Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf gnostic » 24. jun 2016, 16:29

Der er én ting jeg ikke forstår i den her sag... hvis hun gjorde det pga. psykisk sygdom, hvorfor er hun så ikke idømt behandlingsdom på lukket retspsykiatrisk afdeling istedet for fængsel?

Ovenstående er et juridisk spørgsmål, ikke politisk.
0
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 24. jun 2016, 16:31

Advocatus-Diaboli skrev:
billiebean skrev:
Hvordan forstår du motivet?

At hun pga. sin psykiske sygdom gerne vil skabe drama og spænding. Det får hun så ved alt lige fra løgnehistorier og sex med kollegers kærester til tyveri af medicin, drab i det skjulte og tumpede ting såsom at give hjertemassage siddende overskrævs på en patient, der ligger i sengen.

Hjertemassage foregår rent faktisk ved at sidde overskrævs på patienterne, så det er hverken tumpet eller mærkeligt.
2
Giraffie
Kort karma: 5
Likede indlæg: 81

Indlægaf Giraffie » 24. jun 2016, 16:39

Marott skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
billiebean skrev:

At hun pga. sin psykiske sygdom gerne vil skabe drama og spænding. Det får hun så ved alt lige fra løgnehistorier og sex med kollegers kærester til tyveri af medicin, drab i det skjulte og tumpede ting såsom at give hjertemassage siddende overskrævs på en patient, der ligger i sengen.

Hjertemassage foregår rent faktisk ved at sidde overskrævs på patienterne, så det er hverken tumpet eller mærkeligt.

Det har jeg aldrig oplevet og har da oplevet et par håndfulde hjertestop efterhånden.

Vi talte om dommen på jobbet i dag og alle var ret overrasket over udfaldet, for ingen var helt overbevist om hverken dette ene eller det andet. Jeg synes det er virkeligt svært at finde rundt i. En gang i mellem har det virket som om vidnerne har forsøgt at overgå hinanden i vilde historier om den dømte.
0
Giraffie
Kort karma: 5
Likede indlæg: 81

Indlægaf Giraffie » 24. jun 2016, 16:41

gnostic skrev:Der er én ting jeg ikke forstår i den her sag... hvis hun gjorde det pga. psykisk sygdom, hvorfor er hun så ikke idømt behandlingsdom på lukket retspsykiatrisk afdeling istedet for fængsel?

Fordi hun vist tidligere blev vurderet egnet til almindelig fængselsstraf.
1
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 24. jun 2016, 16:43

Giraffie skrev:
gnostic skrev:Der er én ting jeg ikke forstår i den her sag... hvis hun gjorde det pga. psykisk sygdom, hvorfor er hun så ikke idømt behandlingsdom på lukket retspsykiatrisk afdeling istedet for fængsel?

Hvad var begrundelsen? Jeg mener, hvis retten lægger vægt på at hun begik drab pga. psykisk sygdom, så må der vel foreligge en begrundelse for at hun skal i fængsel i stedet for behandlingsdom?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. jun 2016, 16:44

Fordi ikke al psykisk sygdom er behandlingskrævende. Man kan godt være psykisk syg og egnet til fængselsstraf.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. jun 2016, 16:46

Marott skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
billiebean skrev:

Så er det da pudsigt, at alle hendes kolleger og de lægefaglige eksperter alle vidnede i retten, og sagde at de aldrig havde set nogen gøre det før, og at man altid gav hjertemassage fra siden af sengen.

"Et tredje vidne har i retten berettet, hvordan den tiltalte i et tilfælde ligefrem dyrkede dramaet i forbindelse med et hjertestop ved at hoppe op i sengen hos patienten og udøve genoplivning. Flere har i retten afvist, at det er kutyme." http://politiken.dk/indland/ECE3246310/ ... -skuespil/
Senest rettet af Advocatus-Diaboli 24. jun 2016, 16:59, rettet i alt 1 gang.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. jun 2016, 16:48

gnostic skrev:
Giraffie skrev:

Hvad var begrundelsen? Jeg mener, hvis retten lægger vægt på at hun begik drab pga. psykisk sygdom, så må der vel foreligge en begrundelse for at hun skal i fængsel i stedet for behandlingsdom?

