Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5993

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf LadyFox » 25. apr 2016, 07:11

Jeg sætter også min lid til Lady Gaga, selvom det ikke er noget jeg selv lytter til. Hun har godt nok nogle evner.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9656

Indlægaf kidkomb » 25. apr 2016, 07:11

Beyoncé og Adele, skriver de deres egne sange?
For mig er en stor del af at være en fremragende og vigtig kunster, at skrive selv og være med til at producere selv.
Det andet er en håndværker. Det er fint at være dygtig til at synge og performe og sætte sig selv i scene, men at skabe musikken selv er den sande kunst (for mig)

Gaga er Madonna overlegen på det punkt og hvis hun kan blive ved at fornye sig er der chance for at komme i nærheden af at være i kategori med de to herrer. Men jeg tvivler på hun når dem.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 308
Likede indlæg: 5717

Indlægaf Animi » 25. apr 2016, 07:21

Hvis hun vælger at træde mere frem i rampelyset, så tænker jeg umiddelbart Sia.
Hun er virkelig virkelig dygtig, og har en ret genkendelig særpræget stemme. Hun står også bag mange sange der bl.a. er sunget af Beyonce, Rihanna og Britney Spears.
Jeg tror dig desværre at hun foretrækker at blive i baggrunden.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3395

Indlægaf FruDulle » 25. apr 2016, 07:43

GaGa koncentrerer sig vist om skuespillet for tiden, jeg har ikke fået set AHS, men der frem til det. Hun fik virkelig god kritik. Og er signet for næste sæson også.

Madonna har overlevet sig selv og burde trække sig tilbage og koncentrere sig om det humanitære og sine børnebøger som hun brænder for. Hun er lige på kanten til at være tragikomisk og der skal ske noget vildt for at hun ikke ryger over den kant
0
Whatever
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 25. apr 2016, 07:59

kidkomb skrev:Beyoncé og Adele, skriver de deres egne sange?
For mig er en stor del af at være en fremragende og vigtig kunster, at skrive selv og være med til at producere selv.
Det andet er en håndværker. Det er fint at være dygtig til at synge og performe og sætte sig selv i scene, men at skabe musikken selv er den sande kunst (for mig)

Gaga er Madonna overlegen på det punkt og hvis hun kan blive ved at fornye sig er der chance for at komme i nærheden af at være i kategori med de to herrer. Men jeg tvivler på hun når dem.

Beyoncé gør i hvert fald.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3395

Indlægaf FruDulle » 25. apr 2016, 08:03

Rapfisk skrev:

Beyoncé gør i hvert fald.

Adele enten skriver selv eller er co writer på næsten alle sine sange. Næsten. 2 sange på sidste album var udefra.
2
Whatever
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2558

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 09:03

Der er mange kunstnere der talentmæssigt er på linje, de har bare ikke samme mainstream appeal som de to. Blixa Bargeld, Jack White, Aphex Twin, Laurie Anderson, for at nævne et par stykker der umiddelbart falder mig ind. Nogen vil sikkert mene at Kanye er i samme flok, men jeg ved ikke nok om ham og den type musik kan laver til at jeg kan vurdere det.

Prince og Bowie er ikke kun "pop"stjerner, altså superstjerner med bred mainstream appeal, de er også musikalske genier og på det område adskiller de sig fra mange af tidens andre store stjerner, som fx Adele, Bieber og Beyoncé, som bevæger sig inden for det sikre spektrum af pop pg r'n'b med få rockede elementer. For at nå samme status skal man ikke kun have stemme og dancemoves, man skal også være et multitalent som bidrager innovativt til musikken gennem et helt liv.

Jeg synes Beyoncé er fantastisk, men musikalsk ser jeg ikke det samme geni som de førnævnte. At hun er en af de vigtigste personer der lever lige nu, er en anden sag.
2
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2558

Indlægaf LaScrooge » 25. apr 2016, 09:09

Skumfidusen skrev:
Animi skrev:Hvis hun vælger at træde mere frem i rampelyset, så tænker jeg umiddelbart Sia.
Hun er virkelig virkelig dygtig, og har en ret genkendelig særpræget stemme. Hun står også bag mange sange der bl.a. er sunget af Beyonce, Rihanna og Britney Spears.

Hende tænkte jeg også på og hun er virkelig dygtig. Så jeg vil ikke nedgøre hende; jeg kan rigtig godt lide meget af det Sia har lavet, men hun virker ikke så grænsesøgende som Prince. Og slet ikke som Bowie. Hun er rasende dygtig og har en fremragende stemme og kan skrue popnumre sammen som få før hende, men hun flytter ikke milepæle på samme måde som de helt store.

