Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9250

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Fru Sunshine » 6. maj 2016, 18:38

godtnavn skrev:Det er da ikke forkælet at ønske sig mere tid med sine forældre? De kræver det ikke, de råber og skriger ikke hvis faren først kommer hjem kl 19. De ønsker bare mere tid, det er ikke forkælet, det er kærligt.

Ikke hvis de ikke selv er villige til at opgive noget af alt det, de selv bruger tiden, som kunne være brugt på familietid, på.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1162
Likede indlæg: 6823

Indlægaf Wizzze » 6. maj 2016, 20:07

Lykke skrev:
Wizzze skrev:Forældre bruger mere tid på mobilen, ipads, jobbet osv. i forhold til at være sammen med børnene. Også når de fysisk er sammen med børnene er opmærksomheden og fokus ikke på børnene, men på elektronikken.

Det mener børnene ihvertfald, i en ny undersøgelse

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-0 ... -i-haanden

Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.

Kan du genkende situationen / undersøgelsen? Er der for meget andet der fjerner fokus fra børnene? Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:

Hvad er din egen holdning til emnet? Har lagt mærke til at du opretter mange tråde, men ikke særlig ofte forholder du dig selv til emnet.

Det er et svært emne selv at forholde sig til når man ikke har børn selv. Det er nemt at stå udenfor og mene noget, når man reelt ikke har prøvet på egen krop. Men når jeg prøver neutralt at observere venner, naboer osv. så synes jeg det er mærkeligt at bruge tid sammen med sine børn, og så faktisk ikke bruge tiden sammen med børnene :gruble:
Jeg er selv en af dem der ikke stopper med at arbejde kl 17 og ligger mobil væk. Så jeg forstår godt, at man ind i mellem skal bruge tid på noget vigtigt arbejdsrelateret også når man er sammen med børnene. Men det er min erfaring at de fleste arbejdsting kan ordnes på 5-10min. og så er man tilbage til fuld fokus på dem man er sammen med. Men synes ofte at det jeg ser er forældre der mere eller mindre har fuldt fokus på elektronikken næsten al den tid de "leger" med deres børn :gruble:
På den anden side så synes jeg også at børn generelt har en tendens til at suge fokus til sig, mere end jeg husker det var tilfældet i vores generation. Og det finder jeg heller ikke sundt, det er vigtigt at børn prøver selv. laver fejl de kan lære af, osv. så børn pakket ind i vat, med forældrene lige ved hånden er heller ikke smart.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3458

Indlægaf dgd2007 » 21. jun 2016, 02:13

Wizzze skrev:[...]
Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:

Nu ved jeg ikke med elektronik, for det var der ikke nær så meget af, de vi var småbørnsforældre, som nu.
Men selvfølgelig skal børn ikke "altid være i fokus". MEN min erfaring er dog, at børn, der ved, at de altid kan få opmærksomhed, faktisk bliver mindre opmærksomhedskrævende. :gruble:
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 785

Indlægaf Bimmerdyret » 21. jun 2016, 11:40

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.

Aima skrev:Dit konkrete eksempel med børnene i gården, ser jeg som udgangspunkt intet galt i. Altså det er vel ok, at mor lige tager en slapper, mens børnene leger.

Synes du seriøst ikke der er noget galt i, at et barn kan falde og slå sig så det græder mens moderen er tilstede, men at moderen ikke engang kan løsrive sig fra sin mobil og trøste barnet?

Tja, i mange daginstitutioner oplever de det samme...
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 21. jun 2016, 11:48

godtnavn skrev:Det er da ikke forkælet at ønske sig mere tid med sine forældre? De kræver det ikke, de råber og skriger ikke hvis faren først kommer hjem kl 19. De ønsker bare mere tid, det er ikke forkælet, det er kærligt.

Men så skal man ikke gøre nogen af parterne til et problem - så er det i dette tilfælde med far der ønskes tidligere hjemme, ikke at forældrene ikke prioriterer deres børn - det er sådan virkelighedens samfund fungerer.

