OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 161
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2518

OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Mi55y » 3. maj 2016, 12:01

Inspireret af en samtale over frokostbordet på mit arbejde i dag, hvor der ikke var nogen klar konsensus:

Er det OK at give for mindre i gave til børn, man ikke er blodsbeslægtede med, i forhold til hvad man ville give til ægte niecer/nevøer, børnebørn etc.

Situationen her handlede om en sammenbragt familie, hvor der er 3 børn fra hver side - altså 6 i alt. Familien har været sammen i et par år. Bedsteforældrene til børnene plejer at give for 5000,- til børn, når de bliver konfirmeret, og nu skal det første bonusbarnebarn så konfirmeres. Ville det være OK at give for mindre? Eller skal der være ligebehandling over hele linjen?

Jeg selv er i tvivl. I princippet synes jeg ikke, at der skal gøres forskel, men på den anden side har bonusbarnet jo to sæt ægte bedsteforældre. Og så synes jeg i øvrigt, at beløbet er vanvittigt højt, men det er vist meget normalt nu om stunder...
0
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3230

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf DD_81 » 3. maj 2016, 12:17

Min første tanke var, JA det er OK at man differentier imellem børn man ER i familie med, og børn der er kommet til sidenhen.

Mest fordi jeg ikke går ind for millimeterdemokrati, og ej mener at man kan tillade sig at diktere andre hvorledes de forvalter deres økonomi, heller ikke ifht. gaver, samt have forventninger hertil.
Jeg ville aldrig gå op i, og forholde mig til, om mine forældre giver det samme til mig og mine børn, som de f.x. giver til mine søstre og deres børn, det er mine forældres beslutning. Var jeg i situationen hvor jeg var skilt, mine børn skulle konfirmeres, så ville jeg heller aldrig nogensinde forvente af min partners forældre, at de havde samme gaveniveau for mine børn, som de havde for hans børn, aldrig.
Netop fordi som du siger, mine børn har egne bedsteforældre.

Jeg synes dog også situationen du beskriver spiller ind, - bonus-bedsterne har kendt de her børn en 3 års tid, jeg synes der er forskel hvis de havde været en del af familien meget længere, og med længere spiller betydningen af relationen egentligt mest ind, er den megagod eller er den mere overfladisk i det.

Men nu er jeg heller ikke ud af en "dine-mine-vores familie"
Min kusine har 2 bonus-børn, men det har kun været store mærkedage vi har været invieret til det, og der har beløbet ikke haft indflydelse på at de er "bonus" - men der er det også mere anledningen der taler for gave-niveauet, ikke relationen.

Min søster er enlig mor, og kunne potientielt finde sig en partner der også har et barn eller 2, - der ville jeg da bestemt købe gave til børnene i de anledninger der nu er, men jeg ville næppe være oppe i samme beløb som jeg bruger på min niece.
Senest rettet af DD_81 3. maj 2016, 12:19, rettet i alt 1 gang.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2016, 12:17

Det kommer an på relationen, synes jeg.

Hvis den sammenbragte familie er meget fasttømret, og man for det meste ser børnebørnene sammen, synes jeg som udgangspunkt, at det er forkert ikke at give for det samme beløb. Især hvis man i virkeligheden kun prøver at slippe udenom for at spare. På den anden side er det jo en ærlig sag, at man har fx. har givet 3 x 5000 kr., fordi man regnede med, at det var de tre børnebørn-konfirmationer, man skulle med til, hvorimod beløbet fra start ville være blevet et andet, hvis man havde vidst, at der i alt var seks kommende konfirmander.

Her ville jeg, hvis jeg var gavegiveren, tage en snak med forældrene og også konfirmanden og forklare, at den mindre gave ikke skulle tages personligt. Jeg ville aldrig lade som ingenting overfor et barn/en ung og bare komme med en tydeligvis billigere gave. Jeg skriver "tydeligvis", fordi jeg generelt aldrig bliver typen, der giver for helt identiske beløb.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 161
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2518

Indlægaf Mi55y » 3. maj 2016, 12:19

Skumfidusen skrev:Mine børn er noget særligt for mig og jeg kan ikke for noget se det forkerte i at jeg blandt andet viser det, ved at give dem større gaver end til mine niecer eller min kærestes barn.

