Hvem har magten?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Kasper
Kort karma: 28
Likede indlæg: 231

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Kasper » 7. maj 2016, 14:34

Apropos dating-apps; den her dukkede op i mit Youtube-feed. Jaja, det er Vanity Fair, men det var fordi jeg hørte Mobb Deep og begyndte at læse om dem på Wiki og fandt ud af, at de har produceret et nummer af Per Vers, som jeg så prøvede at finde på Youtube og...ehm. Anyway, den er ret sjov.

2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 7. maj 2016, 14:50

Zombie skrev:
Grissebassen skrev:
Zombie skrev:
Grissebassen skrev:Personligt har jeg rigtigt dårlige erfaringer med at tage initiativ. For det første føler jeg tit, at man bliver opfattet desperat, når man som kvinde tager initiativ. For det andet, er det enormt svært at gennemskue, hvornår en mand kun er interesseret i sex eller gerne vil noget seriøst. Der er det bare nemmere, at være den passive (i den indledende fase vel og mærke), fordi man således nemmere kan afkode, i måden hvorpå han tager initiativet, om han vil mere end bare at knalde. Tager man selv initiativ, har man ingen anelse om manden bare accepterer fordi det er nemt eller fordi han har en reel interesse. Så i og med at det er sværere for kvinder at tage initiativ, føler jeg igen, at det er mændende der har magten.

Jeg er ikke enig med dig, men samtidig afviser jeg ikke din oplevelse, som jeg tror er 100% korrekt. Og jeg ved også, at en del andre kvinder oplever det samme som dig.

Når jeg alligevel er uenig, så skyldes det at jeg oplever, at man selv har en kæmpe magt ift. hvordan man opfattes og hvordan man styrer situationen. Hvordan mænd opfatter mit initiativ, handler i min verden 100% om, hvordan jeg henvender mig, hvad jeg siger og hvilke signaler jeg sender, både i den første situation hvor kontakt skabes og senere når relationen udfolder sig, på den ene eller anden måde.
Samtidig er det ikke i min verden op til manden at bestemme, hvorvidt vi knalder eller om vi dater med henblik på noget mere seriøst. Det er op til os begge to. Jeg har lige så meget at skulle have sagt, både ift. hvordan jeg rammesætter vores spirende relation og om jeg vælger at trække stikket, fordi jeg finder ham for seriøs eller useriøs.

Jeg ved, at jeg tilgår dating og al den slags meget anderledes end flertallet. Jeg er meget påvirket af min omgangskreds, hvor rigtig mange af mine venner er inspireret af The Game. Ja, nu kommer der måske et ramaskrig. ;) Men de er ikke creeps, der narrer og snyder kvinder, tværtimod handler 98% af pick-up for dem, om at få rammesat relationen på en god måde, så begge er enige om hvad der skal ske og hvad det betyder. Og de har fokus på, at måden de henvender sig til en kvinde, kan påvirke hendes syn på både dem som personer samt interaktionens betydning, hvilket begge er faktorer der påvirker hvordan en potentiel relation kan udvikle sig.
Ovenstående gælder både de, som søger fast forhold og de, som kun ønsker seksuelle relationer. Sådan forhindrer de misforståelser, og at blive stemplet som nederen typer der udnytter kvinder.

Jeg er også inspireret af The Game i ovenstående tankegang. Jeg tænker over, hvordan jeg tilgår andre mennesker og jeg "øver" mig, i den forstand at hvis jeg oplever at blive "misforstået" eller mistolket når jeg henvender mig til en fyr, så prøver jeg at ændre en anelse på min tilgang, næste gang jeg møder en fyr som jeg vil tage initiativ overfor. Det kan være de mindste ting, der gør forskellen.

Jeg har samme tilgang i mit professionelle arbejde med mennesker. Og refleksion over egen praksis, hvadend det er i professionelt eller privat regi, vil kvalificere ens erfaring og dermed også ens evner. Det gælder stort set alt her i livet.

