Hvad vil det sige at være ambitiøs? og er du ambitiøs?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Re: Hvad vil det sige at være ambitiøs? og er du ambitiøs?

Indlægaf Grissebassen » 6. maj 2016, 09:36

Ifølge din definition er jeg ikke ambitiøs. Jeg har ikke ambitioner om at stige i graderne og opnår prestige. Jeg vil bare gerne have et job, der gør mig glad, som betaler regningerne og hvor jeg har mulighed for at dyrke det, der interesserer mig og som jeg er god til.
Når jeg alligevel tillader at kalde mig ambitiøs, er det fordi jeg har ambitioner. Jeg vil noget med mit liv og med min karriere - det er så bare defineret af nogle andre værdier, end at stige op af karriereranglisten og få prestige. Man kan så argumentere for at jeg er uambitiøs, i og med at jeg har tænkt mig at stoppe min stræben efter at opfylde mine ambitioner, når jeg rent faktisk har opfyldt dem og er tilfreds med, hvor jeg er. Men hvem ved - måske har jeg fået nye ambitioner til den tid. Generelt er jeg ikke en person der har det godt med at stå stille for længe af gangen, jeg har et stort behov for at være i udvikling, hvilket man måske også kunne definere som ambitiøst, bare styret af andre værdier end karriere og prestige. Men jeg kan ikke udelukke, at det behov forsvinder på et tidspunkt.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 6. maj 2016, 20:30

Grissebassen skrev:Ifølge din definition er jeg ikke ambitiøs. Jeg har ikke ambitioner om at stige i graderne og opnår prestige. Jeg vil bare gerne have et job, der gør mig glad, som betaler regningerne og hvor jeg har mulighed for at dyrke det, der interesserer mig og som jeg er god til.
Når jeg alligevel tillader at kalde mig ambitiøs, er det fordi jeg har ambitioner. Jeg vil noget med mit liv og med min karriere - det er så bare defineret af nogle andre værdier, end at stige op af karriereranglisten og få prestige. Man kan så argumentere for at jeg er uambitiøs, i og med at jeg har tænkt mig at stoppe min stræben efter at opfylde mine ambitioner, når jeg rent faktisk har opfyldt dem og er tilfreds med, hvor jeg er. Men hvem ved - måske har jeg fået nye ambitioner til den tid. Generelt er jeg ikke en person der har det godt med at stå stille for længe af gangen, jeg har et stort behov for at være i udvikling, hvilket man måske også kunne definere som ambitiøst, bare styret af andre værdier end karriere og prestige. Men jeg kan ikke udelukke, at det behov forsvinder på et tidspunkt.

Hvis vi nu sagde, du stod på 0 og ville nå niveau fem ud af ti - så ville du være ambitiøs på niveau 1-4, men uambitiøs på niveau 5 (måske allered niveau 4) i min optik.

Lige nu er jeg uambitiøs :-D (for nu at svare på den del af spørgsmålet). Jeg har fået en del henvendelser fra folk, der mener at vide, hvad jeg skal lave, når jeg er færdig med at holde pause :lol: jeg tror, mit nye uambitiøse liv med plads til at gå i bio og læse en bog passer mig godt i mange, mange år :lun:
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2279

Indlægaf Zombie » 6. maj 2016, 22:52

Jeg vil ikke gøre mit arbejde godt. Jeg vil gøre det bedst muligt. Den bar rykker sig hele tiden, fordi jeg skubber den. Jeg vil hele tiden blive lidt bedre, lidt mere indsigtsfuld, opnå lidt mere viden, gøre lidt ekstra.

Hvis jeg havde arbejdet inden for andre felter, eks. inden for finans, ville jeg automatisk stige i graderne og tjene gode penge. Men min valuta er noget andet.
Jeg gør det ikke af pligt - jeg gør det, fordi jeg brænder helt vildt for det jeg laver og de mennesker jeg laver det med. Og jeg ved godt, at jeg ikke kan ændre hele verden, men jeg kan ændre verden for nogen.
Jeg forsøger at revolutionere min egen praksis.

Jeg føler et behov for at understrege, at jeg er virkelig skod på andre områder, fordi Janteloven. :genert:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 7. maj 2016, 02:56

Zombie skrev:Jeg vil ikke gøre mit arbejde godt. Jeg vil gøre det bedst muligt. Den bar rykker sig hele tiden, fordi jeg skubber den. Jeg vil hele tiden blive lidt bedre, lidt mere indsigtsfuld, opnå lidt mere viden, gøre lidt ekstra.

