Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 265
Likede indlæg: 3059

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 28. maj 2016, 13:15

Advocatus-Diaboli skrev:
Zombie skrev:
BlueBunny skrev:
Det er ikke det samme.

Det kan det være i praksis.

Nej. Det er ikke det samme - hverken i teori eller i praksis. Stop nu de der løgne.

Ok, men så må du gerne komme hjem til mig, jeg ekskluderer dig ikke. Du skal bare lige save dine ben af.
0
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 28. maj 2016, 13:15

dgd2007 skrev:
Zombie skrev:Det kan det være i praksis.

Kan og kan ... der er jo ingen, der født med niqab på :)

Næh, og man kan også leve fint uden sine ben.

Jeg er pædagog, det der med manglende anerkendelse af andres oplevelser og følelser, er ikke rigtig noget jeg gør mig så meget i. ;)
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 298

Indlægaf Pølsemix » 28. maj 2016, 13:17

Zombie skrev:
BlueBunny skrev:
Det er ikke det samme.

Hvordan? :gruble: vil du forklare hvorfor?
Gerne et andet eksempel end saven og benene....
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2249

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. maj 2016, 13:20

Zombie skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Zombie skrev:
BlueBunny skrev:
Det er ikke det samme.

Nej. Det er ikke det samme - hverken i teori eller i praksis. Stop nu de der løgne.

Ok, men så må du gerne komme hjem til mig, jeg ekskluderer dig ikke. Du skal bare lige save dine ben af.

Var det ikke bedre bare at erkende at man fik gravet sig ned i et hul, i stedet for at grave videre med pattebarns-retorik?
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 384
Likede indlæg: 4246

Indlægaf dgd2007 » 28. maj 2016, 17:58

Zombie skrev:Næh, og man kan også leve fint uden sine ben.
[...]

Jeg har altid været stor fan af dine associerende tankegange ... men jeg kan nu ikke helt følge dig i, hvordan en bestemt tøjmode kan sammenlignes med, om man er fysisk handicappet. :gruble:
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 169
Likede indlæg: 2517

Indlægaf eks-Maupassant » 28. maj 2016, 23:47

Billede
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 79
Likede indlæg: 701

Indlægaf Precaseptica » 29. maj 2016, 06:17

dgd2007 skrev:
[...]

Jeg har altid været stor fan af dine associerende tankegange ... men jeg kan nu ikke helt følge dig i, hvordan en bestemt tøjmode kan sammenlignes med, om man er fysisk handicappet. :gruble:

Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 51
Likede indlæg: 938

Indlægaf BlueBunny » 29. maj 2016, 07:16

Precaseptica skrev:
dgd2007 skrev:
[...]

Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.

I dagens Danmark er det heldigvis personligt valg at iklæde sig en naziuniform. Det vil få bæreren til at møde noget modstand, da uniformen står for bestemte holdninger og dermed sender bestemte signaler. Samme gælder en niqab.
Dog er niqab på andet end holdningsdelen hæmmende. At sammenligne måske mere med KKK klædningsdragt som jeg ikke kan forestille mig vil blive accepteret i et klasselokale heller.
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 29. maj 2016, 11:18

BlueBunny skrev:
Precaseptica skrev:Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.

I dagens Danmark er det heldigvis personligt valg at iklæde sig en naziuniform. Det vil få bæreren til at møde noget modstand, da uniformen står for bestemte holdninger og dermed sender bestemte signaler. Samme gælder en niqab.
Dog er niqab på andet end holdningsdelen hæmmende. At sammenligne måske mere med KKK klædningsdragt som jeg ikke kan forestille mig vil blive accepteret i et klasselokale heller.

Vi skal nok til at skelne imellem juridisk ret og kulturel ret. Naturligvis er hverken en naziuniform eller en niqab ulovlig.

Men hverken den ene eller den anden er at sammenligne med at have en kort nederdel på. Det er netop den modstand du omtaler jeg vil ind på. Friheden til at gå klædt som man vil betyder ikke samtidigt at man fritages fra kritik. På samme måde som at ytringsfrihed også lægger op til at man møder ytringerne med modstand, hvor de er kulturelt besværlige.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 29. maj 2016, 14:22

Precaseptica skrev:Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.

Jo, det er nu mode. Jeg rejste i flere muslimske lande i 70'erne (Iran, Afghanistan, Pakistan, Marokko, Tunesien), og der var der altså ingen, der gik med det der.

Men jeg er enig i, at det også er et politisk statement, hvis det er det, du mener?
0
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 29. maj 2016, 15:00

dgd2007 skrev:

Jo, det er nu mode. Jeg rejste i flere muslimske lande i 70'erne (Iran, Afghanistan, Pakistan, Marokko, Tunesien), og der var der altså ingen, der gik med det der.

Men jeg er enig i, at det også er et politisk statement, hvis det er det, du mener?

Der er flere grunde til at tildækningen er blevet mørkere og mere udbredt. De traditionelle påklædninger for kvinder i islamiske lande har været væsentligt mere farverige og kulørte tidligere. Ifølge den tidligere fundamentalist Maajid Nawaz skulle det have sit udspring i nogle arabiske ledere, der lod sig inspirere af Hitler og Stalin, og ville indføre en form for totalitært styre i islam. Religionen har nemt ved at tilpasse sig den slags, for den har sine rødder i et lignende styre.

Men nej. Mode bliver det ikke. Det er påklædning der er forbeholdt en specifik trosretning og den er ikke relevant for os andre. Mænd går ikke i den og ikke-muslimske kvinder går heller ikke i den. At det skulle være mere udbredt heroppe ved jeg ikke. Det ville jeg gerne se noget statistik på. Men hvis det er rigtigt så kan der være mange grunde til det.

