Socialdemokrat går til Alternativet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Re: Socialdemokrat går til Alternativet

Indlægaf eks-Maupassant » 25. apr 2016, 13:07

Slet ikke optaget af at pleje sit ego og image :) Det ligner en reklame.

https://www.instagram.com/p/5vGRZLIN6i/ ... alouaamund

(Sygt nok, jeg har boet et sted med den samme stol engang.)
0
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4572

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 13:10

eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:
eks-Maupassant skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg synes, det er pinligt at sige et og gøre det stik modsatte. Der var ikke tale om at hverken Venstre eller DF havde ændret sig, så hvis man er gået til valg på en specifik ting, så må man holde ved det. Ellers må man i hvert fald begrunde det langt mere klart, hvorfor det nu ikke er af betydning at holde DF fra indflydelse længere i stedte for at komme med forblommede politikersvar om at "jeg tror ikke på projektet".

Hvorfor må man det hvis man har skiftet mening?

Du glemte at markere tilføjelsen :)

Hvis man har skiftet mening må man jo sige, at det er derfor.

Og så synes jeg i øvrigt stadig, at man bør overveje om det kun er en selv, der har skiftet mening eller om ens vælgere også har. Jeg er ret sikker på, at mange af Malou Aamunds vælgere ikke havde skiftet mening om DF, så det bør spille ind i hedes overvejelser.

Jow, men Malou Aamund, altså hun poster sådan noget her på instagram

https://www.instagram.com/p/6XrD75oN75/ ... alouaamund

Så er man da selv ude om det hvis man stemmer på hende. Hun er vel generelt bare ret overfladisk og har ikke de store dybtfølte meninger om så meget når de kommer til stykket.

Så man har jo fået 1 stks overfladisk politiker, og det var det man "købte" da man stemte på hende.

Der har du alligevel en pointe :-D
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3456

Indlægaf dgd2007 » 25. apr 2016, 13:30

Akehurst2 skrev:[...]
Eller man kan ud af det blå fx skifte parti eller bare helt grundlæggende standpunkt (fra kommunisme til liberalisme) uden nogen grund og så synes jeg, det er pinligt. Især hvis det kommer til at virke karrierepolitiker-agtigt (som da Maolu Aamund skiftede, eller da SF'erne gik til S og R, nu de ikke var ministre længere og ikke havde udsigt til at blive det i deres nuværende parti nogensinde igen).

Det markerede synes jeg er noget af det værste gas i denne diskussion, må jeg desværre sige! :)

De var gået til valg på at danne den regering, og de gik helt klart ind for det. Da partiet så blev overtaget af nogle andre, der var imod, skulle de så bare skifte mening og sige, at nu var de også imod? :gruble:

Deres linje var blevet underkendt internt i SF, og så tog de konsekvensen af det. Det kan jeg altså ikke se noget suspekt i.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 13:31

dgd2007 skrev:
Akehurst2 skrev:[...]
Eller man kan ud af det blå fx skifte parti eller bare helt grundlæggende standpunkt (fra kommunisme til liberalisme) uden nogen grund og så synes jeg, det er pinligt. Især hvis det kommer til at virke karrierepolitiker-agtigt (som da Maolu Aamund skiftede, eller da SF'erne gik til S og R, nu de ikke var ministre længere og ikke havde udsigt til at blive det i deres nuværende parti nogensinde igen).

Det markerede synes jeg er noget af det værste gas i denne diskussion, må jeg desværre sige! :)

De var gået til valg på at danne den regering, og de gik helt klart ind for det. Da partiet så blev overtaget af nogle andre, der var imod, skulle de så bare skifte mening og sige, at nu var de også imod? :gruble:

Deres linje var blevet underkendt internt i SF, og så tog de konsekvensen af det. Det kan jeg altså ikke se noget suspekt i.

