Integrationsydelsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Integrationsydelsen

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 06:39

Så har regeringen skud sit sidste nye tiltag imod flygtningestrømmen ud. Men én ting er hvad der får flygtninge til at vælge et land som Danmark, noget andet er hvad der sker med menneskerne som skal integreres i landet.

Det er givet at vi står med store udfordringer med flygtninge p.t. og at dette skyldes de store uroligheder i verden p.t. - Det er derfor naturligt at vi i Danmark på agerer efter de faktiske forhold, men er en sænkning af integrationsydelsen vejen?

Jeg medgiver at de udbetalte ydelser, kan være en brik i valget om hvilket land man vælger at søge asyl i, dog tror jeg at de gænse forhold, som uddannelse, sygevæsen, lav kriminalitet (sikkerhed), sociale netværk osv. spiller en lang væsentligere rolle.
Pointen med sænkningen er at danmark skal fravælges og at de nytilkommende skal hurtigt ud på arbejdsmarked. Der er en vis evidens for at de lave ydelser, skubber folk væk fra overføresler, men tallene viser desværre også et billede af, at en lille del kommer ud på arbejdsmarked, imens andre falder helt ud (finder anden indtægtskilde), eller ender på en nærmest permanent ydelse.

Det man kan frygte, er at den lave ydelse ikke kun får konsekvenser for modtageren, men også giver problemer for samfundet. Det er uomtvisteligt at en del af de som vil modtage ydelsen, ikke kommer hurtigt ud på arbejdsmarked og de skal så leve på ydelser som kritiseres som værende under fattigdomsgrænsen. Dette har betydning for at de risikerer at blive ekskluderet/isoleret af samfundet og får svært ved at blive integreret. Det kan simpelthen ikke deltage på lige fod, med den alm. befolkning - Der er ikke råd til fritidsaktiviteter som venner og jævnalderne deltager i. Dette ved vi har store konsekvenser for hele familier. Derfor ser jeg også en besværliggørelse for integrationen på sigt.

Planen er også at samfundet skal spare penge, men.. gør vi så det?

Hvis antagelsen om dårligere integration holder stik, så kommer det til at koste samfundet, men ikke nok med det.. det koster allerede nu og her. F.eks. er den lave ydelse en årsag til at modtagerne ikke kan finde egnede boliger, men kommunerne er ved lov, pålagt at finde beboelse til dem. Det vil sige at kommunen må betale udgifen for denne sikring, enten igennem tilskud, eller hotelophold osv osv. - og kommunerne er allerede begyndt at rejse krav om økonomisk kompensation af staten, fordi de er pålagt denne opgave af samme. Så billetten havner altså alligevel hos staten og ikke bare i den enkelte kommune.

Så opnår vi noget med denne sænkelse? - Hvad mener du?

FAKTA:
Regeringen har onsdag indgået en aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative om en ny integrationsydelse.

Formålet med aftalen er i følge regeringen, at "det bliver mindre attraktivt at komme til Danmark og mere attraktivt at arbejde og bidrage til det danske samfund".

Hovedpunkterne i forslaget er:

Integrationsydelsen er målrettet nytilkomne udlændinge og danskere, der ikke har haft ophold i riget i mindst syv ud af de sidste otte år, og som ikke kan opnå status som vandrende arbejdstagere eller selvstændigt erhvervsdrivende i henhold til EU-retten.

Ydelsesniveau: Satserne for integrationsydelsen tager udgangspunkt i satserne for uddannelseshjælp (satser for unge under 30 år uden uddannelse i kontanthjælpssystemet), der blev indført med kontanthjælpsreformen pr. 1. januar 2014. Satserne for uddannelseshjælp blev fastsat med udgangspunkt i SU-systemet.

