Hvad vil det sige at være ambitiøs? og er du ambitiøs?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Re: Hvad vil det sige at være ambitiøs? og er du ambitiøs?

Indlægaf Guldfisk » 5. maj 2016, 17:55

Jeg ser det som dig. Man vil fremad og opad. Have mere og mere ansvar. Lidt rundsave på albuerne.
Man har mål for sin karriere, som rækker ud over, at man skal have et job og gøre det job godt.

Og jeg er meget lidt ambitiøs efter min egen definition. Jeg vil altid gøre mit bedste i et job, men det er for min skyld. Og jeg har ikke andre mål for min fremtid end at være glad og have spændende job.
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9703

Indlægaf kidkomb » 5. maj 2016, 18:06

At være ambitiøs er at stræbe efter at blive bedre hele tiden.
At det aldrig bliver 100% godt nok.
Det vil de fleste nok betragte som en udmærket egenskab.

Jeg er en tilfredser. Jeg er det mest uambitøse menneske jeg kender.
Jeg bliver aldrig rigtig god til noget som helst. For jeg gider ikke.
Nogen vil måske kalde mig doven.
Det kan da også være jeg er det, men jeg tror altså at det i virkeligheden er fordi det ikke betyder noget for mig, at blive bedre og bedre.
Jeg er som hovedregel også fuldstændig ligeglad om jeg taber eller vinder. Så længe det har været sjovt imens.
Vinder jeg er det bare ekstra bonus.
Og det er såmænd ikke fordi jeg er dårlig til alting. For jeg gør mig umage med de ting jeg laver. Næsten altid. Meget umage. Og det er ikke fordi jeg er dårlig til en masse ting. Jeg er feks ret god til minigolf. Ting med bolde og generel sport falder mig naturligt. Jeg bliver bare ikke ved længe nok.
Med mange ting konstaterer jeg bare, at hey, optur, det kan jeg godt finde ud af det her :banan:
Og så lever jeg videre med den tilfredsstillende vished om, at det kunne jeg faktisk blive rigtig god til, hvis jeg gjorde det længe nok.
Jeg gør det bare ikke :lol:
Det eneste jeg bliver ved med at gøre, er at forsøge at blive et bedre menneske.
For det jeg er nu er bare ikke godt nok. Og så er det jo ikke tilfredsstillende.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5905

Indlægaf Dikus » 5. maj 2016, 18:50

At være ambitiøs handler da om at ville stige i graderne. Står det i en jobannonce, ville jeg forvente, der var tale om en udviklingstiltag, hvor man i bytte for at stige i graderne havde en vis portion interessetimer i uddannelsesmæssig øjemed.
3
Brugeravatar
zembra1986
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1145

Indlægaf zembra1986 » 5. maj 2016, 19:07

Nej, det er jeg ikke, og jeg tror det er fordi jeg ikke er blevet opdraget til at være det.

Jeg arbejder kun fordi at der jo skal mad på bordet, huslejen skal betales osv., hvis jeg ikke behøvede tænke på penge, så var jeg helt ærligt fint tilfreds med, at gå og dangere den herhjemme.

Og ja, for mig betyder det at være ambitiøs at man hele tiden arbejder sig fremad, prøver på at gøre sig bedre og dygtigere, og egentlig at man aldrig nøjes eller stiller sig tilfreds.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. maj 2016, 19:37

Samano skrev:
Dikus skrev:At være ambitiøs handler da om at ville stige i graderne. Står det i en jobannonce, ville jeg forvente, der var tale om en udviklingstiltag, hvor man i bytte for at stige i graderne havde en vis portion interessetimer i uddannelsesmæssig øjemed.

Nu var jobannoncen faktisk for en praktikstilling, så der er nok ikke så meget mulighed for at stige i graderne :lol:
Men du har nok ret i at det handler om at lægge en del flere timer end de 37.
Det kan selvfølgelig være de har planer om at ansætte praktikanten, hvis personen præsterer godt og det er jo også at stige i graderne.

