Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3941

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 14:24

Guldlok skrev:
Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Jeg elsker at alle bare tror alle bare kan bruge prævention, helt problemfrit ... i øvrigt i en ca 9 år i gennemsnit (seksuel debutalder ca 16 år - og så frem til de er 25 år) ... og det er noget man "bare gør"

Så burde man bare snarere gå op i at finde prævention, der kan bruges - for vil de pågældende gerne have børn engang, så venter der jo alligevel mange år med prævention før de så efter børnene kan lade sig sterilisere.

Og det er da også ganske fint, at måtte prøve sig frem med præventionstyper, til man finder noget der virker. Hvis man (måske) vil have børn engang.
Men er man som 18-årig 100 % sikker på, at man aldrig vil have børn, så er det da trættende at skulle eksperimentere med varierende præventionstyper ind til man er 25. Når det nu ikke har noget formål, f.eks. at undgå graviditet til man er ældre.

Lidt OT, men hvorfor hører man aldrig/sjældent om mændene, der først vil have børn når de er 40 år eller steriliseres når de er 18 år .... :gruble:

Og det er jo præcis det, at eksperimentere rundt med prævention, i et årti, når man ved man ikke ønsker børn, er altså ret meget op af bakke...

Og det sidste - det er ikke spor off topic, for mændene bliver jo også steriliseret, de har jo også fået lov nu når de er under 25 år - men det er ligesom om at man blot skøjter let og elegant henover mændene og deres ansvar i det her.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 14:25

Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Så rygere skal heller ikke have kræftbehandling? De har også taget et oplyst valg.

Rygere - og folk der drikker, for den sags skyld - tager ikke et valg. De tager en risiko. Der er ingen garanti for at man får kræft og lign., bare fordi man ryger. Omvendt kan man godt risikere at få lungekræft af passiv rygning, selvom man ikke ryger.

Så derfor synes jeg ikke at vi skulle stoppe deres kræftbehandling.

Der er også en risiko for man stadig kan blive gravid selvom man er steriliseret - så man har mindsket risikoen, ligesom man mindsker risikoen ved ikke at ryge f.eks ;)

(Jeg mener også at rygere skal have behandling - og at folk der fortyder deres sterilisering skal have hjælp til at få børn)
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4553

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:27

Guldlok skrev:
Lidt OT, men hvorfor hører man aldrig/sjældent om mændene, der først vil have børn når de er 40 år eller steriliseres når de er 18 år .... :gruble:

Jeg synes da ikke, artiklen som sådan fokuserer mest på kvinder?

Her er en artikel af lidt ældre dato: http://www.b.dk/nationalt/unge-fortryde ... rilisation og den fokuserer i hvert fald lige meget på begge køn. Den fortæller også, at unge fortryder - men det er så de "gamle" unge, dem over 25, men under 30.

Hvis det er erfaringen, så synes jeg det er betænkeligt at man har sat grænsen yderligere ned.

På den anden side: Man er voksen og myndig og må træffe egne beslutninger. Refertilisering bør så efter min mening være for egen regning.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. maj 2016, 14:31

Animi skrev:I 2013 blev loven lavet om, så aldersgrænsen for sterilisering blev sænket fra 25 år til 18 år (dog med et halvt års tænketid først, når man er 18-25år).
Nu er der så debat om hvorvidt aldersgrænsen er for lav, især da et amerikansk studie viser at 40% af de kvinder der lader sig sterilisere i en alder af 18-25år fortryder senere.

Hvad mener i - bør grænsen sættes op igen til 25 (måske endda højere?) eller bør man selv have lov til at bestemme om man vil steriliseres når man er fyldt 18, også selvom det er en drastisk beslutning, man risikerer at fortryde?

Jeg kan ikke se nogen fornuftige eller saglige grunde til at alderen skulle være 25. Sæt den gerne ned til 18 år. Man kan gøre langt mere alvorlige ting som 15-/18-årige end at lade sig sterilisere eller ting der er lige så "permanente". Eksempelvis:

- Tatoveringer, der kan give problemer lige fra betændelse og allergi til problemer med ansættelse.
- Kørekort, hvor man ikke kun er ansvarlig for sit eget liv, men også evt. passagerers og andre trafikanters liv.
- Få børn.
- Abortere fostre.
- Komme i fængsel på livstid.
- Blive sendt i krig som soldat.
- Få lavet kosmetiske operationer og modifikationer.

For nu bare at nævne et par stykker.

