Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1114
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 10421

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Fru Sunshine » 7. maj 2016, 18:03

Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:Helt ærligt, så har jeg det ret stramt med at en arbejdsplads vil diktere, hvad jeg skal acceptere i min undervisning.

Det er jo bare dit problem. Det er de i deres fulde gode ret til at diktere.

Ja desværre.
Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle.

Det tvivler jeg ret kraftigt på.. Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om at jeg kan nævne en masse personer og persongrupper, som der ikke er plads til.

Nå. Jamen det ved du selvfølgelig bedre, end jeg, der færdes der til daglig. Det kan jeg godt se.

Hvor mange personer med plettet børneattest, har I plads til? Hvor mange aktive drankere? Hvor mange aktive stofmisbrugere? Hvor mange åbent erklærede og aktivt udøvende nazister eller racister? Hvor mange personer med 0 % kendskab til dansk eller et andet europæisk sprog har I plads til? Hvor mange personer uden skolegang overhovedet eller planer om at få det, har I plads til?

Det er ret begrænset, hvor mange folkeskoleelever du finder af de typer.

Som det fremgår klart og tydeligt af konteksten, så taler vi om hvad en arbejdsplads vil diktere at deres ansatte skal acceptere, og dermed om ansatte og ikke elever.

Du svarede ikke på spørgsmålet - hvor mange ansatte af de ovennævnte typer har din arbejdsplads plads til?

Nej. Du har tydeligvis ikke forstået den kontekst, der ganske rigtigt er klar og tydelig, nemlig hvilke elever der er plads til.
Så jeg har svaret og spilder ikke mere tid på meningsløse spørgsmål.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2232

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. maj 2016, 19:50

Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:Helt ærligt, så har jeg det ret stramt med at en arbejdsplads vil diktere, hvad jeg skal acceptere i min undervisning.

Ja desværre.

Det tvivler jeg ret kraftigt på.. Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om at jeg kan nævne en masse personer og persongrupper, som der ikke er plads til.

Nå. Jamen det ved du selvfølgelig bedre, end jeg, der færdes der til daglig. Det kan jeg godt se.

Hvor mange personer med plettet børneattest, har I plads til? Hvor mange aktive drankere? Hvor mange aktive stofmisbrugere? Hvor mange åbent erklærede og aktivt udøvende nazister eller racister? Hvor mange personer med 0 % kendskab til dansk eller et andet europæisk sprog har I plads til? Hvor mange personer uden skolegang overhovedet eller planer om at få det, har I plads til?

Som det fremgår klart og tydeligt af konteksten, så taler vi om hvad en arbejdsplads vil diktere at deres ansatte skal acceptere, og dermed om ansatte og ikke elever.

Du svarede ikke på spørgsmålet - hvor mange ansatte af de ovennævnte typer har din arbejdsplads plads til?

Nej. Du har tydeligvis ikke forstået den kontekst, der ganske rigtigt er klar og tydelig, nemlig hvilke elever der er plads til.

Se, jeg tænkte nok at du ville forsøge at påstå den slags, så jeg undlod at trimme indlæggene. Enhver kan jo ved selvsyn konstatere at vores samtale begyndte med hvordan du havde det med at din arbejdsplads ville diktere hvilke arbejdsvilkår du må tåle i arbejdstiden på din arbejdsplads. Jeg konstaterer at det er surt for dig, for det er præcis hvad ledelsesretten giver dem lov til at diktere. Dernæst konstaterer du: "Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle."

Så det er fuldstændigt tåbeligt, pludselig at begynde at hævde at konteksten handler om elever, og ikke om de ansatte på din arbejdsplads. Nu har du i mellemtiden fået gravet dig så langt ned, at du bare stikker fingrene i ørene og råber noget om at det er mine spørgsmål, der er meningsløse (også kendt som "LALALALA"), mens du stikker af.

