Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3944

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 09:31

JoyNips skrev:
ajnaM skrev:
JoyNips skrev:Hvis man som 18-årig er voksen, så synes jeg helt principielt at det er forkert at man ikke som 18-årig har selvbestemmelse over sin egen krop. At man som 18-årig ikke kan overskue langsigtede konsekvenser synes jeg ikke er grund til ikke at lade folk bestemme over deres egne kroppe. De får jo også lov til at få lavet dumme tatoveringer, de senere gerne vil have fjernet...

Det er bare lidt noget andet med en tatovering...

Og problemet er jo, at fødselstallet er yderst relevant for samfundet. Vi får ikke bare børn for vores egen skyld, og det har ikke kun konsekvenser for os selv, hvis flere 18-årige begynder at fravælge børn fuldstændigt.

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Jeg synes bare ikke det er korrekt at vi siger "tillykke med dagen, og velkommen til de voksnes rækker. Nu må du bestemme over din egen krop. Vil du have opereret brysterne større? Go crazy! Steriliseres? Nej, ved du nu hvad, lille ven, dét er du slet ikke voksen nok til at beslutte selv!"

Enig. enten skal vi være enige om at man som 18årig er myndig og selv kan og må træffe sine valg, eller også så skal vi være enige om at man ikke er voksen som 18 årig og kun har vise rettigheder.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 09:32

FruDulle skrev:
Angelina skrev:
FruDulle skrev:Jeg tænker at 25 år er en fin grænse. Det er jo en ret voldsom konsekvens og som 18 årig er man altså bare oftere i sine følelsers vold, end at man er rationel. Vi udvikler os som mennesker og man skifter mening. Lysten til st formere sig kan komme når man er 18, 28, 38 eller aldrig. Men jeg synes at 18 er alt for tidligt at tage den beslutning.

Og uanset, så skal det kunne laves om. Det handler om biologi og netop ALDRIG følelsen er ret svær at argumentere for når det handler om biologi.

Hvis ikke at vi vil betale for at revisere en sterilisation, så skal vi slet ikke tilbyde det. Imo

Men i så fald skal man vel heller ikke have lov til at køre bil, stemme, etc. - så skal vi vel erkende at man ikke mener 18årige er modne nok til at træffe vigtige beslutninger - og sætte myndighedsalderen op til 25 i stedet.

Jeg synes nu at der er markant forskel på at tage en beslutning om at man aldrig skal have børn når man er 18 og så at køre bil eller stemme. Det handler om biologi og den er rimelig svær at kontrollere.Gennemsnitsalderen for førstegangsfødene er knap 30. At man ikke på de 12 år skulle have ændret sig både mentalt og i sin livssituation, finder jeg ret utænkeligt.

Jeg synes at der er glimrende alternativer til ikke at blive gravid, end at lukke for muligheden nogensinde.

Det er der for nogle ja, for andre er mulighederne meget begrænsede, noget mere besværlige og knap så attraktive.
0
Rakel
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3109

Indlægaf Rakel » 2. maj 2016, 09:33

Fio skrev:Det er jo kun permanent, på den måde at de ikke kan få børn på den naturlige måde (mm. der laves en ophævelse), de kan jo stadig få børn vha IVF.

Det ef ingen garanti for at IVF er lig med et barn. Og bør man ikke bruge ressourcerne i fertilitetsbehandling på dem, der har et reelt behov og ikke har valgt fra selv? Der er bestemt ikke ressourcer til at hjælpe alle med et ønske om hjælp i Danmark (velfærden generelt) og allerede begrænsninger i den hjælp, man kan få som ufrivillig barnløs.
3
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 09:35

Dikus skrev:Med 40 %, der fortryder ville et passende kompromis for mig være egenbetaling frem til en alder, hvor man kan se større "succesrater"

Men 40% er fra et amerikansk studie - jeg tror der er meget stor forskel på amerikanerne og danskere når det kommer til den slags. (Desuden tror jeg der er forbløffende langt i mellem 18årige der lader sig sterilisere i det hele taget, så jeg tror nu mest det er et ikke-problem, og mere en filosofi diskussion eller et egentlig problem)

Det er næppe tusindvis af kvinder der får omgjort det...
4
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. maj 2016, 09:51

Fio skrev:
Rakel skrev:
Fio skrev:Det er jo kun permanent, på den måde at de ikke kan få børn på den naturlige måde (mm. der laves en ophævelse), de kan jo stadig få børn vha IVF.

Det ef ingen garanti for at IVF er lig med et barn. Og bør man ikke bruge ressourcerne i fertilitetsbehandling på dem, der har et reelt behov og ikke har valgt fra selv? Der er bestemt ikke ressourcer til at hjælpe alle med et ønske om hjælp i Danmark (velfærden generelt) og allerede begrænsninger i den hjælp, man kan få som ufrivillig barnløs.

