Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Angelina » 9. maj 2016, 19:43

dgd2007 skrev:
Rakel skrev:Samlet pakke?

De retninger, der mest ihærdige med, at kvinder skal dækkes helt til, mener så vidt jeg ved heller ikke, at piger overhovedet skal gå i skole.

Og det skal vi så som samfund gøre en indsats for at fastholde? Eller skal vi som samfund i stedet vise at vi er mere rummelige end som så, og giver plads til folk der f.eks ønsker en uddannelse på trods af at de kommer fra en kultur der ikke mener de bør have en?! Du ved, fremskridt, forandring og alt det der.
0
~indsæt smart signatur her~
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3131

Indlægaf Rakel » 9. maj 2016, 19:45

dgd2007 skrev:
Rakel skrev:Samlet pakke?

De retninger, der mest ihærdige med, at kvinder skal dækkes helt til, mener så vidt jeg ved heller ikke, at piger overhovedet skal gå i skole.

Så derfor skal disse borgere begrænses af undervisningssystemet? Fordi i nogle anser dem for 'pakker' fremfor mennesker?

Istedet for at de har mulighed for at lærdom og dannelse og måske endda lære at se ting på mage måder? Og have muligheder for at klare sig selv på linje med resten af landets borgere.

Uddannelse er en god begyndelse på et menneskets livsrejse - uddannelse kan gøre, at meget ændrer sig for den enkelte også synet på samfund og religion.

Det kan jo også være danske statsborgere og ikke kun 'fremmede' - hvorforfor er vi så bange for de her få kvinder?
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 321
Likede indlæg: 3485

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 19:56

Rakel skrev:Så derfor skal disse borgere begrænses af undervisningssystemet? Fordi i nogle anser dem for 'pakker' fremfor mennesker?
[...]

Nu ved jeg ikke, om du misforstår mig med vilje, eller fordi der i første omgang var var smuttet et -t i "det". Det, jeg mener, er den samlede pakke, er: kvinder skal holdes fra at blive besmittet af samfundet (eller fra at besmitte samfundet, er det måske). Det er den totale tildækning udtryk for. Defor synes jeg, det er ironisk at kræve at være en helt almindelig del af samfundet og samtidig helt tildækket.

Og så tror jeg, det er lidt blåøjet at tro, at det bare er et spørgsmål om nogle ekstra meter stof - herregud, hvad sker der ved det - og at der ikke følger en livsansuelse og samfundsopfattelse med. Forstår du nu, hvad jeg mener?
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 9. maj 2016, 20:32

dgd2007 skrev:
Rakel skrev:Så derfor skal disse borgere begrænses af undervisningssystemet? Fordi i nogle anser dem for 'pakker' fremfor mennesker?
[...]

Nu ved jeg ikke, om du misforstår mig med vilje, eller fordi der i første omgang var var smuttet et -t i "det". Det, jeg mener, er den samlede pakke, er: kvinder skal holdes fra at blive besmittet af samfundet (eller fra at besmitte samfundet, er det måske). Det er den totale tildækning udtryk for. Defor synes jeg, det er ironisk at kræve at være en helt almindelig del af samfundet og samtidig helt tildækket.

Og så tror jeg, det er lidt blåøjet at tro, at det bare er et spørgsmål om nogle ekstra meter stof - herregud, hvad sker der ved det - og at der ikke følger en livsansuelse og samfundsopfattelse med. Forstår du nu, hvad jeg mener?

Nej. Jeg forstår ikke, hvad du mener. Undervisning er en mulighed ( for mig at se ) for at udfordre de metre stof fremfor at isolere. Isolering af mennesker har aldrig gjort noget godt. Undervisng fremmer at være en del af samfundet. Lad os understøtte dét fremfor at begrænse og lad disse kvinder rykke sig i et samspil med andre mennesker med andre holdninger og ståsteder - den mulighed får de ikke, hvis de sendes hjem bag ipad'en istedet for klasselokalet.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1131

Indlægaf Torn » 9. maj 2016, 20:33

Jeg synes et forbud er hårdt, men jeg forstår ræsonnementet.