Jeg slog faktisk lige ordet op og ambitiøs betyder ifølge den:som har et stærkt, ofte vedholdende ønske om at opnå noget attraktivt, men svært tilgængeligt. Så I forhold til job er det vel næsten kun mere i løn eller en højere stilling, der giver mening hvis man går stringent efter ordbogsdefinitionen, men altså mange ord har jo deres eget liv.

Så giver det da netop mening at søge efter en ambitiøs kandidat? Det vil man da typisk gøre til praktikstillinger, hvor den kommende chef tager sine første skridt?
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2275

Indlægaf Zombie » 5. maj 2016, 19:41

Jeg er absurd ambitiøs, men det handler om det arbejde jeg laver og den forskel jeg gør, og ikke titel eller penge.
Jeg skal hele tiden præstere bedre og give mere, til de mennesker jeg arbejder med, især borgere men også kollegaer.
0
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3946

Indlægaf Angelina » 5. maj 2016, 19:48

Jeg er absolut ambitiøs - jeg går efter at blive den bedste inden for mit felt, bruger masser af tid på efteruddannelse og bedre mig selv. Jeg kan ikke stige i graderne, eftersom jeg ejer virksomheden, men jeg går absolut efter højere indtjening og mere på bankbogen. Jeg har 1 år 3 år og 5 års planer.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. maj 2016, 20:14

Samano skrev:
Dikus skrev:
Samano skrev:
Dikus skrev:At være ambitiøs handler da om at ville stige i graderne. Står det i en jobannonce, ville jeg forvente, der var tale om en udviklingstiltag, hvor man i bytte for at stige i graderne havde en vis portion interessetimer i uddannelsesmæssig øjemed.

Nu var jobannoncen faktisk for en praktikstilling, så der er nok ikke så meget mulighed for at stige i graderne :lol:
Det kan selvfølgelig være de har planer om at ansætte praktikanten, hvis personen præsterer godt og det er jo også at stige i graderne.

Jeg slog faktisk lige ordet op og ambitiøs betyder ifølge den:som har et stærkt, ofte vedholdende ønske om at opnå noget attraktivt, men svært tilgængeligt. Så I forhold til job er det vel næsten kun mere i løn eller en højere stilling, der giver mening hvis man går stringent efter ordbogsdefinitionen, men altså mange ord har jo deres eget liv.

Så giver det da netop mening at søge efter en ambitiøs kandidat? Det vil man da typisk gøre til praktikstillinger, hvor den kommende chef tager sine første skridt?

Jeg snakker om ganske almindelig uddannelsespraktik, hvor folk arbejder uden at få løn og ikke graduate eller trainee programmer hvor man netop bliver udvalgt som en af de fremtidige talenter i virksomheden :)

Ja? De steder, jeg har været, er den slags praktikker da i høj grad anvendt i rekrutteringsøjemed.

Derudover vil man som virksomhed få mest ud af en ambitiøs kandidat, da denne naturligt vil yde en ekstra indsats for at rage opgaver og viden til sig.
1
D.itsen
Kort karma: 173
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1386

Indlægaf D.itsen » 5. maj 2016, 20:30

Guldfisk skrev:Jeg ser det som dig. Man vil fremad og opad. Have mere og mere ansvar. Lidt rundsave på albuerne.
Man har mål for sin karriere, som rækker ud over, at man skal have et job og gøre det job godt.

Og jeg er meget lidt ambitiøs efter min egen definition. Jeg vil altid gøre mit bedste i et job, men det er for min skyld. Og jeg har ikke andre mål for min fremtid end at være glad og have spændende job.

Jeg er med på den her. Det er også ofte noget med en fast plan om hvor man skal hen med sin karriere og med en tidsramme på

Jeg er ikke ambitiøs, men jeg er passioneret. Jeg har ingen plan for hvor jeg skal hen, lige nu skal lysten og work/life balancen bare være der og så skal jeg have så meget træning som muligt i hus inden for de felter jeg synes er sjovest og umiddelbart kan se mig selv rode med i længden.

