OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2274

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Zombie » 4. maj 2016, 07:23

Jeg tænker, at man hurtigt kan sætte børnenes "ægte" bedsteforældre i en lidt presset situation. For hvis man giver bonusbørnebørnene 5000 kroner til konfirmation, så ville det være dårlig stil, hvis deres bedsteforældre ikke også gav 5000 kroner til de "ægte" børnebørn, så det dermed blev lige.

Og samtidig har de "ægte" bedsteforældre måske ikke så meget at rutte med, så hvis de overgås af bonusbedsterne, kan det godt give lidt hjertesorger. ;)

Jeg ville se det som en oplagt anledning til at snakke med forældrene til børnene og nævnte de to ovenstående problematikker. Og så med dem som mellemled aftale med de andre sæt bedste'r, hvad man giver hinandens børnebørn for i konfirmationsgave.
1
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 4. maj 2016, 07:30

I øvrigt synes jeg kun det gælder konfirmation, hvor man giver for større beløb.
Til jul og fødselsdag bør det være helt lige.

For mig har det noget at gøre med, hvor tæt man er på folk. Får min søster en dag børn, vil jeg give dem større gaver end jeg f.eks giver min fætters datter, som jeg ser 1-2 gange om året. Ikke demonstrativt og selvfølgelig med skelen til, hvad barnet ellers får. I min familie drukner børnene nærmest i gaver, så det vil ikke stikke ud, at jeg giver en lidt mindre gave til min fætters datter, eksempelvis. Men hvis nu min fætters kærestes familie dør, alle 10 medlemmer, så min fætters familie (med mig inkl.) er den eneste familie, pigen har tilbage, og gaverne derfor også bliver reduceret kraftigt... Altså, så ville hun måske endda få MERE end mine niecer og nevøer, bare fordi hun fandeme ikke skal mangle noget "bare fordi" hendes familie er kradset af.

Jeg ved ikke, jeg synes måske bare også det er lidt voldsomt, hvis bedsteforældrene skal hale i alt 15.000 ekstra kroner op af lommen.
1
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 75
Likede indlæg: 482

Indlægaf MissDitte » 4. maj 2016, 07:35

Men Zombie - hvad så hvis din søster får et bonusbarn? For selvfølgelig får en niece mere end en fætters datter - fordi man jo oftest er tættere på søsteren end fætteren.
Men når der kommer børn i samme familie, som bliver behandlet meget forskelligt, så begynder det i min optik at blive problematisk.

Og jeg taler nok også om mindre begivenheder end konfirmationer her.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5758

Indlægaf Animi » 4. maj 2016, 07:38

Jeg synes egentlig også at det er fint nok med forskellige beløb til konfirmationer - fordi der kan være meget forskel på ens situation, i de forskellige år. Måske havde man det ene år mere overskud i økonomien og mere at give for, mens man 3 år senere måske sidder stramt i det. Så længe at grunden bagved ikke er "Jeg vil ikke give mere, fordi hun ikke er mit rigtige barnebarn"
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 258
Likede indlæg: 4272

Indlægaf Flora » 4. maj 2016, 07:43

Jeg synes det afhænger af relationen og hvor længe man har kendt børnene. Hvis bonusbørnebørnene har været i familien i mange år og man ser dem lige så ofte som bio-børnebørnene, så synes jeg det virker mest naturligt at man giver for det samme. Hvis bonusbørnebørnene først er kommet ind i familien et par år tidligere og man ikke har set dem så meget/ikke er ligeså tæt med dem som bio-børnebørnene, så synes jeg ikke der er noget mærkeligt i at man giver for et lavere beløb.

I øvrigt synes jeg 5000 kr. er vanvittigt mange penge at give en konfirmand. Jeg var til en konfirmation for nylig hvor bedsteforældrene gav 2500 kr. og selv det synes jeg var meget. Men det er selvfølgelig en helt anden diskussion.
0
Debattens sødeste :engel:
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4558

Indlægaf Akehurst2 » 4. maj 2016, 08:51

Angelina skrev:
Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Næh, jeg synes det er vildt nedern at gøre stor forskel på børn i samme husholdning. Jeg synes man er et nedern menneske hvis ikke man under søskende det samme. Uanset om de er hel, halv eller stedsøskende.

Men hvad er "det samme"? Bonusbørnene har jo hele deres egen biologiske familie også - så de vil alt andet lige bare få mere, hvis de skal have præcis det samme af den nye familie.

Jamen, jeg går ud fra det går begge veje - altså at bonusbørnenes biologiske familie også giver til bonusbørnenes stedsøskende.

