Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2917

Re: Tænder du lys i vinduerne 4. maj?

Indlægaf JoyNips » 5. maj 2016, 11:47

Jeg plejer, men i går gjorde vi ikke. Min ene kat er begyndt at få løbende øjne af stearinlys, så det bruger vi ikke mere. Jeg skal have anskaffet en erstatning for levende lys...
0
Brugeravatar
Daphne
Kort karma: 161
Likede indlæg: 846

Indlægaf Daphne » 5. maj 2016, 12:53

Ja jeg havde lys i vinduerne - dog LED-bloklys, da jeg har kat og levende lys er derfor generelt no-go herhjemme. Jeg er vokset op med det og synes det er en fin tradition, som er værd at bevare. :)
1
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 5. maj 2016, 12:58

Ja, det gør jeg. For mig handler det ikke så meget om at mindes besættelsen eller fejre, at Tysken blev smidt på porten. Jeg ser det som en smuk og fredelig måde at markere, at man er taknemmelig for sin frihed.
3
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 389
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3853

Indlægaf Delfin » 5. maj 2016, 17:48

DetSorteCirkus skrev:
Delfin skrev:
lulu-p skrev:
Daflo skrev:Jeg har lys i vinduet.
Jeg bor i et sted hvor jeg kan se mange andre lejligheder, jeg kan kun se to andre vinduer med lys i. Jeg er lidt overrasket over der ikke er flere.
Hvor mange kan I andre se?

Jeg har undret mig over det samme. Genboen har lys i vinduet..men det har hun altid 4.maj...det er Derfor jeg husker det :-p . Men ingen andre har. Her bor generelt mange yngre mennesker, måske derfor?

Jeg har også undret mig. De seneste mange år har der kun været en enkelt foruden mig i min boligafdeling, og i aftes opholdt jeg mig et sted, hvor der er mange ældreboliger, og der så jeg heller ingen lys.

Min mor, der er født i 1945, sagde for et par år siden, at hun var begyndt at gå mindre op i det. Det havde været så nærværende hele hendes barndom og ungdom, at hun netop kunne mærke, hvor mange år der var gået, fordi hun havde levet dengang, hvor 4. og 5. maj blev stort markeret.

Jeg tror også, at det spiller ind, at man efterhånden skal være temmelig gammel, ikke bare ældre, for at have mere end flygtige barndomsminder om krigen, og selv i 85+-gruppen har de fleste dengang "kun" været teenagere. Det er rigtigt, at der fx. var en del meget unge mennesker blandt frihedskæmperne, men selvom man idag ofte får indtrykket af det modsatte, var det de færreste danskere, der deltog i det illegale arbejde, og mange, der dengang var 15-20 år, gik givetvis mest op i at være unge og finde sig til rette i voksenlivet.
Jeg siger ikke, at disse mennesker var eller er ligeglade med krigen, men deres minder er typisk anderledes, end fx. mine bedsteforældres (født 1908-18) var.

Jeg har haft nogle af de samme tanker.
Min far er fra 24, så altså teenager på det tidspunkt. Han delte lidt modstandsblade ud, men ikke mere end det. Han lever ikke mere. Min mor er fra 32 og husker kun få ting fra krigen, men kun specielle ting, som gjorde indtryk i barnets øjne. En soldat som var i deres bolig, men ikke hvorfor osv.
Jeg passede for år tilbage en ældre modstandsmand på plejehjem, som havde det meget svært med at have deltaget i likvideringer.

Jeg har også tænkt lidt på, om traditionen har fået en renæssance hos yngre mennesker pga påmindelserne på de sociale medier.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 11
Likede indlæg: 123

Indlægaf Lathyrus » 5. maj 2016, 19:11

Jeg plejer at gøre det, men var ikke hjemme i går aftes, så det blev ikke til noget i år. Men jeg tænkte på befrielsen mange gange i løbet af dagen. Min nu afdøde morfar har altid fortalt meget om krigen og befrielsen.
Jeg har arvet en del effekter fra den tid - bla aviser, granatstumper og rationeringsmærker.

Jeg synes stadig det er vigtigt at huske hvad der skete dengang og sætte pris på den frihed vi har idag.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1448

Indlægaf Badesandalen » 6. maj 2016, 10:01

Jeg glemmer det som regel, desværre. Det står heller ikke i kalenderen mere, hvornår stoppede det?

Jeg ved ikke om nogen i min familie har været i modstandsbevægelsen eller noget, der er aldrig blevet snakket om det. Jeg kan dog fortælle at min mormors mor syede en dåbskjole af en faldskærm og den er vi alle blevet døbt i.
0
Har brugt for lang tid på' gå rundt og dukke mig
Lukket døre til de rum hvor der var spejl
Skiftet kurs, nu' jeg forenet med mine fejl
De' jo o-o-o-o-o-o-okay

Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 220
Likede indlæg: 1710

Indlægaf Guilded_Lily » 6. maj 2016, 11:32

Badesandalen skrev:Jeg glemmer det som regel, desværre. Det står heller ikke i kalenderen mere, hvornår stoppede det?

Jeg ved ikke om nogen i min familie har været i modstandsbevægelsen eller noget, der er aldrig blevet snakket om det. Jeg kan dog fortælle at min mormors mor syede en dåbskjole af en faldskærm og den er vi alle blevet døbt i.

Min mormors brudekjole var også syet af en engelsk faldskærm.

Som tidligere nævnt var der jøder i familien på min mors side. Jeg tror ikke, der var modstandsfolk i fars, men han havde en stor interesse i krigen og historie i det hele taget, som han har givet videre til mig.

MIn mands morfar var modstandsmand og talte aldrig om det, han havde oplevet før de sidste år, han levede. Det har præget min mand meget, og som sportsdykker finder han utroligt mange effekter på havets bund hernede omkring Als. For nogle år siden fik de lov til at dykke i Gråsten Slotssø, hvor de fandt en hel del tyske våben og andre ting.
1

Tilbage til "Generelt"