OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5987

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf LadyFox » 3. maj 2016, 15:51

Jeg synes det er dårlig stil at gøre forskel på en søskendeflok udfra om man er blodbeslægtede eller ej. Så hvis man har en fast gave pris synes jeg den burde gælde alle ungerne, men hvis man køber mere ud fra ønsker/behov fremfor pris, så er det jo fair at ikke alle altid får for det samme, men der er det jo samme vilkår for de biologiske børn.

Jeg er måske farvet af selv at komme fra en sammenbragt familie, med en barn hver og så et fælles. Mig der ikke kendte min biologiske far, og min stedsøster der både havde mor og far. Vi var altid en stor familie - og min stedsøster har alle dage været lige så velkommen i min biologiske familie som mig, og jeg hos hendes biologiske familie. Jeg er altid blevet behandlet på ligefod med mine søskende og fætre i den familie, både hos farmor, fastre og onkler, og jeg var da tilstede i alle de samme ferier osv. Som de andre. Jeg var blevet rigtig ked af det hvis nogen på noget tidspunkt havde signaleret at jeg ikke hørte til i familien i samme grad som alle andre, hvis jeg ikke var en lige så stor del af det af det fællesskab.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 3. maj 2016, 17:00

ajnaM skrev:
MissDitte skrev:Nej -du behøver ikke elske de børn, men jeg synes du bør behandle dem på lige fod med de biologiske børn i familien.
Her hos os er de børn mine. Vi er netop blevet inviteret til sølvbryllup. Min kæreste, min kærestes barn og mig. Mine to børn, som også bor med os, er ikke inviteret. DET synes jeg ikke er ok.

Det kommer jo nok an på, hvilken familieopfattelse, man har.

Som sagt mener jeg ikke, man kan påtvinge mennesker, der ikke selv har valgt disse personer til, at tage dem ind som en del af familien. Det kan man kun forvente af dem, der har taget valget - altså de to mennesker, der har valgt at bringe deres familier sammen. Jeg mener ikke, at hverken bedsteforældre, onkler, søskende eller børnene selv for den sags skyld kan påtvinges den slags relation.

Det er en af de rigtig nederen ting ved at være skilsmissefamilie, forestiller jeg mig.

Det sagt, så ville jeg ikke komme til noget, hvor mit (lille) barn ikke var inviteret. Så sådan ville det være.

Og det er præcis hvad jeg har meddelt. Hvis mine børn ikke er inviteret kommer jeg heller ikke. Ingen skal føle sig presset til atville mine børn, men jeg følger med børnene.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3926

Indlægaf Angelina » 3. maj 2016, 17:07

MissDitte skrev:
ajnaM skrev:
MissDitte skrev:Nej -du behøver ikke elske de børn, men jeg synes du bør behandle dem på lige fod med de biologiske børn i familien.
Her hos os er de børn mine. Vi er netop blevet inviteret til sølvbryllup. Min kæreste, min kærestes barn og mig. Mine to børn, som også bor med os, er ikke inviteret. DET synes jeg ikke er ok.

Det kommer jo nok an på, hvilken familieopfattelse, man har.

Som sagt mener jeg ikke, man kan påtvinge mennesker, der ikke selv har valgt disse personer til, at tage dem ind som en del af familien. Det kan man kun forvente af dem, der har taget valget - altså de to mennesker, der har valgt at bringe deres familier sammen. Jeg mener ikke, at hverken bedsteforældre, onkler, søskende eller børnene selv for den sags skyld kan påtvinges den slags relation.

Det er en af de rigtig nederen ting ved at være skilsmissefamilie, forestiller jeg mig.

Det sagt, så ville jeg ikke komme til noget, hvor mit (lille) barn ikke var inviteret. Så sådan ville det være.

Og det er præcis hvad jeg har meddelt. Hvis mine børn ikke er inviteret kommer jeg heller ikke. Ingen skal føle sig presset til atville mine børn, men jeg følger med børnene.

Jeg ville ikke alene udeblive - men jeg ville også skære den slags mennesker helt ud af mit liv...
3
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3009

Indlægaf vibbsen » 3. maj 2016, 17:33

Well, min mor og far har 2 børnebørn. Min datter som de er blodsbeslægtet med. Og min bror papdatter. Som er hans kærestes plejedatter.

