Tonen på arbejdsplads - sjofel

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1449

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Badesandalen » 28. apr 2016, 20:19

Elvispop skrev:Nu var det jo mig der fik sparket den igang i den anden tråd, så der kommer en lille tilføjelse her:
Jeg sagde til hende; "jeg skal satme ikke risikere noget, når du HAR en kæreste"
Hvortil hun svarer "hvad han ikke ved har han ikke ondt af"

Jeg havde osse sagt til hende, at hun skulle sige til mig hvis vi blev for lumre og sjofle. For grøntmanden og jeg er slemme når vi først kommer i gang.
Butikschefen hængte sig mere i aldersforskellen, mellem mig og hende. (For så er det åbenbart mere forkert.)

Okay, jeg ved ikke om det er mig der ikke kan læse, eller hvad, men det ser da ud som om hun snildt kunne være med? Og hvis du så oven i hatten lige advarede hende om hvordan I taler til hinanden og sagde at hun bare skulle melde sig ud hvis hun ikke brød sig om sproget. Var det vitterligt hende der "meldte" dig? :gruble:

Det er altså ikke for at tvære rundt i det, så jeg håber ikke du tolker det sådan.
4
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Daine
Kort karma: 723
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6871

Indlægaf Daine » 28. apr 2016, 20:24

Jeg ville ikke trives på en arbejdsplads med en meget grov og sjofel humor, det er slet ikke min stil. Men jeg kan fint håndtere smålummerheder og deslige. Dog arbejder jeg i butik og hos os hygger og griner og driller vi hinanden meget. Men vi er aldrig lumre/sjofle, da vi altid har kundekontakt og skal tænke på dem.

Dog vil jeg kommentere på Elvispops tilfælde. Jeg synes, det en en utrolig dårlig håndtering af situationen af hans chef! Et er, at praktikanten efter nærmere overvejelse ikke brød sig om jargonen, det skal naturligvis respekteres (som Elvis også ligger op til). Men at man bliver suspenderet for den bemærkning, det fatter jeg simpelthen ikke. En advarsel (mundtlig), en undskyldning og evt. en generel snak om omgangstonen ville være på sin plads, men det andet? Det er overkill og jeg synes, det vidner om en chef der ikke er sin opgave voksen.
7
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 28. apr 2016, 20:41

Sjofle kommentarer, ud af kontekst, er noget der til en vis grad eksisterer på min arbejdsplads, og jeg har ikke oplevet nogle rynke på næsen af det, ellers desideret sige fra. Og så tror jeg folk har en ret god føling med hvor, hvornår, og ifht. hvem der er ok at sige noget sådan, uden at træde nogle over tæerne.
Vi er ude i sådan noget som "det sagde han/hun også igår" og i den boldgade, ikke regulære perversiteter. Det foregår ikke på daglig basis, men det er noget der sker, og det sker altid i en form for kontekst, - og er ikke noget der bare slynges ud som en "høhø, så hørte man lige mig"

Jeg selv trives fint med det, og kan også sagtens være afsenderen på det, og grine med de andre hvis det er mig der får sagt noget der i den grad kan misforstås.
2
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 28. apr 2016, 21:08

Badesandalen skrev:
Elvispop skrev:Nu var det jo mig der fik sparket den igang i den anden tråd, så der kommer en lille tilføjelse her:
Jeg sagde til hende; "jeg skal satme ikke risikere noget, når du HAR en kæreste"
Hvortil hun svarer "hvad han ikke ved har han ikke ondt af"

Jeg havde osse sagt til hende, at hun skulle sige til mig hvis vi blev for lumre og sjofle. For grøntmanden og jeg er slemme når vi først kommer i gang.
Butikschefen hængte sig mere i aldersforskellen, mellem mig og hende. (For så er det åbenbart mere forkert.)

Okay, jeg ved ikke om det er mig der ikke kan læse, eller hvad, men det ser da ud som om hun snildt kunne være med? Og hvis du så oven i hatten lige advarede hende om hvordan I taler til hinanden og sagde at hun bare skulle melde sig ud hvis hun ikke brød sig om sproget. Var det vitterligt hende der "meldte" dig? :gruble:

Det er altså ikke for at tvære rundt i det, så jeg håber ikke du tolker det sådan.