Udgangspunktet er fængselsstraf, og skal ikke begrundes. Hvis man skal afvige fra udgangspunktet og give forvaringsstraf, SÅ skal det begrundes. Det har man ikke kunne, eftersom mentalerklæringen ikke giver grund til det.
2
Marott

Indlægaf Marott » 24. jun 2016, 17:43

Jeg har set det på mit tidligere job, så det foregår.

I mit nuværende har jeg aldrig oplevet det dog.
0
Marott

Indlægaf Marott » 24. jun 2016, 17:47

Advocatus-Diaboli skrev:
Så er det da pudsigt, at alle hendes kolleger og de lægefaglige eksperter alle vidnede i retten, og sagde at de aldrig havde set nogen gøre det før, og at man altid gav hjertemassage fra siden af sengen.

"Et tredje vidne har i retten berettet, hvordan den tiltalte i et tilfælde ligefrem dyrkede dramaet i forbindelse med et hjertestop ved at hoppe op i sengen hos patienten og udøve genoplivning. Flere har i retten afvist, at det er kutyme." http://politiken.dk/indland/ECE3246310/ ... -skuespil/

Jeg læste artiklen bagefter. Jeg kan nu sagtens se, sammenholdt med de andre ting, som hun har foretaget sig, at det virker dramatisk. Jeg ville ikke opfatte det dramatisk qua jeg har oplevet det på mit tidligere job.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. jun 2016, 17:50

Marott skrev:Jeg har set det på mit tidligere job, så det foregår.

At du har set det før, betyder jo ikke at "det er sådan det foregår".
0
Marott

Indlægaf Marott » 24. jun 2016, 17:52

Advocatus-Diaboli skrev:

Jeg er klar over, at der er kultur- og arbejdsmæssige forskelle på alle hospitaler og at det ikke er "sådan det foregår" på Næstved Sygehus, hvor den dømte arbejdede, er ikke lig med, at det ikke er kutyme andre steder.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. jun 2016, 18:08

Marott skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Jeg er klar over, at der er kultur- og arbejdsmæssige forskelle på alle hospitaler og at det ikke er "sådan det foregår" på Næstved Sygehus, hvor den dømte arbejdede, er ikke lig med, at det ikke er kutyme andre steder.

Nævn lige hvilke steder at det er normalt at genoplivning sker fra en person, der hopper op i sengen og sidder overskrævs på patienten, i stedet for at det sker fra en person, der står ved siden af sengen.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2280

Indlægaf Zombie » 24. jun 2016, 21:53

Advocatus-Diaboli skrev:
Marott skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Nævn lige hvilke steder at det er normalt at genoplivning sker fra en person, der hopper op i sengen og sidder overskrævs på patienten, i stedet for at det sker fra en person, der står ved siden af sengen.

Jeg udførte denne type genoplivning to gange, da jeg som sygeplejerskestuderende var i klinik på FRB. Hospitals hjerteafsnit. Som per instrueret af min vejleder på stedet. Fordi jeg er lav og svag, og sengene nogle gange er høje, blev det nødvendig at kravle op for st lægge min vægt i stødene, så de rent faktisk kunne have den ønskede effekt i de sekunder, det tog hjertestopvognen at nå frem.

Stod jeg en dag på en anden afsnit dengang, havde jeg gjort det samme hvis sengen var høj. Jeg får simpelthen ikke pumpet hjertet, hvis jeg ikke kan lægge hele min krop i de stød med hænderne.
4
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 24. jun 2016, 23:15

Jeg mangler oplysninger om, hvor vidt der er faldet ro på dødsfald og dramatiske hændelser efter at hun blev varetægtsfængslet. Hvis der pludselig ikke dør noget stort antal, så underbygger det jo bare påstanden.
Worst case er jo at tallet er langt højere.
2

Tilbage til "Livets forhold"