Tonen på arbejdsplads - sjofel

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3396

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel fr

Indlægaf FruDulle » 29. apr 2016, 07:59

Elvispop skrev:
Code71 skrev:Undskyld Elvis, det er virkelig ikke personligt. Du er sikkert en skide fin fyr på mange områder. Men lige her, ville det klæ dig at ligge dig fladt ned og bare tage de konsekvenser der kommer. Det nytter ikke noget at du mener at en advarsel havde været nok eller sådan noget. Det der kunne koste virksomheden rigtig mange penge, hvis praktikanten sammen med fagforeningen går i retten med det

Nu har jeg jo selv offentliggjort det herinde, så jeg VAR forberedt på verbale øretæver.
Som nævnt tidligere, så VED jeg godt at det er total idiotisk, det jeg har gjort.
Jeg ville osse gerne undskylde overfor hende, men har fuld forståelse for at det nok ikke kommer til at ske.
Jeg er meget ked af at have overtrådt, ja overpisset, hendes grænser og finde og bruge situationsfornemmelse fremover.
Men jeg bliver (desværre) ikke super ked af, hvis jeg bliver fyret for det.

Jeg "lægger mig fladt ned" og accepterer enhver sanktion.

Men jeg forstår ikke hvorfor"hun burde være voksen og sige fra direkte", og at det er en "vatpik ledelsesstil"?

Jeg forstår søreme godt st hun ikke tør eller har lyst til at sige fra direkte overfor dig. Hun er ny og ung og så er det dælme svært at sige stop. Og jeg synes da at det er super at se at ledelsen tager det alvorligt.

Jeg kan forstå at du har andre problemer med dit arbejde, men at de er nogle vatpikke i den her situation...nej. Tværtimod
8
Whatever
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Re: Tonen på arbejdsplads - sjofel

Indlægaf Elvispop » 29. apr 2016, 08:06

Det er heller ikke i denne sag, jeg synes der er vatpik-ledelse. Slet ikke.
Jeg angav det tidligere fordi jeg blev spurgt om forudgående problemer på arbejdspladsen.
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. apr 2016, 08:09

Elvispop skrev:Det er heller ikke i denne sag, jeg synes der er vatpik-ledelse. Slet ikke.
Jeg angav det tidligere fordi jeg blev spurgt om forudgående problemer på arbejdspladsen.

Ok. Men har du slet forståelse for at hun ikke gik direkte til dig? Jeg synes det er lidt arrogant og at underkende den følelse hun sidder med, at blive fornærmet over at hun ikke gør det.
3
Whatever
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 29. apr 2016, 08:22

Elvispop skrev:
Code71 skrev:Undskyld Elvis, det er virkelig ikke personligt. Du er sikkert en skide fin fyr på mange områder. Men lige her, ville det klæ dig at ligge dig fladt ned og bare tage de konsekvenser der kommer. Det nytter ikke noget at du mener at en advarsel havde været nok eller sådan noget. Det der kunne koste virksomheden rigtig mange penge, hvis praktikanten sammen med fagforeningen går i retten med det

Nu har jeg jo selv offentliggjort det herinde, så jeg VAR forberedt på verbale øretæver.
Som nævnt tidligere, så VED jeg godt at det er total idiotisk, det jeg har gjort.
Jeg ville osse gerne undskylde overfor hende, men har fuld forståelse for at det nok ikke kommer til at ske.
Jeg er meget ked af at have overtrådt, ja overpisset, hendes grænser og finde og bruge situationsfornemmelse fremover.
Men jeg bliver (desværre) ikke super ked af, hvis jeg bliver fyret for det.

Jeg "lægger mig fladt ned" og accepterer enhver sanktion.

Nu er jeg ikke kvinde. Men jeg kan virkelig godt forstå hun ikke gik til dig direkte.

Her er en ung pige. En praktikant på 20 år som bliver chikaneret på det groveste rent seksuelt efter min mening. Af en fastansat mand dobbelt så gammel som hende. Det er da klart at hun skal gå til ledelsen og ikke til krænkeren

Ja det lyder hårdt med "krænkeren" Men det mener jeg du er i denne situation. Jeg synes at praktikanten har handlet beundringsværdigt. Jeg beundrer hende for at stå fast på hendes grænser. Sige fra og endda sørge for at det ikke sker for den næste praktikant i og med at hun går til ledelsen i stedet for til krænkeren. Ledelsen derimod, er jeg ikke så begejstret for. Det er et grimt signal at sende kun at suspendere medarbejderen. Havde jeg siddet i den ledelse, var det endt med en bortvisning på stedet og en klokkeklar fyreseddel. Uden debat, uden noget som helst.
12
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1058