Først advarede jeg hende.
Senere samme dag, sagde hun det der med hvad-han-ikke-ved...
Dagen efter kom onkel-humoren frem, da vi ordnede grøntafdelingen.
Gode meloner, løgpose, en ordentlig agurk o.s.v.
Og det virkede til at hun morede sig.
Vi snakkede om unge kvinder der var til ældre fyre, og hun fortalte at hendes kæreste osse vær ældre end hende, fordi de jævnaldrende var for umodne.
Da vi skulle sætte resten på kølelager, spurgte hun hvor jeg ville ha' melonerne. Jeg svarede I hænderne og holdt dem frem, som jeg tog på et par usynlige bryster.. (rørte hende ikke, og rakte ikke ud efter hende)
Den faldt osse i god jord, og jeg skyndte mig at sige "inde til venstre i rummet"
Da hun skulle gå, kunne hun ikke huske dørkoden. Så jeg skrev den på en seddel til hende.
Nedenunder skrev jeg mit telefonnummer og sagde med et smil "Du skriver bare"
Tirsdag havde jeg fri. Og i dag, bliver jeg hevet op på kontoret efter 2 timers arbejde, får skideballe og bliver hjemsendt, og skal afvente yderligere besked.

Og så lige den obligatoriske.
Ovenstående er IKKE en ansvarsfralæggelse.
Jeg VED at jeg har været en idiot.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 28. apr 2016, 21:21

Elvispop skrev:Først advarede jeg hende.
Vi snakkede om unge kvinder der var til ældre fyre, og hun fortalte at hendes kæreste osse vær ældre end hende, fordi de jævnaldrende var for umodne.
Da vi skulle sætte resten på kølelager, spurgte hun hvor jeg ville ha' melonerne. Jeg svarede I hænderne og holdt dem frem, som jeg tog på et par usynlige bryster.. (rørte hende ikke, og rakte ikke ud efter hende)
Den faldt osse i god jord, og jeg skyndte mig at sige "inde til venstre i rummet"
Da hun skulle gå, kunne hun ikke huske dørkoden. Så jeg skrev den på en seddel til hende.
Tirsdag havde jeg fri. Og i dag, bliver jeg hevet op på kontoret efter 2 timers arbejde, får skideballe og bliver hjemsendt, og skal afvente yderligere besked.

Okay, jeg forbliver uforstående. Det er fandme røv, Elvis. Jeg håber at trådene bliver reddet ud hurtigt, eller, endnu bedre, at du finder et nyt job i mellemtiden, et du er mere glad for. :kys:
5
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1548

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2016, 21:32

Det er en skodsituation, men her har du jo netop også bevæget dig bort fra 'den lumre humor' og direkte over i et hit på hende personligt, og det stiller hende i en rigtigt skidt situation.
Det er nok mindre jeres aldersforskel som det faktum at du er fastansat med noget ekstra ansvar og 'striber på skuldrene' og hun er praktikant - en tydelig niveauforskel, der kan sammenlignes med alle andre professionelle forhold hvor der er en master and a servant, lærer/elev osv.
Det skal man i den grad passe på, for man kan komme til at presse den lavere rangerende person ud i noget som de ikke ved hvordan de skal håndtere (hvis jeg siger fra overfor autoriteten', hvordan vil jeg så blive behandlet).
Jeg er sikker på at du simpelthen bare ikke har tænkt dig godt nok om, og intet ondt mente og det er virkelig træls for dig. Lad os håbe at de vil tage en snak om det hele og du får lov til at undskylde og indrømme hvad du kan se nu - at det faktisk var (ubevidst) magtmisbrug.
Held og lykke med det!
8
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1916

Indlægaf Purple Haze » 28. apr 2016, 21:48

Badesandalen skrev:

Okay, jeg forbliver uforstående.

Tjo, uden sådan at have været der, kan jeg nu sagtens se at det har været alt alt for meget. Og sådan har hun jo tydeligvis også oplevet det.

Personligt er jeg som udgangspunkt ikke til en sjofel omgangstone på jobbet.
Undtagelsen er hvis mine kolleger er nogen jeg kender godt, hvor vi kender hinandens grænser.
Og der vil det stadig aldrig blive med referencer til en persons kropsdele eller sexliv.
Det tætteste kunne være hvis en kollega har været i udsevanligt godt humør og hans gode ven siger et eller andet i stil med at han jo også lige har været på romantisk weekend med kæresten....
Og så var der dengang én skulle til Thailand og en af de andre drillende sagde at 'Morten tager jo til Thailand på sex-ferie', det var lige på grænsen til at det blev akavet og pinligt, 'Morten' tog det dog heldigvis pænt.

