Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Rakel
Kort karma: 423
Likede indlæg: 3114

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Rakel » 7. maj 2016, 21:24

Zorglup skrev:
Rakel skrev:
Zorglup skrev:Hvis de skal undervises iført niqab, må alle elever vælge åndsvage kostymer + hat eller styrthjelm. Det bliver en fest :) Jeg overvejer Dark Vader.
Hvilket bringer mig til : Hvad skal/vil de egentlig med VUC ? Uddannelse til hvad, her i dk ? Iført de rumdragter er udbuddet af arbejde, nok til at overse.

Jeg tror nu nok, at der er jobs, hvis de vælger rigtigt af uddannelse. Det er min oplevelse af at være gift med en, der underviser også kvinder i niqab.

Jeg ved også, at en af de tidligere studerende i niqab i dag arbejder som sygeplejerske i NHS og følger den uniformering, det er der (mulighed for almindelig muslimsk hovedbeklædning (navn?)) og ellers bærer niqab. Mulighederne er der. Der er ikke altid sort/hvidt.

I England ? Du skriver NHS.

Ja. Min mand underviser i UK. Men i praksis kunne det lige så godt være i Danmark.
De steder, hvor jeg har arbejdet som sygeplejerske i Danmark, har der også være mulighed for at vælge alm muslimsk tørklæde til som læge/spl/SSA/ssh/laborant som en del af uniformen.

Jeg uddanner sygeplejersker og sosu i Danmark og alm tørklæde er ingen hindring. De ville fint som studerende og elever kunne bære niqab i skoleforløbene og udenfor praktikken.

Niqab er af bla hygiejnemæssige grunde ikke en mulighed i uddannelsespraktikkerne og det kan ikke ændres, men nogle kvinder med niqab kan godt klare at klæde sig anderledes i en praktik/jobrelation end i fritid/skoletid.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 10
Likede indlæg: 61

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:40

@Rakel.
Tak for svar :)
Men du må indrømme, det er smalt. Altså jobmarkedet for niqab-brugere.
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 7. maj 2016, 21:43

Zorglup skrev:@Rakel.

Jeg tror det Rakel nævner man kan gøre, hvis den niqabbærende kvinde selvfølgelig er villig til det er at hun i arbejdstiden "nøjes" med et almindeligt tørklæde i arbejdstiden og så ellers bruger niqab i sin fritid. Det er i hvert fald, som niqaabi at gøre livet nemmere for sig selv at være villig til en sådan løsning :).
1
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. maj 2016, 21:47

Jeg er jo nok vant til UK og den rådgivning, som tilbydes kvinder i niqab fra underviser og studievejleder med udgangspunkt i den enkeltes færdigheder og faglighed. Netop for at optimere muligheden for at komme på arbejdsmarkedet efter endt uddannelsestid. Det gør mulighederne bredere end vi nok ofte ser det i Danmark.

Det er ikke tvang med den rådgivning, men et redskab til at afsøge mulighederne for den kvinde, der bærer niqab. Er hun søgt ind i uddannelsessystemet, så er der også en chance for, at hun har interesse for og motivation for at komme på arbejdsmarkedet og gerne vil målrette uddannelse mod reelle muligheder evt ved at overveje muligheden af at bære alm muslimsk slør i arbejdstiden.

Det er mere konstruktivt end sende studerende ud af klasseværelset. Jeg formoder, at man får flere i job ved dialog og accept.
4
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. maj 2016, 21:51

ShuruQ skrev:

Jeg tror det Rakel nævner man kan gøre, hvis den niqabbærende kvinde selvfølgelig er villig til det er at hun i arbejdstiden "nøjes" med et almindeligt tørklæde i arbejdstiden og så ellers bruger niqab i sin fritid. Det er i hvert fald, som niqaabi at gøre livet nemmere for sig selv at være villig til en sådan løsning :).

Min bedre halvdel siger, at to andre er endt med egen virksomhed efter endt uddannelse (noget internetbaseret) og der kan de jo være klædt, som de vil.

Mulighederne er der - det er måske blot svært som udenforstående at se på kvinder i niqab, hvad de foretager sig på arbejdsmarkedet. Og selvfølgelig har alle langtfra job, men det kan man sige om mange mennesker.
1
Brugeravatar
Zorglup

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:56

ShuruQ skrev:

Her bliver ordet 'fritid' interessant. :) I forbindelse med denne tråd, er VUC og skole vel ikke at opfatte, som fritid ?
Jeg er helt med på, at alle må klæde sig som de vil 'derhjemme' og i deres fritid.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 7. maj 2016, 22:01

Zorglup skrev:
ShuruQ skrev:

Her bliver ordet 'fritid' interessant. :) I forbindelse med denne tråd, er VUC og skole vel ikke at opfatte, som fritid ?
Jeg er helt med på, at alle må klæde sig som de vil 'derhjemme' og i deres fritid.