Indlægaf KinderBueno » 29. apr 2016, 08:27

I forhold til, at hun muligvis selv var lidt med på den: Jeg tror godt man kan sige, at den sædvanlige reaktion udadtil i den her slags interaktioner hos piger ofte er "Haha ja, pik og patter" selvom de muligvis tænker "Okay, stop nu altså". Fordi man som kvinde i sådan en situation kan se frem til to scenarier:

1. Man leger med, som ovenstående, og på et eller andet tidspunkt går nogen sandsynligvis over grænsen.
2. Man siger fra i øjeblikket og bliver buh'et ud af scenen, fordi man er snerpet og kedelig og "det var fandeme bare for sjov!"

Jeg synes bare det er vigtigt at understrege, at det i hendes situation er noget sværere at sige fra end man måske umiddelbart tror. Og som ung, attraktiv kvinde på 25 med en lang liste af erhvervserfaring fra både dagligvarebutikker og nattelivet, har jeg selv stået i lignende situationer et fucking utal af gange. Man kan ikke gøre noget rigtigt.
18
hej hest, hestehest
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9660

Indlægaf kidkomb » 29. apr 2016, 10:05

Jeg ville egentlig bare have givet et grønt kort, men jeg synes at det er på sin plads at nævne her:

Jeg synes du håndterer de klaps du får her rigtig flot, Elvis.
Ja, du har lavet noget dumt, du blev grebet af stemningen og du troede at hun også syntes at det var sjov.
Det var en fejl og du er hverken bange for at indrømme det, sige undskyld eller tage konsekvenserne.
Jeg håber du får lov at undskylde overfor hende, både for din og hendes skyld.
27
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1448

Indlægaf Badesandalen » 29. apr 2016, 10:46

Jeg kan godt forstå at nogle tolker det som flere af jer har tolket. Men der er altså noget at sige om hvordan hun reagerede i løbet af dagen. Hvis nogen man taler med er ubehageligt tilpas kan man for det meste mærke det på dem, og jeg tror ikke ligefrem Elvis bare har kørt hårdt på og fortsat selvom hun måske søgte lidt mere væk fra ham. Det samme med melon-snakken og da han gav hende sit nummer, hvor underligt det måske kan virke, så er der forskel på om man siger noget lidt mere henkastet eller står og stirrer hende lige i øjnene imens. Ja, hun er ung, og ja, hun er praktikant, men jeg tror også at hun er både gammel og moden nok til at kunne sige fra. Ikke nødvendigvis som i "nu stopper du", måske mere som bare at stoppe med at grine eller svare igen, og hvis man ikke kan mærke at folk trækker sig væk eller bliver direkte utilpas ved at være i nærheden af en selv, så er der altså noget galt.

Jeg kan dog godt se hvorfor hun måske ikke ville konfrontere ham direkte. Jeg synes egentlig chefen reagerede lidt stærkt ved at suspendere ham, hvor han kunne have givet ham en advarsel og bla sagt at der er en type vittigheder der ikke hører hjemme på en arbejdsplads, for tro det eller ej, det er også min mening. Men nu ved jeg jo heller ikke hvordan praktikanten følte eller hvad hun sagde til chefen.

Nu har du i hvert fald lært en lektie, Elvispop. Jeg holder på at du skal bruge tiden på at lede efter et nyt arbejde, for du har virkelig ikke været glad for at være der, og så meget tid som man bruger på sit arbejde, skal man i det mindste ikke være ked af at stå op hver dag fordi det er der man skal hen. Det siger jeg heller ikke du er, men du ved hvad jeg mener. ;)
3
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 29. apr 2016, 11:55

kidkomb skrev:Jeg ville egentlig bare have givet et grønt kort, men jeg synes at det er på sin plads at nævne her:

Jeg synes du håndterer de klaps du får her rigtig flot, Elvis.
Ja, du har lavet noget dumt, du blev grebet af stemningen og du troede at hun også syntes at det var sjov.
Det var en fejl og du er hverken bange for at indrømme det, sige undskyld eller tage konsekvenserne.
Jeg håber du får lov at undskylde overfor hende, både for din og hendes skyld.

Enig, jeg synes det er flot at man åbent kan sige at sige havd man har gjort, velvidende at nu kommer der nok en spand kommentarer tilbage. Det er fanme modigt.

