Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Whoosh » 12. maj 2016, 15:23

Dikus skrev:
Det troede jeg, det var for alle :blush: Nu får jeg helt lyst til at oprette en tråd

Jeg har dage hvor jeg hellere vil have et celleskrab med en toiletbørste (inkl papirrester :cool: ), end tale to minutter i telefon.
Og så er der andre dage, hvor jeg intet problem med at tale en time med en veninde.
Det kan svinge en del, men generelt er jeg mere til messenger osv end en telefonsamtale.
2
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1144
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9625

Indlægaf kidkomb » 12. maj 2016, 16:00

thomassneum skrev:
kidkomb skrev:Jeg hører ellers rigtig udemærket, men jeg kan ikke altid forstå, når de snakker i radioen og sangtekster har jeg også virkelig svært ved.
Jeg lærer meget visuelt og det kan måske være derfor, at jeg bedst forstår, når jeg kan se.

At tale i telefon er også en udfordring?

Ja :blush:
Men jeg kan slet ikke lide at tale i tlf. Jeg gør det så godt som aldrig.
Jeg føler ikke at jeg kan kommunikere uden at kunne se den jeg taler med.
Jeg kommunikerer meget visuelt og tolker andres ord udfra deres ansigtsmimik og kropssprog.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 12. maj 2016, 16:11

Måske er det i det hele forskellen ligger, eller noget af den.

Jeg kommunikerer ikke specielt visuelt, altså det er da rart at kommunikere på et mere visuelt plan også, men det er egentligt ikke noget udtalt behov jeg har. Jeg kommunikere fint i telefon, det har aldrig været en udfordring for mig, så måske derfor jeg nemmere kan abstrahere fra en niqab, i hvert fald hvad kommunikationsproblematikken angår.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 12. maj 2016, 17:08

Jeg kan sagtens tale i telefon uden problemer. Jeg bryder mig alligevel ikke om at tale med en som ønsker at gemme sit ansigt. Det gør mig utryg og ubehageligt til mode.
0
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 328

Indlægaf TomKah » 14. maj 2016, 21:14

thomassneum skrev:
TomKah skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.

Hvordan hæmmes talen?

Jeg kan slet ikke forstå hvad nogen siger hvis de har noget foran munden om det så bare er noget så tyndt som et skægbind. Så jeg kunne slet ikke deltage hvis læreren bar Niqab.
Hvem har så førsteret på hensynet? Den stærkt hørehæmmede person som har brug for at se munden for overhovedet at have en chance for at forstå eller den niqabbærende kvinde?

Forstår du hvad de siger i radioen, eller når nogen synger og det ikke er visuelt?

Du får det til at lyde som om tanken er absurd, men nej det gør jeg og mange andre altså ikke.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 15. maj 2016, 00:43

Whoosh skrev:
Dikus skrev:
Det troede jeg, det var for alle :blush: Nu får jeg helt lyst til at oprette en tråd

Jeg har dage hvor jeg hellere vil have et celleskrab med en toiletbørste (inkl papirrester :cool: ), end tale to minutter i telefon.
Og så er der andre dage, hvor jeg intet problem med at tale en time med en veninde.
Det kan svinge en del, men generelt er jeg mere til messenger osv end en telefonsamtale.

Samme, jeg bryder mig heller ikke om at tale i telefon generelt.

Og på webcam kan jeg faktisk bedre lidt at have lyden slukket og chatte :) Meget gammeldags.
1
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 06:25

Jeg kunne godt se det morsomme i at blive undervist i Danmarkshistorien i 60erne og 70erne af en kvinde i niqab. Skandinaviens største succes er en kombination af vores førsteplads indenfor velfærd og vores førsteplads indenfor ligestilling.

Nu kommer der så kvinder og tror, at det kan være en frihedserklæring at iføre sig en dragt, der for langt størstedelen af bærene verden over er dem dybt påtvunget med død eller tilsvarende tilfølge, hvis de på nogen måde overvejer at droppe den. Det er muligt det er en provokation herhjemme - endda en effektiv én - men en frihedserklæring bliver det symbol aldrig.

Det ville naturligvis være urimeligt på nogen måde at fremføre dette symbol for børn.
4
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 18. maj 2016, 06:29

Precaseptica skrev:Jeg kunne godt se det morsomme i at blive undervist i Danmarkshistorien i 60erne og 70erne af en kvinde i niqab. Skandinaviens største succes er en kombination af vores førsteplads indenfor velfærd og vores førsteplads indenfor ligestilling.