Edit: og det er SLET ikke noget der forekommer hvis vi er alene sammen. En frisk kommentar i storrumskontor er OK, samme friske kommentar i et lokale hvor man er alene sammen er bare noget helt andet, og der skal man virkelig kende hinanden godt før det ikke hurtigt bliver ubehageligt.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Badesandalen

Indlægaf Badesandalen » 28. apr 2016, 22:06

Purple Haze skrev:
Tjo, uden sådan at have været der, kan jeg nu sagtens se at det har været alt alt for meget. Og sådan har hun jo tydeligvis også oplevet det.

Personligt er jeg som udgangspunkt ikke til en sjofel omgangstone på jobbet.
Undtagelsen er hvis mine kolleger er nogen jeg kender godt, hvor vi kender hinandens grænser.
Og der vil det stadig aldrig blive med referencer til en persons kropsdele eller sexliv.
Det tætteste kunne være hvis en kollega har været i udsevanligt godt humør og hans gode ven siger et eller andet i stil med at han jo også lige har været på romantisk weekend med kæresten....
Og så var der dengang én skulle til Thailand og en af de andre drillende sagde at 'Morten tager jo til Thailand på sex-ferie', det var lige på grænsen til at det blev akavet og pinligt, 'Morten' tog det dog heldigvis pænt.

Edit: og det er SLET ikke noget der forekommer hvis vi er alene sammen. En frisk kommentar i storrumskontor er OK, samme friske kommentar i et lokale hvor man er alene sammen er bare noget helt andet, og der skal man virkelig kende hinanden godt før det ikke hurtigt bliver ubehageligt.

Jeg har lige slettet alt det jeg har skrevet 2 gange, så kan tydeligvis ikke finde ud af at skrive fra tlf. :rulle:
Jeg svarer i morgen.
0
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3889

Indlægaf Delfin » 28. apr 2016, 23:08

Jeg har ikke arbejdet nogen steder, hvor det har været udpræget, men den evindelige "det sagde han også i går" o.lign. er da dukket op hist og pist. Så længe vi er i den boldgade, generer det mig ikke, men det kan tage overhånd, og så hører det naturligvis ikke til udenfor personalerummet, hvor brugerne kan blive vidne til det. Det ville være uprofessionelt efter min mening. (er pædagog)

Nedenstående håber jeg heller ikke finder sted i kundernes påhør.

Elvispop skrev:
Først advarede jeg hende.

"Det virkede til, at hun morede sig". Hvordan gav det sig til udtryk? Var hun del af det, og svarede igen med samme mønt?

Kan det tænkes, at hun i virkeligheden ikke brød sig om det, men ikke vidste, hvordan hun skulle sige fra, eller ikke turde gøre det overfor en overordnet, og så bare holdt facaden overfor dig? Jeg kunne godt udpege nogle unge kvinder i mine cirkler, som ville have haft svært ved at takle sådan en situation. Måske er hun gået hjem bagefter og har talt med nogen om det, som har rådet hende til at gå til chefen.
Eller måske går det kun galt til sidst, hvor du giver dit telefonnummer og siger, at hun bare kan skrive. I det øjeblik går du fra værkstedshumor og kollega over til tilnærmelser, omend det kun er verbalt.
10
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 577
Likede indlæg: 5108

Indlægaf ManicNinja » 28. apr 2016, 23:56

Delfin skrev:
"Det virkede til, at hun morede sig". Hvordan gav det sig til udtryk? Var hun del af det, og svarede igen med samme mønt?

Kan det tænkes, at hun i virkeligheden ikke brød sig om det, men ikke vidste, hvordan hun skulle sige fra, eller ikke turde gøre det overfor en overordnet, og så bare holdt facaden overfor dig? Jeg kunne godt udpege nogle unge kvinder i mine cirkler, som ville have haft svært ved at takle sådan en situation. Måske er hun gået hjem bagefter og har talt med nogen om det, som har rådet hende til at gå til chefen.
Eller måske går det kun galt til sidst, hvor du giver dit telefonnummer og siger, at hun bare kan skrive. I det øjeblik går du fra værkstedshumor og kollega over til tilnærmelser, omend det kun er verbalt.