Islamiske landes kulturer har det med at falde meget tungt i egen barm, når de støder på andre kulturer og skal slibe kanter.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 51
Likede indlæg: 938

Indlægaf BlueBunny » 29. maj 2016, 15:16

Precaseptica skrev:
dgd2007 skrev:

Der er flere grunde til at tildækningen er blevet mørkere og mere udbredt. De traditionelle påklædninger for kvinder i islamiske lande har været væsentligt mere farverige og kulørte tidligere. Ifølge den tidligere fundamentalist Maajid Nawaz skulle det have sit udspring i nogle arabiske ledere, der lod sig inspirere af Hitler og Stalin, og ville indføre en form for totalitært styre i islam. Religionen har nemt ved at tilpasse sig den slags, for den har sine rødder i et lignende styre.

Men nej. Mode bliver det ikke. Det er påklædning der er forbeholdt en specifik trosretning og den er ikke relevant for os andre. Mænd går ikke i den og ikke-muslimske kvinder går heller ikke i den. At det skulle være mere udbredt heroppe ved jeg ikke. Det ville jeg gerne se noget statistik på. Men hvis det er rigtigt så kan der være mange grunde til det.

Islamiske landes kulturer har det med at falde meget tungt i egen barm, når de støder på andre kulturer og skal slibe kanter.

Tidligere kulørte og farverige
Nu sorte
= skifte = foranderlighed = tendens = mode

Jeg synes egentlig det er ordkløveri.

Fakta er at det er klædningsdragten, som i DK (heldigvis) er ganske frivillig at bære, som ikke ønskes i lokalet. Helt eksakt er det andigtsdækket.

Ingen har lavet alarm over tørklæder, turban, kalot olign. Eller andre særlige klædningsstykker.

... Det kan jo være niqab'en igen får farver (som den åbenbart har haft?)? Så er den lidt mindre uhyggelig i mine øjne. Særligt hvis der kommer tryk og mønstrer med Mickey mouse på. Men det ændre ikke problematikken omkring at dække ansigtet.
0
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 30. maj 2016, 13:51

Jeg tager udgangspunkt i, at dem jeg har mødt som bærer niqab, ikke selv definerer det som en tøjmode. Jeg mener, at deres perspektiv også er relevant i vurderingen af, hvordan man anskuer dét at bære religiøse symboler - når det nu rent faktisk er dem, som bærer det.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 30. maj 2016, 14:55

Zombie skrev:Jeg tager udgangspunkt i, at dem jeg har mødt som bærer niqab, ikke selv definerer det som en tøjmode. Jeg mener, at deres perspektiv også er relevant i vurderingen af, hvordan man anskuer dét at bære religiøse symboler - når det nu rent faktisk er dem, som bærer det.

Njah, i slutningen af 60'erne, da drengene fik langt hår i stedet for at være maskinklippede i nakken, ville vi da helt sikkert også benægte, at det var en mode.
Men det var det da. Dels det, og dels et politisk (eller livsholdningsmæssgt) statement.
Det er lidt i samme lys, jeg ser det her - blot med den forskel, at der i langt højrere grad hører "stammekrig" med i denne bølge.
Men mode er det da til dels for dem, der sidder i sikkerhed i Vesten og er über-mellemøstlige. :gruble:
1
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 30. maj 2016, 20:27

dgd2007 skrev:
Zombie skrev:Jeg tager udgangspunkt i, at dem jeg har mødt som bærer niqab, ikke selv definerer det som en tøjmode. Jeg mener, at deres perspektiv også er relevant i vurderingen af, hvordan man anskuer dét at bære religiøse symboler - når det nu rent faktisk er dem, som bærer det.

Njah, i slutningen af 60'erne, da drengene fik langt hår i stedet for at være maskinklippede i nakken, ville vi da helt sikkert også benægte, at det var en mode.
Men det var det da. Dels det, og dels et politisk (eller livsholdningsmæssgt) statement.
Det er lidt i samme lys, jeg ser det her - blot med den forskel, at der i langt højrere grad hører "stammekrig" med i denne bølge.
Men mode er det da til dels for dem, der sidder i sikkerhed i Vesten og er über-mellemøstlige. :gruble:

Men hvis det også er et politisk statement, er det så ikke også et teoretisk (! jeg snakker ikke jura her, vel, henvendt til visse jura-liderlige debattører ;) ) dilemma i forhold til borgerrettigheder og ytringsfrihed. :gruble:

Nå, men diskussionen er svær. Det er jo ikke fordi jeg ser det helt sort/hvidt, og derfor bliver jeg også udfordret, når nogen svarer mig, som om jeg er på "hold niqab". Jeg synes egentlig bare, at folk som udgangspunkt skal have lov til at klæde sig som de har lyst til. Og jeg synes også, at vi her i DK har godt af at udfordre vores normer engang imellem. En ting, DF har haft succes med, er at sprede en stemning af "Sådan gør vi altså HER, nå!" - også blandt mennesker, der på ingen måde tilhører deres vælger-segment.

Jeg synes, det er vigtigt at stille spørgsmålstegn ved de ting, vi finder for selvfølgeligheder. Ellers er det sgu ligesom dengang jeg var i praktik som pædagog og fik at vide, at børnene ikke måtte løbe i den lange gang. Jeg var der i 6 måneder, og jeg fandt aldrig ud af hvorfor. Til gengæld fik jeg skældt en masse ud, og det virkede så pointesløst. :forvirret2:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"