Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Re: Hvordan sikrer vi vores retsstat OG dømmer voldtægtsforbrydere?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. maj 2016, 07:59

Stars skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Jeg stemmer for at vi begynder at opdrage unge piger til en adfærdsændring, så umyndige piger ikke går i byen uden deres forældres vidende og måske drikker sig i hegnet (ISÆR hvis de ved at de eksempelvis har sukkersyge og alkoholpromille og diabetes er en dårlig kombination, for nu at perspektivere lidt). Hvis de kunne lære ikke at bringe sig selv i den slags ugennemtænkte situationer, som de ikke kan styre, så kunne vi undgå en masse voldtægter præventivt, hvilket må være det billigste og mest effektive trick.

Lære pigerne ikke at gå i byen, eller lære pigerne at fortælle forældrene, at de gør det?

Lærer pigerne at tænke sig om og ikke at sætte sig selv i højrisiko-situationer. Man kan sagtens gå i byen og have det sjovt, uden at man skal tage unødvendige risici. Man kan sagtens lære piger, at det måske ikke er skide smart at drikke sig så skidefuld, at man ikke kan kontrollere sin sukkersyge. At man sender nogle bestemte signaler, når man begynder at give drenge lapdance. At det måske er mere praktisk at éns forældre ved man er i byen, så man kan få et lift hjem af dem, i stedet for at skulle stavre fuld og alene hjem.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2124

Indlægaf eks-Maupassant » 1. maj 2016, 10:33

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:Evt. handler kvindernes oplevelse af politiet også om forventningsafstemning.

Hvis de tror det drejer sig om at politiet er en slags sygeplejersker der ukritisk tror på dem og nurser dem, så vil de opleve deres adfærd som en generende kontrast.

Det problem kunne måske formindskes ved at lave en video på 45 minutter om hvordan det foregår med sådan en anmeldelse og hvorfor det skal foregå på den måde, og så vise den for eleverne i 9. eller 10. klasse. Man ka også lave nogen kortere klip og smide dem på youtube, så er der nok nogen af de unge der ser dem af egen drift, hvilket muligvis ville hæve vidensniveauet om hvordan den slags foregår i praksis.

Men hvorfor skal en anmeldelse af voldtægt behandles anderledes end anmeldelser om alt muligt andet?

Jeg har netop lavet en anmeldelse. Politiet kørte ud til mig, talte pænt med mig, noterede ned og gav mig oplysninger om, hvad der ville ske fremover og hvordan jeg kunne komme i kontakt med dem, hvis det skete yderligere.

Det finder jeg som værende ganske passende adfærd. Også i voldtægtssager.

Det ved vi jo ikke om de gør. Vi har jo ikke gennemgået samtlige forbrydelser og tjekket hvordan de skal anmeldes.

Mon ikke der er andre forbrydelser der skal anmeldes på den måde. og der må være en grund til det.

Ku faktisk godt tænke mig at vide hvor mange forbrydelser er anmeld-på-nettet og hvor mange er mød-op-og-anmeld.

Ja det ville være spøjst hvis det kun var voldtægt der var mød-op, men det tænker jeg ikke det er.
0
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 1. maj 2016, 10:43

eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:Evt. handler kvindernes oplevelse af politiet også om forventningsafstemning.

Hvis de tror det drejer sig om at politiet er en slags sygeplejersker der ukritisk tror på dem og nurser dem, så vil de opleve deres adfærd som en generende kontrast.

Det problem kunne måske formindskes ved at lave en video på 45 minutter om hvordan det foregår med sådan en anmeldelse og hvorfor det skal foregå på den måde, og så vise den for eleverne i 9. eller 10. klasse. Man ka også lave nogen kortere klip og smide dem på youtube, så er der nok nogen af de unge der ser dem af egen drift, hvilket muligvis ville hæve vidensniveauet om hvordan den slags foregår i praksis.

Men hvorfor skal en anmeldelse af voldtægt behandles anderledes end anmeldelser om alt muligt andet?

Jeg har netop lavet en anmeldelse. Politiet kørte ud til mig, talte pænt med mig, noterede ned og gav mig oplysninger om, hvad der ville ske fremover og hvordan jeg kunne komme i kontakt med dem, hvis det skete yderligere.

Det finder jeg som værende ganske passende adfærd. Også i voldtægtssager.

Det ved vi jo ikke om de gør. Vi har jo ikke gennemgået samtlige forbrydelser og tjekket hvordan de skal anmeldes.

Mon ikke der er andre forbrydelser der skal anmeldes på den måde. og der må være en grund til det.

Ku faktisk godt tænke mig at vide hvor mange forbrydelser er anmeld-på-nettet og hvor mange er mød-op-og-anmeld.

Ja det ville være spøjst hvis det kun var voldtægt der var mød-op, men det tænker jeg ikke det er.

Ved de voldsanmeldelser, jeg har hørt om, skulle den forudrettede i hvert fald selv møde op på stationen. EFTER at have været på skadestuen og afgivet forklaring, blevet tilset, og få lægens vurdering af, hvorvidt forklaringen virkede troværdig og hang sammen med de eventuelle skader, der kunne ses.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 1. maj 2016, 11:05

Jeg har anmeldt forbrydelser over nettet, hvorefter politiet er kommet til mig. Jeg har aldrig været på en politistation i forbindelse med en anmeldelse.

Som vidne har jeg oplevet det samme.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2124

Indlægaf eks-Maupassant » 1. maj 2016, 14:04

Dikus skrev:Jeg har anmeldt forbrydelser over nettet, hvorefter politiet er kommet til mig. Jeg har aldrig været på en politistation i forbindelse med en anmeldelse.

Som vidne har jeg oplevet det samme.

Ja og det kan så være anderledes for nogen forbrydelser du ikke har prøvet at anmelde.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"