Så hvis min datter går fra sin mand og gifter sig igen med en mand, der har to børn af første ægteskab, så skal jeg se dem som mine børnebørn og give dem samme gaver. Og mandens ekskones forældre, der giver til egne biologiske børnebørn skal nu også give til mine biologiske børnebørn. Altså - alle børn skal have af alle bedsteforældre, der er i familien, hvad enten de er biologiske eller ej?
0
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 4. maj 2016, 09:07

MissDitte skrev:Men Zombie - hvad så hvis din søster får et bonusbarn? For selvfølgelig får en niece mere end en fætters datter - fordi man jo oftest er tættere på søsteren end fætteren.
Men når der kommer børn i samme familie, som bliver behandlet meget forskelligt, så begynder det i min optik at blive problematisk.

Det ville komme an på, hvor godt jeg kendte barnet. Hvis jeg møder barnet et par gange om året, men ikke har noget forhold til barnet, så ville jeg måske ikke give en lige så stor fødselsdagsgave - forskellen ville dog ikke rigtig kunne ses, det er ikke sådan at barnet ville få noget fra en 10 kroners butik og min ægte niece ville få en legoborg.
Til jul, hvis der holdes jul sammen, ville jeg ikke gøre nogen forskel overhovedet.

Og hvis jeg ser barnet lige så ofte som min ægte niece, ingen forskel.

På samme måde ville jeg ikke forvente, at barnet gav mig nogen gaver, ikke engang hjemmelavede. Hvor jeg klart ville bede om en tegning eller andet, fra min niece.

- Jeg kommer lige i tanke om min kusine som har en datter med sin kæreste, de har også to ældre drenge som har en anden mor. Dengang vi havde kontakt med min kusine og hendes familie, deltog de to drenge i alle arrangementer og jeg kendte dem lige så godt, som min kusines datter. Så der blev ikke gjort forskel overhovedet.

Jeg kan se på det jeg skriver, at jeg vurderer gaver efter, hvor tæt en relation jeg har til folk rent socialt - ikke ift. hvordan vi er beslægtet via familie.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1300

Indlægaf hotlips » 4. maj 2016, 10:49

Jeg gør klart forskel og har vist aldrig sat et bestemt beløb på gaver, der er jo forskel på hvor meget man har at bruge og på om man lige er faldet over gaven der vil være lykken hvis man bruger lidt mere end man havde tænk sig og nogengange er man lige kommet forbi det der var det største ønske til exceptionelt lav pris og der er en masse andre ting der kan have indflydelse, jeg tror ikke jeg kender nogen der sætter bestemte beløb af, hverken til konfirmation eller andet, det er ihvertfald ikke noget der er brugt i min familie.

Men jeg synes det altsammen er noget andet end at vælge med vilje at gøre forskel og være bevidst om at nogen skal have mindre fordi de ikke rigtig hører til.
0
No1
Kort karma: 55
Likede indlæg: 460

Indlægaf No1 » 4. maj 2016, 13:42

Det er som udgangspunkt helt ok med mig.

Jeg vil dog sige, at min daværende stedmor insisterede på, at mig og hendes barn fik for det samme beløb. Dog samtidigt med at hun hele tiden købte ting til sin datter for min fars penge og ikke undede at købe mig noget nogensinde. For hans penge
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5903

Indlægaf Dikus » 4. maj 2016, 17:04

Zombie skrev:
MissDitte skrev:Men Zombie - hvad så hvis din søster får et bonusbarn? For selvfølgelig får en niece mere end en fætters datter - fordi man jo oftest er tættere på søsteren end fætteren.

Det ville komme an på, hvor godt jeg kendte barnet. Hvis jeg møder barnet et par gange om året, men ikke har noget forhold til barnet, så ville jeg måske ikke give en lige så stor fødselsdagsgave - forskellen ville dog ikke rigtig kunne ses, det er ikke sådan at barnet ville få noget fra en 10 kroners butik og min ægte niece ville få en legoborg.
Til jul, hvis der holdes jul sammen, ville jeg ikke gøre nogen forskel overhovedet.

På samme måde ville jeg ikke forvente, at barnet gav mig nogen gaver, ikke engang hjemmelavede. Hvor jeg klart ville bede om en tegning eller andet, fra min niece.

- Jeg kommer lige i tanke om min kusine som har en datter med sin kæreste, de har også to ældre drenge som har en anden mor. Dengang vi havde kontakt med min kusine og hendes familie, deltog de to drenge i alle arrangementer og jeg kendte dem lige så godt, som min kusines datter. Så der blev ikke gjort forskel overhovedet.

Jeg kan se på det jeg skriver, at jeg vurderer gaver efter, hvor tæt en relation jeg har til folk rent socialt - ikke ift. hvordan vi er beslægtet via familie.