Alt dette, bare fordi du skulle komme med en bemærkning i trods, når nu du måtte erkende ledelsesretten, så du fik det sidste ord alligevel..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 829
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 7915

Indlægaf Dikus » 7. maj 2016, 19:51

Hvor er det fjollet at tale identifikation som en udfordring. Hvor meget anderledes er den udfordring ved netundervisning, som de tilbydes?

Det er ikke det, der er problemet.
0
Dr_bp
Kort karma: 58
Likede indlæg: 570

Indlægaf Dr_bp » 7. maj 2016, 20:29

Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:

Ja desværre.

Se, jeg tænkte nok at du ville forsøge at påstå den slags, så jeg undlod at trimme indlæggene. Enhver kan jo ved selvsyn konstatere at vores samtale begyndte med hvordan du havde det med at din arbejdsplads ville diktere hvilke arbejdsvilkår du må tåle i arbejdstiden på din arbejdsplads. Jeg konstaterer at det er surt for dig, for det er præcis hvad ledelsesretten giver dem lov til at diktere. Dernæst konstaterer du: "Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle."

Så det er fuldstændigt tåbeligt, pludselig at begynde at hævde at konteksten handler om elever, og ikke om de ansatte på din arbejdsplads. Nu har du i mellemtiden fået gravet dig så langt ned, at du bare stikker fingrene i ørene og råber noget om at det er mine spørgsmål, der er meningsløse (også kendt som "LALALALA"), mens du stikker af.

Alt dette, bare fordi du skulle komme med en bemærkning i trods, når nu du måtte erkende ledelsesretten, så du fik det sidste ord alligevel..

Det er mindst lige så tåbelig at du afsporer debatten bare for at pointere at du har ret, og Sunshine fik formuleret sig skævt. Eller hvad nu. Altså, kan vi ikke debattere sagens kerne i stedet for at gå i selvsving over om der menes elever eller lærer? Det er jo ikke relevant for debatten.
6
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 16
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 209

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 20:52

Hvis de skal undervises iført niqab, må alle elever vælge åndsvage kostymer + hat eller styrthjelm. Det bliver en fest :) Jeg overvejer Dark Vader.
Hvilket bringer mig til : Hvad skal/vil de egentlig med VUC ? Uddannelse til hvad, her i dk ? Iført de rumdragter er udbuddet af arbejde, nok til at overse.
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Zorglup

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:11

Rakel skrev:
Zorglup skrev:Hvis de skal undervises iført niqab, må alle elever vælge åndsvage kostymer + hat eller styrthjelm. Det bliver en fest :) Jeg overvejer Dark Vader.
Hvilket bringer mig til : Hvad skal/vil de egentlig med VUC ? Uddannelse til hvad, her i dk ? Iført de rumdragter er udbuddet af arbejde, nok til at overse.

Jeg tror nu nok, at der er jobs, hvis de vælger rigtigt af uddannelse. Det er min oplevelse af at være gift med en, der underviser også kvinder i niqab.

Jeg ved også, at en af de tidligere studerende i niqab i dag arbejder som sygeplejerske i NHS og følger den uniformering, det er der (mulighed for almindelig muslimsk hovedbeklædning (navn?)) og ellers bærer niqab. Mulighederne er der. Der er ikke altid sort/hvidt.

I England ? Du skriver NHS.
0
Brugeravatar
Zorglup

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:40

@Rakel.
Tak for svar :)
Men du må indrømme, det er smalt. Altså jobmarkedet for niqab-brugere.
0
Brugeravatar
Zorglup

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:56

ShuruQ skrev:
Zorglup skrev:@Rakel.
Tak for svar :)
Men du må indrømme, det er smalt. Altså jobmarkedet for niqab-brugere.

Jeg tror det Rakel nævner man kan gøre, hvis den niqabbærende kvinde selvfølgelig er villig til det er at hun i arbejdstiden "nøjes" med et almindeligt tørklæde i arbejdstiden og så ellers bruger niqab i sin fritid. Det er i hvert fald, som niqaabi at gøre livet nemmere for sig selv at være villig til en sådan løsning :).