Hvis der modtages SU/andet, så er det ikke fritid, men reelt er jeg måske efter at have tænkt mig om komplet ligeglad med niqab på et studentereksamenniveau, hvis eleven/den studerende passer sine ting tilfredsstillende. Og ved, hvad det betyder uddannelsesmæssigt/jobmæssigt at vælge niqab og er i stand til at indgå i en dialog om det i forhold til videre uddannelses/jobforløb.
1
Brugeravatar
Zorglup

Indlægaf Zorglup » 8. maj 2016, 07:32

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... er/6072205
Lars Asland forklarer, at det ikke engang er normalt, at modtage undervisning i muslimske lande iført niqab.
Unægtelig en lidt anden version, end eksempelvis herinde. :)
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 09:43

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Jeg synes personligt det er totalt latterligt at nægte nogen undervisning, hvis blot ikke de forstyrrer undervisningen - og så er jeg i øvrigt græsk-katolsk om det er pga hovedbeklædning, grønt hår eller en pastasi på hovedet.

Men hvis man vurderer, at det er forstyrrende for undervisningen, at man har elever til stede, hvor man slet ikke har en fornemmelse af om har forstået noget eller om de overhovedet deltager, så er det vel ikke anderledes end at elever, der insisterer på at sidde med ryggen til, kan blive bedt om at kigge på læreren eller forlade undervisningen.

Som lærer ville jeg synes, det var vanvittig forstyrrende, at der sad elever, jeg slet ikke kunne afkode, så jeg forstår godt, man ikke ønsker sådan en undervisningssituation.

Helt ærligt hvis man oplever elever der ikke følger med / ikke deltager aktivt i undervisningen / man er i tvivl om forstår hvad der foregår som direkte forstyrrende, så er man altså for sart, og skal nok overveje om man bør undervise voksne mennesker.

Forstyrrende er (i min optik) hvis man taler / bevæger sig rundt / larmer eller lign.

Jeg synes stadig det er totalt latterligt man smider nogle ud for at bære niqab ... eller hue, tennissko eller andet.

Der er masser af ting jeg som underviser ville finde vanvittigt irriterende, f.eks folk der ikke følger med, mænd med hovedbeklædning indendørs (ja, jeg er så gammeldags at jeg finder det så uhøfligt at jeg næsten ikke kan være i mig selv), folk der er ubegavede, stiller dumme spørgsmål, ikke har forberedt sig ... osv osv ... men det er ikke det samme som at jeg synes de skal smides ud, med mindre de forstyrrer undervisningen.

Og hvis det ikke at følge med / være aktivt deltagende gør at vi smider folk ud fra ungdomsuddannelser - så blev der nok meget hurtigt ret tomt.
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 447
Likede indlæg: 3309

Indlægaf Kommodedyret » 8. maj 2016, 09:48

Men kan man overhovedet få et job når man går i niqab? Sigtet med uddannelse er vel at øge sine chancer på jobmarkedet, så måske skulle man bare først som sidst prøve at tilpasse sig samfundets vilkår og skifte til en mere normal klædedragt, i stedet for at insistere på at marginalisere sig selv?
2
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 09:51

Kommodedyret skrev:Men kan man overhovedet få et job når man går i niqab? Sigtet med uddannelse er vel at øge sine chancer på jobmarkedet, så måske skulle man bare først som sidst prøve at tilpasse sig samfundets vilkår og skifte til en mere normal klædedragt, i stedet for at insistere på at marginalisere sig selv?

Men måske får man senere i livet lyst til at ikke bære niqab længere (eller droppe den grønne hanekam der unægteligt også gør det svært at finde et job), og så må det da være et plus at man har en uddannelse? Viden og uddannelse er altså vejen frem.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 313
Likede indlæg: 5778

Indlægaf Animi » 8. maj 2016, 10:04

Uanset om man synes det er okay eller ej at de ikke må følge den normale holdundervisning, er det altså vigtig lige at huske at de stadigvæk godt kan gøre deres uddannelse færdig. Det er altså ikke fordi de bliver nægtet en uddannelse.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 10:22

0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 10:30

Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205

Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske

Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.
1
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 10:44

Angelina skrev:
Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205

Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske

Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.

De er rollemodeller i den forstand at religion er meget mere fremtrædende her og DE vil ikke finde sig i det. Men i Danmark er det helt forfærdeligt at blande sig i det åbenbart
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"