Det sagt, synes jeg at det virker usympatisk at sige at man forvente at voksne siger fra, når vi taler om en en nyansat 20 årig praktikant skal sige fra overfor en dobbelt så gammel så mand, fremfor at gå til chefen.
1
Whatever
Brugeravatar
ManicNinja
Kort karma: 573
Likede indlæg: 5093

Indlægaf ManicNinja » 29. apr 2016, 12:56

Jeg ved ikke ... Når jeg nu ser, hvordan tråden udvikler sig, Elvis, får jeg lidt lyst til at sige til dig, at jeg umiddelbart hverken tænker, du er "klam" eller hvilke andre fine adjektiver, der ellers hæftes på dig nu.

Jeg synes, du er en mand, som har dummet sig BIG TIME. Og som nu må tage konsekvenserne. Det virker også, som om du, når du nu kigger på situationen i retrospekt, tænker: "Hvad fanden tænkte jeg på?"

Og det er godt. Ikke "du skal have ros"-godt. For du har fucked op. Men "jeg anerkender, at du faktisk vil lære af din fejl"-godt.

Jeg har derudover ikke noget behov for at blive grænseoverskridende over for dig i min sprogbrug - og kalde dig alt muligt, mens jeg i øvrigt skælder ud over din grænseoverskridende adfærd. Det synes jeg ærligt talt, vi burde holde os for gode til. Uanset hvor vrede og forargede mange af os så er ...
11
"Even the biggest failure, even the worst, most intractable mistake beats the hell out of never trying".
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10207

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. apr 2016, 13:08

ManicNinja skrev:Jeg ved ikke ... Når jeg nu ser, hvordan tråden udvikler sig, Elvis, får jeg lidt lyst til at sige til dig, at jeg umiddelbart hverken tænker, du er "klam" eller hvilke andre fine adjektiver, der ellers hæftes på dig nu.

Jeg synes, du er en mand, som har dummet sig BIG TIME. Og som nu må tage konsekvenserne. Det virker også, som om du, når du nu kigger for situationen i retrospekt, tænker: "Hvad fanden tænkte jeg på?"

Og det er godt. Ikke "du skal have ros"-godt. For du har fucked op. Men "jeg anerkender, at du faktisk vil lære af din fejl"-godt.

Jeg har derudover ikke noget behov for at blive grænseoverskridende over for dig i min sprogbrug - og kalde dig alt muligt, mens jeg i øvrigt skælder ud over din grænseoverskridende adfærd. Det synes jeg ærligt talt, vi burde holde os for gode til. Uanset hvor vrede og forargede mange af os så er ...

Jeg synes i hvert fald, at det er vigtigt at huske på, at tråden her blev oprettet som en generel spin off-tråd, og at Elvis selv hverken har bedt om denne tråd eller vores syn på hans gøren og laden.
10
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 29. apr 2016, 13:15

DetSorteCirkus skrev:
ManicNinja skrev:Jeg ved ikke ... Når jeg nu ser, hvordan tråden udvikler sig, Elvis, får jeg lidt lyst til at sige til dig, at jeg umiddelbart hverken tænker, du er "klam" eller hvilke andre fine adjektiver, der ellers hæftes på dig nu.

Jeg synes, du er en mand, som har dummet sig BIG TIME. Og som nu må tage konsekvenserne. Det virker også, som om du, når du nu kigger for situationen i retrospekt, tænker: "Hvad fanden tænkte jeg på?"

Jeg synes i hvert fald, at det er vigtigt at huske på, at tråden her blev oprettet som en generel spin off-tråd, og at Elvis selv hverken har bedt om denne tråd eller vores syn på hans gøren og laden.

Det er helt korrekt, men Elvis valgte selv at uddybe historien her i tråden, der startede med at folk kom med deres generelle syn, den tog først sin drejning mod Elvis' situation da han smed historien ind. Men jeg er helt enig i at han tager reaktionerne på en beundringsværdig måde og det skal der herfra lyde stor cadeau for :gogo:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10207

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. apr 2016, 13:37

ShuruQ skrev:Det er helt korrekt, men Elvis valgte selv at uddybe historien her i tråden, der startede med at folk kom med deres generelle syn, den tog først sin drejning mod Elvis' situation da han smed historien ind. Men jeg er helt enig i at han tager reaktionerne på en beundringsværdig måde og det skal der herfra lyde stor cadeau for :gogo:.

Jeg synes heller ikke, at der er noget forkert i at kommentere på hans historie, og jeg har også liket flere af indlæggene, men hvis Ninja har ret i, at tonen er ved at spidse til, synes jeg, at det fra nu af kan være en god ide at huske på, at det her ikke er et af de tilfælde, hvor en debattør helt på eget initiativ har stillet sig frem til kommentarer og ris og ros.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 327
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3249

Indlægaf DD_81 » 29. apr 2016, 13:55

Jeg har en enkelt gang gået til ledelsen pga. en kollegas sexchikane.

