Godhed og ondskab på formel

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Godhed og ondskab på formel

Indlægaf gnostic » 6. maj 2016, 22:02

Hvordan generaliserer man godhed og ondskab, så at sige sætter det på formel, for at bruge det udtryk?

Jeg mener, selvom godhed og ondskab er subjektive og relative størrelser for mange tings vedkommende (hvad der er godt for dig er ikke nødvendigvis godt for mig, og omvendt) så vil selv ting hvor de fleste af os kan sige "det er godt!" og "det er ondt!" være reduceret til et spørgsmål om at kigge på enkeltelementerne (f.eks.: "En kage smager godt" og "at motionere gør ondt" betyder jo ikke at alle kager smager godt (der kan være dårlige kager) eller at al motion gør ondt).

Hvis vi ser bort fra det subjektive og relative ved det gode og det onde, og koncentrerer os om de ting, der ér gode eller onde, hvordan sætter vi så dem på formel, så vi kan generalisere og sige "det som opfylder disse betingelser er hhv. godt/ondt!"?
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3885

Re: Godhed og ondskab på formel

Indlægaf Delfin » 6. maj 2016, 22:18

Det kan man ikke.
2
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 6. maj 2016, 22:39

Give/Tage vel.
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 7. maj 2016, 16:40

Delfin skrev:Det kan man ikke.

Hvorfor?

Jeg kom lige i tanke om:

Hvad hvis man definerer godhed/ondskab ud fra intentioner?

Så kan handlingen vel være "lige meget" hvis intentionen blot var god nok. Selv retsvæsnet bygger på intentioner. Så burde man også kunne definerer ondskab ud fra intentioner.

Hvis en god handling begås med onde intentioner, så gør det også handlingen ond, selvom den uforvarende medførte godhed.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3885

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 18:38

gnostic skrev:

Hvorfor?

Jeg kom lige i tanke om:

Så kan handlingen vel være "lige meget" hvis intentionen blot var god nok. Selv retsvæsnet bygger på intentioner. Så burde man også kunne definerer ondskab ud fra intentioner.

Hvis en god handling begås med onde intentioner, så gør det også handlingen ond, selvom den uforvarende medførte godhed.

Fordi menneskeheden aldrig vil komme til enighed om, hvad der er godt og ondt.

Hvis nu jeg vil gøre min nabo-A en tjeneste og skille ham af med overbo-B, som chikanerer ham.
Er det så godt, at jeg hjælper A og skyder knoppen af B? Eller er det ondt at skyde knoppen af B, bare fordi han er en røv?

Tosset eksempel, men hvad pokker :D
3
14 11 14 :banan:
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 7. maj 2016, 23:15

gnostic skrev:

Hvorfor?

Jeg kom lige i tanke om:

Netop derfor tænker jeg at empati er en altafgørende faktor.
0

Tilbage til "Livets forhold"