Men her må man jo så gå ud fra, at det går den anden vej også - at din kæreste giver mere til sit eget barn end til dit. Denne situation handler jo om to ens relationer, men hvor den ene er bonus og den anden ægte. Hvad hvis både din kærestes og dit eget barn skulle konfirmeres samme år - ville det være OK, at dine forældre gav mere til dit barn end til hendes?
0
Frisk på brætspil i Århus? viewtopic.php?f=5&t=4972

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1709

Indlægaf Guilded_Lily » 3. maj 2016, 12:32

Jeg var bonusbarnet - eller eventyrets stedbarn. Jeg var enebarn i 9 år, min mors ex kom til, da jeg var ca. 5 år. I starten forsøgte han at købe sig til min anerkendelse, det har jeg konstateret som voksen, men efterhånden blev løfter til løgne og jeg holdt op med at stole på ham. Da mine søskende kom til, blev der gjort tydeligere forskel - ikke fra hans familie, og ikke offentligt, men mine søskende fik mere for mindre, hvor jeg virkelig skulle knokle for at få lidt - om det så var materielle goder eller ros. På skrift lyder det enormt forkælet, det kan jeg sagtens se, men det fik konsekvenser for mig senere i form af følelsen af, aldrig at være "rigtig", ikke at blive anerkendt, og senere i form af stressnedbrud.
Min mor blev skilt fra ham, da jeg var 26 og jeg har ikke haft kontakt til ham siden.

Hvis jeg af en eller anden grund blev skilt og fandt sammen med en mand med børn, ville jeg sørge for, der ikke blev gjort forskel på dine og mine. Det er et ømt punkt for mig.
15
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 738

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:38

Jeg ville ærligt talt slet ikke per automatik invitere bedsteforældre, der ikke var barnets biologiske, med. :genert: Børnene har vel deres 'egne' bedster? Hvem siger, at man skal tage hele bonusmor/-fars familie til sig? Det ville jeg ærligt talt synes var sært...

Med indre de havde en særlig relation, men så ville jeg ikke gå ud fra, det var et issue med gaven.

(Og derudover: Det er da også helt åndssvagt at have sådan et milimeterdemokratisk forhold til gaver til at begynde med. Hvis nu man bare gav en gave, man havde lyst til at give, og som man tænkte, modtager ville blive glad for - uden at tænke så meget over, hvad den kostede - så ville vi være helt ude over problemstillingen.)
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:40

Jeg ville derimod stå HELT af, hvis det var forældrene, der gjorde forskel på deres børn på den måde. Når man vælger at bringe en familie sammen, så vælger man i mine øjne også at være lige i den.

Det kan godt ske, man ikke altid kan elske sin partners børn så meget, som man elsker sine egne - men man har godt nok at lade være med at gøre forskel.
17
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 12:42

Guilded_Lily skrev:
Hvis jeg af en eller anden grund blev skilt og fandt sammen med en mand med børn, ville jeg sørge for, der ikke blev gjort forskel på dine og mine. Det er et ømt punkt for mig.

Men skulle det gælde hele familien? Altså, skal hele bonusforælderens familie engagere sig ligeligt i bonusbarnet ift. tid, opmærksomhed og gaver?

Det synes jeg er for meget at forlange. Søskende og forældre, ja - for de har et mere dagligt liv og bor i et vist omfang sammen med bonusbarnet, men man kan da ikke kræve, at fx bedsteforældre, onkler, tanter m.v. alle skal se bonusbarnet på linje med egne børnebørn, nevøer/niecer m.v. Ses man meget og har et forhold igennem længere tid vil det nok kommemere og mere naturligt, og har de pågældende familiemedlemmer lyst er det jo bare skønt, men jeg synes ikke, man kan kræve det.
4
Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 3. maj 2016, 12:44

ajnaM skrev:Jeg ville ærligt talt slet ikke per automatik invitere bedsteforældre, der ikke var barnets biologiske, med. :genert: Børnene har vel deres 'egne' bedster? Hvem siger, at man skal tage hele bonusmor/-fars familie til sig? Det ville jeg ærligt talt synes var sært...

Med indre de havde en særlig relation, men så ville jeg ikke gå ud fra, det var et issue med gaven.