De var vel for faen gået til valg på at danne regering som SF'ere med et bestemt grundlag og ikke bare på at danne regering for enhver pris.
0
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 748

Indlægaf ajnaM » 25. apr 2016, 13:59

Wizzze skrev:Men så burde en politikker jo også nedlægge sit mandat, hver gang de skiftede mening? :gruble:
Det er jo ikke ukendt at en politikker / et parti mener et op til valget, og så finder ud af noget andet efter de er kommet ind.
Kæft et kaos på tinge vi ville ende med :D

Som vælger er man i sidste ende nødt til at indse at man ikke stemmer på en ideologi / et partiprogram, men på et individs fortolkning af samme, og den fortolkning kan ændre sig, eller individet kan ændre sig. Men så længe at vælgerne ikke straffer utroskab, så vil politikkerne skifte parti eller meninger som det passer dem.

Men er der ikke her nærmest tale om, at hun har bevaret ideologien, mens partiet har bevæget sig i en anden retning? ;)

Jeg tror, der er rigtig, rigtig mange, der ikke kan genkende socialdemokraterne oven på udlændingesituationen. Og det, jeg hører fra baglandet, er, at de, der gerne ville blive og kæmpe, begynder at frygte, at det ikke er muligt at ændre linjen... og så er de jo på et tidspunkt nødt til at finde en anden vej.

Og derudover er problemet jo så også, at mf'erne vælges ind på andet end personlige stemmer. Så når du hopper fra et parti til et andet, tager du ikke bare stemmerne fra de, der stemte på dig, med - du tager også stemmer fra en masse, der bare stemte på partiet.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 25. apr 2016, 14:03

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:
De var vel for faen gået til valg på at danne regering som SF'ere med et bestemt grundlag og ikke bare på at danne regering for enhver pris.

Den linje, de repræsenterede, handlede blandt andet om at få mere indflydelse. Den mere kompromissøgende linje, hvor man gerne slækkede lidt på ideologien, hvis man kunne få lov at sidde med om bordet.

Så jo, man kan godt sige, at de var gået til valg på at få indflydelse som regeringsparti. (Og så blev den indflydelse så bare ikke håndteret ret godt, hvorefter den linje imploderede totalt... ;) )
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1160
Likede indlæg: 6821

Indlægaf Wizzze » 25. apr 2016, 14:05

eks-Maupassant skrev:Slet ikke optaget af at pleje sit ego og image :) Det ligner en reklame.

https://www.instagram.com/p/5vGRZLIN6i/ ... alouaamund

(Sygt nok, jeg har boet et sted med den samme stol engang.)

Nu har hun jo ikke været politikker siden 2011, men er bosskvinde for salg/udbredelse af Windows i Europa (en omend endnu mere udskældt position end politikker :lol: ) så tror næppe hun reklamerer.
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 14:10

ajnaM skrev:
Men er der ikke her nærmest tale om, at hun har bevaret ideologien, mens partiet har bevæget sig i en anden retning? ;)

Jeg tror, der er rigtig, rigtig mange, der ikke kan genkende socialdemokraterne oven på udlændingesituationen. Og det, jeg hører fra baglandet, er, at de, der gerne ville blive og kæmpe, begynder at frygte, at det ikke er muligt at ændre linjen... og så er de jo på et tidspunkt nødt til at finde en anden vej.

Det er jo i hvert fald det, hun siger. Så kan man så sige, at det jo ikke er længe siden, der var valg og at ændringerne siden valget jo ikke er så store som fx ændringerne siden sidste valg, så hun burde have vidst, at S har flyttet sig en del på fx udlændingeområdet - hvor hun så omvendt siger, at hun troede, Mette Frederiksen ville betyde en forskel. På den anden side står, at hun lod sig genvælge som folketingskandidat for under to uger siden - så er det mærkeligt at skifte nu, for der er jo ikke sket ændringer på den korte tid.

Uanset, at jeg synes, hun har nogle vægtige argumenter, så er hendes skifte også sket på meget kort tid og med begrundelse i nogle ændringer, der var kendelige for hende, da der var valg.

