Røgfrie boliger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1529

Re: Røgfrie boliger

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 15:18

Men egentlig overrasker den enorme modstand i kommentarfeltet mig overordentligt. Der er tale om nybyggeri, det er dermed fuldstændig op til en selv om man ønsker at flytte ind og leve efter de opstillede regler. Alligevel går folk fuldstændig i selvsving, emnet trykker åbenbart virkelig på nogle ømme knapper.
2
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 261
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2098

Indlægaf Pjeps » 30. apr 2016, 15:19

fisken80 skrev:
Pjeps skrev:Det er vel egentlig okt, det er jo et frit valg om man vil skrive sig op der.

Det bliver sjovt når der også kommer ejendomme, hvor der ikke må holdes børn pga støj :D

Det kaldes ældreboliger...

Nej - ældreboliger er noget man skal visiteres til, jeg tænker ejendomme hvor folk kan købe eller leje en bolig der er garanteret uden børnestøj.
1
:ninja:
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3434

Indlægaf HappyPaww » 30. apr 2016, 15:27

Jeg synes det er helt fint - ville i hvert fald ønske at jeg boede et sted hvor overboens skodder ikke ender på min altan, fordi idioten ikke kan finde ud af at bruge et askebæger :sur:

Og rygende gæster kan gå på gaden - eller de må vente til de kommer hjem. Men jeg kender heldigvis heller ikke særlig mange rygere... Det er vel efterhånden en del på tilbagetog ift for 30 år siden hvor stort set alle voksne tilsyneladende røg.
Senest rettet af HappyPaww 30. apr 2016, 15:28, rettet i alt 1 gang.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 15:27

Pjeps skrev:
fisken80 skrev:
Pjeps skrev:Det er vel egentlig okt, det er jo et frit valg om man vil skrive sig op der.

Det bliver sjovt når der også kommer ejendomme, hvor der ikke må holdes børn pga støj :D

Nej - ældreboliger er noget man skal visiteres til, jeg tænker ejendomme hvor folk kan købe eller leje en bolig der er garanteret uden børnestøj.

Det kommer da sikkert også. Og jeg kan egentlig ikke se, at det skulle være specielt problematisk. Man flytter vel næppe ind sådan et sted, hvis man elsker børn og gerne vil have nogen på et tidspunkt. Ligesom man ikke flytter ind et sted, hvor der ikke må ryges inde eller ude, hvis man er ryger.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 30. apr 2016, 15:28

fisken80 skrev:

... Eller ungdomsboliger. I AAB's ungdomsboliger i Vejleåparken (Ishøj) må man ikke have børn, medmindre det er lavet om siden min ex-sviger-plejebror boede der for 15 år siden. Men det var nok ikke pga støj, men pga lejlighedernes størrelse.
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 30. apr 2016, 15:33

Jeg har også boet i et privatejet lejlighedskompleks lige på kanten af Århus, hvor man heller ikke måtte have børn eller dyr. Eller ryge.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 30. apr 2016, 15:36

Jeg synes det er alletiders tiltag, og det eneste der undrer mig er, at det ikke er iværksat for 10 år siden og at de røgfri boligkomplekser endnu findes i så begrænset et omfang. For min skyld måtte de gerne gøre alt leje- og alment bolig røgfri, eventuelt kunne man lave en overgangsfase, så de rygere der pr. nuværende bor der, får lov at ryge og reglerne kun gælder for nye indflyttere. Naturligvis vil der være folk der skider på reglerne, sådan er det jo med alt, men jeg er overbevist om, det generelt set vil have effekt.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 112
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 762

Indlægaf HappyQ » 30. apr 2016, 16:10

Pjeps skrev:
fisken80 skrev:

Der findes en afdeling i det boligselskab, jeg bor i, man skal være 50+ og må ikke have hjemmeboende børn.
0
23-06-16 :love2:
fisken80

Indlægaf fisken80 » 30. apr 2016, 16:12

HappyQ skrev:
Pjeps skrev:
fisken80 skrev:

Der findes en afdeling i det boligselskab, jeg bor i, man skal være 50+ og må ikke have hjemmeboende børn.