Hvis mine forældre begyndte at tale om at lave forskel på de beløb som de køber gaver for til pigerne, med begrundelse i at min datter er et "rigtigt" barnebarn og den anden et "bonus" barn, så ville jeg nok være nødt til at tage en alvorlig snak med dem. For det vil jeg under ingen omstændigheder kunne accepterer. Min bror ville helt sikkert ikke sige noget. Men det ville jeg. For jeg vil ikke lægger barn til sådan en forskelsbehandling. Min datter har kun den ene kusine på min side. Og får nok ikke andre. For mig betyder det rigtig meget at de får et godt forhold. Børn er ikke dumme. Og hvis der er noget der kan drive en kile mellem dem, så er det da forskelsbehandling.

De skal være velkomne til at give forskellige størrelse gaver af alle mulige andre grunde. Men ikke fordi den ene er mere rigtig end den anden.
5
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1150
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9656

Indlægaf kidkomb » 3. maj 2016, 18:48

Men, og nu siger jeg lige noget, det er jo konfirmation vi taler.
"Problemet" med konfirmationer er, at de ofte ligger ganske lang tid fra hinanden og mange ting kan have ændret sig, så der er jo ikke noget endegyldigt svar.
Det kommer jo an på, hvor længe man har kendt børnene og hvor stor en del man er af deres liv.
Synes jeg.
Så længe man har børnenes følelser for øje selvfølgelig.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5987

Indlægaf LadyFox » 3. maj 2016, 18:59

kidkomb skrev:Men, og nu siger jeg lige noget, det er jo konfirmation vi taler.
"Problemet" med konfirmationer er, at de ofte ligger ganske lang tid fra hinanden og mange ting kan have ændret sig, så der er jo ikke noget endegyldigt svar.
Det kommer jo an på, hvor længe man har kendt børnene og hvor stor en del man er af deres liv.
Synes jeg.
Så længe man har børnenes følelser for øje selvfølgelig.

Jojo, jeg synes bare der for forskel på "Jacob for en større gave fordi han er biologisk" og "Jacob for en større gave fordi jeg lige har vundet en millionmilliard i lotto" - fordi i det første tilfælde handler det om ikke at have lyst til at give lige meget, det er lidt et signal om at nogen er mere værd end andre - andet tilfælde handler om at der er helt andre muligheder nu, end før, og hvis samme muligheder var der før så havde alle sikkert fået det samme - dernæst at hvis forskellen kommer af at giveren i mellem tiden har fået flere penge og flere muligheder i hænderne, så kommer det nok alligevel alle til gode, måske ikke i form af konfirmation da der jo er nogle allerede er konfirmeret, men igennem andre gaver, oplevelser osv. alt efter hvad man laver med sine familiemedlemmer.
2
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 3. maj 2016, 19:40

ajnaM skrev:
Guilded_Lily skrev:
Jeg forstår så ikke, man deler familien så sort/hvidt op. Hvis man finder sammen med en partner med børn, indgår man vel i en ny familiedynamik? Jeg har en meget lille familie - begge mine forældre og alle bedste-/oldeforældre er væk. Skulle det ske med en ny mand med børn, ville jeg godt nok blive ked af det, hvis mine børn ikke blev set som en del af familien, ligesom jeg ved, mine forældre ville inkludere mine bonusbørn i familien på lige fod med mine egne. Det andet synes jeg godt nok er....koldt.

Hvis de gør, så er det jo dejligt. Altså, hvis bedsteforældrene ser børnene som en lige del af familien. Det tror jeg, mine egne forældre ville gøre, og det ville da klart være at foretrække, at alle følte meget for hinanden.

Men jeg ville ikke forvente det. Det synes jeg ikke, man kan, når man kommer længere ud end de parter, der har valgt deres situation til.

