Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 72
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 861

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf thomassneum » 12. maj 2016, 11:34

kidkomb skrev:Jeg hører ellers rigtig udemærket, men jeg kan ikke altid forstå, når de snakker i radioen og sangtekster har jeg også virkelig svært ved.
Jeg lærer meget visuelt og det kan måske være derfor, at jeg bedst forstår, når jeg kan se.

At tale i telefon er også en udfordring?
1
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Kort karma: 350
Likede indlæg: 6164

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2016, 11:35

Code71 skrev:Jeg ville ikke ønske at sidde i et undervisningslokale hvor læreren bærer niqab. Jeg ville styre uden om en kasse i en forretning hvis der sidder en iført niqab. Jeg ville i virkeligheden gøre alt for ikke at være i nærheden af en i niqab

Jeg har det ganske enkelt sådan fordi jeg ikke respekterer at de kvinder skal underkaste sig sådan en middelalderlig kultur og på den måde ligge under for ikke-vestlige normer. Mens der kæmpes store og mangeårige kampe for kvinders rettigheder og ligestilling.

Jeg ved det er deres "statement" Fint. Dette er så mit statement

Sådan har jeg det også. Jeg kan ikke se niqab som andet end imod alt, hvad der handler om kønnenes ligeberettigelse og frihed, og det vil jeg ikke støtte.

Det gælder både for de kvinder, der skal bære den, og sådan set i næsten lige så høj grad over det syn på mænd som værende uden selvkontrol, som kravet om tildækning af kvinder jo også indebærer.
5
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1465
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 12794

Indlægaf kidkomb » 12. maj 2016, 11:36

Jeg er egentlig ligeglad med, hvad niqab'en repeæsenterer.
For mig kunne det helt ærligt være helt det samme med et
spøgelseskostume, en styrthjelm eller en spidermandragt.
Jeg kan ikke se deres ansigt = jeg føler mig utryg.
Senest rettet af kidkomb 12. maj 2016, 16:01, rettet i alt 1 gang.
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 792
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 7349

Indlægaf Dikus » 12. maj 2016, 14:53

thomassneum skrev:
kidkomb skrev:Jeg hører ellers rigtig udemærket, men jeg kan ikke altid forstå, når de snakker i radioen og sangtekster har jeg også virkelig svært ved.
Jeg lærer meget visuelt og det kan måske være derfor, at jeg bedst forstår, når jeg kan se.

Det troede jeg, det var for alle :blush: Nu får jeg helt lyst til at oprette en tråd
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 475
Likede indlæg: 8450

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 14:55

Dikus skrev:
thomassneum skrev:

Det troede jeg, det var for alle :blush: Nu får jeg helt lyst til at oprette en tråd

Det er i hvert fald en udfordring for mig :lol:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 792
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 7349

Indlægaf Dikus » 12. maj 2016, 15:23

Jeg har lige talt i telefon ned en. Jeg spurgte to gange hvem... Jeg ved det stadig ikke :blush:
0
Brugeravatar
Whoosh
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2956

Indlægaf Whoosh » 12. maj 2016, 15:23

Dikus skrev:

Jeg har dage hvor jeg hellere vil have et celleskrab med en toiletbørste (inkl papirrester :cool: ), end tale to minutter i telefon.
Og så er der andre dage, hvor jeg intet problem med at tale en time med en veninde.
Det kan svinge en del, men generelt er jeg mere til messenger osv end en telefonsamtale.
2
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1465
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 12794

Indlægaf kidkomb » 12. maj 2016, 16:00

thomassneum skrev:

Ja :blush:
Men jeg kan slet ikke lide at tale i tlf. Jeg gør det så godt som aldrig.
Jeg føler ikke at jeg kan kommunikere uden at kunne se den jeg taler med.
Jeg kommunikerer meget visuelt og tolker andres ord udfra deres ansigtsmimik og kropssprog.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan åbenbart ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1082
Likede indlæg: 7984

Indlægaf ShuruQ » 12. maj 2016, 16:11

Måske er det i det hele forskellen ligger, eller noget af den.

