Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2224

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 04:14

HerErJeg skrev:Jeg mangler oplysninger om, hvor vidt der er faldet ro på dødsfald og dramatiske hændelser efter at hun blev varetægtsfængslet. Hvis der pludselig ikke dør noget stort antal, så underbygger det jo bare påstanden.
Worst case er jo at tallet er langt højere.

"En professor i statistik gæstede retten tirsdag. Han havde studeret antallet af dødsfald på Nykøbing Falster Sygehus i perioden 2009 og frem til 15.februar 2015. Hvis man så på den tid tiltalte var ansat på M 130, var dødeligheden høj. Den faldt, da tiltalte flyttede afdeling, lød det fra professoren."

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-03-22- ... r-i-retten
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 04:17

Anilara skrev:Arh. Hvis der gik en morder fri på sygehusgangene nu, så tror jeg vedkommende ville være meeeget diskret i disse dage og ikke slå nogen ihjel. Det ville jo være fuldstændig idiotisk, når der er/var en retssag i gang, mod en, hvor de fleste er overbeviste om de, at de har fat i den rette. :)

Din tese har den indbyggede præmis, at vedkommende handler rationelt, og ikke er underlagt eksempelvis en psykisk lidelse, der skriger på at få et behov opfyldt. Christina forsøgte jo også at være meget diskret.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 248
Likede indlæg: 2652

Indlægaf Anilara » 25. jun 2016, 05:57

Advocatus-Diaboli skrev:
Anilara skrev:Arh. Hvis der gik en morder fri på sygehusgangene nu, så tror jeg vedkommende ville være meeeget diskret i disse dage og ikke slå nogen ihjel. Det ville jo være fuldstændig idiotisk, når der er/var en retssag i gang, mod en, hvor de fleste er overbeviste om de, at de har fat i den rette. :)

Din tese har den indbyggede præmis, at vedkommende handler rationelt, og ikke er underlagt eksempelvis en psykisk lidelse, der skriger på at få et behov opfyldt. Christina forsøgte jo også at være meget diskret.

Rigtigt. Men modsat er den anden tese, at hvis der var en anden, ville vedkommende handle med hovedet under armen. Og hvis der var en anden, måtte man da medgive, at personen indtil nu havde været ret diskret med sit forehavende. Eller selvfølgelig måske bare ikke havde haft lysten til at slå til igen..
0
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 191
Likede indlæg: 1099

Indlægaf Panton » 25. jun 2016, 08:23

Jeg har bare så ondt af den stakkels pige der er efterladt :whine:
5
Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1021

Indlægaf billiebean » 25. jun 2016, 09:08

Panton skrev:Jeg har bare så ondt af den stakkels pige der er efterladt :whine:

Ja, og forældrene. Hvor må det være en forfærdelig situation. At ens barn er dømt som seriemorder. Helt vildt langt ude at forestille sig den skyld og bebrejdelse - og måske også benægtelse og vantro - de må føle nu. Plus deres anden datter døde af kræft for nogle år siden.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 09:15

Panton skrev:Jeg har bare så ondt af den stakkels pige der er efterladt :whine:

Jeg tror ærlig talt at den pige har det bedre af IKKE at være sammen med den mor. Nu slipper hun vel i det mindste for at blive fyldt med medicin, der ikke er godkendt til børn.
6
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 162
Geografisk sted: Randers SØ
Likede indlæg: 2493

Indlægaf Tanten » 25. jun 2016, 13:20

Nu er hun dømt, og så må vi gå ud fra, at hun er skyldig.

Dog har jeg hele tiden tænkt, at det mildest talt usunde miljø på afdelingen har givet hende gode vilkår for at fortsætte sine forbrydelser. Hun er ikke den eneste skyldige her.
2
JoyNips
Kort karma: 407
Likede indlæg: 6307

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 13:28

Tanten skrev:Hun er ikke den eneste skyldige her.

Æh jo. Hun har begået mord. Lige gyldigt hvor lidt ledelsen har handlet på arbejdsmiljøet, så er hun da den eneste skyldige i at myrde folk...
8
Brugeravatar
paint
Kort karma: 242
Likede indlæg: 8498

Indlægaf paint » 25. jun 2016, 13:33

Britisk forsker om sygeplejerskedrab: Sådan kan 'dødsengle' opdages

Britisk kriminolog har fundet flere gennemgående karaktertræk i 16 sager, hvor sygeplejersker har dræbt patienter.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/briti ... le-opdages
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 162
Geografisk sted: Randers SØ
Likede indlæg: 2493

Indlægaf Tanten » 25. jun 2016, 13:40

JoyNips skrev:
Tanten skrev:Hun er ikke den eneste skyldige her.

Æh jo. Hun har begået mord. Lige gyldigt hvor lidt ledelsen har handlet på arbejdsmiljøet, så er hun da den eneste skyldige i at myrde folk...

Ja, men hun har formentlig kunnet dræbe så mange, fordi der har været så meget tumult på afdelingen, at hun ikke er blevet opdaget tidligere - og folk, der har gjort ledelsen opmærksom på hende, ikke er blevet hørt.

