Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
hthy
Kort karma: 13
Likede indlæg: 189

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf hthy » 6. jan 2016, 01:05

landsbytossen skrev:Jo, Kruså er i Sønderjylland. Området kaldes også Nordslesvig

Det er vist kun det tyske mindretal i Sønderjylland, der gerne vil have det bliver kaldt det.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 118
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1942

Indlægaf landsbytossen » 6. jan 2016, 01:34

hthy skrev:
landsbytossen skrev:Jo, Kruså er i Sønderjylland. Området kaldes også Nordslesvig

Det er vist kun det tyske mindretal i Sønderjylland, der gerne vil have det bliver kaldt det.

Jeg er ikke tysker men bruger begge dele afhængig af, hvilken perode der tales om. Helt at afvise Nordslesvig er at udslette en del af områdets historie.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 10977

Indlægaf 2SHY » 6. jan 2016, 01:36

Hønsekræmmeren skrev:Eller:

'Ingen kom alvorligt til skade ved sammenstødet, den 72-åriges hustru klagede dog over smerter i ryggen, og blev derfor kørt en tur forbi skadestuen'

Hva' i alverden skulle det gavne? :wacko:

Minder mig om en gang hvor en nyhedsvært på TV2 fortalte om en eller anden ulykke eller katastrofe og der bliver sagt noget i stil med ".... X antal personer kvæstet og X antal personer døde, heraf X antal personer alvorligt"

Mja... Det er som regel alvorligt hvis man er død :gruble:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
hthy
Kort karma: 13
Likede indlæg: 189

Indlægaf hthy » 6. jan 2016, 02:04

landsbytossen skrev:
hthy skrev:

Jeg er ikke tysker men bruger begge dele afhængig af, hvilken perode der tales om. Helt at afvise Nordslesvig er at udslette en del af områdets historie.

Det er jeg da med på, Jeg mente bare at man ikke kalder det Nordslesvig længere. De dansksindede efter genforeningen så ikke gerne det navn blev brugt længere, og det har hængt ved mig, da min fars familie er sønderjyder og var meget dansksindede. Min farfar var tvunget soldat i 1. verdenkrig, og selvom han var vokset op i den tyske tid talte og skrev han og hans søskende perfekt dansk.
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 6. jan 2016, 02:06

2SHY skrev:

'Ingen kom alvorligt til skade ved sammenstødet, den 72-åriges hustru klagede dog over smerter i ryggen, og blev derfor kørt en tur forbi skadestuen'

Minder mig om en gang hvor en nyhedsvært på TV2 fortalte om en eller anden ulykke eller katastrofe og der bliver sagt noget i stil med ".... X antal personer kvæstet og X antal personer døde, heraf X antal personer alvorligt"

Steen Bostrup "12 blev dræbt heraf 6 alvorligt". Jeg mener, det var før TV2 startede
0

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1180
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 10977

Indlægaf 2SHY » 6. jan 2016, 05:57

landsbytossen skrev:
2SHY skrev:

Steen Bostrup "12 blev dræbt heraf 6 alvorligt". Jeg mener, det var før TV2 startede

Hmmm jeg synes at kunne huske Morten Kamper lave samme nummer men skidt med hvem det var der sagde det. I hvert fald er det helt hen i skoven
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 557
Likede indlæg: 6903

Indlægaf dgd2007 » 6. jan 2016, 09:40

TV2 News får vist også nyhederne fra Tyskland på engelsk nutildaws: "det føderale politi" ... ;)
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 7. jan 2016, 13:18

Underholdningsmagasinet Ekstra Bladet i dag:

"Det er kun en uge siden, at dronning Margrethe meddelte, at hendes mand, som fylder 82 i 11. juli i år, drosler ned i 2015 og kun i begrænset omfang vil påtage sig officielle opgaver for kongehuset."

:gruble:
1

Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 8. jan 2016, 10:11

Det må virkelig være et specielt segment, Leasy-reklamerne henvender sig til, så måske er det slet ikke en dårlig formulering ...
Men i en af deres seneste reklamer gøres prisen for at leje deres udstyr op i "et par pizzaer om måneden" :genert:
Senest rettet af dgd2007 15. jan 2016, 11:51, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. jan 2016, 03:24

Overskrift på TV2 Nyheder:
    Henrettede drenge på Amager med nakkeskud: Nu vil han prøveløslades
Gad vidst til hvilket medie de henrettede drenge har udtalt dette? :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. jan 2016, 11:07

Nej, TV2 News' oplæsere, det hedder ikke "Vi lægger ud med historien om, at finansministeren har sagt sådan og sådan", men bare simpelthen "Finansminsiteren har sagt sådan og sådan"!
Lær det nu! :naughty:
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 11. jan 2016, 13:11

Ekstra Bladet om at Bowies eks måske ikke har hørt om dødsfaldet.

"Angie Bowie er nemlig i gang med at optage Celebrity Big Brother, og derfor har avisen kontaktet Channel 5, der optager programmet, for at spørge om hun er blevet informeret om ekskonens død."

Ps. Dette indlæg burde læses med kendingsmelodien fra Soap (Skum) som underlægningsmusik.
1

Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1605
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 14565

Indlægaf kidkomb » 12. jan 2016, 06:07

What? Nej, nej. Mine øjne bløder! "Massere" er blevet luftbåren :(

IMG_20160112_070638.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
mfufu
Kort karma: 7
Likede indlæg: 89

Indlægaf mfufu » 12. jan 2016, 08:07

Overskrift på dr.dk/nyheder:
Kommunerne til regeringen: Kontanthjælpsloftet river folk fra hus og hjem
0
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
mfufu
Kort karma: 7
Likede indlæg: 89

Indlægaf mfufu » 14. jan 2016, 14:55

dr.dk/nyheder:
Faldet i antallet af indbrud i privat beboelse i Danmark fortsatte med at falde i 2015.
1
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.

Tilbage til "Sprog"