Her bliver ordet 'fritid' interessant. :) I forbindelse med denne tråd, er VUC og skole vel ikke at opfatte, som fritid ?
Jeg er helt med på, at alle må klæde sig som de vil 'derhjemme' og i deres fritid.
0
Brugeravatar
Zorglup

Indlægaf Zorglup » 8. maj 2016, 07:32

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... er/6072205
Lars Asland forklarer, at det ikke engang er normalt, at modtage undervisning i muslimske lande iført niqab.
Unægtelig en lidt anden version, end eksempelvis herinde. :)
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 416
Likede indlæg: 5964

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 09:43

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Jeg synes personligt det er totalt latterligt at nægte nogen undervisning, hvis blot ikke de forstyrrer undervisningen - og så er jeg i øvrigt græsk-katolsk om det er pga hovedbeklædning, grønt hår eller en pastasi på hovedet.

Men hvis man vurderer, at det er forstyrrende for undervisningen, at man har elever til stede, hvor man slet ikke har en fornemmelse af om har forstået noget eller om de overhovedet deltager, så er det vel ikke anderledes end at elever, der insisterer på at sidde med ryggen til, kan blive bedt om at kigge på læreren eller forlade undervisningen.

Som lærer ville jeg synes, det var vanvittig forstyrrende, at der sad elever, jeg slet ikke kunne afkode, så jeg forstår godt, man ikke ønsker sådan en undervisningssituation.

Helt ærligt hvis man oplever elever der ikke følger med / ikke deltager aktivt i undervisningen / man er i tvivl om forstår hvad der foregår som direkte forstyrrende, så er man altså for sart, og skal nok overveje om man bør undervise voksne mennesker.

Forstyrrende er (i min optik) hvis man taler / bevæger sig rundt / larmer eller lign.

Jeg synes stadig det er totalt latterligt man smider nogle ud for at bære niqab ... eller hue, tennissko eller andet.

Der er masser af ting jeg som underviser ville finde vanvittigt irriterende, f.eks folk der ikke følger med, mænd med hovedbeklædning indendørs (ja, jeg er så gammeldags at jeg finder det så uhøfligt at jeg næsten ikke kan være i mig selv), folk der er ubegavede, stiller dumme spørgsmål, ikke har forberedt sig ... osv osv ... men det er ikke det samme som at jeg synes de skal smides ud, med mindre de forstyrrer undervisningen.

Og hvis det ikke at følge med / være aktivt deltagende gør at vi smider folk ud fra ungdomsuddannelser - så blev der nok meget hurtigt ret tomt.
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 523
Likede indlæg: 4108

Indlægaf Kommodedyret » 8. maj 2016, 09:48

Men kan man overhovedet få et job når man går i niqab? Sigtet med uddannelse er vel at øge sine chancer på jobmarkedet, så måske skulle man bare først som sidst prøve at tilpasse sig samfundets vilkår og skifte til en mere normal klædedragt, i stedet for at insistere på at marginalisere sig selv?
2
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 09:51

Kommodedyret skrev:Men kan man overhovedet få et job når man går i niqab? Sigtet med uddannelse er vel at øge sine chancer på jobmarkedet, så måske skulle man bare først som sidst prøve at tilpasse sig samfundets vilkår og skifte til en mere normal klædedragt, i stedet for at insistere på at marginalisere sig selv?

Men måske får man senere i livet lyst til at ikke bære niqab længere (eller droppe den grønne hanekam der unægteligt også gør det svært at finde et job), og så må det da være et plus at man har en uddannelse? Viden og uddannelse er altså vejen frem.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 495
Likede indlæg: 9049

Indlægaf Animi » 8. maj 2016, 10:04

Uanset om man synes det er okay eller ej at de ikke må følge den normale holdundervisning, er det altså vigtig lige at huske at de stadigvæk godt kan gøre deres uddannelse færdig. Det er altså ikke fordi de bliver nægtet en uddannelse.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 220
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2241

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 10:22

0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 10:30

Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205

Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske

Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"