Nu kommer der så kvinder og tror, at det kan være en frihedserklæring at iføre sig en dragt, der for langt størstedelen af bærene verden over er dem dybt påtvunget med død eller tilsvarende tilfølge, hvis de på nogen måde overvejer at droppe den. Det er muligt det er en provokation herhjemme - endda en effektiv én - men en frihedserklæring bliver det symbol aldrig.

Det ville naturligvis være urimeligt på nogen måde at fremføre dette symbol for børn.

Er der nogen som mener det er et tegn/symbol på frihed? :gruble:
Det er et spørgsmål om et frit valg.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 06:32

thomassneum skrev:Er der nogen som mener det er et tegn/symbol på frihed? :gruble:

Debatten går ofte på om der skal sættes ind imod det. Altså er det at iklæde sig dem en frihedserklæring på den vis. Som da kvinderne tændte de berømte "torches of freedom" i USA og begyndte at ryge.

Khaterah Parwani skriver her et rigtigt godt indlæg om det.
https://www.facebook.com/khaterah.parwani/posts/10209454114287991
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 18. maj 2016, 06:37

Precaseptica skrev:
thomassneum skrev:Er der nogen som mener det er et tegn/symbol på frihed? :gruble:

Debatten går ofte på om der skal sættes ind imod det. Altså er det at iklæde sig dem en frihedserklæring på den vis. Som da kvinderne tændte de berømte "torches of freedom" i USA og begyndte at ryge.

Khaterah Parwani skriver her et rigtigt godt indlæg om det.
https://www.facebook.com/khaterah.parwani/posts/10209454114287991

Ja, det er da klart at når man vil fratage folk et frit valg. SÅ bliver det en kamp om frihed til at tage valget. Men det bliver det jo først, når man forbyder det. ;)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1514

Indlægaf Bad Samaritan » 18. maj 2016, 06:42

Precaseptica skrev:Jeg kunne godt se det morsomme i at blive undervist i Danmarkshistorien i 60erne og 70erne af en kvinde i niqab. Skandinaviens største succes er en kombination af vores førsteplads indenfor velfærd og vores førsteplads indenfor ligestilling.

Jeg ved godt, at verden efterhånden revolverer rundt om vores røvhuls akse, som den store frihedselskende og meget oplyste nation, vi efterhånden er blevet - men der ER altså også kvinder, der SLET ikke er enige med dig, og som slet ikke overhovedet deler din opfattelse af, hvad en "frihedserklæring" er for en størrelse. En af mine nærmeste kollegaer lige pt. har feks en doktorgrad i epidemiologi fra Sorbonne og er i gang med at uddanne sig til ingeniør i en alder af 30 - og hun går med niqab, selvom hun sagtens bare kunne nøjes med at gå med tørklæde (eller helt kunne blive i Paris og forkaste hendes "middelalderlige" levevis)... Skal jeg spørge hende, om det overhovedet kan lade sig gøre at tage en uddannelse gennem en brevsprække, eller kan vi ikke bare blive enige om, at en hel masse mennesker verden over OGSÅ får tingene til at fungere på deres egen made, fordi de selv vælger det - hvor absurd det valg så end matte synes for dig og mig. :)
Senest rettet af Bad Samaritan 18. maj 2016, 06:43, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 06:43

thomassneum skrev:Ja, det er da klart at når man vil fratage folk et frit valg. SÅ bliver det en kamp om frihed til at tage valget. Men det bliver det jo først, når man forbyder det. ;)

Det er klart. Det behøver heller ikke være den rigtige vej at gå at gøre juridisk indgreb. Det kunne jeg dog godt se for mig.
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Likede indlæg: 1491

Indlægaf Code71 » 18. maj 2016, 06:46

Bad Samaritan skrev:

Jeg ved godt, at verden efterhånden revolverer rundt om vores røvhuls akse, som den store frihedselskende og meget oplyste nation, vi efterhånden er blevet - men der ER altså også kvinder, der SLET ikke er enige med dig, og som slet ikke overhovedet deler din opfattelse af, hvad en "frihedserklæring" er for en størrelse. En af mine nærmeste kollegaer lige pt. har feks en doktorgrad i epidemiologi fra Sorbonne og er i gang med at uddanne sig til ingeniør i en alder af 30 - og hun går med niqab, selvom hun sagtens bare kunne nøjes med at gå med tørklæde (eller helt kunne blive i Paris og forkaste hendes "middelalderlige" levevis)... Skal jeg spørge hende, om det overhovedet kan lade sig gøre at tage en uddannelse gennem en brevsprække, eller kan vi ikke bare blive enige om, at en hel masse mennesker verden over OGSÅ får tingene til at fungere på deres egen made, fordi de selv vælger det - hvor absurd det valg så end matte synes for dig og mig. :)

Det er også dit eget frie valg om du vil slå naboen ihjel.

