Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Kort karma: 231
Likede indlæg: 4751

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 08:32

JoyNips skrev:Hvis man som 18-årig er voksen, så synes jeg helt principielt at det er forkert at man ikke som 18-årig har selvbestemmelse over sin egen krop. At man som 18-årig ikke kan overskue langsigtede konsekvenser synes jeg ikke er grund til ikke at lade folk bestemme over deres egne kroppe. De får jo også lov til at få lavet dumme tatoveringer, de senere gerne vil have fjernet...

Det er bare lidt noget andet med en tatovering...

Og problemet er jo, at fødselstallet er yderst relevant for samfundet. Vi får ikke bare børn for vores egen skyld, og det har ikke kun konsekvenser for os selv, hvis flere 18-årige begynder at fravælge børn fuldstændigt.
1
Akehurst2
Kort karma: 556
Likede indlæg: 11638

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 08:34

ajnaM skrev:
Purple Haze skrev:Hvis man som 18 årig vælger at blive steriliseret, vel vidende hvad det er det går ud på, og senere fortryder - så er det bare ærgerligt.
Og sådan helt ærligt, så tænker jeg at hvis man ikke kunne gennemskue konsekvenserne selvom man har fået dem forklaret, så er set måske meget godt man ikke får børn. Også selvom at man selvfølgelig kan drive klogere.

Hvis man sagde, at 18-årige, der ikke kan overskue langsigtede konsekvenser, ikke må få børn, tror jeg ikke, der ville blive født ret mange børn i verden. :lol:

Præcis! De bliver heldigvis næsten alle sammen klogere.

Altså, ikke i forhold til om de vil have børn eller ej, men bare helt generelt
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 08:35

Akehurst2 skrev:Det halve års betænkningstid er jeg i hvert fald tilhænger af. Måske endda, det burde være længere.

Nu kender jeg en, der er i gang med en kønsskifteoperation. Ikke nok med, at vedkommende skal igennem en længere proces i psykiatrien, er der enormt lang obligatorisk betænkningstid. Vedkommende er endda langt over 18 år.
Jeg synes, det er helt overdrevet, at man ikke har mulighed for at skifte køn, uden at man reelt set erklærer sig psykisk syg. Det er alt for svært at 'få lov' at skifte køn.

Omvendt er det så alt for let at blive steriliseret. Det er ligeledes en stor beslutning, der har store konsekvenser for dit liv fremover. Men her lader man åbenbart 18-årige tage beslutningen med kun et halvt års betænkningstid. Her synes jeg godt, man kunne forlænge den lidt og måske kræve en samtale med en eller anden.

Ikke at jeg synes, man er sindssyg, hvis man gerne vil steriliseres som 18-årig, men jeg tror faktisk ofte, der ligger nogle issues bag, som man med fordel kunne løse. Det er altså immervæk et ret ekstremt valg, som jeg synes lige skal drøftes...
1
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 255
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 4315

Indlægaf Purple Haze » 2. maj 2016, 08:37

ajnaM skrev:
Purple Haze skrev:Hvis man som 18 årig vælger at blive steriliseret, vel vidende hvad det er det går ud på, og senere fortryder - så er det bare ærgerligt.
Og sådan helt ærligt, så tænker jeg at hvis man ikke kunne gennemskue konsekvenserne selvom man har fået dem forklaret, så er set måske meget godt man ikke får børn. Også selvom at man selvfølgelig kan drive klogere.

Hvis man sagde, at 18-årige, der ikke kan overskue langsigtede konsekvenser, ikke må få børn, tror jeg ikke, der ville blive født ret mange børn i verden. :lol:

Jeg tænker at hvis man som 18 årig bliver steriliseret og ikke kan gennemskue at så er man...... steril.
Så er det nok ikke det store tab at den person så er steril (efter eget ønske).
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
JoyNips
Kort karma: 525
Likede indlæg: 8023

Indlægaf JoyNips » 2. maj 2016, 08:38

ajnaM skrev:
JoyNips skrev:Hvis man som 18-årig er voksen, så synes jeg helt principielt at det er forkert at man ikke som 18-årig har selvbestemmelse over sin egen krop. At man som 18-årig ikke kan overskue langsigtede konsekvenser synes jeg ikke er grund til ikke at lade folk bestemme over deres egne kroppe. De får jo også lov til at få lavet dumme tatoveringer, de senere gerne vil have fjernet...