For eksempel vil enlige uden børn fremover modtage 5.945 kroner før skat i integrationsydelse om måneden mod i dag op til 10.849 kroner før skat i kontanthjælp om måneden. Et ægtepar over 30 år med børn vil fremover modtage i alt 16.638 kroner før skat i integrationsydelse om måneden mod 28.832 kroner før skat i kontanthjælp om måneden.

Dansktillæg: Personer, der modtager integrationsydelse, kan modtage et dansktillæg på 1.500 kroner om måneden. Dansktillægget gives ved bestået Prøve i Dansk 2.
Regeringen fremsætter et lovforslag om ydelsen i Folketingssalen fredag 3. juli, og de nye regler skal træde i kraft 1. september.

Desuden fremsættes et lovforslag, der genindfører optjeningsprincippet for flygtninges modtagelse af børnecheck og børnetilskud, som blev afskaffet af SRSF-regeringen, samt et lovforslag, der afskaffer de særlige regler for flygtninges ret til folkepension, oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

Integrationsydelse Fuld kontanthjælp
Hjemmeboende u. 30 år u. børn 2.562 3.374
Enlig u. børn 5.945 10.849
Gifte/samboende u. børn 11.890 (5.945*2) 21.698 (10.849*2)
Enlig m. barn/børn 11.888 14.416
Par m. barn/børn 16.638 (8.319*2) 28.832 (14.416 *2)

Satserne for hhv. integrationsydelse og kontanthjælp fordelt på forskellige familietyper. Satserne angiver det månedlige beløb før skat. I tabeloversigten er der ikke taget højde for det tillæg, der kan opnås som følge af bestået prøve i dansk 2 på 1.500 kr. om måneden. Kilde: Beskæftigelsesministeriet.

justesen@altinget.dk
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Re: Integrationsydelsen

Indlægaf Hunkat » 27. aug 2015, 06:55

Jeg tror vi kommer til at se en hel masse utrolig triste sager. Ikke alene pga. ydelsen selvfølgelig, men i nogen grad. Hvis man seriøst mener at man kan lever af en ydelse i en størrelse af basis SU så lukker man bevist øjnene for fakta.

Alle de organisationer som arbejder med de her mennesker har råbt vagt i gevær. Bevares, nogle gange er man nødt til at tage ubehagelige valg, der er ikke milliard efter milliard till alle område selvom vi ville ønske der var. Men at kalde FN's advarsel om at det her ikke er vejen for "tudende", det synes jeg vidner om en hybris som slet ikke burde kunne finde sted i Danmark.

Det er så usmageligt og det sidste vi har brug for er flere unge som føler sig ignoreret i et system som ikke ønsker at hjælpe dem overhovedet.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 07:29

Det var ikke meget debat.
Måske vi skulle vælte regeringen og tage roret. :D

Mon ikke der komme et modspil, eller en tilænger i en eller anden form? :gruble:
1
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 07:33

Men er der håb for at den lave ydelse vil få nok i arbejde, til at det kan betale sig?

Et argument er jo, at pointen er selvforsørgelse og modtagere kan opnå en bonusydelse, ved deltagelse i danskundervisning og denne undervisning skulle jo gøre det nemmer at komme ud på arbejdsmarked.

Personligt, så tror jeg ikke danskundervisning kan gøre det. Der er jo brug for reel omskoling, der udfordringer med traumatiserede mennesker, kulturel omlæggelse osv. osv. - Desuden er ydelsen for udannelse, alt alt for lav.
1
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 09:03

Yvooonne skrev:Jeg synes simpelthen at det her er så skrækkeligt :whine:

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/2015-08-2 ... aerk-i-nat

Ja, den front har aldrig bidraget til noget positivt. :(
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9730

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:08

Jeg er ikke "den anden side", men jeg spørger alligevel:
Hvad er jeres holdning til denne anskuelse?
Flygtningene kommer ofte fra forhold, der er meget ringere end danske. Dvs de vil formentlig ikke synes, at integrationsydelsen er spor lav. Jeg tror, at hvis de ikke vidste "bedre", så ville de tænke, at det er helt naturligt. Og jeg synes egentlig også, at der skal være et større incitament til, at tage arbejde og blive integreret. MEN det kræver altså, at vi tager bedre hånd om traumatiserede mennesker, giver dem støtte og hjælp og ikke som idag; en halvhjertet hjælpende hånd og nogle flere penge.