Nej det er det ikke, det er den naturlige vej jo heller ikke. Et reelt behov, det har de vel, hvis de har (fået) et barneønske.

Valg koster. Sådan er livet. Ja, undskyld.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 09:54

Rakel skrev:

Næh, jeg synes også ressourcerne skal bruges på enlige mødre, lesbiske, folk der er blevet sterile efter klamydia, folk der har valgt sterilisation osv.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 2. maj 2016, 10:00

Angelina skrev:
Rakel skrev:

Næh, jeg synes også ressourcerne skal bruges på enlige mødre, lesbiske, folk der er blevet sterile efter klamydia, folk der har valgt sterilisation osv.

Det da fint. Jeg et bare for at priotere i et samfund uden uanede ressourcer. Især, når man har taget et oplyst valg.
1
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 10:18

Rakel skrev:
Angelina skrev:
Rakel skrev:

Det da fint. Jeg et bare for at priotere i et samfund uden uanede ressourcer. Især, når man har taget et oplyst valg.

Så rygere skal heller ikke have kræftbehandling? De har også taget et oplyst valg.
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 567

Indlægaf Lulu » 2. maj 2016, 10:58

Jeg kan ikke se problemet. Selvfølgelig skal de have lov at blive steriliseret hvis de ikke ønsker børn.

Jeg ønskede ikke børn som 18 årig, men havde det dengang været lovligt at blive steriliseret som 18 årige var jeg under alle omstændigheder ikke blevet det. Jeg vidste godt at mine ønsker nu godt kunne nå at ændre sig og jeg ville derfor under alle omstændigheder vælge at se tiden an.
10 år senere er jeg mor til to inden årets udgang. Jeg vidster forøvrigt som 22 årige at det der børn ikke skulle være udelukket.
Jeg tænker min tankegang ikke er komplet usædvanlig for andre 18 årige og de også vil kunne komme til samme konklusion omkring det at vente måske ikke er en dårlig ide. Hvis ikke må jeg være ærlig og sige though luck.
1
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1048

Indlægaf Guldfisk » 2. maj 2016, 11:11

De fleste, der har gået og ventet på at blive 18 og med det samme vil steriliseres har formodentligt en god grund.
Det er jo ikke et modefænomon, det er ikke nemt, og det er generelt ikke noget, man bare lige gør.

Hvorfor skal deres grunde underkendes? Jeg er med på oplysning og evt. en venteperiode (hvis der reelt i Danmark er mange, der fortryder i den venteperiode), men at kræve, at de venter 7 år? (Hvis det er fra 18 til 25) - nej.

Hvis man har sygdomme, man ikke vil videreføre. Hvis man er allergisk/har helbredsmæssige grunde til ikke at kunne bruge"standardprævention". Hvis man har erkendt, at man af den ene eller den anden grund, ikke er i stand til at tage vare på et barn. Så bør man have lov til at tage sine forholdsregler mod at få et barn.
2
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 11:25

Guldfisk skrev:De fleste, der har gået og ventet på at blive 18 og med det samme vil steriliseres har formodentligt en god grund.
Det er jo ikke et modefænomon, det er ikke nemt, og det er generelt ikke noget, man bare lige gør.

Hvorfor skal deres grunde underkendes? Jeg er med på oplysning og evt. en venteperiode (hvis der reelt i Danmark er mange, der fortryder i den venteperiode), men at kræve, at de venter 7 år? (Hvis det er fra 18 til 25) - nej.

Hvis man har sygdomme, man ikke vil videreføre. Hvis man er allergisk/har helbredsmæssige grunde til ikke at kunne bruge"standardprævention". Hvis man har erkendt, at man af den ene eller den anden grund, ikke er i stand til at tage vare på et barn. Så bør man have lov til at tage sine forholdsregler mod at få et barn.

Jeg tror nu heller ikke der er ret mange 18årige der står i kø hos lægen og beder om at blive steriliseret .. og eftersom der var 31 stk 18-25 årige der gjorde det sidste år, kan vi også konstatere at det er meget få.

Jeg var en af dem der måtte vente til jeg blev 25 år - for det at jeg var ved at stille træskoene da jeg fødte nr 2 var altså ikke nok til jeg kunne få lov som 23½årig, selvom jeg havde to børn. Jeg kan jo så bare være glad for jeg ikke havde endnu et uheld inden jeg fyldte 25 år - eftersom jeg ikke kan bruge anden prævention end kondomer.
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2383

Indlægaf Juki » 2. maj 2016, 11:35

Jeg synes det er en meget ung alder at træffe beslutning om at blive steriliseret, men jeg anerkender også at der er nogen der har et andet ønske om børn end mig. Eller at der kan være sygdomme som man enten ikke vil føre videre eller der besværliggør det at gennemføre en graviditet.

Jeg synes også det er en tidlig alder at få foretaget permanente plastikoperationer og behandlinger som botox (undtaget at der er tale om misdannelser, ar fra brandsår osv.)