Vi havde været til julefrokost, jeg var gravid, og havde tilbudt omkringboende kollegaer at være chauffør ud og hjem.
Jeg fik løbende læsset dem af, og havde en enkelt meget fuld kollega i bilen. Der ved sidste aflæsning formåede at smutte om på forsædet.
Det var hænder på låret, og direkte opfordringer til at vi kunne og skulle noget, han var alene hjemme, han havde aldrig haft sex med en gravid, og ik og åh hvor var han betaget af frodigheden og udstrålingen, og pyt med ham derhjemme, man havde da lov at have det lidt sjov, og jeg vidste jo ikke hvad jeg gik glip af og bla bla bla.

Jeg sagde nej og stop MANGE gange, jeg syntes det var vildt ubehageligt at en meget direkte afvisning, og et "hey XXX, du er skide fuld, er du sød at holde din kæft, det her er virkelig ubehageligt" Jeg læssede ham af med et UD, 1 km fra hans bopæl, kunne og ville ikke mere.
Jeg gik direkte til ledelsen, - der da det var sket uden for arbejdstid ikke rigtig kunne gøre noget ved det. Men så vidste de det, og de kunne være opmærksomme på eventuelle andre upassendeheder fra hans side.

Jeg fik en form for undskyldning af kollegaen, han vidste godt han var gået over stregen, og så lige tilføjet "jeg bliver sgu altid så kåd når jeg er fuld" Jamen så tag da ansvar og lad være med at drikke dig så banke lam at du ikke kan styre dine drifter, NAR! Dertil at han vitterligt ikke formåede at respektere et meget klart STOP!

EDIT: dette indlæg var egentligt et supplement til mit oprindelige indlæg.
Jeg trives fint med "Høhø" og "det sagde hun også igår" og diverse undertoner, som "gode meloner" agtigt, det rører mig ikke, og jeg kan sagtens selv deltage i det, eller sige stop hvis det går over mine grænser.
Men der hvor det bliver en direkte og åbenlys tilnærmelse, og lummerhederne er rettet direkte mod mig som person, og ikke bare er en morsom oneliner, der går det klart over mine grænser.
for mig er det væsentlige at man respekterer et stop, og man har også ansvar for at sige stop, eller på anden måde trække sig fra det.
Senest rettet af DD_81 29. apr 2016, 17:50, rettet i alt 1 gang.
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 346
Likede indlæg: 2370

Indlægaf achillaxedprune » 29. apr 2016, 14:25

Der må gerne være god ping-pong og kommer der lidt lir med i samtalen, så er det OK... Så længe alle har det godt med det og det er med glimtet i øjet og grin. Jeg er nok til den lidt sippede side på min arbejdsplads, og foretrækker at der tales om ikke seksuelle ting med mine kollegaer. Dog kan jeg med nogle af mine kollegaer, som jeg også er jævnaldrende med og har været ude med flere gange, godt pjatte noget mere.

Egentlig flirten ville være langt over mine grænser... Det gider jeg ikke. Men et par typiske høhø-dobbelttydige bemærkninger er helt fint.

Jeg kan slet ikke se, at en situation som Elvisprop beskriver, ville ske for mig... Skete den alligevel ville jeg klart også gå til min leder eller tillidsrepræsentant og forvente der kom en sanktion. Og jeg er 32 og næppe "underdog". Jeg ville bare på ingen måde finde mig i lumre bemærkninger og udlevering af et telefonnummer fra en kollega.
...hver sin ting til hver sin tid. Uopfordrede scoreforsøg hører sig ikke til på en arbejdsplads... Specielt ikke når man er ude over bartender-stadiet som 21 årig.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 29. apr 2016, 16:09

Jeg arbejder på en "delt" arbejdsplads forstået på den måde, at adressen både rummer hovedkontoret/administration for vores organisation og en fabrik. Det giver -selvsagt- en hverdag med forskellige "toner". Som en af de få bevæger jeg mig begge steder og det kan godt indimellem give mig problemer med at huske hvor jeg er (sådan humormæssigt, altså... ;) )
Jeg trives glimrende med pik og patter og jeg er slet ikke i tvivl om, at mine kollegaer i administrationen synes, at min humor ofte bliver liiiiige kulørt nok :genert: Heldigvis er de gode til at sige det til mig og jeg gør en bevidst indsats for at lægge låg på når det er nødvendigt.
0
What's done in the dark will be brought to the light

Tilbage til "Generelt"