Hvis jeg havde arbejdet inden for andre felter, eks. inden for finans, ville jeg automatisk stige i graderne og tjene gode penge. Men min valuta er noget andet.
Jeg gør det ikke af pligt - jeg gør det, fordi jeg brænder helt vildt for det jeg laver og de mennesker jeg laver det med. Og jeg ved godt, at jeg ikke kan ændre hele verden, men jeg kan ændre verden for nogen.
Jeg forsøger at revolutionere min egen praksis.

Jeg føler et behov for at understrege, at jeg er virkelig skod på andre områder, fordi Janteloven. :genert:

Nu bliver det svært - for hvad kalder man det :gruble:

Ikke ambitiøs, fordi fokus ikke er på karrieren
Ikke videnbegærlig, fordi fokus er på opgaveløsningen
Ikke pligtopfyldende, fordi drivet kommer indefra

Engageret? Dedikeret?
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1139

Indlægaf englishchannel » 7. maj 2016, 07:48

Det er et meget interessant spørgsmål som jeg har tænkt en del efter over siden i går. Den bedste definition, jeg selv kan komme med, er noget i retning af: "En dedikeret stræben efter et mål, der både er eksternt betinget og svært opnåeligt.". Og med "svært opnåeligt" mener jeg ikke at det er svært for individet selv, men at det objektivt er svært at opnå, enten fordi det kræver en lang og hård ekstern proces (f.eks. at få udgivet en bog på et anerkendt forlag) eller fordi der er kun er et begrænset antal pladser indenfor målet (f.eks. at blive direktør eller statsminister).

For mig er det nok også en skelnen mellem "Jeg vil gerne være god til mit job og gøre mit bedste." og "Jeg vil gerne være den bedste.". Førstnævnte er faglig stolthed og god arbejdsmoral (hvilket bestemt ikke er at kimse af), mens sidstnævnte er ambitiøst.

Efter min egen definition er jeg ikke ambitiøs. Jeg gør mit bedste og lægger en stor indsats, men jeg har ikke det der umættelige drive for at hæve mig over mængden.
3
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 135
Likede indlæg: 1545

Indlægaf Bad Samaritan » 13. maj 2016, 21:02

Ambition (for mig) er at vide, hvor man befinder sig, og hvor man vil hen. Jeg får tit at vide, at jeg er meget ambitiøs, og det passer sikkert meget fint, selv om jeg ikke har noget klokkeklart mål for øje. Jeg vil bare være den bedste til det, jeg laver - og jeg knokler også røven ud af bukserne for det.
0
StripesAddict
Kort karma: 67
Likede indlæg: 568

Indlægaf StripesAddict » 14. maj 2016, 06:08

Samano skrev:Jeg har tænkt rigtig meget over den her tråd de sidste par dage.
Især i forhold til mig selv.
Hele spørgsmål om jeg vil gøre karrierer eller ej?
Måske det dumt overhoved at tænke på nu :lol:
Jeg burde nok vente til specialet og jobsøgningen med den slags tanker.

Afhængigt af hvad man læser er det da en rigtig god idé at begynde at tænke over den slags mens man stadig er studerende, så man kan bruge studiejobs, frivilligt arbejde mv. til at bane vejen til hvor man gerne vil hen.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. maj 2016, 06:16

Jeg kom til at tænke på denne tråd, da en veninde, som arbejder med vejledning på et uddannelsessted, som man normalt ikke associerer med "karriere", fortalte, at hun var på kursus i karriererådgivning. Emnet var netop karrierebegrebet sat ind i en kontekst, hvor det ikke handler om 60 timers arbejdsuge, rundsave på albuerne, osv.
Jeg glæder mig til at høre nærmere om det.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 21
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 362

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 14. maj 2016, 11:42

Som flere andre opfatter jeg det også som at være en type der sætter sig nye mål hele tiden og forsøger at udvikle sig og måske stige i graderne.

Jeg har nok ikke selv været den ambitiøse type da jeg var yngre. Har arbejdet i en branche hvor man ikke steg i graderne medmindre man holdt sig i samme virksomhed i mange år. Og det gjorde jeg sjældent. Skiftede arbejdsplads temmelig ofte og flyttede en del.
Men nu hvor jeg har skiftet branche og er blevet ældre, kan jeg godt mærke at jeg er blevet mere ambitiøs. Både fordi muligheden i denne branche måske er større, men også fordi jeg rent faktisk elsker mit job.
Jeg bliver irriteret når andre forsøger at overtage mine opgaver eller hvis jeg holder fri på et tidspunkt hvor man har gang i vigtige projekter. Tanken om at andre skulle møve sig ind på mit område gør mig som sagt irriteret.

Jeg har helt klart ambitioner om at få mere ansvar og blive udfordret på flere forskellige områder. Jeg suger erfaringerne til mig og vurderer hele tiden om min arbejdsplads bliver ved med at leve op til de mål om udvikling som jeg har.
0

Tilbage til "Livets forhold"