Det var sådan noget jeg mente. Jeg havde bare ikke et navn for det. For det er selvfølgelig rigtigt, at ældreboliger er noget andet og noget man visiteres til
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6008

Indlægaf LadyFox » 30. apr 2016, 18:34

Jeg synes det er rigtig fint, så længe der forsat er plads til rygerne.
Jeg så rigtig gerne at virkeligheden kunne rumme alle, ryger som ikke-ryger og det synes jeg dette tiltag ville kunne bidrage til.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 30. apr 2016, 18:54

Jeg synes, det er rigtig godt. Jeg har astma og kan få anfald røg.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 841

Indlægaf lulu-p » 30. apr 2016, 20:47

HappyQ skrev:
Pjeps skrev:
fisken80 skrev:

Det hedder Seniorboliger. Der er en del i Aarhusområdet via almene boligselskaber, og man må ikke have hjemmeboende børn. Jeg ville elske røgfri boligområder. Der er meget få rygere i vores områder, men man er ikke i tvivl når de er på altanen. Forbud mod grill ville også være velkomment :-D
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3862

Indlægaf Delfin » 30. apr 2016, 21:41

Sådan umiddelbart ser jeg ikke det store problem i det, men jeg finder det måske lidt overdrevet, at der ikke findes et eller andet sted på udearealet, hvor man kan henvise sine gæster til, så skodder ikke lander henne ved naboejendommen i stedet.

Det er selvfølgelig et problem, hvis det en dag breder sig så meget, at rygere ikke kan finde boliger længere, men indtil videre kan man jo ikke indføre det i den eksisterede boligmasse, så det ligger nok langt ude i fremtiden, hvis det sker.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
kokkenok
Kort karma: 8
Likede indlæg: 73

Indlægaf kokkenok » 30. apr 2016, 22:49

Jeg kan ikke se nogen problemer, med at boligselskaber forbyder rygning på deres grund og i deres lejligheder. Selv hvis det er en ting der bliver indført medens der bor rygere på matriklen/afdelingen - er man vist ret godt stillet, hvis man som lejer, mener at en given ændring i reglerne bliver grund til en flytning.

Desuden, hvis alle rygerne er så forhippede på at ryge som de vil, står det dem frit for at danne deres egne selskaber/foreninger/købe bolig, som de kan ryge i som det passer dem.

Personligt bliver det til beboermøderne i min nuværende sted, jævnligt overvejet at gøre stedet røgfrit. Ikke fordi røg eller rygning er et udpræget problem - Men fordi rygerne er nogle idioter til at bruge askebægre eller gøre rent efter sig selv.

Men jeg kan se det er en ting, der skal lovgives (mere)omkring.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3013

Indlægaf vibbsen » 30. apr 2016, 23:31

Jeg har ingen problemer med at man i nybyggerier sætter som betingelse at der ikke må ryges i lejlighederne. Der er jo stort set ikke anderledes end at man ikke må holde husdyr eller grille på altanen. Man ved det fra starten. Kan man ikke leve med det, så kan man lade være med at vælge at flytte ind.

Hvad angår eksisterende byggerier, så mener jeg på ingen måde at det er rimeligt at man indfører rygeforbud i folks egne hjem. Her må ikke-rygerne bare accepterer at verden ikke altid indretter sig efter folks røg.
Den eneste "undtagelse" jeg kan accepterer er, at man kan sætte som betingelser for NYE lejere/ejere at der ikke må ryges. Det kan føjes i kontrakten uden større problemer. De rygere der allerede er vil ikke blive berørt af denne ændring.
Lidt ligesom at man kan tillade eksisterende lejere at beholde deres kæledyr til disse afgår ved døden, men ikke kan genanskaffe nye, og at at nye lejere får en kontrakt hvor husdyr hold ikke er tilladt. Det kræver blot at husordenen ændres med det gængse flertal, og en sådan beslutning gælder så for de beboere som allerede er i ejendommen.
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"