Det er bare lidt noget andet med en tatovering...

Og problemet er jo, at fødselstallet er yderst relevant for samfundet. Vi får ikke bare børn for vores egen skyld, og det har ikke kun konsekvenser for os selv, hvis flere 18-årige begynder at fravælge børn fuldstændigt.

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Jeg synes bare ikke det er korrekt at vi siger "tillykke med dagen, og velkommen til de voksnes rækker. Nu må du bestemme over din egen krop. Vil du have opereret brysterne større? Go crazy! Steriliseres? Nej, ved du nu hvad, lille ven, dét er du slet ikke voksen nok til at beslutte selv!"
3
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 08:40

Purple Haze skrev:Jeg tænker at hvis man som 18 årig bliver steriliseret og ikke kan gennemskue at så er man...... steril.

Hvis det bare er et par piger, ja så er det nok ikke det store samfundsøkonomiske tab. Så er det bare synd for de piger, og det kan man selvfølgelig vælge at være ligeglad med. Det er jeg nu ikke, for jeg kan se i min omgangskreds, hvor meget fertilitetsproblemer fylder, når man først når op i trediverne. Også hos piger, der som 18-årige forsvor, at de nogensinde skulle have børn.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 2. maj 2016, 08:42

JoyNips skrev:
Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Jeg synes bare ikke det er korrekt at vi siger "tillykke med dagen, og velkommen til de voksnes rækker. Nu må du bestemme over din egen krop. Vil du have opereret brysterne større? Go crazy! Steriliseres? Nej, ved du nu hvad, lille ven, dét er du slet ikke voksen nok til at beslutte selv!"

Men der er da kæmpe forskel på at få lavet bryster og at blive steriliseret? Nu ville jeg måske også være tilhænger af, at man i hvert fald havde et halvt års betænkningstid, før man fik lavet silikonebryster som 18-årig - men det er trods alt et valg, der kan gøres om. Og et valg, som ikke får enorme konsekvenser for dit fremtidige liv.

Sterilisation er i mine øjne et virkelig alvorligt indgreb. Ikke så meget for mænd, men for kvinder!
0
Brugeravatar
Purple Haze
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 4315

Indlægaf Purple Haze » 2. maj 2016, 08:48

ajnaM skrev:
Purple Haze skrev:Jeg tænker at hvis man som 18 årig bliver steriliseret og ikke kan gennemskue at så er man...... steril.

Hvis det bare er et par piger, ja så er det nok ikke det store samfundsøkonomiske tab. Så er det bare synd for de piger, og det kan man selvfølgelig vælge at være ligeglad med. Det er jeg nu ikke, for jeg kan se i min omgangskreds, hvor meget fertilitetsproblemer fylder, når man først når op i trediverne. Også hos piger, der som 18-årige forsvor, at de nogensinde skulle have børn.

Der er bare forskel på at være sikker på at man ikke skal have børn, og så beskytte sig, men lade muligheden være åben, fordi man godt kan gennemskue at man kan skifte mening.

Og så være så sikker at man tager en beslutning om en permanent løsning, vel at mærke via en operation som ikke er ufarlig.

Mener seriøst at hvis man ikke kan gennemskue som 18 årig hvad ordet permanent betyder, så er det sikkert fint nok at man ikke får børn senere.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
JoyNips
Kort karma: 525
Likede indlæg: 8023

Indlægaf JoyNips » 2. maj 2016, 09:03

ajnaM skrev:
Men der er da kæmpe forskel på at få lavet bryster og at blive steriliseret? Nu ville jeg måske også være tilhænger af, at man i hvert fald havde et halvt års betænkningstid, før man fik lavet silikonebryster som 18-årig - men det er trods alt et valg, der kan gøres om. Og et valg, som ikke får enorme konsekvenser for dit fremtidige liv.