Og YAY, jeg tør være med i en politisk debat :banan: Det har jeg ikke turde på jubii i mange år :blush:
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 09:27

kidkomb skrev:Jeg er ikke "den anden side", men jeg spørger alligevel:
Flygtningene kommer ofte fra forhold, der er meget ringere end danske. Dvs de vil formentlig ikke synes, at integrationsydelsen er spor lav. Jeg tror, at hvis de ikke vidste "bedre", så ville de tænke, at det er helt naturligt. Og jeg synes egentlig også, at der skal være et større incitament til, at tage arbejde og blive integreret. MEN det kræver altså, at vi tager bedre hånd om traumatiserede mennesker, giver dem støtte og hjælp og ikke som idag; en halvhjertet hjælpende hånd og nogle flere penge.

Og YAY, jeg tør være med i en politisk debat :banan: Det har jeg ikke turde på jubii i mange år :blush:

Hvor du går galt i byen (med argumentet) er at du ikke skal sammenligne hvilken indkomst, eller forhold de var under før - Du skal tage stilling til de forhold vi har herhjemme. Hvis jeg intet tjente i går, men fik 100 kr. i dag. Så vil jeg være væsentligt rigere i dag, men stadig nyttesløst fattig ifht. samfundet jeg lever i. :)
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:42

thomassneum skrev:

Hvor du går galt i byen (med argumentet) er at du ikke skal sammenligne hvilken indkomst, eller forhold de var under før - Du skal tage stilling til de forhold vi har herhjemme. Hvis jeg intet tjente i går, men fik 100 kr. i dag. Så vil jeg være væsentligt rigere i dag, men stadig nyttesløst fattig ifht. samfundet jeg lever i. :)

Men hvorfor? Hvis man er vant til, at leve af havregryn og kommer til et nyt sted og udover havregryn pludselig også har råd til frugt og mælk, så er man jo ikke dårligere stillet? Det er en integrationsydelse, dvs man skal ikke være på den ret længe (og hvis man er, så er noget galt et andet sted) Jeg kan ikke se, hvad almindelige forhold i modtagerlandet har at gøre med deres velbefindende?
1
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 706

Indlægaf Tux » 27. aug 2015, 09:42

Hvis jeg ikke husker galt, så er der faktisk en del selvbetaling forbundet med at tage dansk på det niveau der er krævet for at få sprogbonus, hvordan de nogensinde skulle få råd til det på den nye ydelse gad jeg egentlig godt have svar på..

EDIT: Kan ikke finde dokumentation for ovenstpående, så trækker det tilbage :fløjt:
Senest rettet af Tux 27. aug 2015, 10:16, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:48

Tux skrev:Hvis jeg ikke husker galt, så er der faktisk en del selvbetaling forbundet med at tage dansk på det niveau der er krævet for at få sprogbonus, hvordan de nogensinde skulle få råd til det på den nye ydelse gad jeg egentlig godt have svar på..

Se, det er sådan nogle ting jeg mener. Hvad filan er det for noget? Det er jo for dumt.
Sådan noget skal ikke koste penge. Hjælpen til flygtninge og asylansøgere må altså virke. Ellers er det omsonst at diskuttere, hvor stor integrationsydelsen skal være.
3
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3348

Indlægaf Hunkat » 27. aug 2015, 09:49

kidkomb skrev:
thomassneum skrev:

Men hvorfor? Hvis man er vant til, at leve af havregryn og kommer til et nyt sted og udover havregryn pludselig også har råd til frugt og mælk, så er man jo ikke dårligere stillet? Det er en integrationsydelse, dvs man skal ikke være på den ret længe (og hvis man er, så er noget galt et andet sted) Jeg kan ikke se, hvad almindelige forhold i modtagerlandet har at gøre med deres velbefindende?