Herinde og sammen med mine nærmeste er jeg en crazy nørd. Men i virkelighedens verden opfattes jeg som yderst social, empatisk, indlevende og charmerende. Sådan var jeg ikke for 10 år siden, men jeg har øvet mig. Og jeg tror ikke på, at jeg ikke selv har en eller anden indvirkning på, hvordan andre opfatter mig eller hvordan mine relationer udvikler sig. :)

Jeg kan sagtens følge dig og er enig i, at det i høj grad handler om social intelligens og om at spille spillet godt.
Og måske er det mig, der er naiv på det punkt, og måske en anelse pladderromantisk. Men jeg vil ikke spille spil for at finde en mand. Jeg vil være mig selv, og jeg vil vælges for den jeg er. Jeg siger ikke det er en dårlig ting at tillære sig evner for at kunne have større indvirkning på, hvordan relationer udvikler sig. For mig er det bare en for høj pris at betale for at finde en partner. Jeg har været i et forhold med mig selv hele mit liv, og skal være det resten af mit liv. Og så er det også det forhold jeg prioriterer højest, i hvert fald ind til jeg en dag møder en, jeg synes er fantastisk nok til at dele førstepladsen med mig selv.

Ehrm, jeg spiller ikke spil. Jeg er meget, meget autentisk og kongruent, men jeg forstår hvordan man lytter, snakker, flirter osv. Og jeg ved, hvordan jeg skal gebærde mig i forskellige sociale situationer.
At differentiere, gør vi alle. Du er anderledes i byen med vennerne end på jobbet. Det er det samme jeg gør, jeg er måske bare lidt mere bevidst om det, så jeg ikke får sendt de forkerte signaler ift. hvad jeg leder efter.

At spille spil når man dater, er at skyde sig selv i foden.

Ja, jeg forstår heller ikke, hvorfor det skulle være at spille spil?
Når jeg er på job, så bander jeg meget begrænset (et "sgu" her og der) - i mine nære relationer er jeg ofte en værre havnearbejder. Men det er, fordi forskellige sider af min personlighed er passende i de situationer.
Når jeg er på job er alle seksualiserede sider af mig også pakket væk og nedtonet så meget som overhovedet muligt, mens de en time efter fri, kan være skruet max op. Det er ikke spil. Det er at tilpasse sig situationen.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 292
Likede indlæg: 2216

Indlægaf Mulan » 7. maj 2016, 15:10

Kasper skrev:
Kisser skrev:Jeg tror egentlig at præmissen for diskussionen er forkert: Man angriber det med logik og markedstænkning, men egentlig så handler det jo om følelser. Det er klart, at hvis man er en arbejdsløs mand, som har været interesseret i en akademiker-kvinde, som afviser én, så ser man det som kvindens marked. Men hvis man er en kvinde, som ønsker børn og bliver afvist af mændene i ens aldersgruppe, fordi de hellere vil knalde en på 25, så er det mændene der har magten.

Men måske er magten det MINDST interessante. Måske er det langt mere interessant at se på om datingmarkedet overhovedet HJÆLPER folk med at indgå i de forhold, som de søger eller om det bare skaber en evig efterspørgsel efter mere af det samme? Det er jo lidt interessant, at der aldrig har været flere singler, samtidig med at udbuddet af dating-muligheder aldrig har været større. Det BURDE være meget nemt for ligesindede at møde hinanden, så hvorfor gør de ikke det?

Mulan skrev:Jeg synes , som Kisser pointerer, at det kunne være meget mere interessant at prøve at komme med bud på, hvorfor det ikke lykkes for så mange af os singler derude, trods det store udbud af datingapps.

Men der er jo ikke noget at diskutere, hvis konklusionen bare er, at det hele handler om "følelser". Så kan alt jo fejes af bordet "because feelings".

Følelser er jo så flyvsk og udefinérbar en størrelse; de er både alt og intet på samme tid. Så jeg synes det er mere interessant at diskutere nogle af de mekanismer, der ligger BAG følelser og hvad der er med til at påvirke dem. Og der kan det jo f.eks. være relevant at kigge på elementer som magtforhold og markedsføring (som i høj grad handler om at påvirke følelser) - eller nogle helt andre ting.

Jeg synes sagtens man kan snakke om f.eks. dating-apps ud fra forretningstermer som udbud og efterspørgsel og "opfattet værdi". Eller fra et psykologisk begreb som "decision fatigue", der går ud på, at man kan blive så overvældet af for mange valgmuligheder, at man ender med at træffe et dårligt valg - eller helt undgår at træffe et. Det er da skide spændende.