Generelt synes jeg at vi burde koncentrere aldersdomsgrænserne til nogle få aldre, og kun folkepensionsalderen bør være højere end 18 år.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 2. maj 2016, 14:36

Denne debat kommer jo til at fylde noget, fordi det for størstedelen af mennesker har en enorm værdi at få børn. Derfor bliver tanken om, at man kan beslutte sig for ikke at ville have børn - og så på en sådan (næsten) permanent facon - meget svært for mange at sætte sig ind i. Jeg er sikker på, at det er rigtigt, at der er mange, der fortryder, sikkert også 40%. Men der er også mange, der fortryder kosmetiske operationer, at de blev gift med den forkerte mand/kvinde, røvgevirs-tatoveringen, det enorme forbrugslån, de tog osv., som også er nogle ret permanente ting. Det er der ikke debat om på samme måde, fordi det her med fravalg af børn er og nok altid vil være enormt værdiladet.
Men for dem, der ikke har lyst til at få børn, så har det ikke den samme værdi. Så man prøver at argumentere ud fra ens egen værdi og logik til andre, der ikke har samme ønsker og værdier, om at de ikke skal have valget om at bestemme 100% selv. Det, synes jeg, er problematisk.

Man bestemmer selv over sig selv og egne valg, når man er 18 år, også om man vil have børn eller ej.
Hvis man så fortryder senere, så må man selv finde ud af at løse/håndtere det, ligesom man gør med alle de andre semi-permanente fejl, man har lavet i livet.
Senest rettet af Viskelæder 2. maj 2016, 14:39, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. maj 2016, 14:37

Angelina skrev:
Guldlok skrev:
Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Jeg elsker at alle bare tror alle bare kan bruge prævention, helt problemfrit ... i øvrigt i en ca 9 år i gennemsnit (seksuel debutalder ca 16 år - og så frem til de er 25 år) ... og det er noget man "bare gør"

Så burde man bare snarere gå op i at finde prævention, der kan bruges - for vil de pågældende gerne have børn engang, så venter der jo alligevel mange år med prævention før de så efter børnene kan lade sig sterilisere.

Og det er da også ganske fint, at måtte prøve sig frem med præventionstyper, til man finder noget der virker. Hvis man (måske) vil have børn engang.
Men er man som 18-årig 100 % sikker på, at man aldrig vil have børn, så er det da trættende at skulle eksperimentere med varierende præventionstyper ind til man er 25. Når det nu ikke har noget formål, f.eks. at undgå graviditet til man er ældre.

Og det er jo præcis det, at eksperimentere rundt med prævention, i et årti, når man ved man ikke ønsker børn, er altså ret meget op af bakke...

Og det sidste - det er ikke spor off topic, for mændene bliver jo også steriliseret, de har jo også fået lov nu når de er under 25 år - men det er ligesom om at man blot skøjter let og elegant henover mændene og deres ansvar i det her.

Mændene har ikke et ansvar for kvinders sterilisering.. Flere i tråden har påpeget "min krop, mit valg" - ligesom de gør når det handler om juridisk abort, og de i samme åndedrag ikke tøver med at nævne at mændene intet har at skulle have sagt. Så det ansvar må de tage på sig selv, ligesom mændene tager det på dem selv, når de har overvejelser om sterilisation. Mænd har nok bare ikke samme behov for at tale dør op og ned om emnet, så derfor hører man ikke så meget til det.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 14:38

Med de danske tal - der siger 6-7% - så er vi altså ud i at der samlet er lige omkring 3-4 personer inden fra de sidste to år, der fortryder... det synes jeg nu ikke er så slemt.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:40

Viskelæder skrev:Denne debat kommer jo til at fylde noget, fordi det for størstedelen af mennesker har en enorm værdi at få børn. Derfor bliver tanken om, at man kan beslutte sig for ikke at ville have børn - og så på en sådan (næsten) permanent facon - meget svært for mange at sætte sig ind i. Jeg er sikker på, at det er rigtigt, at der er mange, der fortryder, sikkert også 40%. Men der er også mange, der fortryder kosmetiske operationer, at de blev gift med den forkerte mand/kvinde, røvgevirs-tatoveringen, det enorme forbrugslån, de tog osv., som også er nogle ret permanente ting. Det er der ikke debat om på samme måde, fordi det her med fravalg af børn er og nok altid vil være enormt værdiladet.
Men for dem, der ikke har lyst til at få børn, så har det ikke den samme værdi. Så man prøver at argumentere ud fra ens egen værdi og logik til andre, der ikke har samme ønsker og værdier, om at de ikke skal have valget om at bestemme 100% selv. Det, synes jeg, er problematisk.

Man bestemmer selv over sig selv og egne valg, når man er 18 år, også om man vil have børn eller ej.
Hvis man så fortryder senere, så må man selv finde ud af at løse/håndtere det, ligesom man gør med alle de andre semi-permanente fejl, man har lavet i livet.