Jeg hælder jeg stadig til, at skifter man selv holdning, så man ikke længere synes, man hører hjemme i sit parti, så må man nedlægge sit mandat. Skifter partiet så holdning kan man diskutere, hvornår man kan "forsvare" et partihop med det - og det giver så al diskussionen, for som regel er et skifte i parti-holdninger mere glidende, og hvornår skal man så sige stop.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 25. apr 2016, 14:31

Akehurst2 skrev:Det er jo i hvert fald det, hun siger. Så kan man så sige, at det jo ikke er længe siden, der var valg og at ændringerne siden valget jo ikke er så store som fx ændringerne siden sidste valg, så hun burde have vidst, at S har flyttet sig en del på fx udlændingeområdet - hvor hun så omvendt siger, at hun troede, Mette Frederiksen ville betyde en forskel. På den anden side står, at hun lod sig genvælge som folketingskandidat for under to uger siden - så er det mærkeligt at skifte nu, for der er jo ikke sket ændringer på den korte tid.

Uanset, at jeg synes, hun har nogle vægtige argumenter, så er hendes skifte også sket på meget kort tid og med begrundelse i nogle ændringer, der var kendelige for hende, da der var valg.

Jeg hælder jeg stadig til, at skifter man selv holdning, så man ikke længere synes, man hører hjemme i sit parti, så må man nedlægge sit mandat. Skifter partiet så holdning kan man diskutere, hvornår man kan "forsvare" et partihop med det - og det giver så al diskussionen, for som regel er et skifte i parti-holdninger mere glidende, og hvornår skal man så sige stop.

Jeg synes faktisk, der er sket rigtig meget siden valget. Især på udlændingeområdet ser jeg stort set alle partier gå med på en linje, der havde været utænkelig for blot et år siden. Ja, S havde rykket sig før valget, men det er gået helt amok, efter flygtningestrømmene for alvor kom på dagsordenen i august.

Til gengæld er jeg helt med på din undren over, at hun lod sig genvælge i Nordsjælland.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3456

Indlægaf dgd2007 » 25. apr 2016, 14:48

ajnaM skrev:Men er der ikke her nærmest tale om, at hun har bevaret ideologien, mens partiet har bevæget sig i en anden retning? ;)

Jeg tror, der er rigtig, rigtig mange, der ikke kan genkende socialdemokraterne oven på udlændingesituationen.
[...]

S kan udtale sig mere frit, nu hvor de ikke er bundet af de radikale.
Men jo, der er da sikkert en del, der hellere ville holde fast ved den mere "flippede" indvandringspolitik, som partiet valgte under den store socialdemokratiske krise i 80'erne for at drille den borgerlige regering (det kunne de jo gøre sammen med Rad. som ellers støttede de borgerlige dengang). Men allerede dengang var de socialdemokratiske borgmestre i de mest berørte kommuner jo ude at råbe vagt i gevær. :genert:
0
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 331

Indlægaf TomKah » 25. apr 2016, 15:05

Malou Aamund er da om nogen ikke karrierepolitiker og set i bagklogskabens lys så er det da indlysende at hun skiftede pga magtkampene mellem Anders Samuelsen og Gitte Seeberg. Jeg forstår oprigtigt ikke hvorfor I kritiserer hende. Det må have været helvede på jord at være i et parti som var minimalt og ikke kunne blive enige internt om noget som helst.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 15:31

TomKah skrev:Malou Aamund er da om nogen ikke karrierepolitiker og set i bagklogskabens lys så er det da indlysende at hun skiftede pga magtkampene mellem Anders Samuelsen og Gitte Seeberg. Jeg forstår oprigtigt ikke hvorfor I kritiserer hende. Det må have været helvede på jord at være i et parti som var minimalt og ikke kunne blive enige internt om noget som helst.