Undervisning og læring handler i allerhøjeste grad om kommunikation mellem underviser/elev og elev/elev. Og kommunikation bygger i den vestlige verden i høj grad på mimik, gestik og kropsprog. Mens man tager sin studentereksamen er man elev og ikke studerende, hvorfor jeg synes den tydelige (diktatoriske! :-D ) lærer/ledelsesstyring er mere på sin plads, end hvis det fx havde været på en videregående uddannelse (hvor undervisningen også i højere grad er forelæsningsbaseret).

Jeg håber, at eleverne modtager en god potion vejledning og forstår, at de naturligvis stadig kan modtage undervisning som e-læring.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 9. maj 2016, 20:35

Desuden mener jeg identifikationsdebatten er skudt helt ved siden af. Det er ikke et problem; en nem procedure med fx at vise sit ansigt til eksaminator og censor og så er den prut slået.
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 321
Likede indlæg: 3485

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2016, 20:55

Rakel skrev:Nej. Jeg forstår ikke, hvad du mener. [...]

Jeg mistænker nu, at du har lidt overgang mellem "ikke at forstå" og "ikke være enig"? :gruble:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. maj 2016, 21:42

Torn skrev:Desuden mener jeg identifikationsdebatten er skudt helt ved siden af. Det er ikke et problem; en nem procedure med fx at vise sit ansigt til eksaminator og censor og så er den prut slået.

Det er den da ikke! Hele pointen med Niqab er jo, at man ikke skal vise sit ansigt til nogen som helst anden - heller ikke lærer og censor. Det er enten-eller og ikke ligesom når man taber mad på gulvet, og de første 5 sekunder er gratis. Hvis man kan vise lærer og censor sit ansigt til eksamen, så kan man også gøre det resten af året - og til alle andre mennesker.

Desuden så vil det kræve at eleven enten har et billede-id med blotlagt ansigt, eller at læreren og censor har set personens ansigt på forhånd, før der kan ske identifikation til eksamen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 10. maj 2016, 05:22

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:Desuden mener jeg identifikationsdebatten er skudt helt ved siden af. Det er ikke et problem; en nem procedure med fx at vise sit ansigt til eksaminator og censor og så er den prut slået.

Det er den da ikke! Hele pointen med Niqab er jo, at man ikke skal vise sit ansigt til nogen som helst anden - heller ikke lærer og censor. Det er enten-eller og ikke ligesom når man taber mad på gulvet, og de første 5 sekunder er gratis. Hvis man kan vise lærer og censor sit ansigt til eksamen, så kan man også gøre det resten af året - og til alle andre mennesker.

Desuden så vil det kræve at eleven enten har et billede-id med blotlagt ansigt, eller at læreren og censor har set personens ansigt på forhånd, før der kan ske identifikation til eksamen.

Selvom funktionen er, at andre ikke skal se en, kan man jo godt have en pragmatisk tilgang til brugen niqab og derfor vise sit ansigt til en enkelt eller to, hvis identifikationen skal fastslås.
Og eleven kan ved studiestart vise ansigt til lærer eller få taget et billede uden niqab til brug ved eksamen.
1
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 05:54

dgd2007 skrev:
Rakel skrev:Nej. Jeg forstår ikke, hvad du mener. [...]

Jeg mistænker nu, at du har lidt overgang mellem "ikke at forstå" og "ikke være enig"? :gruble:

Samtidigt med at du tror at mine holdninger er blåøjede. I rest my case.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 98
Likede indlæg: 2412

Indlægaf paint » 10. maj 2016, 08:28

Problemet med de piger, der ikke kan gå på gaden eller på en skole, uden at være tildækket er, at de vil løbe ind i det problem, at selv om de får en uddannelse, kan de formentlig aldrig bruge den til noget – i erhvervsmæssig sammenhæng. Hvem vil ansætte en tildækket kvinde, hvis ansigt man ikke kan se? Hvilket job, kan man bestride, med tildækket ansigt?

Niqab, er beregnet på samfund, hvor det er almindeligt at gå med tildækket ansigt – hvilket i realiteten er meget få steder. Samfund, hvor kvinder ikke skal have en uddannelse, fordi de ikke skal bruge den. De skal gå hjemme og være kone for en mand, udføre husligt arbejde og ikke andet, hvilket, i vores samfund, for det meste, kræver offentlig forsørgelse – i et samfund, hvor nødvendige offentlige ydelser i forvejen er under stærkt pres. Et pres, som med garanti ikke vil blive mindre i fremtiden.