Jeg har eksempelvis en skilsmissefamilie i min kærestes familie. Der er kommet to bonusbørn til. Jeg ser dem forholdsvis sjældent, de er forholdsvis gamle, og min relation til dem er ærligt talt ret langt ude. Skulle jeg så også elske de børn? Lige så meget som de biologiske børn i familien, som jeg har kendt siden de var babyer?
Jeg er helt overbevist om, at deres bedsteforældre har det på samme måde. Og det ser jeg egentlig ikke noget forkert i. Bedsteforældrene bliver heller ikke inviteret med til deres fødselsdage - det gør deres egne, biologiske bedsteforældre til gengæld, og det virker som om, det er nok.

Præcis. Og selvom jeg også synes tanken om at gøre det samme for alle er prisværdig og at se alle som lige meget familie, så tror jeg det er svært af og til.
Min kærestes bror er gift med en kvinde med 3 børn fra tidligere. Vi ser dem måske 3 gange om året - vi inviterer markant oftere, men børnene gider aldrig med, medmindre det involverer gaver til dem. Mine svigerforældre ser dem måske 3-5 gange på et år. De bor i samme by.
Når vi får børn, vil de for det første kende dem fra helt små, se dem markant oftere, og børnene vil blive opdraget til at prioritere forholdet til deres bedsteforældre på begge sider. Jeg synes helt ærligt det vil være lidt sært, hvis ikke mine svigerforældre får et tættere følelsesmæssigt forhold til vores børn end min svogers bonusbørn.

Jeg tænker dog ikke det vil vise sig i gaverne og sådan, og det synes jeg heller ikke det skal. Men jeg er faktisk RET sikker på, at mine svigerforældre vil elske vores børn højere. Altså de vil kende dem fra starten kontra fra 6-10 års alderen, de vil se dem sindssygt meget oftere og børnene vil prioritere at se dem. Jeg kan faktisk ikke se, hvordan de ikke skulle få et tættere forhold.

Men jeg synes så heller ikke mm-demokrati er nødvendigt. Vi får også mere af mine svigerforældre end min svoger gør. Ikke i ting og penge, for der er svigermor ekstremt pernitten med ikke at gøre forskel, men vi spiser mere hos dem, sover mere hos dem, får mere praktisk hjælp og ses bare mere med dem. Vi ser dem nok 2-3 gange om måneden nu til middag/frokost, og når vi flytter en times kørsel væk om et par måneder, vil min kæreste nok tage hjem til dem en weekend om måneden + jeg vil tage med indimellem, de vil køre ned til os og vi vil af og til tage på en aftenvisit hos dem på en fridag. Min svoger og svigerinde ser dem måske en gang hver 3. måned. Selvom de bor på samme vej..
Senest rettet af Karkluden 3. maj 2016, 19:45, rettet i alt 1 gang.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4281

Indlægaf Rapfisk » 3. maj 2016, 19:42

Inden for hjemmets vægge synes jeg ikke, man kan gøre forskel. Jeg ville give for det samme til egne børn som til min mands børn og vice versa.

Hvad angår andre synes jeg ikke, man kan forvente, at de behandler folk, de ikke har det samme forhold til, ens. Heller ikke selv om det er børn. Jeg ville også lære mine børn at være taknemmelige for det, de evt. fik af deres papfars mor (eller søskendes farmor). På den måde tror jeg, man som forældre har et ansvar for, at børnene får en positiv oplevelse ud af gaverne, selv om de evt. er mindre.

Når det er konfirmation, hvor man ikke sammenligner direkte (modsat juleaften, hvor alle får gaver samtidigt), kan jeg ikke se, det et problematisk at gøre forskel.
7
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 738

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 19:43

Karkluden skrev:Præcis. Og selvom jeg også synes tanken om at gøre det samme for alle er prisværdig og at se alle som lige meget familie, så tror jeg det er svært af og til.
Min kærestes bror er gift med en kvinde med 3 børn fra tidligere. Vi ser dem måske 3 gange om året - vi inviterer markant oftere, men børnene gider aldrig med, medmindre det involverer gaver til dem. Mine svigerforældre ser dem måske 3-5 gange på et år. De bor i samme by.
Når vi får børn, vil de for det første kende dem fra helt små, se dem markant oftere, og børnene vil blive opdraget til at prioritere forholdet til deres bedsteforældre på begge sider. Jeg synes helt ærligt det vil være lidt sært, hvis ikke mine svigerforældre får et tættere følelsesmæssigt forhold til vores børn end min svogers bonusbørn.

