Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 7. maj 2016, 13:27

Der er en debat om at elever ikke må følge klasseundervisningen hvis de bærer niqab.

Hvis nu det var læreren som bar niqab, ville jeres holdning så være den samme? (Altså både for og imod).

Er der nogle fag hvor I ikke mener niqab er ok?
Ved dommere ikke må bære niqab. Gælder det andre fag at der er descideret forbud?
0
Rakel
Kort karma: 424
Likede indlæg: 3131

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Rakel » 7. maj 2016, 14:01

Jeg ville om muligt vælge en neutral lærer - det er en lærer iført niqab ikke for mig.

Jeg ville også fravælge fx en læge/advokat og lign. med niqab. Sikkert uden grund, men min kommunikation med mennesker er også nonverbal og det hæmmer en niqab.
7
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 7. maj 2016, 14:08

Hvis ellers lærerinden var kompetent ville det ikke gøre nogen forskel for mig. Så længe hun ikke forsøgte at indoktrinere noget i børnene.

Havde en mandlig lærer et svastika tatoveret på armen måtte det ligeledes være hans sag, så længe igen han/hun pakkede de holdninger væk overfor eleverne.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 7. maj 2016, 14:15

Jeg ville i de situationer hvor jeg kunne, vælge niqab fra. Jeg ville være ligeglad ved telesuppport, lager og andre steder hvor jeg ikke har direkte personlig kontakt (så ville jeg formentlig ikke vide det). Jeg ville så også vælge andre fra hvis deres beklædning var stærk imod mine egne værdier, som et synligt svastika.
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 7. maj 2016, 14:18

BlueBunny skrev:Jeg ville i de situationer hvor jeg kunne, vælge niqab fra. Jeg ville være ligeglad ved telesuppport, lager og andre steder hvor jeg ikke har direkte personlig kontakt (så ville jeg formentlig ikke vide det). Jeg ville så også vælge andre fra hvis deres beklædning var stærk imod mine egne værdier, som et synligt svastika.

Jeg ville fx heller ikke være begejstret for et svastika men jeg føler egentligt også jeg er nødt til at være åben, forstået på den måde jeg gerne vil have mere accept af fx niqab og i den forbindelse ville det være hyklerisk at lange ud efter andre ting der sender et ligeså tydeligt signal om noget givent.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2244

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. maj 2016, 14:47

BlueBunny skrev:Der er en debat om at elever ikke må følge klasseundervisningen hvis de bærer niqab.

Hvis nu det var læreren som bar niqab, ville jeres holdning så være den samme? (Altså både for og imod).

Hvis det var læreren der bar niqab, så ville det bare være en endnu mindre no-brainer for mig at svare nej.

Jeg vil vende dem om og at sige at jeg ikke umiddelbart kan se nogle fag, hvor det ER ok.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 321
Likede indlæg: 3485

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2016, 16:39

Rakel skrev:Jeg ville om muligt vælge en neutral lærer - det er en lærer iført niqab ikke for mig.

Jeg ville også fravælge fx en læge/advokat og lign. med niqab. Sikkert uden grund, men min kommunikation med mennesker er også nonverbal og det hæmmer en niqab.

Enig. Til syvende og sidst er den filosofiske baggrund for at gå med sådan noget jo også, at en kvinde netop ikke skal være i kontakt med omverden.
0
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 7. maj 2016, 16:44

Det offentlige skolesystem, skal være neutralt, hvorfor jeg er for et forbud. Skolebørn, skal og må ikke blive udsat for påvirkning af religiøse symboler.

Dette spørgsmål har EMD ligeledes svaret på i Dahlab (2001), hvor EMDs flertal godkendte, at en muslimsk lærerinde som var ansat på en offentlig skole var blevet forbudt at bære det muslimsk tærklæde i undervisningen. Det skal dog siges, at visse teoretikere er modstandere af dommen, de er enige med ShuruQs udtalelse: " Så længe hun ikke forsøgte at indoktrinere noget i børnene."

Jeg mener dog det er essentielt, at unge ikke skal påvirkes af alle mulige religiøse symboler i offentlige institutioner. Så kan man så sige: "Hvad så med en halskæde med ét kors?" Til det mener jeg, at korset i en halskæde som symbol i sig selv, ikke er lige så stærkt og langt mere diskret i modsætning til en niqab.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1153
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9748

Indlægaf kidkomb » 7. maj 2016, 17:55

Jeg kan ikke helt forstå, hvordan det kan være et spørgsmål.
Børn har brug for at kunne se ansigterne på (også) de voksne, de omgiver sig med.
Der er en del studier udi vigtigheden i ansigtsmimik kontra børns følelsesmæssige og kognitive udvikling.

Jeg vil ikke undervises af folk med styrthjelm, skimaske eller noget som helst andet der gør, at jeg ikke kan se deres ansigt.
12
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 18:18

Advocatus-Diaboli skrev:
BlueBunny skrev:Der er en debat om at elever ikke må følge klasseundervisningen hvis de bærer niqab.

Hvis det var læreren der bar niqab, så ville det bare være en endnu mindre no-brainer for mig at svare nej.

Jeg vil vende dem om og at sige at jeg ikke umiddelbart kan se nogle fag, hvor det ER ok.

Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 7. maj 2016, 18:20

fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.

Hvordan hæmmes talen?
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 18:25

ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:

Hvordan hæmmes talen?

Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.
1
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 7. maj 2016, 18:27

fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:

Hvordan hæmmes talen?

Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.

Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 18:29

ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:

Hvordan hæmmes talen?

Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.

Jeg hørte interviewet med den ene af kvinderne hos Krasnik forleden og jeg synes stadig man tydeligt kan høre forskel på en der taler med og en der taler uden noget foran munden.
0
Brugeravatar
ShuruQ

Indlægaf ShuruQ » 7. maj 2016, 18:33

fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:

Hvordan hæmmes talen?

Jeg hørte interviewet med den ene af kvinderne hos Krasnik forleden og jeg synes stadig man tydeligt kan høre forskel på en der taler med og en der taler uden noget foran munden.

Men der ser du det også og det visuellegør meget også. Var det en telefonsamtale tror jeg ikke du ville høre det på samme måde, for med mindre du får at vide at vedkommende er iført niqab så ved du det jo ikke hvis Karina fra fra TDC ringer til dig, det kan være alt muligt støj på linjen, men du vil aldrig vide om det er en person med niqab.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"