Det kan, kort sagt, ikke fungere i vores samfund, medmindre kvinden er bestemt til kun at gå derhjemme og servicere sin mand – hvilket så igen er opskriften på et parallelsamfund. Et 'vinder' og et 'taber-samfund' (vil jeg påstå)
Spørgsmålet er: Vil vi acceptere et sådant samfund? Et samfund med fødte tabere?

Nu har Niqab nok en yderst begrænset udbredelse i Danmark og repræsenterer vel nok, der yderste ekstrem af et parallelsamfund.
Efter min mening, skal vi helt væk fra parallelsamfund, fordi det i sig selv ( Niqab eller ej) er opskriften, på det nævnte 'vinder/taber – samfund'.

Dette er ikke et religiøst problem, men et demokratisk problem.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 775

Indlægaf thomassneum » 10. maj 2016, 10:47

paint skrev:Problemet med de piger, der ikke kan gå på gaden eller på en skole, uden at være tildækket er, at de vil løbe ind i det problem, at selv om de får en uddannelse, kan de formentlig aldrig bruge den til noget – i erhvervsmæssig sammenhæng. Hvem vil ansætte en tildækket kvinde, hvis ansigt man ikke kan se? Hvilket job, kan man bestride, med tildækket ansigt?

Niqab, er beregnet på samfund, hvor det er almindeligt at gå med tildækket ansigt – hvilket i realiteten er meget få steder. Samfund, hvor kvinder ikke skal have en uddannelse, fordi de ikke skal bruge den. De skal gå hjemme og være kone for en mand, udføre husligt arbejde og ikke andet, hvilket, i vores samfund, for det meste, kræver offentlig forsørgelse – i et samfund, hvor nødvendige offentlige ydelser i forvejen er under stærkt pres. Et pres, som med garanti ikke vil blive mindre i fremtiden.

Det kan, kort sagt, ikke fungere i vores samfund, medmindre kvinden er bestemt til kun at gå derhjemme og servicere sin mand – hvilket så igen er opskriften på et parallelsamfund. Et 'vinder' og et 'taber-samfund' (vil jeg påstå)
Spørgsmålet er: Vil vi acceptere et sådant samfund? Et samfund med fødte tabere?

Nu har Niqab nok en yderst begrænset udbredelse i Danmark og repræsenterer vel nok, der yderste ekstrem af et parallelsamfund.
Efter min mening, skal vi helt væk fra parallelsamfund, fordi det i sig selv ( Niqab eller ej) er opskriften, på det nævnte 'vinder/taber – samfund'.

Dette er ikke et religiøst problem, men et demokratisk problem.

Omvendt bør der jo være plads til folk som insisterer på en sådan levevej. Jeg mener bare deres valg så må have konsekvenser, som hvis det vurderes at de reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarked, så kan de ikke få understøttelse.
Men det må være en frit valg, at være hjemmegående.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. maj 2016, 12:59

Torn skrev:
Selvom funktionen er, at andre ikke skal se en, kan man jo godt have en pragmatisk tilgang til brugen niqab og derfor vise sit ansigt til en enkelt eller to, hvis identifikationen skal fastslås.
Og eleven kan ved studiestart vise ansigt til lærer eller få taget et billede uden niqab til brug ved eksamen.

Nej, man kan jo ikke. Hvad er det ved enten-eller, du ikke forstår?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 10. maj 2016, 13:07

thomassneum skrev:
Omvendt bør der jo være plads til folk som insisterer på en sådan levevej. Jeg mener bare deres valg så må have konsekvenser, som hvis det vurderes at de reelt ikke står til rådighed for arbejdsmarked, så kan de ikke få understøttelse.
Men det må være en frit valg, at være hjemmegående.

Gælder det også folk med ansigtstatoveringer så? Folk med hankam og mange piercinger?
0
~indsæt smart signatur her~
Rakel

Indlægaf Rakel » 10. maj 2016, 13:19

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:

Nej, man kan jo ikke. Hvad er det ved enten-eller, du ikke forstår?

Jo. På det britiske universitet min mand arbejder på udstedes studiekort til alle studerende. Også til kvinder i niqab - de tilbydes at få taget billede af en kvindelig fotograf i et lukket lokale. Ved behov kræves det at niqab tages af for identifikation. Det fungerer.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"