Sterilisation er i mine øjne et virkelig alvorligt indgreb. Ikke så meget for mænd, men for kvinder!

Selvfølgelig er der forskel på ting, der er forskellige. :)

Og jeg er helt enig i, at det er en stor beslutning. Betænkningstid og grundig rådgivning er et must - nøjagtigt som det i øvrigt allerede er det ved andre selvvalgte operationer.
0
Lulu
Kort karma: 78
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 1159

Indlægaf Lulu » 2. maj 2016, 10:58

Jeg kan ikke se problemet. Selvfølgelig skal de have lov at blive steriliseret hvis de ikke ønsker børn.

Jeg ønskede ikke børn som 18 årig, men havde det dengang været lovligt at blive steriliseret som 18 årige var jeg under alle omstændigheder ikke blevet det. Jeg vidste godt at mine ønsker nu godt kunne nå at ændre sig og jeg ville derfor under alle omstændigheder vælge at se tiden an.
10 år senere er jeg mor til to inden årets udgang. Jeg vidster forøvrigt som 22 årige at det der børn ikke skulle være udelukket.
Jeg tænker min tankegang ikke er komplet usædvanlig for andre 18 årige og de også vil kunne komme til samme konklusion omkring det at vente måske ikke er en dårlig ide. Hvis ikke må jeg være ærlig og sige though luck.
0
Guldfisk
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1259

Indlægaf Guldfisk » 2. maj 2016, 11:11

De fleste, der har gået og ventet på at blive 18 og med det samme vil steriliseres har formodentligt en god grund.
Det er jo ikke et modefænomon, det er ikke nemt, og det er generelt ikke noget, man bare lige gør.

Hvorfor skal deres grunde underkendes? Jeg er med på oplysning og evt. en venteperiode (hvis der reelt i Danmark er mange, der fortryder i den venteperiode), men at kræve, at de venter 7 år? (Hvis det er fra 18 til 25) - nej.

Hvis man har sygdomme, man ikke vil videreføre. Hvis man er allergisk/har helbredsmæssige grunde til ikke at kunne bruge"standardprævention". Hvis man har erkendt, at man af den ene eller den anden grund, ikke er i stand til at tage vare på et barn. Så bør man have lov til at tage sine forholdsregler mod at få et barn.
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 695
Likede indlæg: 13271

Indlægaf Juki » 2. maj 2016, 11:35

Jeg synes det er en meget ung alder at træffe beslutning om at blive steriliseret, men jeg anerkender også at der er nogen der har et andet ønske om børn end mig. Eller at der kan være sygdomme som man enten ikke vil føre videre eller der besværliggør det at gennemføre en graviditet.

Jeg synes også det er en tidlig alder at få foretaget permanente plastikoperationer og behandlinger som botox (undtaget at der er tale om misdannelser, ar fra brandsår osv.)

Men jeg er samtidig for at man må bestemme over ens egen krop. Jeg synes dog det er fint med betænkningstid, krydret med en masse oplysninger om ikke bare indgrebet, men også konsekvenserne m.m. Når man er fast besluttet på at blive steriliseret, og har fået det godkendt, så betyder et halvt år fra eller til vel ikke så meget?
1
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 695
Likede indlæg: 13271

Indlægaf Juki » 2. maj 2016, 11:43

Angelina skrev:
Juki skrev:Jeg synes det er en meget ung alder at træffe beslutning om at blive steriliseret, men jeg anerkender også at der er nogen der har et andet ønske om børn end mig. Eller at der kan være sygdomme som man enten ikke vil føre videre eller der besværliggør det at gennemføre en graviditet.

Jeg synes også det er en tidlig alder at få foretaget permanente plastikoperationer og behandlinger som botox (undtaget at der er tale om misdannelser, ar fra brandsår osv.)