En del af debatten skyldes nu nok også, at sterilisation i modsætning til de andre dårlige beslutninger, er en beslutning, som samfundet skal udføre for en, og som i givet fald også skal omgøres på samfundets regning. (Det kan jeg godt se, at du skriver, det ikke skal være, men det er det jo i dag).
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 14:42

Advocatus-Diaboli skrev:
Mændene har ikke et ansvar for kvinders sterilisering.. Flere i tråden har påpeget "min krop, mit valg" - ligesom de gør når det handler om juridisk abort, og de i samme åndedrag ikke tøver med at nævne at mændene intet har at skulle have sagt. Så det ansvar må de tage på sig selv, ligesom mændene tager det på dem selv, når de har overvejelser om sterilisation. Mænd har nok bare ikke samme behov for at tale dør op og ned om emnet, så derfor hører man ikke så meget til det.

Nej nej, mændene skal slet ikke blande sig i kvinders sterilisering, og vi ej heller ikke mændenes... mænd har jo ligeså meget ret til at blive steriliseret som 18årig som kvinder har (heldigvis) og det er jo helt og aldeles deres valg ... der er bare ingen der har travlt med at tale om at de unge mænd fortryder deres valg, at de ikke selv kan træffe valget, fortryder senere - eller skal eksperimentere med hormoner, fremmedlegemer eller lign. i kroppen i ca 10 år før de skal have lov til at fravælge børn. Det var mere det der var min pointe, ikke at NOGEN skal blande sig i andre voksne menneskers krav på at få lov til at fravælge børn.
3
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:43

Angelina skrev:Med de danske tal - der siger 6-7% - så er vi altså ud i at der samlet er lige omkring 3-4 personer inden fra de sidste to år, der fortryder... det synes jeg nu ikke er så slemt.

Men det er jo fra da grænsen lå på 25 år, så det kan ikke uden videre overføres til den lavere grænse.

Mit bud vil være, at flere 18-årige end 25-årige fortryder, men jeg ved det selvfølgelig ikke.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 14:45

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Med de danske tal - der siger 6-7% - så er vi altså ud i at der samlet er lige omkring 3-4 personer inden fra de sidste to år, der fortryder... det synes jeg nu ikke er så slemt.

Men det er jo fra da grænsen lå på 25 år, så det kan ikke uden videre overføres til den lavere grænse.

Mit bud vil være, at flere 18-årige end 25-årige fortryder, men jeg ved det selvfølgelig ikke.

Og ingen af os ved det, vi ved blot at under 50 personer har truffet valget siden det var muligt.. og så må vi jo vente lidt og se om 20 af dem fortryder, eller om det ligner lidt de andre tal.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 14:46

Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?
3
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 14:50

Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?

Det er altid netop det, at man jo netop godt kan vælge at få alle de børn, man vil, når man er 18, der gør at jeg har meget svært ved at synes, at man så ikke må blive steriliseret samtidig - for begge dele er meget permanente reproduktive beslutninger.

Og man kan jo også fortryde børn, lige som de ganske rigtigt kan koste statskassen en masse penge.

Debatten her gør mig endnu mere i tvivl end jeg var i forvejen. Men jeg hælder nu stadig til, at refertilisering er for egen regning.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 2. maj 2016, 14:55

Akehurst2 skrev:
Viskelæder skrev:Denne debat kommer jo til at fylde noget, fordi det for størstedelen af mennesker har en enorm værdi at få børn. Derfor bliver tanken om, at man kan beslutte sig for ikke at ville have børn - og så på en sådan (næsten) permanent facon - meget svært for mange at sætte sig ind i. Jeg er sikker på, at det er rigtigt, at der er mange, der fortryder, sikkert også 40%. Men der er også mange, der fortryder kosmetiske operationer, at de blev gift med den forkerte mand/kvinde, røvgevirs-tatoveringen, det enorme forbrugslån, de tog osv., som også er nogle ret permanente ting. Det er der ikke debat om på samme måde, fordi det her med fravalg af børn er og nok altid vil være enormt værdiladet.

En del af debatten skyldes nu nok også, at sterilisation i modsætning til de andre dårlige beslutninger, er en beslutning, som samfundet skal udføre for en, og som i givet fald også skal omgøres på samfundets regning. (Det kan jeg godt se, at du skriver, det ikke skal være, men det er det jo i dag).

Du har helt ret, men det vil jeg stadig se som en funktion af det, jeg skriver. Der kommer debat om/kritik af, at samfundet skal betale det, fordi hele det her med permanent fravalg af børn er en værdiladet debat.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 2. maj 2016, 15:19

Men for et par år tilbage skulle man jo selv betale for at blive steriliseret, skal man så blot genindføre egenbetaling på det, for alle, hvis det er deri man synes problemet ligger?

Samt egenbetaling på kunstig befrugtning af alle der ikke er ufrugtbare fra naturens side (steriliserede, enlige, lesbiske, folk der er blevet sterile af kønssygdomme osv osv)

For det er jo to forskellige debatter egentlig:

1. Er man gammel nok til at selv bestemme over sit liv når man er atten år
+
2. Skal staten betale for sterilisering/kunstig befrugtning.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"