Jeg kommunikerer ikke specielt visuelt, altså det er da rart at kommunikere på et mere visuelt plan også, men det er egentligt ikke noget udtalt behov jeg har. Jeg kommunikere fint i telefon, det har aldrig været en udfordring for mig, så måske derfor jeg nemmere kan abstrahere fra en niqab, i hvert fald hvad kommunikationsproblematikken angår.
0
رمضان مبارك
تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال!
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1047

Indlægaf BlueBunny » 12. maj 2016, 17:08

Jeg kan sagtens tale i telefon uden problemer. Jeg bryder mig alligevel ikke om at tale med en som ønsker at gemme sit ansigt. Det gør mig utryg og ubehageligt til mode.
0
TomKah
Kort karma: 28
Likede indlæg: 505

Indlægaf TomKah » 14. maj 2016, 21:14

thomassneum skrev:
TomKah skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.

Hvordan hæmmes talen?

Jeg kan slet ikke forstå hvad nogen siger hvis de har noget foran munden om det så bare er noget så tyndt som et skægbind. Så jeg kunne slet ikke deltage hvis læreren bar Niqab.
Hvem har så førsteret på hensynet? Den stærkt hørehæmmede person som har brug for at se munden for overhovedet at have en chance for at forstå eller den niqabbærende kvinde?

Forstår du hvad de siger i radioen, eller når nogen synger og det ikke er visuelt?

Du får det til at lyde som om tanken er absurd, men nej det gør jeg og mange andre altså ikke.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 216
Likede indlæg: 3398

Indlægaf eks-Maupassant » 15. maj 2016, 00:43

Whoosh skrev:
Dikus skrev:

Jeg har dage hvor jeg hellere vil have et celleskrab med en toiletbørste (inkl papirrester :cool: ), end tale to minutter i telefon.
Og så er der andre dage, hvor jeg intet problem med at tale en time med en veninde.
Det kan svinge en del, men generelt er jeg mere til messenger osv end en telefonsamtale.

Samme, jeg bryder mig heller ikke om at tale i telefon generelt.

Og på webcam kan jeg faktisk bedre lidt at have lyden slukket og chatte :) Meget gammeldags.
1
This clarification is certainly important, but it does not change much.
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 79
Likede indlæg: 710

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 06:25

Jeg kunne godt se det morsomme i at blive undervist i Danmarkshistorien i 60erne og 70erne af en kvinde i niqab. Skandinaviens største succes er en kombination af vores førsteplads indenfor velfærd og vores førsteplads indenfor ligestilling.

Nu kommer der så kvinder og tror, at det kan være en frihedserklæring at iføre sig en dragt, der for langt størstedelen af bærene verden over er dem dybt påtvunget med død eller tilsvarende tilfølge, hvis de på nogen måde overvejer at droppe den. Det er muligt det er en provokation herhjemme - endda en effektiv én - men en frihedserklæring bliver det symbol aldrig.

Det ville naturligvis være urimeligt på nogen måde at fremføre dette symbol for børn.
4
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 72
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 861

Indlægaf thomassneum » 18. maj 2016, 06:29

Precaseptica skrev:Jeg kunne godt se det morsomme i at blive undervist i Danmarkshistorien i 60erne og 70erne af en kvinde i niqab. Skandinaviens største succes er en kombination af vores førsteplads indenfor velfærd og vores førsteplads indenfor ligestilling.

Nu kommer der så kvinder og tror, at det kan være en frihedserklæring at iføre sig en dragt, der for langt størstedelen af bærene verden over er dem dybt påtvunget med død eller tilsvarende tilfølge, hvis de på nogen måde overvejer at droppe den. Det er muligt det er en provokation herhjemme - endda en effektiv én - men en frihedserklæring bliver det symbol aldrig.

Det ville naturligvis være urimeligt på nogen måde at fremføre dette symbol for børn.

Er der nogen som mener det er et tegn/symbol på frihed? :gruble:
Det er et spørgsmål om et frit valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 79
Likede indlæg: 710

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 06:32

thomassneum skrev:Er der nogen som mener det er et tegn/symbol på frihed? :gruble:
Det er et spørgsmål om et frit valg.

Debatten går ofte på om der skal sættes ind imod det. Altså er det at iklæde sig dem en frihedserklæring på den vis. Som da kvinderne tændte de berømte "torches of freedom" i USA og begyndte at ryge.

Khaterah Parwani skriver her et rigtigt godt indlæg om det.
https://www.facebook.com/khaterah.parwani/posts/10209454114287991
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"