt, så det er ikke så besværligt. Ellers tog vi gryderne ind på bordet.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 24. apr 2016, 19:04

Jeg forstår ikke det der med at komme ting i skåle, har heller ikke oplevet det hjemme hos andre. Altså salat laves jo i en skål, chips kommes også i en skål fordi man så kan se hvad mant ager osv. men laver vi en gryderet så bliver den ikke hældt i en skål for at stå på bordet, nu har jeg primært metalskåle, og går ikke så meget op i om formen på metallet maden står i, så det kommer bare ind i gryden. Laves der mad i ovnen flytter jeg det heller ikke over i et pænere fad end det det har været i ovnen i. Måske synes jeg bare både mine gryder og ovnfade er ganske pæne, har i hvert fald aldrig overvejet ikke at bruge dem på bordet.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 195
Likede indlæg: 1974

Indlægaf lillebjoern » 24. apr 2016, 19:57

Vi har lige fået opvasker, så lige nu bruger jeg alle muligheder for at bruge ting så de kan komme i opvaskeren :D

Sovs, kødretter osv., kommer ikke i skåle, men større tilbehør som fx salat kommer i skål (mest fordi det er den eneste mulighed for at blande det...). Hvis vi har gæster kommer det gerne i skåle.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
POCKETKITTEN
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2576

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. apr 2016, 20:07

Altid skåle - også slik og chips og den slags. Bryder mig ikke om at spise af posen. Det var mit indtryk, at fyren gør det samme, når han er alene hjemme, men det har han lige afkræftet. :D

Vi serverer kun i gryder og pander, hvis vi ikke har noget pænt at anrette i. Pastaretter har jeg f.eks. ikke fundet en god løsning på, så de serveres "rustikt" i en stor pande eller portionsanrettes i køkkenet. Det gælder, uanset om der er gæster eller ej. Det sker også på foranledning af mig, der synes, det er helt naturligt og mere hyggeligt og appetitligt sådan.

Så der er hold i tesen herfra. Åbenbart. :genert:
1
my sexuality is James McAvoy angrily sitting in the desert in that lilac v neck shirt
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3004

Indlægaf vibbsen » 24. apr 2016, 20:38

Jeg er til skål....Og bruger skåle/fade til servering også selvom det bare er mig selv der skal spise eller hvis der er tale om chips.

Slik serverer jeg også altid i en skål. Hader at man ikke har ordentlig overblik over hvad der er til rådighed :-D
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2412

Indlægaf Bøtte » 24. apr 2016, 20:58

I hverdagene gør vi som flertallet og tagerdirente fra hvad maden er tilberedt i. Dog putter jeg feta (som i tegneserien) i en skål.

Juleaften sidste år holdt vi for første gang hjemme, og jeg ville naturligvis anrette på fade og i skåle. Men der blev sagt nej fra min mand, det var besværligt og gav for meget opvask. Jeg lod ham få det, som han ville eftersom det var hans familie (havde det været min havde jeg insisterer på skåle og min mor havde bakket mig op), det resulterede så i, at vi nærmest ikke kunne være ved bordet for gryder osv og jeg frydede mig i mit stille sind, hver gang min mand havde problemer med at være der. Helt uden at sige noget indrømmede han efterfølgende, at det havde været praktisk at anrette på fade og i skåle. Det vidste jeg jo godt :-D

Han har i øvrigt misforstået 'i skål' konceptet og tager ind i mellem mine slidte røreskåle og serverer chips i. Så er det næsten pænere bare med posen.
1
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1136

Indlægaf zembra1986 » 24. apr 2016, 21:36

Hvis jeg har gæster og det er i en lidt finere/mere højtidelig anledning, så kommer maden i serverings skåle og fade.

Til hverdag/afslappede middage er det for mig ligemeget, og bare lig med mere opvask, så der gør jeg det ikke
0

Tilbage til "Livets forhold"