Det mener jeg heller aldrig Madonna har gjort. Hun har altid mere været performer, provokatør og marketing end musik.

Kan til gengæld godt se Gaga gå hen og løfte sig op til at blive andet end bare storsælgende, men også stor kunstner.

Er det i øvrigt ikke tankevækkende, hvor få af de virkelig store, der har formået at være både kunsterisk og kommercielt fremme i skoene i MANGE år? Strengt taget mistede Bowie meget af sine banebrydende egenskaber allerede i 80'rne. Bevares, det er svært ikke at holde af Let's Dance og China Girl, men der er nok ingen der kan betragte dem som så vilde og overvældende som Heroes. Og Prince har vel ikke haft et virkelig stort hit i over 20 år? Jeg har stort set ikke bemærket ham siden Diamonds and Pearls, ud over at jeg så ham på 10-Øren, hvor han leverede en fremragende koncert. Måske følger jeg bare ikke med, men det virker som om han lidt gled ud i glemslen. Måske vi skal vise lidt mere respect til Cher, der har haft hits i hvad - 5 årtier?

Jeg tror scenen ændrede sig således at det var poppen der blev verdens foretrukne genre og at det er en af årsagerne til det du nævner. De numre der overlever og spilles på diskotekerne, er dem, der også kan høres af folk der er gladest for pop, hvilket er flertallet. Bowie har hele tiden lavet albums af høj kvalitet, men kun de gamle er spiselige for et publikum der foretrækker det ukomplicerede.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 812
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8367
Kontakt:

Indlægaf Ado » 25. apr 2016, 09:29

Sia - kvinden er genial.

Gaga.

Pink - hendes stemme er guddommelig og hun har virkelig bevist, at hun er meget mere end dancehits.

Adele. Hun er meget mere autentisk, end mange andre kunstnere. Jeg tror hun holder mange år.

Aguilera - kæmpe talent! Langtidsholdbar.

Bono og Springsteen har vi også endnu.

Osv-osv-osv. Der er stadig mange dygtige og oversete kunstnere. Og vi skal ikke lede efter en ny Bowie, Prince, Jackson eller Houston. De er fra dengang. En klasse for sig selv og fra en tid, som ikke kommer igen. I dag placerer vi ikke sangere på samme måde.
Men talentmæssigt - både mht. sangskrivning og vokal, der er der altså mange, der kan leve op til både Prince og Bowie.
6
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1148
Likede indlæg: 6741

Indlægaf Wizzze » 25. apr 2016, 09:52

Adele gør, eller næsten alt, der er også lidt samarbejde inde over. Men hun laver primært egne ting, hvilket også er derfor jeg nævnte hende.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 25. apr 2016, 10:59

Pharell og Gaga er gode bud, synes jeg.

Hvad blev der mon egentlig af Justin Timberlake, sådan rent musikalsk?
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2090

Indlægaf eks-Maupassant » 25. apr 2016, 11:11

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Der er ingen der kan.

Adele har en fremragende stemme, men hun er primært sanger og ikke nogen specielt god komponist.

Jeg tror det har noget at gøre med den måde musikindustrien fungerer på. Virker som om de for tiden går mere efter det sikre, og ikke er så interesserede i at signe mere specielle folk. Samme gælder IMO for filmindustrien, hvor det kreative nu foregår i TV-serierne.

Musikken kommer nok i gang igen på et eller andet tidspunkt, men der går nok noget tid. Det gør heller ikke så meget, der er så meget god gammel musik at man ikke kan nå at høre det hele alligevel.

Jeg er enig i det markerede.
Hvis man forventer at få serveret samme type kunstnere som Bowie og Prince på en bred radiostation, i et trykt medie eller i en pladebutik (som knap nok eksisterer længere), hvor mange nok oprindeligt første gang stiftede bekendtskab med de to, tror jeg, at man kommer til at vente forgæves, og det hænger netop sammen med den etablerede musikindustris svækkede position i det nye mediebillede.

De nye distributionskanaler for underholdning, der også fungerer som kunst, eller hvordan man nu skal definere det, da det selvfølgelig ikke er sort/hvidt, er kendetegnede ved, at man selv skal opsøge dem.
Selvom man har lettere adgang til musik i dag, er det blevet sværere at følge all round med, fordi man skal orientere sig mange flere steder.

Ja altså, Bowierne og Princerne skal nok være derude, men de store firmaer gider dem ikke.