Præcis hvad jeg tænker. Havde jeg været praktikanten, var jeg blevet bange præcis dér og tænkt: " Fuck, jeg troede bare, vi lavede sjov og pjattede. Nu tror han, jeg vil noget med ham, den gamle stodder. Årh, for Helvede!"

Og jeg kan ellers også godt lide tøhø-jokes på arbejdspladsen. Men med det dèr telefonnummer... Dér ligner det pludselig i dén grad et scoringsforsøg.
21
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 29. apr 2016, 05:01

ManicNinja skrev:
Delfin skrev:

Præcis hvad jeg tænker. Havde jeg været praktikanten, var jeg blevet bange præcis dér og tænkt: " Fuck, jeg troede bare, vi lavede sjov og pjattede. Nu tror han, jeg vil noget med ham, den gamle stodder. Årh, for Helvede!"

Og jeg kan ellers også godt lide tøhø-jokes på arbejdspladsen. Men med det dèr telefonnummer... Dér ligner det pludselig i dén grad et scoringsforsøg.

Enig enig. Jeg har virkelig overvejet om jeg skulle undgå at skrive mere, for jeg er virkelig rystet. Ikke nok med at elvis overtræder alle de kodeks jeg kender og flere til, men hvordan kan du tillade at opføre dig sådan overfor en ny praktikant.? Lidt humor er ok, hun er ny, meget ung og du kører bare på som sådan en falleret don dario på fucking 39 og ender ud med at give dit nr. Det er det klammeste ever og jeg kan eddermugme godt forstå hun er gået videre med det. Hun havde en kæreste og det ignorerer du! Hvordan kan du egentligt tro nogen vil være kærester med en der taler sådan til fremmede mennesker??

Hvordan skulle hun sige fra?? måske stå og grine lidt og håbe det gik i sig selv, men du fortsætter og hele situationen er så grænseoverskridende, klam og utilpasset at jeg brækker mig over det. Du kunne være hendes far for pokker, hvordan ville du have det hvis din egen datter var ungarbejder et sted og en mand sidst i tyverne havde behandlet hende sådan?? Det ville du nok ikke bryde dig om, så lad selv være at behandle andre sådan.

Jeg er ude af den her tråd nu, kan mærke jeg bliver SUR og fatter slet ikke at du ikke stopper dig selv i processen. Man advarer sgu da ikke om dårlig opførsel, man opfører sig da ordentligt. Især overfor nye medarbejdere, køn og alder underordnet. FØJ
11
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 29. apr 2016, 06:10

Jeg kan slet ikke forstå hvordan man på nogen måde kan synes at det der bare i teorien har det mindste med humor at gøre. Jeg synes det er så langt over grænsen, at havde jeg set en kollega gøre det overfor en anden kollega, så havde jeg meldt ham til ledelsen på stedet. Det er intet personligt. Men det der er virkelig langt ude og jeg synes det er rigtig synd for praktikanten. Det er noget der kan forme hendes syn på den branche og - jamen jeg er målløs over at man kan have så lidt situationsfornemmelse at man mener det der er i orden

Undskyld Elvis, det er virkelig ikke personligt. Du er sikkert en skide fin fyr på mange områder. Men lige her, ville det klæ dig at ligge dig fladt ned og bare tage de konsekvenser der kommer. Det nytter ikke noget at du mener at en advarsel havde været nok eller sådan noget. Det der kunne koste virksomheden rigtig mange penge, hvis praktikanten sammen med fagforeningen går i retten med det
15
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 29. apr 2016, 06:40

Jeg har været på meget lumre arbejdspladser og meget sobre arbejdspladser, og begge dele kan være helt fint så længe alle involverede er glade.

Mit problem med en sjofel omgangstone opstår når fokus bliver på enkeltpersoner og for invaderende, fx at spørge hvornår folk har haft sex eller på anden måde bede om detaljer om deres sexliv. Det hører ingen steder hjemme. Hvis sjofelhederne er nok i sig selv og man holder fokus på dét, så er det fint med mig. Jeg har haft nogle afsindigt perverse kolleger som jeg havde det fantastisk sammen med, men de forstod så også at bruge deres humor på en ikke-invaderende måde, og de havde intuition og kunne godt skelne mellem hvornår der er plads til humor og hvornår man lige holder fokus på arbejdet.