Jeg tror det Thomas mener (ret mig hvis jeg tager fejl) er at 1000 kr. er virkelig meget hvis man kommer fra et fattigt land hvor huslejen plejede at være 50 kr.. Men det hjælper ikke ret meget hvis huslejen i Danmark er 2000 kr., så er man virkelig dårligt stillet.
2
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 27. aug 2015, 09:52

Hunkat skrev:
kidkomb skrev:
thomassneum skrev:

Jeg tror det Thomas mener (ret mig hvis jeg tager fejl) er at 1000 kr. er virkelig meget hvis man kommer fra et fattigt land hvor huslejen plejede at være 50 kr.. Men det hjælper ikke ret meget hvis huslejen i Danmark er 2000 kr., så er man virkelig dårligt stillet.

Og det er jeg fuldstændig enig i, det er også derfor jeg argumenter for, at alt hjælp skal fungere. Det giver feks ikke meget mening for mig, at de skal betale for bolig selv. Der ville jeg synes, at det skal være samfundets opgave, at tilbyde en bolig, hjælp og integrationsydelse. Ellers bliver det simpelthen for ulige vilkår og vi ender i situationer, hvor svage statsborgere har mindre at gøre med, end nyankomne flygtninge. Og det synes jeg ikke er værdigt eller hensigtsmæssigt for nogle af parterne.
0
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 10:02

kidkomb skrev:
thomassneum skrev:

1. Flygtningen er ikke altid vant til dårlige forhold. De flygter typisk på grund af krig.
2. Vi accepterer ikke flygtningne pga. hungersnød og fattigdom - så eksemplet er i bedste fald ret hypotetisk.
3. Det er evident at folk vil forsøge at tilpasse sig deres nye forhold og ikke bare være taknemmelige over for flere havregryn. Dertil stilles der også nye forventninger til modtagerne/de nye ankomne. Integration og velbehag går hånd i hånd.. føler du dig ikke som en del af samfundet, eller isoleret, så vil du typisk også blive mærket af det - Det er hele bundlinjen med integration. Du kan derfor ikke sammenligne de forhold folk levede under før og så de forhold de skal leve under i Danmark. Det er normerne som dikterer reglerne for et samfund, og har du ikke mulighed for at kommer ind under de normer, så bliver det svært ikke at blive eskluderet af samfundet.. heraf manglende integration.

Jeg er sikker på at alle flygtninge, umiddelbart, er taknemmelige for alt den hjælp de får, men det har bare ikke dirkete indflydelse på om det er et niveau, så de kan fungerer i det etablerede samfund. :)
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 27. aug 2015, 10:03

Tux skrev:Hvis jeg ikke husker galt, så er der faktisk en del selvbetaling forbundet med at tage dansk på det niveau der er krævet for at få sprogbonus, hvordan de nogensinde skulle få råd til det på den nye ydelse gad jeg egentlig godt have svar på..

De får jo en økonomisk bonus ved deltagelsen. men jeg ved ikke om de 1.600,00 kr. rækker?
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8436
Kontakt:

Indlægaf Ado » 27. aug 2015, 10:04

Jeg brækker mig over den lorte regering og deres hjerneblødning med: "Hvis vi nu sænker ydelsen, så skal folk nok komme i arbejde!".
Luk røven....for nu at være direkte. Der popper jo for pokker ikke flere ledige stillinger op, fordi man presser folk økonomisk.

Garghh; jeg synes virkelig Danmark er blevet noget møg. Den nuværende regering er frygtindgydende dumme og blottet for realitetssans. Jeg er så mopset over dem, at jeg droppede en date pga. hans politiske meninger, som lå identisk med Joachim B. Olsens. Og manden var ellers klog og sød.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"