Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2964

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 19:46

Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.
2
Mette
Kort karma: 2
Likede indlæg: 72

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:48

Det kan jeg ikke forestille mig. Det handler jo bla om at når man er så syg, så kan man ikke klare den lange og hårde proces der starter efter genoplivning. Og en intensivafdeling vil næppe have en genoplivet terminal liggende.
0
Mette
Kort karma: 2
Likede indlæg: 72

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:49

JoyNips skrev:Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.

Nej! Jeg skriver udfra det der står om de terminale patienter. Ved ikke hvor mange af dem det var..
0
Brugeravatar
Ekliptika
Kort karma: 4
Likede indlæg: 46

Indlægaf Ekliptika » 25. jun 2016, 19:52

Jeg synes også denne sag er tragisk på alle områder.
Må indrømme at jeg heller ikke forstår det der med personlighedforstyrrelse kontra psykisk sygdom. Jeg forstår ikke, at man ikke er psykisk syg, hvis man kan dømmes for at slå patienter ihjel, som hun blev dømt for, fordi man har trang til drama. Hvis man slår andre mennesker ihjel, fordi man har trang til drama, er man så ikke psykisk syg? Men jeg forstår så heller ikke helt, hvad personlighedforstyrrelser egentlig er for noget, så det er nok derfor.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 19:59

Ekliptika skrev:Jeg synes også denne sag er tragisk på alle områder.
Må indrømme at jeg heller ikke forstår det der med personlighedforstyrrelse kontra psykisk sygdom. Jeg forstår ikke, at man ikke er psykisk syg, hvis man kan dømmes for at slå patienter ihjel, som hun blev dømt for, fordi man har trang til drama. Hvis man slår andre mennesker ihjel, fordi man har trang til drama, er man så ikke psykisk syg? Men jeg forstår så heller ikke helt, hvad personlighedforstyrrelser egentlig er for noget, så det er nok derfor.

Men man kan godt have en psykisk lidelse og stadig være egnet til straf.
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:01

Ekliptika skrev:Tak for forklaringen. Det var især det med ordinering af receptpligtig medicin, jeg ikke forstod. Mig bekendt er det kun læger, der kan ordinere receptpligtig medicin, og al ordineret medicin skal journalføres (også håndkøbsmedicin). Jeg forstår godt udfra et medmenneskeligt synspunkt behovet for at se igennem fingre med regler i en situation med en døende patient i smerter, men synes også det er problematisk, hvis det sker ofte i disse situationer, at ordinationen ikke journalføres, da det så i særlige sager som denne reelt ikke kan dokumenteres, at man som sygeplejerske har lov at administrere disse lægemidler til en døende patient.
Så kan alle sygeplejersker, der administrerer medicin til patienter under kærlig pleje, jo potentielt blive anklaget for at slå patienter ihjel? Uden at de kan bevise, at de handlede i embeds medfør? Og på den anden side kan det gøre det ret nemt for sundhedspersonale med samme hang til drama, som den dømte sygeplejerske i sagen her, at slå patienter ihjel uden at det opdages, da man kan dække det ind under normal praksis?

Både ja og nej. Når man giver noget i rammeordination (og alle andre ordinationer) skal det jo dokumenteres i computeren. Rammeordinationer bliver så set af en læge i løbet af et døgns tid, og h*n godkender det så. det kan fx netop være 2 panodil, noget alment sovemedicin, afføringsmiddel eller på psyk fx noget beroligende/mod tankemylder.
Men som en anden siger: Man kan stå i en situation hvor patienten fx dør inden der er kvitteret for medicinen givet i rammeordination. De fleste steder er det jo intet problem, fordi man har gode kollegiale forhold, og fordi der er givet det der skal, og så kvitterer lægen og går så tilsyn på den døde.
Men har man IKKE gode kollegiale forhold, så kan det jo reelt give problemer. Der er i hvert fald mange ting, der gør, at jeg altid sørger for, at vi er to om at beslutte at give noget medicin, og jeg skriver ALTID i dokumentationen, at fx "ptt klager fortsat over stærke smerter, intet har hjulpet. Kollega og ut bliver enige om at give xx mg panodil/morfin/whatever efter rammeordination" og hvis jeg har aftalt det med lægen i telefonen, men ikke har skriftlig ordination skriver jeg også at "læge jens jensen har telefonisk ordineret xx mg stesolid" fx.
Så kan de altid gå tilbage og tjekke det.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:03

JoyNips skrev:Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.

Det er jeg så helt enig i, og derfor skriver jeg personligt også, at jeg bestemt tænker, der er noget om det hele.
Jeg siger bare, at jeg OGSÅ synes de har et shitty arbejdsmiljø der OG at der kan være andre situationer hvor man teoritisk set kan stå i et dilemma. Men jeg er enig lige her.
1
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 20:06

Mette skrev:

Nej! Jeg skriver udfra det der står om de terminale patienter. Ved ikke hvor mange af dem det var..

