Sydamerika

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 9
Likede indlæg: 155

Sydamerika

Indlægaf Frøken Himmelblå » 28. apr 2016, 20:52

Min kæreste og jeg er blevet enige om, at spare op til en lang rejse til Sydamerika :banan: Forhåbentlig et halvt år hvis det hele flasker sig. Vi har begge altid haft lyst til at opleve Sydamerika både kultur og naturmæssigt.

Men er det sikkert? Og hvad med sproget? Kan man komme rundt med engelsk eller er spansk (og portugisisk) et must? :panik:
Vi har talt om, at rejse det meste af Sydamerika rundt og altså se mange af landende. Det er selvfølgelig sjovest hvis det er sikkert at rejse rundt som turist og man ikke er fuldstændig lost hvis ikke man kan spansk.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5005

Re: Sydamerika

Indlægaf Aima » 28. apr 2016, 21:16

Jeg har en ven der rejser rundt i Sydamerika lige nu. I alt er han afsted et halvt år. Han startede sin rejse med en uges intensiv spanskundervisning i Rio, men trods det møder han en del sprogudfordringer, hans tillærte spansk er ret begrænset og sydamerikanernes engelsk det samme, men det går da.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Indlægaf Fræksak » 28. apr 2016, 21:47

Jeg har selv kun været i Chile (for mange år siden, mimre), og jeg havde taget et intensivt treugers spanskkursus forinden. Jeg ville klart gøre noget lignende, hvis jeg planlagde at rejse rundt på et spansktalende kontinent i et halvt år. I kan nå at lære ret meget på sådan et kursus.

I øvrigt talte mange af de chilenere, jeg mødte, engelsk, men det var også den højere middelklasse jeg var sammen med, og de var veluddannede allesammen. Jeg ville bestemt ikke forvente det samme når jeg rejse rundt.
0
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 11
Likede indlæg: 194

Indlægaf Lone » 28. apr 2016, 21:47

Jeg har kun erfaring fra Brasilien, hvor jeg har været i Manaus (inkl. 3-dages tur på Amazonas), Rio samt Belo Horizonte og Ouro Preto.
Mht sprog var det vores erfaring, at i Rio går det fint - i langt de fleste butikker, på restauranter mv er der mindst én, der kan tale noget engelsk. I Manaus havde vi booket en tur på Amazonas med engelsk-talende guide og på hotellet var det også fint. Restauranter mv lidt mere tilfældigt, om vi skulle prøve med lidt spansk/portugisisk eller om det gik med engelsk. I Belo Horizonte var der virkelig ikke ret mange, der talte engelsk, mens Ouro Preto, som er mere turistet, var det ok med engelsk.

Mht til sikkerhed, så synes jeg egentlig, at det samme gør sig gældende i Brasilien som alle andre steder: vær opmærksom og hold dig fra områder, hvor turister frarådes at opholde sig.

Vi brugte især Lonely Planets thorn tree til at orientere os, da vi planlagde rejsen, jeg synes, der var mange brugbare råd.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Indlægaf Mani » 29. apr 2016, 06:46

Vi var i Brasilien sidste år - og klarede os uden spansk og engelsk. Men det var vha. Google Translate og tålmodighed - for selv på turistkontorer kunne vi ikke regne med de kunne den mindste smule.
Vores erfaring var, at der udenfor Manaus & Rio var meget få udenlandske turister.

Selve turen var aldeles forrygende. Brasilianerne var ekstremt hjælpsomme - også selv om det var via tegn og fakter - og landet er smukt og storslået. Vi brugte booking.com til at finde overnatninger og TripAdvisor til at beslutte os for hvor næste stop var. Vi startede i Rio - fløj til Manaus og var i Amazonas - fløj derfra til Iguazu og snørklede os så retur til Rio.

Vi følte os ikke utrygge undervejs, men der er bestemt områder, man skal holde sig fra - men det er der også mange andre steder i verden.
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1053

Indlægaf KinderBueno » 29. apr 2016, 07:04

Med hensyn til sikkerhed så er det en god ide at tjekke udenrigsministeriets anbefalinger. Nogle lande er "værre" end andre, og nogle steder er der mange forbehold, man skal tage. F.eks. sådan noget som at man ikke skal gå nogle steder alene efter mørkets frembrud, heller ikke selvom det kun er et par hundrede meter.

Men der er ikke nogle steder, jeg ikke selv ville turde rejse rundt i Sydamerika. Man skal bare lade være med at gøre noget dumt eller modigt, og så skal man lytte til de anbefalinger, man får. Jeg har selv rejst i Mellemamerika.
0
hej hest, hestehest
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 328

Indlægaf TomKah » 29. apr 2016, 07:15

Vi taler nogenlunde spansk men kunne ikke bruge det overhovedet i Brasilien - de forstod ikke os og vi forstod ikke dem. I Peru og Bolivia talte vi mest spansk så jeg skal ikke kunne sige hvor nemt det er at klare sig uden. Men jeg tror da sagtens man kan - vi rejser jo gladeligt i Asien uden at fatte et ord Thai.

Har været i Peru, Bolivia, Venezuela og Brasilien. Tror det er sikkert undtagen Venezuela som jeg nok ville springe over. Allerede da vi var der for tyve år siden blev min storebror overfaldet på åben gade. Der skete ingenting men det var da chokerende. Det skete på en alm hovedgade i hvad der lignede et pænt kvarter i Caracas.
0

Tilbage til "Rejser"