Ind i mellem overvejer jeg at se hvor langt jeg kan tage den ad ledervejen, bare for at se om jeg kan. Men jeg kan faktisk ikke se mig selv lægge det i det, det kræver og jeg er ret overbevist om, det ikke er det liv, der gør mig gladest.
Senest rettet af D.itsen 5. maj 2016, 20:38, rettet i alt 1 gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 5. maj 2016, 20:32

Samano skrev:
Dikus skrev:
Samano skrev:
Dikus skrev:
Samano skrev:

Jeg snakker om ganske almindelig uddannelsespraktik, hvor folk arbejder uden at få løn og ikke graduate eller trainee programmer hvor man netop bliver udvalgt som en af de fremtidige talenter i virksomheden :)

Ja? De steder, jeg har været, er den slags praktikker da i høj grad anvendt i rekrutteringsøjemed.

Derudover vil man som virksomhed få mest ud af en ambitiøs kandidat, da denne naturligt vil yde en ekstra indsats for at rage opgaver og viden til sig.

Okay mit indtryk er nu mest de bare er gratis arbejdskraft, der skal udfylde de huller man har I det daglige. Så er det bare en bonus hvis de tilfældigvis kan komme til udfylde fremtidige stillinger. Men der måske stor forskel på NGO'er og offentlig organisationer, som jeg mest har erfaring med og så private virksomheder.

Det synes jeg så ikke er at være ambitiøs, men videbegærlig og det lidt noget andet i min bog. Jeg er som sagt ikke ambitiøs, men jeg vil da sindsyg gerne lære mere, blive bedre og få spændende nye arbejdsopgaver.

Der er helt sikkert stor forskel på, hvad man bruger studerende til forskellige steder.

Som du beskriver det, virker det også helt galt med ordet ambitiøs for mig. Jeg er dog ikke enig i, en videnbegærlig tilgang til opgaveløsning er det samme som en ambitiøs. Den videnbegærlige drives af ønsket om at blive klogere, mens den ambitiøse drives af ambitionen om at blive opfattet som værende dygtig, så personen får bedre opgaver og bedre stillinger.

Og så kan der da være et STORT overlap. En del videnbegærlige mennesker har det med også at være ambitiøse. Og så kan det være svært at se, hvad der driver dem.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10275

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. maj 2016, 21:58

Jeg synes, at det er alt for snævert at definere "ambitiøs" som noget, der nødvendigvis skal have med hierarkier, skiftende stillinger og stigende løn at gøre.
Jeg vil i stedet fokusere på modtagerens tilstedeværelse. Hvis der ikke indgår en modtager, som enten direkte eller indirekte skal bedømme den (måske) ambitiøses udvikling, er der efter min mening ikke tale om ambitioner, men alene om en form for selvrealisering.
Jeg er derfor enig med Dikus i, at videbegærlighed i sig selv ikke behøver at være lig med at have ambitioner.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 07:41

Samano skrev:Som sagt overstående har jeg heller ikke sagt at videbegærlig er det samme :lol:
Bare at Dikus beskrivelse af hvorfor man skulle vælge en ligeså godt kunne dække en videbegærlig person efter min mening.

I forhold til om det for snævert. Det er det måske altså Angelina er da helt sikkert ambitiøs selvom hun ikke kan stige i graderne, men jeg vil nu stadig sige at det indenfor samme felt som de andre ting, men du måske ret i de handler om at blive bedømt.
Det er jeg dog alligevel lidt i tvivl om. For jeg vil for eksempel sige min far er meget ambitiøs med hans virksomhed, men tror ikke rigtig der er nogle modtager, der skal bedømme ham udover måske lige banken :lol: Men derfor vil de fleste jo alligevel se mange virksomhedsejere som ambitiøse.

Den selvstændiges primære modtager er kunderne. Uden dem er der ikke rigtig noget firma, i hvert fald ikke særlig længe.
På samme måde kan man efter min mening også godt være ambitiøs, selvom man har samme job livet igennem. Her kan modtageren, som Zombie fx. er inde på, være de borgere, man arbejder med.