Valg har konsekvenser. Sådan er det nu bare engang. Vælger de at bruge Niqab må man finde sig i at visse døre lukkes og det har jeg det helt fint med. For jeg tror ikke på at det på noget som helst punkt er vedkommendes eget frie valg. Det er et valg som er enten kulturelt betinget eller som er tvunget igennem af vedkommende fortvistede syn på religion
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Bad Samaritan
Kort karma: 132
Likede indlæg: 1514

Indlægaf Bad Samaritan » 18. maj 2016, 06:50

Code71 skrev:Det er også dit eget frie valg om du vil slå naboen ihjel.

Valg har konsekvenser. Sådan er det nu bare engang. Vælger de at bruge Niqab må man finde sig i at visse døre lukkes og det har jeg det helt fint med. For jeg tror ikke på at det på noget som helst punkt er vedkommendes eget frie valg. Det er et valg som er enten kulturelt betinget eller som er tvunget igennem af vedkommende fortvistede syn på religion

... og at slå sin nabo ihjel - hvilket er en kriminel handling - er jo HELT det samme som at vælge at gå med niqab. :lol:

Det med det fri valg er jeg ikke uenig i - og jeg kan også sagtens følge lærernes argument med, at det er enormt svært at formidle til mennesker, man ikke kan se ansigtsudtrykket på. De valg kvinderne træffer påvirker deres chancer for at begå sig i et samfund, hvor fjæs-til-fjæs kontakt er normen. Det tror jeg ret mange af dem er meget bevidste om - og jeg ser bare heller ikke horder af kvinder i burka belejre Christiansborg for at forlange Grundloven ændret. Men det var nu også mest den dér brandtale om frihedsidealer og what not, som der blev taget tilløb til, jeg opponerede imod og ligesom prøvede at gøre opmærksom på, at der altså også er en verden udenfor andedammen, hvor folk både uddanner sig og bliver kloge - way mere end mange af os, faktisk - og ganske mange af dem går både med slør og niqab. :)
1
Brugeravatar
Precaseptica

Indlægaf Precaseptica » 18. maj 2016, 06:54

Bad Samaritan skrev:Jeg ved godt, at verden efterhånden revolverer rundt om vores røvhuls akse, som den store frihedselskende og meget oplyste nation, vi efterhånden er blevet - men der ER altså også kvinder, der SLET ikke er enige med dig, og som slet ikke overhovedet deler din opfattelse af, hvad en "frihedserklæring" er for en størrelse. En af mine nærmeste kollegaer lige pt. har feks en doktorgrad i epidemiologi fra Sorbonne og er i gang med at uddanne sig til ingeniør i en alder af 30 - og hun går med niqab, selvom hun sagtens bare kunne nøjes med at gå med tørklæde (eller helt kunne blive i Paris og forkaste hendes "middelalderlige" levevis)... Skal jeg spørge hende, om det overhovedet kan lade sig gøre at tage en uddannelse gennem en brevsprække, eller kan vi ikke bare blive enige om, at en hel masse mennesker verden over OGSÅ får tingene til at fungere på deres egen made, fordi de selv vælger det - hvor absurd det valg så end matte synes for dig og mig. :)

Du udtrykker et meget anvendt argument i debatten; at kvinden selv har valgt det og at dette radikalt ændrer på hvad det betyder.

Jeg har imidlertid intet sted sagt, at kvinder handicappes i deres fysiske eller mentale evner til at deltage i samfundet, hvis de bærer niqab. Det er klart at de kan deltage som alle andre.

Hvad der er helt forkert, og faktisk en kende kolonialistisk, er at trække vores liberale værdier ned over hovedet på den her beklædningsgenstand, der er designet til patriarkalsk social kontrol over kvinder på køndiskriminerende vis (imod mænd). Det er da måske herhjemme dit eget frie valg, ja. Men såvel som at svastikaet og den røde kommuniststjerne endnu ikke er helt fritaget fra deres historier og kan bæres frit uden associationer, så kan niqaben heldigvis heller ikke fritages helt fra den kontekst den eksisterer i for over 90% af dens bærere verden over - den er påtvunget. Om det er kvinder der påtvinger kvinder den. Om det er kvinder der er rollemodeller for yngre kvinder. Om det er mødre der blot har dem på og deres døtre så sidenhen selv vælger det. Det er i sagens natur ligegyldigt.

Det er en åben provokation imod de liberale værdier det har taget de europæiske kvinder et århundrede (plus) at tilkæmpe sig. Jeg synes faktisk Thorning på diplomatisk vis gengiver problemet meget godt her:
https://www.youtube.com/watch?v=TNLnHWBJGko
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"