Tænk, jeg synes egentlig ikke, at jeg skriver det med markeret? Jeg skriver at, når man hehov for at snakke om magt, når vi snakker forhold, så er vi inde på noget skævredet. Jeg ligestiller ikke præferencer med magt, desuden kan man da sagtens debattere, hvad der ligger bag følelser, fx ved brug af sociologi eller psykologi? Det sidste du nævner mhb på decision fatigue - er det pludselig magt? Jeg synes stadigvæk, at det er en underlig størrelse at debattere psykologi i markedføringstermer og jeg synes at det forfladiger og forenkler processerne bag.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 292
Likede indlæg: 2216

Indlægaf Mulan » 7. maj 2016, 15:21

Thomas31 skrev:Jeg tror, du misforstår problemstillingen. Ellers er det meget naivt. Det er hverken realistisk eller ønskværdigt ikke at kunne kontrollere sine følelser. Selvfølgelig foretager du - om ikke andet ubevidst - en masse overvejelser, der påvirker hvem eller hvad du får følelser for. Heldigvis. At sætte det ind i en kvindefjendsk kontekst virker besides the point eller i hvert fald bare et tilfældigt ensidigt kig på emnet.

What? Hvor pokker skriver jeg, at man skal kontrollere sine følelser? Jeg plæderer da for det modsatte. Og ja, selvf foretager man nogle valg ubevidst og bevidst, det er STADIG ikke magt.
Thomas31 skrev:Man kan selvfølgelig ignorere det hele, men det er svært at se gevinsten ved det. Svaret på dit sidste spørgsmål kunne meget vel netop ligge i den diskusion du nægter. Det er en nærliggende tanke, at det netop er det store udbud af datingmuligheder, der gør det svært for nogen, fordi det skaber en overdrevet fornemmelse af muligheder som kan gøre det sværere at få følelser for en konkret person.

Hvilken diskussion? og angående at det kan være svært at vælge, fordi man har for mange valgmuligheder, der snakker vi om noget andet end magt. Der snakker vi uoverskuelighed, zapperkultur, overfladiskhed, for mange mulighede, præferencer - villighed til imødegå hinanden på en blidere måde i stedet for de hysteriske krav folk sætter til sig selv og andre ville nok afhjælpre problematikken.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Petrix
Kort karma: 25
Likede indlæg: 118

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 14:23

Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.
0
In_your_eyes
Kort karma: 73
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 607

Indlægaf In_your_eyes » 8. maj 2016, 14:30

Petrix skrev:Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.
Jeg er ret sikker på at kvinder i langt højere grad end mænd, selv kan bestemme i hvilken retning relationen skal udvikle sig.

Det er så bare ikke min erfaring, langt fra endda...
0
:pompom:
Brugeravatar
JessicaD
Kort karma: 75
Likede indlæg: 1018

Indlægaf JessicaD » 8. maj 2016, 15:06

Petrix skrev:Min erfaring siger også, at det kvindelige køn har "magten" i langt de fleste dating situationer.

Hvis den retning er imod mandens pik så ja. Alle andre retninger - nej :D
8
Petrix

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 15:18

JessicaD skrev:

Du ved jo nok at vejen til mandens hjerte går igennem hans pik
0
In_your_eyes
Kort karma: 73
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 607

Indlægaf In_your_eyes » 8. maj 2016, 15:26

Petrix skrev:
JessicaD skrev:

Hvis det så også bare var sandt, oftest forsvinder manden jo, når pikken har fået det den vil have...
1
:pompom:
Petrix

Indlægaf Petrix » 8. maj 2016, 15:57

In_your_eyes skrev:
Petrix skrev:
JessicaD skrev:

Hvis det så også bare var sandt, oftest forsvinder manden jo, når pikken har fået det den vil have...

Det er ikke min erfaring. Jeg tror generelt set, at mænd søger forhold i lige så høj grad som kvinder gør det. Tror bare kvinder er mere bevidste om, hvad de søger i modsætning til mange mænd.
1
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. maj 2016, 16:15

Petrix - hvad baserer du dine antagelser på? Egne erfaringer eller dine venner/veninders?