Men som med al anden humor, så er det bare ikke alle sjofelheder som er sjove. Nogle mennesker er så forhippede på bare at være perverse og sjofle at de ligesom glemmer at det ikke er sjovt i sig selv at sige "pik og patter"... Jeg er bare mest til intelligent humor, det kommer jeg ikke udenom.

Jeg synes ikke selv at jeg er sippet. Men der er også meget langt fra mig og så til én af min kærestes kolleger. Han ved ikke hvem det er, for vedkommende har ikke talt med ham om det, men er i stedet gået direkte til chefen og har klaget.

Min meget forsagte kæreste, som ikke rigtig kan lide at tale med folk og aldrig folder sig ud humor-mæssigt på arbejdspladsen, har nemlig en hvid termo-kop hvor der med sort skrift står skrevet "Where is my fucking coffee?" på siden. Det er altså faldet en kollega for brystet og han blev af chefen pålagt at skille sig af med den. Han har løst problemet ved at sætte et stykke hvid (lidt gennemsigtig :slem:) tape hen over ordet 'fucking'.

Det skal lige siges at han deler kontor med 3 andre, men det er ikke et kontor som har kunder eller besøgende udefra eller på anden vis kan komme til.

Jeg må indrømme at jeg synes at det er absurd sippet og samtidig helt vildt plat og barnligt at gå til chefen med sådan noget. :lol: Vedkommende skulle nok have taget deres big girl panties på og talt direkte med min kæreste om det hvis det virkelig var så stort et problem...
9
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3483

Indlægaf FruDulle » 29. apr 2016, 07:35

Som en generel tone gider jeg absolut ikke en sjofel omgangsform/humor. Med få tætte kollegaer kan vi have vores eget kodeks for humor som kun er mellem os. Der er for mig stor forskel på f.eks. hvem der giver et haha klap i røven. Det handler helt klart om relationen. Min sidste arbejdsplads i Dk var med ca 100 mænd og 7-8 kvinder. Der var det som ovennævnt. Der var så absolut ikke en sjofel omgangstone. Men masser af sjov, fest og ballade. Masser.

Ift den konkrete situation med Elvis, så er jeg dybt forundret over at man taler sådan til en ny ung praktikant, som man er 19 år ældre end og kunne være far til. At man mener at HUN burde være voksen til at sige fra fremfor at gå til ledelsen, det går over min forstand. Hvad med at du er voksen nok til at vide tid, sted og modtager for din humor? Jeg ville heller ikke som 20 årig have sagt fra over for det, direkte til dig. Jeg tror ikke engang at jeg ville gå til chefen. Formegentlig ville jeg undgå dig og ende med selv at sige op. Jeg var og er tildels stadig ikke, vild med konfrontationer. Jeg synes at det er dybt upassende at sige og agere sådan. Konsekvensen vil altid stå mål med det som hun oplevede og ikke hvad andre måtte mene er passende.
Senest rettet af FruDulle 29. apr 2016, 07:48, rettet i alt 1 gang.
4
Whatever
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 29. apr 2016, 07:36

Code71 skrev:Undskyld Elvis, det er virkelig ikke personligt. Du er sikkert en skide fin fyr på mange områder. Men lige her, ville det klæ dig at ligge dig fladt ned og bare tage de konsekvenser der kommer. Det nytter ikke noget at du mener at en advarsel havde været nok eller sådan noget. Det der kunne koste virksomheden rigtig mange penge, hvis praktikanten sammen med fagforeningen går i retten med det

Nu har jeg jo selv offentliggjort det herinde, så jeg VAR forberedt på verbale øretæver.
Som nævnt tidligere, så VED jeg godt at det er total idiotisk, det jeg har gjort.
Jeg ville osse gerne undskylde overfor hende, men har fuld forståelse for at det nok ikke kommer til at ske.
Jeg er meget ked af at have overtrådt, ja overpisset, hendes grænser og finde og bruge situationsfornemmelse fremover.
Men jeg bliver (desværre) ikke super ked af, hvis jeg bliver fyret for det.

Jeg "lægger mig fladt ned" og accepterer enhver sanktion.
2
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.

Tilbage til "Generelt"