Tilbage til politik - eller ikke?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Tilbage til politik - eller ikke?

Indlægaf gnostic » 25. apr 2016, 17:51

Jeg er (frivilligt!) udelukket fra politik-sektionen her på debatten (politik-forummet er lukket af for mig) pga. psykisk-helbredsmæssige årsager.

Men jeg synes der sker så mange uretfærdigheder i samfundet, at det er virkelig, VIRKELIG svært for mig at holde min kæft. Jeg har talt med mennesker tæt på mig om det, som helt klart mener, at jeg IKKE burde gå tilbage til politiske diskussioner.

Men omvendt... det er møghamrende svært at holde kæft når man ser den ene åbenlyse samfundsmæssige uretfærdighed efter den anden.

Jeg vil dog endnu ikke spørge om at få genåbnet min adgang til politik, for jeg vil i første omgang forhøre mig hos jer andre, hvad jeg så bør gøre istedet.

Hvordan håndterer jeg at være vidne til samfundsmæssige uretfærdigheder, samfundsmæssige overgreb mod de svageste og krænkelser af menneskerettighederne?

Jeg kan komme med et lille udpluk af åbenlyse samfundsmæssige uretfærdigheder:

Dansk Arbejdsgiverforening's angreb, nu på fleksjobbere som de mener der er blevet et boom i minifleksjobordningen, i få timer, som de vil have op i flere timer, trods det at vi taler om mennesker som førhen ville være blevet tilkendt førtidspension pga. permanent lav arbejdsevne, men som nu tilkendes minifleksjob istedet (hvormed det er en selvfølgelighed at der ville være et boom i minifleksjob), og trods åbenlyse fejl i deres påstande, (se artikel og tilhørende kommentarer som retter på artiklens fejlagtige påstande, bla. er det Arbejdsgiverne som ansætter fleksjobbere visiteret til f.eks. 12 timer, til kun 6 timers ansættelse og løn fordi det for Arbejdsgiverne er mere fordelagtigt, det er ikke fleksjobbernes skyld), dansk ministeriums censur af danske embedsmænds beretninger om Saudiarabiske overgreb mod menneskerettigheder under dansk besøg i Saudi Arabien, Tibet-sagen (pro-tibet demonstranter som blev anholdt og fængslet - endda ulovligt, efter ordre fra "højere sted" i 2012 under kinesisk statsbesøg i København).

Ikke at jeg vil have disse emner dem diskuteret her, helst ikke, men det kunne være oplagt hvis andre af jer ville tage disse emner op til debat nu jeg ikke kan gøre det, såfremt andre ligesindede skulle finde dem lige så uretfærdige som jeg.

Der dukker jo samfundsmæssige uretfærdigheder op gang på gang, og jeg ved ikke hvordan jeg skal holde kæft med samvittigheden i behold.

Gode råd modtages gerne!
0
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Re: Tilbage til politik - eller ikke?

Indlægaf Rakel » 25. apr 2016, 18:12

Find nogle interesser/en hobby, der ikke handler om politik/uretfærdigheder og fordyb dig i dem. Slap af og fokusere på noget andet. Dét, tror jeg, vil være sundt for dig.
4
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 25. apr 2016, 19:32

Eller start en blog om det, så er du herre i eget hus.
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3258

Indlægaf DD_81 » 25. apr 2016, 20:33

Jeg synes du skal øve dig på at skelne imellem

Samfundet(s uretfærdighed) OG enkeltpersoners, forbunds, foreningers, gruppers udtrykte holdning.

Det jeg oplever du tit snubler over, forarges over, føler diskriminerende, det er udtrykte holdninger til "dig", situationen du lever i og med, og kender andre der lever i og med. Det berører dig, dybt, når nogle giver udtryk for at du og andre i lignende situationer har det for godt, får i pose og sæk, udtrykker at der er tale om nasseri på samfundets fælles kasse m.m.

Men det er jo netop ikke samfundets holdning - det er bare nogle tosser der udtaler sig, - og på hvilket grundlag. Hvad ved de egentligt om "dig" om alle andre i lignende situationer, hvad ved de om at være der hvor et flexjob på 10 timer/ugen er hvad man har kræfter og overskud til, selvom man egentligt gerne ville kunne mere. Hvad ved de om autisme, psykisk sygdom, fysiske handicaps, invaliderende sygdomme?
Næppe særligt meget, - men de får spalteplads og taletid i medierne, fordi de skaber debat, det får os til at danne holdninger.

jeg synes du skal prøve at blive bedre til at skelne imellem SAMFUNDET og "nogen"
jeg synes du skal prøve at lade være med at lade dig påvirke i så høj grad, af at nogle mener noget om "dig"
jeg synes du skal prøve at sige PYT, - for deres holdning ændrer jo faktisk ikke rigtig på noget slet ikke lige her og nu
jeg synes du skal prøve på at argumentere for, der hvor de argumenterer imod, fremfor at blive vred og frustreret.

Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, bekymret, og vred til tider! Jeg håber for dig at du kan lære at bruge det mere konstruktivt end det jeg har oplevet hidtil.
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)

Tilbage til "Livets forhold"