Jeg forstår så ikke, man deler familien så sort/hvidt op. Hvis man finder sammen med en partner med børn, indgår man vel i en ny familiedynamik? Jeg har en meget lille familie - begge mine forældre og alle bedste-/oldeforældre er væk. Skulle det ske med en ny mand med børn, ville jeg godt nok blive ked af det, hvis mine børn ikke blev set som en del af familien, ligesom jeg ved, mine forældre ville inkludere mine bonusbørn i familien på lige fod med mine egne. Det andet synes jeg godt nok er....koldt.
15
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2016, 12:45

Guilded_Lily skrev:Jeg var bonusbarnet - eller eventyrets stedbarn. Jeg var enebarn i 9 år, min mors ex kom til, da jeg var ca. 5 år. I starten forsøgte han at købe sig til min anerkendelse, det har jeg konstateret som voksen, men efterhånden blev løfter til løgne og jeg holdt op med at stole på ham. Da mine søskende kom til, blev der gjort tydeligere forskel - ikke fra hans familie, og ikke offentligt, men mine søskende fik mere for mindre, hvor jeg virkelig skulle knokle for at få lidt - om det så var materielle goder eller ros. På skrift lyder det enormt forkælet, det kan jeg sagtens se, men det fik konsekvenser for mig senere i form af følelsen af, aldrig at være "rigtig", ikke at blive anerkendt, og senere i form af stressnedbrud.
Min mor blev skilt fra ham, da jeg var 26 og jeg har ikke haft kontakt til ham siden.

Det er præcis min holdning.
Det er ikke værd at såre et menneske for at spare penge og heller ikke i orden efter min mening. En forkert prioritering.
Som sagt kan jeg sagtens forestille mig scenarier, hvor knappe midler kan gøre det nødvendigt at gøre forskel på bundlinien, men hvis dette forklares på en ordentlig måde, og barnet kan mærke, at det ikke stikker dybere, gøres der netop ikke forskel emotionalt, og det må være det afgørende.
Jeg taler her ikke om, at bedsteforældre ikke må føle sig tættere på det hold børn, de har kendt, fra børnene var små, for vi føler, som vi føler, men man kan sagtens være lige sød og imødekommende overfor alle børnebørn uanset dette.

Selvfølgelig vil der også være eksempler, hvor man næsten ikke har noget at gøre med bonusbørnebørnene, fx. fordi de er store teenagere eller voksne, når man lærer dem at kende, eller fordi de primært bor hos den anden forælder, og der er det efter min mening helt i orden med en hilsen/lille ting på en mærkedag. Det ville jeg kun opfatte som en sød gestus.
Senest rettet af DetSorteCirkus 3. maj 2016, 12:49, rettet i alt 1 gang.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 3. maj 2016, 12:46

Akehurst2 skrev:
Guilded_Lily skrev:

Men skulle det gælde hele familien? Altså, skal hele bonusforælderens familie engagere sig ligeligt i bonusbarnet ift. tid, opmærksomhed og gaver?

Det synes jeg er for meget at forlange. Søskende og forældre, ja - for de har et mere dagligt liv og bor i et vist omfang sammen med bonusbarnet, men man kan da ikke kræve, at fx bedsteforældre, onkler, tanter m.v. alle skal se bonusbarnet på linje med egne børnebørn, nevøer/niecer m.v. Ses man meget og har et forhold igennem længere tid vil det nok kommemere og mere naturligt, og har de pågældende familiemedlemmer lyst er det jo bare skønt, men jeg synes ikke, man kan kræve det.

Jeg kan se, jeg var heldig så. Jeg hadede min stedfar, men jeg holdt meget af hans mor, hans søskende og deres børn. Og det gik lige over, for de gjorde aldrig forskel på mig og mine søskende.
0
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:49

Guilded_Lily skrev:
Jeg forstår så ikke, man deler familien så sort/hvidt op. Hvis man finder sammen med en partner med børn, indgår man vel i en ny familiedynamik? Jeg har en meget lille familie - begge mine forældre og alle bedste-/oldeforældre er væk. Skulle det ske med en ny mand med børn, ville jeg godt nok blive ked af det, hvis mine børn ikke blev set som en del af familien, ligesom jeg ved, mine forældre ville inkludere mine bonusbørn i familien på lige fod med mine egne. Det andet synes jeg godt nok er....koldt.