Nemlig.

I øvrigt er det jo heller ikke altid, bonusbørnene har en interesse i relationen til bonusfamilien. Sådan oplever jeg det meget i tilfældet fra min kærestes familie - de har da ikke lyst til, at vi skal komme til deres fødselsdag? Altså, vi er jo ikke deres familie. Deres forældre kunne godt tænke sig, at de så os som familie, men det gør de ikke - og i mine øjne er det helt naturligt.

Egentlig synes jeg, det bør tage udgangspunkt i børnene. Og i rigtig mange tilfælde tror jeg ikke, (større) børn har nogen interesse i at få en helt ny familie, bare fordi deres mor eller far får en kæreste.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5876

Indlægaf Dikus » 3. maj 2016, 21:17

Hvis man gerne vil sige til bonusbørnene, de ikke er en rigtig del af familien, så skal de selvfølgelig have et mindre beløb.

At den udmelding kan såre børn og voksne er forventelig.
6
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 715
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6819

Indlægaf Daine » 4. maj 2016, 05:21

I det her tilfælde, hvor det er bedsteforældregaven (som er en stor/dyr gave) til konfirmation der er snak om, synes jeg faktisk det er ok at gøre forskel på biologiske børnebørn og bonusbørnebørn. I dag er det ikke ualmindeligt at blive skilt. Eller finde en partner med børn fra andet ægteskab. Men jeg synes ikke, man kan klandre bedsteforældre for, at de ikke var så forudseende da børnebørnene blev født, at oprette en opsparing til dem, de så kunne få den til konfirmationen. For som jeg læser indlæggene, er det ok at give bio-børnebørn deres opsparing uden at skulle hoste op med tilsvarende beløb til bonus-børnebørn senere - hvilket jeg egenligt ikke kan se den store forskel på (bankbog med 5000,- vs kontantbeløb 5000,-).
Det er heller ikke alle ældre, der har guld på kistebunden. Har de givet de første børnebørn 5000,- til konfirmation og der så pludselig kommer 2-3-4 bonusbørnebørn til, kan det da være svært at stampe 10-20.000 ekstra op (udover hvad der mangler at blive givet til yngre bio-børnebørn), også selvom de har nogle år til det.

Så i denne kontekst synes jeg det er ok. Snakker vi almindelige gaver (jul, fødselsdag, bare-fordi) ville jeg ikke acceptere en forskel på bio og bonus. Men der er gaveniveauet typisk også lavere og kan nemmere tilpasses, alle får gaver på samme tid, ikke med (mulig) flere års mellemrum.
5
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 927

Indlægaf IrmaPigen » 4. maj 2016, 06:18

Det er da helt okay.

Det er ikke okay, ikke være glad for en gave man modtager, uanset den bagvedliggende værdi.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5707

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 06:28

IrmaPigen skrev:Det er da helt okay.

Det er ikke okay, ikke være glad for en gave man modtager, uanset den bagvedliggende værdi.

Gælder det så også biobørn? At hvis dit ene barn altid fik en gave på 1000kr af bedsteforældrene, og dit ene barn altid fik en gave på 100kr, så ville det være helt fino? :)
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 927

Indlægaf IrmaPigen » 4. maj 2016, 06:32

Animi skrev:

Gælder det så også biobørn? At hvis dit ene barn altid fik en gave på 1000kr af bedsteforældrene, og dit ene barn altid fik en gave på 100kr, så ville det være helt fino? :)

Jeg svarer ud fra trådens præmis. Som er noget andet, end den præmis du opsætter.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5707

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 06:45

IrmaPigen skrev:
Animi skrev:

Jeg svarer ud fra trådens præmis. Som er noget andet, end den præmis du opsætter.

Det er rigtigt, det er mere fordi jeg tænker på din sidste sætning at det ikke er okay ikke at være glad for en gave man modtager, uanset den bagvedliggende værdi - og det tænker jeg vel gælder alle og i alle situationer så? :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Livets forhold"