Men jeg er samtidig for at man må bestemme over ens egen krop. Jeg synes dog det er fint med betænkningstid, krydret med en masse oplysninger om ikke bare indgrebet, men også konsekvenserne m.m. Når man er fast besluttet på at blive steriliseret, og har fået det godkendt, så betyder et halvt år fra eller til vel ikke så meget?

Nej, ikke hvis du undgår at blive gravid i mellemtiden, men det kan have ret store konsekvenser hvis du så bliver uønsket gravid i løbet af de 6 mdr.

Ja, det er rigtigt. Jeg tænkte nu mere mentalt, men jeg kan godt se jeg ikke fik det skrevet klart nok.
0
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Karkluden
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2463

Indlægaf Karkluden » 2. maj 2016, 11:58

ajnaM skrev:
Karkluden skrev:Jeg synes, man selv bør vælge, når man er fyldt 18. Jeg synes til gengæld, at vi skal afskaffe, at man prøver at reversere processen - uanset om man er 18 eller 45, når man fortryder.
Jeg synes, det er noget pjat, at man så ombestemmer sig. Man VED, det er en permanent løsning, man vælger, og den skal i mine øjne ikke kunne fortrydes.
Om der så skal mere information til om, HVOR permanent det faktisk er, det må andre så afgøre, der er mere inde i området.

Men jeg synes faktisk, det er helt gak, at et familiemedlem blev steriliseret gratis efter at have fået nogle børn. Nogle år efter bliver hun skilt midt i 30'erne, møder ny yngre mand, og fortryder. Får det så ført tilbage gratis, får fertilitetbehandling i RÅ mængder gratis - og ender ikke op med flere børn. Det synes jeg faktisk er rigtig mange penge butikken Danmark har brugt på hende, fordi HUN har taget et permanent valg, som hun var informeret om, var permanent... Og hun havde faktisk børn, og manden vidste godt, da han valgte at gifte sig med hende, at hun var steril.

Der er rigtig mange ting, man selv vælger, selvom man ved, det har negative konsekvenser. Jeg sidder pt. og spiser en kanelsnegl, men den feder først i morgen, ik?

Altså, så rationelle er vi bare ikke. Vi kan ikke gennemskue langsigtede konsekvenser - og kan vi, er det ikke sikkert, vi følger dem alligevel. Betyder det, at sundhedsvæsenet skal indrette sig efter det? I så fald vil alle livsstilssygdommene vel falde under samme kategori. Så skal overvægtige måske ikke have knæoperationer (eller nogen anden behandling, der kan relateres til deres vægt), rygere skal ikke have ret til kemoterapi, og sportsudøvere skal ikke have hjælp, når de bliver skadede. Forældre med børn, der hopper på trampolin og brækker armene kunne passende også selv betale.

Jeg forstår din pointe, men jeg er ikke enig.
Overvægt, trampolin, bilkørsel osv er ikke noget der GARANTERER sygdom. Og formålet er ikke at blive syg, køre galt etc.
Men ved en sterilisation vælger du jo aktivt at blive steril. Det er hele formålet - og du har andre muligheder. Du kan bruge mange slags prævention.
Det gør for mig forskellen - at beder du om en operation hvis ENESTE formål er at gøre dig ude af stand til at få børn, så er det for evigt. Nærmest alle andre behandlingskrævende tilstande er en bivirkning eller ikke-ønsket konsekvens af noget andet.

Men det ser mange jo nok forskelligt på :)
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Vixen
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2129

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 12:06

Jeg synes, aldersgrænsen bør sættes op til 25. Selvom der åbenlyst findes undtagelser, så skifter rigtig mange unge kvinder mening ifht deres fremtidige ønsker om børn. Så ja, det synes jeg med fordel, at staten kan gå ind og regulere, ligesom den også regulerer så mange andre ting for fællesskabets bedste. Og apropos det, så kunne man måske flytte fokus fra individet og huske, hvor vigtigt det er for samfundet, at der bliver født flere børn. Så ja: aldersgrænsen bør sættes op til 25, og man skal selvfølgelig have lov til at fortryde.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"