Jeg er sådan set enig i, at Malou Aamund ikke er karrierepolitiker i den forstand, at hun jo i allerhøjeste grad har haft og har en anden karriere - det var mere det med at skifte uden at det er begrundet i noget politisk og på en måde, så det er i direkte modstrid med hvad man er valgt på som smager af karrierepolitik. Hendes exit var også uskøn i forhold til at sikre sig det maksimale økonomisk: http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... ra-borgen/

Og ja, Ny Alliance var en værre rodebutik, som jeg godt forstår, folk ikke vil associeres med. Men det begrunder ikke et skifte i så åbenlys modstrid med, hvad man er blevet valgt på, efter min mening. Så kunne man jo nedlægge mandatet.
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 25. apr 2016, 15:39

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:Malou Aamund er da om nogen ikke karrierepolitiker og set i bagklogskabens lys så er det da indlysende at hun skiftede pga magtkampene mellem Anders Samuelsen og Gitte Seeberg. Jeg forstår oprigtigt ikke hvorfor I kritiserer hende. Det må have været helvede på jord at være i et parti som var minimalt og ikke kunne blive enige internt om noget som helst.

Jeg er sådan set enig i, at Malou Aamund ikke er karrierepolitiker i den forstand, at hun jo i allerhøjeste grad har haft og har en anden karriere - det var mere det med at skifte uden at det er begrundet i noget politisk og på en måde, så det er i direkte modstrid med hvad man er valgt på som smager af karrierepolitik. Hendes exit var også uskøn i forhold til at sikre sig det maksimale økonomisk: http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... ra-borgen/

Og ja, Ny Alliance var en værre rodebutik, som jeg godt forstår, folk ikke vil associeres med. Men det begrunder ikke et skifte i så åbenlys modstrid med, hvad man er blevet valgt på, efter min mening. Så kunne man jo nedlægge mandatet.

Men lige præcis det med pengene havde da intet med hendes skifte at gøre. Det kom da langt før - skiftet. Hun var da menig i venstre i et stykke tid inden hun lavede den der manøvre.

Jeg havde været ligeglad med om jeg blev associeret med Ny Alliance for det det var - jeg tror faktisk at Malou oprigtigt startede med at være politiker i Ny Alliance fordi hun brændte for sagen og troede at de gjorde en forskel. Men jeg var personligt ikke stået model til det spil der kørte mellem lederne i NA, så jeg faktisk hun gjorde det rigtige ved at skifte og forsøge at påvirke Venstre i sin retning (som jeg faktisk er ret sikker på stadig ligger i tråd med NAs).
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. apr 2016, 15:46

TomKah skrev:Men lige præcis det med pengene havde da intet med hendes skifte at gøre. Det kom da langt før - skiftet. Hun var da menig i venstre i et stykke tid inden hun lavede den der manøvre.

Jeg havde været ligeglad med om jeg blev associeret med Ny Alliance for det det var - jeg tror faktisk at Malou oprigtigt startede med at være politiker i Ny Alliance fordi hun brændte for sagen og troede at de gjorde en forskel. Men jeg var personligt ikke stået model til det spil der kørte mellem lederne i NA, så jeg faktisk hun gjorde det rigtige ved at skifte og forsøge at påvirke Venstre i sin retning (som jeg faktisk er ret sikker på stadig ligger i tråd med NAs).

Jeg synes bare samlet set hendes ageren lugtede mere af taktik, karrierepolitik og grådighed end af politisk idealisme.

Og jeg kan overhovedet se, at Venstre lå på linje med Ny Alliance. Ny Alliance blev dannet med det erklærede mål at forhindre DF i indflydelse - det er og var Venstre da slet ikke med på.
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 25. apr 2016, 16:02

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:Men lige præcis det med pengene havde da intet med hendes skifte at gøre. Det kom da langt før - skiftet. Hun var da menig i venstre i et stykke tid inden hun lavede den der manøvre.

Jeg synes bare samlet set hendes ageren lugtede mere af taktik, karrierepolitik og grådighed end af politisk idealisme.

Og jeg kan overhovedet se, at Venstre lå på linje med Ny Alliance. Ny Alliance blev dannet med det erklærede mål at forhindre DF i indflydelse - det er og var Venstre da slet ikke med på.

Jeg skrev da heller ikke at Venstre lå på linje med NA. Jeg skrev at jeg godt forstod hun valgte NA fra. Jeg kunne sagtens have ageret som hende. Jeg tror der var langt mere personligt fnidder end politisk ideologi i hendes skifte.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"