Men jeg er samtidig for at man må bestemme over ens egen krop. Jeg synes dog det er fint med betænkningstid, krydret med en masse oplysninger om ikke bare indgrebet, men også konsekvenserne m.m. Når man er fast besluttet på at blive steriliseret, og har fået det godkendt, så betyder et halvt år fra eller til vel ikke så meget?
1
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 11:39

Juki skrev:Jeg synes det er en meget ung alder at træffe beslutning om at blive steriliseret, men jeg anerkender også at der er nogen der har et andet ønske om børn end mig. Eller at der kan være sygdomme som man enten ikke vil føre videre eller der besværliggør det at gennemføre en graviditet.

Jeg synes også det er en tidlig alder at få foretaget permanente plastikoperationer og behandlinger som botox (undtaget at der er tale om misdannelser, ar fra brandsår osv.)

Men jeg er samtidig for at man må bestemme over ens egen krop. Jeg synes dog det er fint med betænkningstid, krydret med en masse oplysninger om ikke bare indgrebet, men også konsekvenserne m.m. Når man er fast besluttet på at blive steriliseret, og har fået det godkendt, så betyder et halvt år fra eller til vel ikke så meget?

Nej, ikke hvis du undgår at blive gravid i mellemtiden, men det kan have ret store konsekvenser hvis du så bliver uønsket gravid i løbet af de 6 mdr.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2383

Indlægaf Juki » 2. maj 2016, 11:43

Angelina skrev:
Juki skrev:Jeg synes det er en meget ung alder at træffe beslutning om at blive steriliseret, men jeg anerkender også at der er nogen der har et andet ønske om børn end mig. Eller at der kan være sygdomme som man enten ikke vil føre videre eller der besværliggør det at gennemføre en graviditet.

Nej, ikke hvis du undgår at blive gravid i mellemtiden, men det kan have ret store konsekvenser hvis du så bliver uønsket gravid i løbet af de 6 mdr.

Ja, det er rigtigt. Jeg tænkte nu mere mentalt, men jeg kan godt se jeg ikke fik det skrevet klart nok.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 2. maj 2016, 11:58

ajnaM skrev:
Karkluden skrev:Jeg synes, man selv bør vælge, når man er fyldt 18. Jeg synes til gengæld, at vi skal afskaffe, at man prøver at reversere processen - uanset om man er 18 eller 45, når man fortryder.
Jeg synes, det er noget pjat, at man så ombestemmer sig. Man VED, det er en permanent løsning, man vælger, og den skal i mine øjne ikke kunne fortrydes.
Om der så skal mere information til om, HVOR permanent det faktisk er, det må andre så afgøre, der er mere inde i området.

Men jeg synes faktisk, det er helt gak, at et familiemedlem blev steriliseret gratis efter at have fået nogle børn. Nogle år efter bliver hun skilt midt i 30'erne, møder ny yngre mand, og fortryder. Får det så ført tilbage gratis, får fertilitetbehandling i RÅ mængder gratis - og ender ikke op med flere børn. Det synes jeg faktisk er rigtig mange penge butikken Danmark har brugt på hende, fordi HUN har taget et permanent valg, som hun var informeret om, var permanent... Og hun havde faktisk børn, og manden vidste godt, da han valgte at gifte sig med hende, at hun var steril.

Der er rigtig mange ting, man selv vælger, selvom man ved, det har negative konsekvenser. Jeg sidder pt. og spiser en kanelsnegl, men den feder først i morgen, ik?

Altså, så rationelle er vi bare ikke. Vi kan ikke gennemskue langsigtede konsekvenser - og kan vi, er det ikke sikkert, vi følger dem alligevel. Betyder det, at sundhedsvæsenet skal indrette sig efter det? I så fald vil alle livsstilssygdommene vel falde under samme kategori. Så skal overvægtige måske ikke have knæoperationer (eller nogen anden behandling, der kan relateres til deres vægt), rygere skal ikke have ret til kemoterapi, og sportsudøvere skal ikke have hjælp, når de bliver skadede. Forældre med børn, der hopper på trampolin og brækker armene kunne passende også selv betale.

Jeg forstår din pointe, men jeg er ikke enig.
Overvægt, trampolin, bilkørsel osv er ikke noget der GARANTERER sygdom. Og formålet er ikke at blive syg, køre galt etc.
Men ved en sterilisation vælger du jo aktivt at blive steril. Det er hele formålet - og du har andre muligheder. Du kan bruge mange slags prævention.
Det gør for mig forskellen - at beder du om en operation hvis ENESTE formål er at gøre dig ude af stand til at få børn, så er det for evigt. Nærmest alle andre behandlingskrævende tilstande er en bivirkning eller ikke-ønsket konsekvens af noget andet.

Men det ser mange jo nok forskelligt på :)
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"