Mit indlæg er ment sådan her: "Det dårlige arbejdsmiljø på afdelingen bærer en del af skylden for, at den drabsdømte sygeplejerske kunne fortsætte så længe, som hun gjorde".
7
Mette
Kort karma: 5
Likede indlæg: 105

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 16:42

Der er en ting jeg ikke forstår.
Der var ordineret kærlig pleje til en eller flere af de terminale patienter. Så burde der jo også være ordineret morfin og stesolid, og ikke påbegyndes hjerte/lungeredning.

Jeg kender mange sygeplejersker der skulle anholdes for mord, hvis det er mordet give morfin og stesolid til en døende patient. Også selvom det ikke er ordineret skriftligt.
3
Brugeravatar
Ekliptika
Kort karma: 9
Likede indlæg: 180

Indlægaf Ekliptika » 25. jun 2016, 18:42

Mette skrev:Der er en ting jeg ikke forstår.
Der var ordineret kærlig pleje til en eller flere af de terminale patienter. Så burde der jo også være ordineret morfin og stesolid, og ikke påbegyndes hjerte/lungeredning.

Jeg kender mange sygeplejersker der skulle anholdes for mord, hvis det er mordet give morfin og stesolid til en døende patient. Også selvom det ikke er ordineret skriftligt.

Jeg er ikke sygeplejerske, så jeg forstår ikke dit indlæg.
- Findes der en term i sygeplejen, der hedder "ordineret kærlig pleje"?
- Hvem kan ordinere dette?
- Dækker den ordination over, at man som sygeplejerske kan give morfin og/eller stesolid uden, at en læge har angivet hvilken dosis, patienten må få?
- Dækker termen også over, at man som sygeplejerske eller læge må give doser, man med sit faglige kendskab til medicin ved, er dødelige?
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1701
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 15602

Indlægaf kidkomb » 25. jun 2016, 18:48

Det er noget man giver til terminalpatienter.
De holdes simpelthen i live mest skånsomt, fordi døden er lige oppe over.
De andre ting er jeg ikke sikker på, men nej, man må selvfølgelig ikke aflive et menneske med for stor dosis.
Det er ikke ensbetydende med, at det aldrig er blevet gjort.
Det er sikkert også blevet gjort med familiens velsignelse.
Nogle gange skal patienten bare ikke lide mere.
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 997
Likede indlæg: 17006

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 18:55

Ekliptika skrev:
- Dækker den ordination over, at man som sygeplejerske kan give morfin og/eller stesolid uden, at en læge har angivet hvilken dosis, patienten må få?
- Dækker termen også over, at man som sygeplejerske eller læge må give doser, man med sit faglige kendskab til medicin ved, er dødelige?

Det sidste sker i hvert fald og er lovligt. Hvis man skal smertedække en terminal patient, kan det i sidste ende betyde, at doserne er med til at fremskynde døden.
Men at være terminal betyder selvfølgelig ikke i sig selv, at sygeplejerskerne så må pumpe morfin og stesolid i en efter forgodtbefindende, så jeg forestiller mig, at det tvivlsomme her har ligget i forløbet op til den dødelige behandling.
1
"For det første er jeg ikke dyretæmmer, og for det andet står jeg MIDT i en opvask!!!"
Karkluden
Kort karma: 255
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2494

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 19:06

Ekliptika skrev:
Mette skrev:Der er en ting jeg ikke forstår.

Jeg er sygeplejerske.

1. Ja, det gør der. Ikke bare i sygepleje, men i hele sundhedsvæsenet.
2. Det gør en læge (ofte efter vurdering og samarbejde med plejepersonalet)
3. Der vil ofte være faste rammeordinationer man kan give af morfin, stesolid og lignende (ligesom man finder på fx afføringsmiddel og panodil helt generelt, så vi ikke skal ringe læge hver gang en patient skal have et brev afførringsmiddel). Derudover vil det i akutte situationer på mange afdelinger være sådan, at erfarne sygeplejersker kan sige "vi giver xx mg mere", og får den på forventet efterbevilling. Så giver man en standarddosis mere man har erfaring med. Det er fx hvis en patient er i SVÆRE smerter, og første dosis ikke hjælper og lægen er optaget - fx i en nattevagt, hvor en læge dækker flere afsnit, og det skal være NU og lægen ikke kan komme NU eller tale i telefon NU.
4. Njah. Ja og nej. For vi HAR jo ikke aktiv dødshjælp. Men altså på et tidspunkt så dør du jo altså. Og så længe der er rigeligt dokumentation for at patienten blev ved at have smerter fx, og det er givet for at lindre lidelsen, så er det ok. Det er selvfølgelig ikke ok at slå nogen bevidst ihjel. Men ja, jeg vil tro de fleste erfarne læger og sygeplejersker har givet en dosis der muligvis ville medføre indsovning i løbet af natten (det er også forskellige alt efter vægt, sygdom osv hvornår nok er nok), men hvor alternativet var en patient, der skreg i smerter og lidelse...
9
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"