Min erfaring er, at de fleste mænd meget gerne vil knalde, men det er en meget mindre procentdel, der vil noget mere. Ikke fordi de ikke søger et forhold, men fordi det ikke føles rigtigt, eller hvad man nu kan bruge som forklaring. Der er jo en del ting, der lige skal falde i hak hos begge parter, før man bliver forelskede og starter et forhold. Hvis man bare skal knalde, er der kun en enkelt ting, der skal falde i hak. :slem: :D
1
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. maj 2016, 16:17

Hvordan mener du, at kvinden kan påvirke relationen i den retning, hun vil? Og hvorfor tænker du, at manden har mindre mulighed for dette?
1
Brugeravatar
JessicaD

Indlægaf JessicaD » 8. maj 2016, 16:53

I har nok ret i, at der ikke er så mange, der direkte søger en bolleven. Men jeg har oplevet flere gange nu, hvor man som udgangspunkt dater mht at blive kærester, men at det af den ene eller anden årsag ikke udvikler sig dertil. Der vil samtlige mænd gerne fortsætte med at ses, selvom det er blevet afklaret, at der ikke er nogen fremtid i det.

Så ja, man kan da sige, at det så er mig, der kan bestemme om relationen kan fortsætte på de præmisser, men jeg kan jo ikke påvirke hans følelser eller lyst til at gøre det mere seriøst.
4
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1138

Indlægaf englishchannel » 8. maj 2016, 17:04

Mulan skrev:Jeg tror på, at selv i et one-night stand findes der en form for kærlighed og lige så snart vi snakker magt ind i gamet her, så sker der sgu noget usundt i måden vi tænker om os selv og om vores medmennesker. For så indtager vi enten en dominant rolle, hvor vi påtvinger et andet menneske noget, eller fordi hvis man er lækker 20-årig (ifølge nogle af debattørene her i tråden) så har man al magt og kan lege med alle de små stakkels uskyldige mænner. (Uagtet at man som 20-årig køn pige, faktisk kan være RET træt af at blive udskældt for netop dette, trods det, at man aldrig har udvist interesse for disse mænd - men fordi man har en stram krop, så er man jo per se - et fucking tease-redskab med en masse fissemagt, selvom man bare ser sig selv som værende et menneske.)
Hvis man er 42-årige Hanne (ifølge samme) så skal man bare være taknemmelig, for de krummer, der kastes ud af mændene, for der har man totalt overskredet sidste salgsdato og man har intet at byde på og derfor mister man status og magt. (Med slet skjult skadefryd - igen fra samme debattører)

Og jeg kan slet ikke give Kisser nok ret i, at den der markedsføringsterminologi omkring mennesker er mærkelig.

Hvor er det en ulækker måde at se sine medmennesker på. ÅHR, hvor bliver jeg dog træt at læse det samme ordgejl omkring, hvor onde kvinder er og HAHA hvor er det fedt at de mister deres 'magt' over mændene, når de er blevet slappe i huden.

Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.
4
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 18
Likede indlæg: 179

Indlægaf A 7 » 8. maj 2016, 17:52

englishchannel skrev:
Jeg glemte så lige at sige, at jeg faktisk er enig i ovenstående. Men at jeg også tror, at teorien om The Wall (som det hedder i the manosphere, når en kvinde mister sin tiltrækningskraft) i ret høj grad er ønsketænkning og en copingmekanisme for frustrerede mænd.

For... det er da rigtigt, at kvinder kommer til at se mindre godt ud med alderen, men det gør mænd også. Og i modsætning til, hvad de her mænd typisk bilder sig selv ind, tæller mænds udseende også, og en lækker kvinde i starten af tyverne har som udgangspunkt stadig ikke lyst til at date en mand, der er 20 år ældre (med mindre han er Clooney eller Michael Fassbender). Det er egentlig lidt synd, hvis de her mænd primer sig selv til at tænke, at de unge lækre kvinder endelig venter lige om hjørnet, når det i praksis sjældent er tilfældet.

What? Hvorfor skulle mænd ønske at kvinder mister tiltrækningskraft? Eller misforstår jeg? :gruble:
0

Tilbage til "Forhold og sex"