OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jammerdalen
Kort karma: 5
Likede indlæg: 34

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Jammerdalen » 7. maj 2016, 21:00

Jeg er virkelig taknemmelig for, at mine børn har nogle rigtig søde bonusbedster hele vejen rundt og som ikke gør forskel på mine børn og deres biologiske børnebørn :-)
Min mand betragter også sine to bonusbørn som "sine" ligesom hans mor gerne vil kaldes farmor af mine børn (deres rigtige farmor bør i udlandet og kaldes noget andet). Den øvrige familie gør heller ikke forskel på mine store børn og min mands og mit fællesbarn. Heller ikke på deres fars side.

Min store pige er sågar blevet penneven med "farmor" :-)
0
Maanii
Kort karma: 8
Likede indlæg: 153

Indlægaf Maanii » 8. maj 2016, 18:01

Min familie er ikke på gave med min mands børn, Mine bedsteforældre er heller ikke på gave med min mors mands børn, ligesom jeg aldrig har været på gave med min mors mands forældre. Faktisk har vi aldrig inviteret familierne på tværs til fødselsdag osv.

Jeg synes kun det giver mening hvis relationen er til det. At give udelukkende af princip giver ingen mening for mig.

Tilføjelse: Hvis mine forældre deltog ved min mands børns konfirmationer ville de naturligvis medbringe en gave, som man nu engang gør som gæst, men ikke på bedsteforældre niveau.
2
Maanii

Indlægaf Maanii » 8. maj 2016, 19:04

Hvis vi antaget at begge forældre er gift på ny, og alle bedsteforældrene er nulevende og samlevende. Så er vi ude i en situation hvor barnet har 8 bedsteforældre. Er alle bedsteforældre skilt, og gift på ny, kan det blive til intet mindre end 16 bedsteforældre.

Hvis vi så antager at bonusbarn skal have 5000 af alle sæt bedsteforældre vil det blive mellem 20.000-40.000 alene fra bedsteforældre.

Så er vi ude i noget hvor der vil være en markant skævvridning i forhold til et fællesbarn med 2 sæt bedsteforældre.
1
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 241
Likede indlæg: 1088

Indlægaf MyGirl » 8. maj 2016, 19:34

Både min kæreste og jeg synes, at mine forældre er perfekte bonusbedster, selvom der er forskel på kærestens børn og deres biologiske børnebørn. Deres relation til min kærestes børn er en anden, og tror faktisk ungerne ville føle det viiiildt underligt, hvis vi alle begyndte at lege, at mine forældre var deres bedsteforældre/havde fuldt sidestillet status med bedsteforældre. Og det til trods for, at de har været en del af familien i langt størstedelen af deres liv.

De har et fantastisk og gensidigt kærligt forhold til hinanden, og det er for mig langt vigtigere end om gaverne koster 250 eller 500 kr. Men nu ved jeg så også, at ungerne på ingen måde føler sig overset eller til overs i min familie.

Relationer er bare forskellige.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5892

Indlægaf Dikus » 8. maj 2016, 20:07

Maanii skrev:Hvis vi antaget at begge forældre er gift på ny, og alle bedsteforældrene er nulevende og samlevende. Så er vi ude i en situation hvor barnet har 8 bedsteforældre. Er alle bedsteforældre skilt, og gift på ny, kan det blive til intet mindre end 16 bedsteforældre.

Hvis vi så antager at bonusbarn skal have 5000 af alle sæt bedsteforældre vil det blive mellem 20.000-40.000 alene fra bedsteforældre.

Så er vi ude i noget hvor der vil være en markant skævvridning i forhold til et fællesbarn med 2 sæt bedsteforældre.

Det var da også noget af en antagelse, at alle de andre bedsteforældre også ville give for 5.000
Øger gav et bedsteforældrene for 1-3 t.kr.
0
Maanii

Indlægaf Maanii » 8. maj 2016, 20:14

Dikus skrev:
Maanii skrev:Hvis vi antaget at begge forældre er gift på ny, og alle bedsteforældrene er nulevende og samlevende. Så er vi ude i en situation hvor barnet har 8 bedsteforældre. Er alle bedsteforældre skilt, og gift på ny, kan det blive til intet mindre end 16 bedsteforældre.

Det var da også noget af en antagelse, at alle de andre bedsteforældre også ville give for 5.000

Nu tog jeg bare udgangspunkt i det beløb der er oplyst i startoplæget. Under alle omstændigheder bliver det til mange relationer og mange penge.

Relationerne ville nok bekymre mig mest. Jeg ville i hverfald personligt føle mig overvældet.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5892

Indlægaf Dikus » 8. maj 2016, 20:18

Maanii skrev:
Dikus skrev:

Nu tog jeg bare udgangspunkt i det beløb der er oplyst i startoplæget. Under alle omstændigheder bliver det til mange relationer og mange penge.

Relationerne ville nok bekymre mig mest. Jeg ville i hverfald personligt føle mig overvældet.

Men at en bedsteforælder giver et beløb betyder jo ikke de andre giver for det samme.
0
Maanii

Indlægaf Maanii » 8. maj 2016, 20:26

Dikus skrev:
Maanii skrev:
Dikus skrev:

Men at en bedsteforælder giver et beløb betyder jo ikke de andre giver for det samme.