En anden ting er om en Bowie idag overhovedet ville være interesseret i at gå ind i musikbranchen. På den tid var musik cutting edge og provokerende og vildt. Så han gik fra teater og hvad han ellers lavede og ind i musik fordi han syntes det var spændende, han ville lave det vildeste af det vilde, og det var s musik den gang. I dag ville han nok kigge på Gaga og Bieber og tænke "den branche gider jeg ikke, jeg bliver bare i teater".

Samme med f.eks. Pink Floyd-fyrene der studerede arkitektur. De ville nok bare blive arkitekter idag. Eller lave indie-computerspil eller hvad ved jeg.
1
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 25. apr 2016, 11:19

Skumfidusen skrev:
Animi skrev:Hvis hun vælger at træde mere frem i rampelyset, så tænker jeg umiddelbart Sia.

Hende tænkte jeg også på og hun er virkelig dygtig. Så jeg vil ikke nedgøre hende; jeg kan rigtig godt lide meget af det Sia har lavet, men hun virker ikke så grænsesøgende som Prince. Og slet ikke som Bowie. Hun er rasende dygtig og har en fremragende stemme og kan skrue popnumre sammen som få før hende, men hun flytter ikke milepæle på samme måde som de helt store.

Det mener jeg heller aldrig Madonna har gjort. Hun har altid mere været performer, provokatør og marketing end musik.

Kan til gengæld godt se Gaga gå hen og løfte sig op til at blive andet end bare storsælgende, men også stor kunstner.

Er det i øvrigt ikke tankevækkende, hvor få af de virkelig store, der har formået at være både kunsterisk og kommercielt fremme i skoene i MANGE år? Strengt taget mistede Bowie meget af sine banebrydende egenskaber allerede i 80'rne. Bevares, det er svært ikke at holde af Let's Dance og China Girl, men der er nok ingen der kan betragte dem som så vilde og overvældende som Heroes. Og Prince har vel ikke haft et virkelig stort hit i over 20 år? Jeg har stort set ikke bemærket ham siden Diamonds and Pearls, ud over at jeg så ham på 10-Øren, hvor han leverede en fremragende koncert. Måske følger jeg bare ikke med, men det virker som om han lidt gled ud i glemslen. Måske vi skal vise lidt mere respect til Cher, der har haft hits i hvad - 5 årtier?

Ha ja jeg stod også af på Prince efter at have hørt lidt af "Musicology" der kom efter Diamonds and Pearls, jeg synes den var kedelig. Hvis hans ting lå på nettet så ville jeg gerne høre det nye, men han har jo renset nettet kemisk for hans musik :)

Dunno om han havde en slags psyksik sammenbrud, han begyndte på det der med at han ville hedde "symbol", og så "The Artist Formerly Known as Prince", og sågar Victor, og der var kun en plade, der hed det der symbol, der var OK efter han begyndte med sit navnetrip.

Så et interview med ham hvor han var dybt forstyrret, han sad med slør på og hviskede en kvinde fra hans band i øret, hvor kvinden så sagde det videre til intervieweren som "Symbolet" havde hvisket til hende. Oh Kay, du har problemer dude!

Bowie leverede nu varen i 90erne og 00erne med Tin Machine, 1. Outside, Earthling, Heathen. Bortset fra Heathen er de andre ting nok for hardcore og sort, punk-agtigt, til at de blev mainstream stuff. Syntes slet ikke han sænkede kvaliteten, men mere at han skiftede lidt tonen. Heathen, der tror jeg nu det er lidt tilfældigt at den plade ikke blev til allemandeje. Den kom midt i elektro-bølgen så den passede ikke rigtigt ind.
1
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 25. apr 2016, 11:20

Musikalsk: Björk, måske Pharrell, Eminem og Jay-Z

Kulturelt: Beyonce, Kanye West, måske Eminem

Bowie og Prince og Michael Jackson havde både det musikalske og det kulturelle.

Jeg synes både Adele, Sia, Madonna, Lady Gaga osv. er fantastisk gode til at skrive/performe popsange, men for mig er larger-than-life personer som Prince og Bowie folk, der er genrebrydende, eksperimenterende, tabubrydende - eller på andre måder i stand til at gå ud over deres egen 'kasse'. Det synes jeg ikke Adele osv. gør/kan. Men det gør dem ikke mindre gode eller vigtige.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 25. apr 2016, 11:27

Hvad med Zara Larssson? Hun laver kun pop ind til videre, men det kan da være hun skifter lidt stil når hun blir ældre. Syns hun har et eller andet, så når hun kommer ud over sin teenage "feste på taget, hurra hurra"-ting kan det være et bliver godt :)
0

Tilbage til "Musik"