Hvis de gør, så er det jo dejligt. Altså, hvis bedsteforældrene ser børnene som en lige del af familien. Det tror jeg, mine egne forældre ville gøre, og det ville da klart være at foretrække, at alle følte meget for hinanden.

Men jeg ville ikke forvente det. Det synes jeg ikke, man kan, når man kommer længere ud end de parter, der har valgt deres situation til.

Jeg har eksempelvis en skilsmissefamilie i min kærestes familie. Der er kommet to bonusbørn til. Jeg ser dem forholdsvis sjældent, de er forholdsvis gamle, og min relation til dem er ærligt talt ret langt ude. Skulle jeg så også elske de børn? Lige så meget som de biologiske børn i familien, som jeg har kendt siden de var babyer?
Jeg er helt overbevist om, at deres bedsteforældre har det på samme måde. Og det ser jeg egentlig ikke noget forkert i. Bedsteforældrene bliver heller ikke inviteret med til deres fødselsdage - det gør deres egne, biologiske bedsteforældre til gengæld, og det virker som om, det er nok.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily

Indlægaf Guilded_Lily » 3. maj 2016, 12:52

^ Jo, alderen spiller selvfølgelig også ind. Jeg kan sagtens se, scenariet er et andet, hvis børnene kommer til, når de er ældre teenagere/voksne. Ingen ko på isen dér. Men er det små børn, som man vel et eller andet sted regner med, vil være en del af familien i mange år frem, så synes jeg virkelig, det er forkert.
2
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 13:03

Guilded_Lily skrev:^ Jo, alderen spiller selvfølgelig også ind. Jeg kan sagtens se, scenariet er et andet, hvis børnene kommer til, når de er ældre teenagere/voksne. Ingen ko på isen dér. Men er det små børn, som man vel et eller andet sted regner med, vil være en del af familien i mange år frem, så synes jeg virkelig, det er forkert.

Det kan man jo ikke være sikker på, og hvor ens egne børnebørn er nogen, man kan have en relation til selvom forældrene går fra hinanden, så er det jo langt fra givet, hvis bonusbarnets forælder og ens barn ikke forbliver sammen. Det er med til at gøre det til en mere perifer relation i mine øjne.

Og ja, med tiden vil det sikkert udjævne sig, men man kan i min verden ikke bare bringe "fremmede" børn ind i en familie og kræve, at de fra start skal betragtes på helt samme måde som de børn, der er der i forvejen og er biologisk (eller via adoption, altså permanent) en del af familien.
0
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 3. maj 2016, 13:04

ajnaM skrev:
Hvis de gør, så er det jo dejligt. Altså, hvis bedsteforældrene ser børnene som en lige del af familien. Det tror jeg, mine egne forældre ville gøre, og det ville da klart være at foretrække, at alle følte meget for hinanden.

Men jeg ville ikke forvente det. Det synes jeg ikke, man kan, når man kommer længere ud end de parter, der har valgt deres situation til.

Jeg har eksempelvis en skilsmissefamilie i min kærestes familie. Der er kommet to bonusbørn til. Jeg ser dem forholdsvis sjældent, de er forholdsvis gamle, og min relation til dem er ærligt talt ret langt ude. Skulle jeg så også elske de børn? Lige så meget som de biologiske børn i familien, som jeg har kendt siden de var babyer?
Jeg er helt overbevist om, at deres bedsteforældre har det på samme måde. Og det ser jeg egentlig ikke noget forkert i. Bedsteforældrene bliver heller ikke inviteret med til deres fødselsdage - det gør deres egne, biologiske bedsteforældre til gengæld, og det virker som om, det er nok.

Nej -du behøver ikke elske de børn, men jeg synes du bør behandle dem på lige fod med de biologiske børn i familien.
Her hos os er de børn mine. Vi er netop blevet inviteret til sølvbryllup. Min kæreste, min kærestes barn og mig. Mine to børn, som også bor med os, er ikke inviteret. DET synes jeg ikke er ok.
10

Tilbage til "Livets forhold"