I mit fag beholder flertallet den samme jobbetegnelse hele deres arbejdsliv, men derfor er det alligevel let at mærke, at der er forskel på ambitionsniveauet fra person til person. Nogle går helt sikkert efter at gøre karriere efter de traditionelle parametre, og det kan man også godt, mens ambitionener hos andre fx. kommer til udtryk i graden af engagement i de børn og unge, de har at gøre med.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 08:18

Samano skrev:Enig I det nok er sådan ved de fleste selvstændige at det er kunderne, men kan nu godt komme i tanke om nogle hvor ikke på den måde er den type relation :) For eksempel de fleste landmænd har jo aldrig direkte kontakt med deres kunder. De leverer bare mælken til Arla eller et andet mejeri og få så penge for den uanset hvad, selvom priserne selvfølgelig svinger. Prisudsvingende har jo så intet med kundernes tilfredshed med dem at gøre, da ligegyldig hvor dygtig en landmand du er, så får du jo den samme pris pr. kg mælk du leverer.

Jeg synes så ikke rigtig det du skriver, er det jeg forbinder med at være ambitiøs. For mig er det du beskriver mere at man bare gerne vil gøre et godt stykke arbejde. Det er selvfølgelig en ambition, men det er for mig ikke at være ambitiøs, da jeg håber at de fleste har denne ambition, selvom jeg godt ved det er en lidt naiv tilgang :lol:

Egentlig er ambitiøs et ret fluffy ord, fordi folk har så mange forskellige konnotationer knyttet til det. Jeg tænker også man i høj grad er påvirket af ens jobområde. Jeg forbinder det nok især med at ville stige i graderne, fordi en stor del af folk med min uddannelse ender med at være leder i en eller anden grad og fordi der generelt er meget fokus på at gøre karriere i traditionel forstand :)

Det er ikke for at trække :gammel:-kortet, men jeg tror, at du i dit arbejdsliv vil komme til at opleve forskellen og se, at det ikke er en selvfølge at gå efter at udføre sit job så godt som muligt og til størst mulig tilfredshed for de mennesker, man arbejder med :)

Mejeriet er landmandens kunde, og den ambitiøse landmand kan fx. fordybe sig i produktoptimering.
Jeg er desuden uenig med dig i, at forbrugernes tilfredshed ingen betydning har for prisudviklingen, men det er vist en anden diskussion.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 08:33

Samano skrev:Hehe selvom jeg er studerende har jeg været på arbejdsmarkedet :lol:
Og jeg ved udmærket at folk desværre ikke altid yder deres bedste og gør et godt stykke arbejde.
Det gør folk jo hellere ikke altid i deres studie eller med det frivillige arbejde de selv har meldt sig til :lol:
Men derfor har jeg sådan et inderligt håb om at ende et sted, hvor alle har den samme ambition om at gøre det godt :D

Ja som landmændene pga. andelsmejerierne i Danmark for det meste selv ejer :lol:
Ja prisudvikling er et helt kapitel for sig selv :P Men vi kan vel blive enig så langt at Angelina for eksempel som fotograf er mere direkte ansvarlige for om kunderne er tilfredse med hendes produkt end landmanden er for om vi forbruger er tilfredse med mælken.

Hvilke ord vil du så bruge til at beskrive forskellen på dem, der går op i deres faglige udvikling og i at udføre deres arbejde så godt som muligt, og dem, der ikke gør? Det er ikke, fordi jeg vil have, at du skal overtage min definition på at være ambitiøs; jeg er bare nysgerrig :)

Jo, det kan vi godt blive enige om, men jeg er i tvivl, om du mener, at en landmand slet ikke kan være ambitiøs?
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 6. maj 2016, 09:22

Jeg er ambitiøs i kraft af at jeg hele tiden arbejder på at blive bedre/hurtigere/skarpere og har planer om at ende i et lederjob :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Livets forhold"