Man kan jo sagtens forestille sig hvordan det ville bliver fremlagt, hvis forældrene "krævede" at ungerne altid var hjemme i weekender osv af ren kærlighed.
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1235

Indlægaf godtnavn » 21. jun 2016, 12:13

Bimmerdyret skrev:

Men så skal man ikke gøre nogen af parterne til et problem - så er det i dette tilfælde med far der ønskes tidligere hjemme, ikke at forældrene ikke prioriterer deres børn - det er sådan virkelighedens samfund fungerer.

Man kan jo sagtens forestille sig hvordan det ville bliver fremlagt, hvis forældrene "krævede" at ungerne altid var hjemme i weekender osv af ren kærlighed.

Som sagt krævede barnet det ikke, det ville ønske at faren var tidligere hjemme så de fik mere tid sammen. Jeg synes aldrig det kan være forkælet at ønske mere samvær, jeg synes jo heller ikke det er forkælet at ønske at ens børn brugte mere tid i hjemmet. Der er stor forskel på at kræve/bestemme hvor folk skal være og så at udtrykke et ønske :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 21. jun 2016, 12:32

godtnavn skrev:
Bimmerdyret skrev:

Som sagt krævede barnet det ikke, det ville ønske at faren var tidligere hjemme så de fik mere tid sammen. Jeg synes aldrig det kan være forkælet at ønske mere samvær, jeg synes jo heller ikke det er forkælet at ønske at ens børn brugte mere tid i hjemmet. Der er stor forskel på at kræve/bestemme hvor folk skal være og så at udtrykke et ønske :)

Det kan jeg sagtens følge dig i :)
Synes bare at det er sært at man gør så meget ud af en undersøgelse på noget folk ønsker - og gør det til et større samfundsmæssigt problem at man ikke kan få sine ønsker opfyldt.
1
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 748

Indlægaf ajnaM » 22. jun 2016, 13:34

Jeg genkender problematikken, både fra mit eget liv og min omgangskreds. Mange af os har små børn, de fleste af os er mere aktive på sociale medier end gennemsnittet, og næsten alle har arbejde med hjem.

Jeg tror, for mig, det handler om balancen mellem ønsket om at være sammen med mine børn 100% hele tiden, når jeg endelig har muligheden for det - og så det, at jeg alligevel ikke kan være nærværende på den måde så længe. Jeg kan ikke gå ned på en 4-årigs niveau fra fredag eftermiddag til mandag morgen non-stop. Og så kommer det til at blive sådan noget semi-nærvær, hvor jeg går lidt for mig selv (ofte gennem telefonen, hvor jeg læser en artikel eller snakker med en veninde), mens børnene også er der.

Løsningen herhjemme er at dele det klarere op. Nærvær-perioder, hvor jeg ikke har mobilen, og elektronik-perioder, hvor jeg snakker telefon, arbejder, sms'er eller hvad jeg nu ellers gør.

I øvrigt gør jeg andre ting også - strikker, læser avis... men der er en forskel på elektronikken og de ikke-elektroniske ting, man sidder med. Man har en tendens til at blive mere opslugt af elektronikken. En mobiltelefon lukker verden ude på en anden måde end avisen eller strikketøjet.
0
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 748

Indlægaf ajnaM » 22. jun 2016, 13:36

Forresten tror jeg, det er det der semi-nærvær, der er det værste og mest forvirrende for små børn. At mor er der, men alligevel ikke rigtig hører efter. Det tror jeg faktisk er rigtig ufedt at vokse op med, hvis det sker ofte - og det tror jeg, det gør.

Og så tror jeg heller ikke, set i det store billede, at det er specielt fedt for børn at vokse op med forældre, der giver dem fuld opmærksomhed hele tiden. Jeg tror på, at børn har godt af at 'passe ind' og se forældre, der har et liv, der ikke kun drejer sig om dem. Så løsningen er heller ikke at lægge alt andet end børnene væk.
0

Tilbage til "Forældre"