Men hvilke af patienterne var terminale og havde fået ordineret kærlig pleje? Det må du da have et sted fra i sagen når du skriver om det?
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:06

Ekliptika skrev:Jeg synes også denne sag er tragisk på alle områder.

Fordi de der ikke dømmes egnet til straf som oftest (disclaimer: ikke altid, men oftest) er psykotiske, og principielt ikke kan stilles til ansvar for deres handlinger, da de ikke har gjort det bevidst, men under indvirkning af stemmer og hallucinationer. Sådan basalt set.
En med personlighedsforstyrrelse har fint forståelse for egne handlinger, og er som oftest helt egnet til almindelig straf.
Du kan sammenligne det med at blot fordi du har ADHD eller depression, og så går ud og slår en ihjel, så mister du jo ikke forståelsen for din handling, og du har ikke handlet under indflydelse af andet. Men mange med psykoser har jo stemmer der fortæller dem at xx-person er efter dem og vil slå dem ihjel (= normal reaktion at "kæmpe tilbage" i deres hoved og slå denne person ihjel). Det er et lidt nede-på-gulvet-eksempel, men tænker du forstår.
1
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 20:19

Nu har jeg lige dobbelttjekket beskrivelserne af patienterne:
Arne Herskov: skulle udskrives dagen efter
Anna Lise Poulsen: beskrives som i højt humør og i markant bedring - havde lige spist to portioner mad og vanilleis til dessert.
Maggi Rasmussen: beskrives som en rigtig hyggetante og var vældig glad.
Viggo Holm Petersen: beskrives som værende "døden nær".

Af de 4 lyder de 3 ikke ligefrem til at have været terminale og ordineret kærlig pleje...
0
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 25. jun 2016, 20:19

Advocatus-Diaboli skrev:
Panton skrev:Jeg har bare så ondt af den stakkels pige der er efterladt :whine:

Jeg tror ærlig talt at den pige har det bedre af IKKE at være sammen med den mor. Nu slipper hun vel i det mindste for at blive fyldt med medicin, der ikke er godkendt til børn.

Helt enig :gogo: men det hun bliver efterladt i, er ikke for børn.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 20:28

JoyNips skrev:Nu har jeg lige dobbelttjekket beskrivelserne af patienterne:
Anna Lise Poulsen: beskrives som i højt humør og i markant bedring - havde lige spist to portioner mad og vanilleis til dessert.

Af de 4 lyder de 3 ikke ligefrem til at have været terminale og ordineret kærlig pleje...

Tja, man kan jo godt være terminal og have forholdsvis høj livskvalitet med positivt livssyn, appetit, osv.. Det ses fx. hos nogle hospicepatienter. Af citatet fremgår det heller ikke, hvad Arne Herskov skulle udskrives til.
Ordineret til kærlig pleje derimod? Det lyder virkelig tvivlsomt for de tre øverstes vedkommende.
0
Je suis un tableau noir.
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:41

Men derfor kan det jo godt være relevant, især indenfor fagene, at have en snak om hvordan vi for fremtiden sikrer dokumentation og synlighed sådan at ingen (hverken kollegaer, patienter eller pårørende) uden god grund tænker "hm, gad vide om vi har en Christina mere her?" om 3 måneder. For det skaber altså lidt utryghed rundt omkring.

Og så håber jeg faktisk helt alvorligt, at hun får noget hjælp til sit hoved i fængslet. det håber jeg også amagermanden og peter lundin gør fx. Uagtet at de ikke er psykotiske og er egnet til fængsel, så er det jo ikke helt vildt normalt eller smart det de har gjort kan man sige :tie: Og de kommer jo ud en dag, og ja..
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 20:42

DetSorteCirkus skrev:

Tja, man kan jo godt være terminal og have forholdsvis høj livskvalitet med positivt livssyn, appetit, osv.. Det ses fx. hos nogle hospicepatienter. Af citatet fremgår det heller ikke, hvad Arne Herskov skulle udskrives til.
Ordineret til kærlig pleje derimod? Det lyder virkelig tvivlsomt for de tre øverstes vedkommende.

Naturligvis. Det er bare ikke en beskrivelse, jeg er faldet over. Jeg kan naturligvis have overset det, men jeg synes nu, jeg har fulgt sagen ret nøje undervejs.

(Arne herskov skulle i øvrigt udskrives til plejehjem. Hans søn var nyligt død og det havde taget hårdt på ham, så han havde tabt sig meget og var afkræftet. Han skulle som jeg læser artiklerne "fedes op" med lidt hjælp og derefter hjem igen).
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 20:56

DetSorteCirkus skrev:

Det er jo bare at gå ind og trawle i BTs live-opdatering af sygeplejerske-sagen, og finde de rigtige dage. Der står præcist hvem der har fået bevilget kærlig pleje.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"