Det gør de fleste. Det er jo netop derfor den mindre gave kan såre et barn, der troede, det var en fuld og hel del af en famile med samme relation og kærlighed som de "ægte" - men så pakker gaven op, der slår fast, at h*n ikke er et barnebarn, men "kærestens barn".
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3945

Indlægaf Angelina » 4. maj 2016, 17:08

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:
Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Næh, jeg synes det er vildt nedern at gøre stor forskel på børn i samme husholdning. Jeg synes man er et nedern menneske hvis ikke man under søskende det samme. Uanset om de er hel, halv eller stedsøskende.

Men hvad er "det samme"? Bonusbørnene har jo hele deres egen biologiske familie også - så de vil alt andet lige bare få mere, hvis de skal have præcis det samme af den nye familie.

Jamen, jeg går ud fra det går begge veje - altså at bonusbørnenes biologiske familie også giver til bonusbørnenes stedsøskende.

Så hvis min datter går fra sin mand og gifter sig igen med en mand, der har to børn af første ægteskab, så skal jeg se dem som mine børnebørn og give dem samme gaver. Og mandens ekskones forældre, der giver til egne biologiske børnebørn skal nu også give til mine biologiske børnebørn. Altså - alle børn skal have af alle bedsteforældre, der er i familien, hvad enten de er biologiske eller ej?

Ja! Jeg synes som sagt det er helt fair hvis ikke man øger gavebudgettet - men blot fordeler beløbet ud på de flere børn der nu en gang er.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 4. maj 2016, 17:13

Dikus skrev:
Zombie skrev:

Det gør de fleste. Det er jo netop derfor den mindre gave kan såre et barn, der troede, det var en fuld og hel del af en famile med samme relation og kærlighed som de "ægte" - men så pakker gaven op, der slår fast, at h*n ikke er et barnebarn, men "kærestens barn".

Hvis jeg havde den mindste idé om, at barnet ville tænke sådan, så ville jeg ikke give en mindre gave. Det kunne jeg ikke drømme om. Det er også derfor jeg synes, at man skal snakke med forældrene, og bonusbørnenes egne bedsteforældre.
For det første kender forældrene deres børn bedst, for det andet synes jeg også man skal tage vare på børnenes bedsteforældre, som måske ikke har 5000 kroner at smide efter både egne og de andre børnebørn.

Der er i det konkrete eksempel super mange ting på spil, så jeg kan slet ikke se, at man kommer uden om en god dialog.
Og så tænker jeg, at hvis forældrene vurderer at børnene skal forberedes, så kan de INDEN selve dagen snakke med barnet. "Det er aftalt, at du fra X og Y får så og så mange penge, og så giver dine bedsteforældre samme beløb til dine bonussøskende, når det er deres tur til at blive konfirmeret."

Så er der ikke forskelsbehandling, alle børn modtager lige meget på kryds og tværs.
0
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 4. maj 2016, 17:17

Der findes mange former for "ligestilling". Hvis der aftales et beløb mellem børn og deres bonusbedsteforældre på kryds og tværs, er der jo ligestilling. Det er bare ikke ift. den enkelte gave, men i det samlede beløb alle får gaver for.

Eksempelvis:
Bonusbedster giver 1000 kroner til konfirmation.
Bedsteforældre giver 5000.

Så selvom barnet ikke får det samme beløb fra hhv. bonusbedster og bedsteforældre, så får barnet stadig præcis det samme som alle de andre børn i husstanden. På den måde er der ikke gjort forskel, og jeg tænker at hvorvidt de tolker beløbet størrelse som et tegn på kærlighed, også kommer meget an på, hvordan systemet præsenteres for dem og hvad forældrene lægger vægt på.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5903

Indlægaf Dikus » 4. maj 2016, 23:34

Zombie skrev:Der findes mange former for "ligestilling". Hvis der aftales et beløb mellem børn og deres bonusbedsteforældre på kryds og tværs, er der jo ligestilling. Det er bare ikke ift. den enkelte gave, men i det samlede beløb alle får gaver for.

Eksempelvis:
Bonusbedster giver 1000 kroner til konfirmation.
Bedsteforældre giver 5000.

Så selvom barnet ikke får det samme beløb fra hhv. bonusbedster og bedsteforældre, så får barnet stadig præcis det samme som alle de andre børn i husstanden. På den måde er der ikke gjort forskel, og jeg tænker at hvorvidt de tolker beløbet størrelse som et tegn på kærlighed, også kommer meget an på, hvordan systemet præsenteres for dem og hvad forældrene lægger vægt på.

Tjohhh... Eller bedsteforældrene kunne tage det samlede beløb, fordele det på alle børn i lige store dele i stedet for dele, der signalerer mere eller mindre tilknytning. Det vil give det samme for børnene...
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 5. maj 2016, 09:35

Jeg sætter stor pris på, at min mands forældre betragter mine børn som lige med de biologiske børnebørn, men jeg ville ikke forvente det.
Jeg betragtede ikke min eks' datter som en del af familien, for jeg mødte hende aldrig. Hun var der et sted, men kun som et navn.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"