Nej? Jeg tog som sagt bare udgangspunkt i det beløb. Min point er den samme om gaverne varrierer i beløb fra familie til familie.
1
SofieP
Likede indlæg: 66

Indlægaf SofieP » 11. maj 2016, 10:49

I min familie er der aldrig blevet gjort forskel på bio-børnebørn og bonusbørnebørn. Vi har alle sammen været ligestillede som børnebørn. Det, der muligvis kan have en indflydelse, er at vi har kendt hinanden i rigtigt mange år og siden jeg var ret lille. De, jeg mødte sidst, var min fars kones forældre (jeg var 6-7 år gammel), og de har taget imod mig med åbne arme. Det samme har mine biologiske bedsteforældre gjort med mine stedsøskende.

For mig har de været bedsteforældre i lige så høj grad som mine andre bedsteforældre. Det har betydet at jeg har været velsignet med 4 sæt kærlige og omsorgsfulde bedsteorældre. Det har på ingen måde været overvældende - jeg tror ikke på at mere bedsteforælderkærlighed kan være negativt. Den konstellation, som Maani fortæller om, ville aldrig være fløjet hos os. Det hænger muligvis sammen med at mine familier har været statiske over lang tid og mine bonusbedsteforældre har været i mit liv siden jeg var helt lille (og det samme gælder mine stedbrødre), men jeg har svært ved at forestille mig ikke at skulle have inviteret onkler, tanter og bedsteforældre på mine bonusforældres side med til fødselsdage osv. Det har altid været en kæmpe selvfølge i min familie.

Det har også betydet at der ikke er blevet gjort forskel på størrelsen af gaver, vi har modtaget til konfirmation. Mine lillesøster, der er min fars og hans kones fællesbarn har altid fået færre gaver end min stedbror og jeg - men sådan er verden, og det er der ingen der har set skævt til. Det er sådan vi er vokset op og det vi er vant til. Til gengæld har hun ikke været nødt til at skulle forholde sig til to forskellige regelsæt hos hhv. mor og far og skulle dele sol og vind i lige i forhold til jul og påske og tid når jeg kommer hjem.
3
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Indlægaf Akehurst2 » 11. maj 2016, 12:24

SofieP skrev:I min familie er der aldrig blevet gjort forskel på bio-børnebørn og bonusbørnebørn. Vi har alle sammen været ligestillede som børnebørn. Det, der muligvis kan have en indflydelse, er at vi har kendt hinanden i rigtigt mange år og siden jeg var ret lille. De, jeg mødte sidst, var min fars kones forældre (jeg var 6-7 år gammel), og de har taget imod mig med åbne arme. Det samme har mine biologiske bedsteforældre gjort med mine stedsøskende.

For mig har de været bedsteforældre i lige så høj grad som mine andre bedsteforældre. Det har betydet at jeg har været velsignet med 4 sæt kærlige og omsorgsfulde bedsteorældre. Det har på ingen måde været overvældende - jeg tror ikke på at mere bedsteforælderkærlighed kan være negativt. Den konstellation, som Maani fortæller om, ville aldrig være fløjet hos os. Det hænger muligvis sammen med at mine familier har været statiske over lang tid og mine bonusbedsteforældre har været i mit liv siden jeg var helt lille (og det samme gælder mine stedbrødre), men jeg har svært ved at forestille mig ikke at skulle have inviteret onkler, tanter og bedsteforældre på mine bonusforældres side med til fødselsdage osv. Det har altid været en kæmpe selvfølge i min familie.

Det har også betydet at der ikke er blevet gjort forskel på størrelsen af gaver, vi har modtaget til konfirmation. Mine lillesøster, der er min fars og hans kones fællesbarn har altid fået færre gaver end min stedbror og jeg - men sådan er verden, og det er der ingen der har set skævt til. Det er sådan vi er vokset op og det vi er vant til. Til gengæld har hun ikke været nødt til at skulle forholde sig til to forskellige regelsæt hos hhv. mor og far og skulle dele sol og vind i lige i forhold til jul og påske og tid når jeg kommer hjem.

Så er der da gjort forskel?
3
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 11. maj 2016, 18:06

Akehurst2 skrev:
SofieP skrev:I min familie er der aldrig blevet gjort forskel på bio-børnebørn og bonusbørnebørn. Vi har alle sammen været ligestillede som børnebørn. Det, der muligvis kan have en indflydelse, er at vi har kendt hinanden i rigtigt mange år og siden jeg var ret lille. De, jeg mødte sidst, var min fars kones forældre (jeg var 6-7 år gammel), og de har taget imod mig med åbne arme. Det samme har mine biologiske bedsteforældre gjort med mine stedsøskende.

Så er der da gjort forskel?

Jeg forstår det sådan, at dem der har relation til faren og hans nye kone ikke har gjort forskel på om det var fælles børn eller bonusbørn de var inviteret til noget til.
Det er klart, at bonusbørnene får gaver fra deres anden forælder og deres familie, som måske slet ikke kender eller har en relation til fællesdatteren. Det kan jeg ikke se er at gøre forskel.

For mig handler det om, at de mennesker der har den samme relation (og hvor der er kontakt og samvær) hvad enten det er bonus eller ikke-bonus, ikke gør forskel.
2

Tilbage til "Livets forhold"