Venindeforhold

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2146

Re: Venindeforhold

Indlægaf sigge » 12. maj 2016, 08:22

Jeg har ikke haft en veninde, jeg så eller talte med flere gange om ugen, siden folkeskolen. Jeg ved egentlig heller ikke, om jeg har det der behov for at have en, jeg kommunikerer med dagligt - det er jo svært at vide, om jeg ville elske det, når jeg nu ikke har prøvet det.

Jeg har to veninder, som jeg har haft i længere tid. Den ene startede med at være penneveninde (ja, sådan med rigtig snailmail). Hun bor i København og jeg i Østjylland, så vi ses ikke så tit. Der kan faktisk godt gå et par år imellem, at vi mødes fysisk. Vi skriver stadig sammen, men er mere gået over til Facebook og postkort nu end egentlige breve. Selvom vi ikke ses så tit, er det alligevel altid nemt at være sammen og snakke med hinanden, når vi så ses.
Den anden er en tidligere kollega. Det startede med, at vi gik i biografen sammen en dag efter arbejde, og siden har vi så holdt fast i hinanden, selvom vi begge har skiftet job. De senere år har jeg ikke set hende så meget, fordi hun har haft travlt med nyt studium og familie. De har haft nogle ting at kæmpe med i familien, som har gjort, at hun ikke har haft overskud til at være ret meget andet end mor, hustru og studerende, så vi følger med i hinandens liv via Facebook. Vi bor også et stykke fra hinanden, så det kræver lidt mere planlægning at ses. Men med hende er det også sådan, at når vi så ses, så snakker vi bare som om, at det var i forgårs, vi så hinanden sidst (selvom der selvfølgelig er lidt flere ting at følge op på).
Det er egentlig kendetegnende for et godt venskab for mig: At selvom man ikke ses ofte, så er det stadig "nemt" og trygt at være sammen, når man møder hinanden.

I sidste weekend mødte jeg helt tilfældigt en gammel veninde fra min studietid. Jeg har ikke set hende i 8-9 år, men vi er på jule- og fødselsdagskort med hinanden, så der er stadig en kontakt, omend den ikke er så tæt. Hende ville jeg faktisk gerne have et tættere forhold til igen, for det var bare så skønt at se hende. Hun har dog en kronisk sygdom, som tager meget af hendes energi, så derfor har hun i lange perioder ikke overskud til andet end arbejde og nær familie (især sine to sønner og sin mand). Så derfor har jeg ikke lyst til at mase på for at få en tættere relation igen. Men jeg synes fortsat, det er hyggeligt at følge lidt med i hendes liv via de små hilsener 2 gange årligt.

Så betragter jeg også min søster og min kusine som veninder, og jeg er i gang med at udvikle et lidt mere venindeagtigt forhold til to af mine kolleger. Vi har bl.a. været på nogle småture sammen og skal afsted på minicruise til Oslo her i juni.

Selvom jeg nogenlunde får opfyldt mit sociale behov i det daglige bare ved at gå på arbejde, kunne jeg alligevel godt tænke mig at have lidt flere veninder. Særligt nogle, der bor lidt tættere på mig geografisk, så man nemmere kan lave små aftaler på hverdage. Jeg kunne godt tænke mig, at der f.eks. var en, jeg kunne have en aftale med om nogle gåture i skoven eller en tur i svømmehallen (for at svømme). Det er bare lidt nemmere at komme afsted, hvis man har en aftale med en og ikke bare skal motivere sig selv. Jeg ville også gerne ud at spise eller en tur i biografen noget oftere, og jeg har ikke lyst til at gøre de ting alene. Og endelig så kunne jeg godt tænke mig en rejseveninde, som havde nogenlunde samme rejselyst, økonomi og tid som mig.
Desværre er jeg ret genert, så jeg ser ikke lige for mig, at det kommer til at ske i nogen nær fremtid.
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Thestral » 12. maj 2016, 08:33

Jeg har en veninde som jeg ser et par gange om året som ikke bor i nærheden. Resten er det mere eller mindre lykkedes mig gennem årene at skræmme væk på en eller anden måde. Jeg er sådan lidt socialt handicappet og kan nyde at sidde i tavshed og bare nyde at være i selskab med et andet menneske uden at vi absolut skal kommunikere. Det er der ikke så mange der har forståelse for :genert:

Jeg har dog en fantasi om at have flere veninder som bor tættere på, som jeg kan tage i biffen med eller mødes med over en kop kaffe eller en gåtur, men jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne rumme at skulle snakke og være på sådan alt for meget når det kommer til stykket. Men samtidig hvis man kom til at lære hinanden at kende sådan rigtig godt og de kunne acceptere mine særheder ( :blush: ) hvor jeg kunne få en stille periode midt i samværet, så gad jeg det virkelig gerne
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Flowergirl
Kort karma: 9
Likede indlæg: 149

Indlægaf Flowergirl » 12. maj 2016, 17:13

Jeg har én rigtig tæt veninde. Vi sås ca. 1-2 om ugen førhen, og vi har også for 2 år siden nærmest tilbragt en hel sommer sammen. I dag går der dog nogle måneder før vi ses, da hun er flyttet et par timer væk. Derudover har vi begge utrolig travlt med vores studie samt kæreste og hjem. Vi er dog stadig ligeså tætte som altid, også selvom der kan gå uger imellem vi snakkes. Vi ved dog begge, at vi er der for hinanden.

Ellers har jeg en vennekreds - nærmere bekendte - som er nogen jeg sniksnakker med en gang imellem, og ellers plejer vi kun og gå i by sammen.

Jeg havde 2 tætte veninder i gymnasiet som dog er gledet helt ud. Den ene er der sådan set ikke sket noget, vi blev bare studenter og derefter sluttede vores venskab der. Den anden veninde lod jeg med vilje vores venskab glide ud. Må ærligt indrømme, at jeg synes der var alt for meget arbejde i dét venskab. Hvis man ikke snakkede sammen en hvis antal gange/sås en bestemt antal gange om ugen, jamen så vidste hun ikke om hun gad og være veninder med en. Men der hvor jeg virkelig fik nok var, da hun til en julefrokost proklamerede om, at hun i sommers havde overvejet at droppe mig da vi ikke havde set hinanden hele sommeren (ja undskyld at min kæreste var i Afghanistan, og at jeg brugte min tid på en anden veninde som havde det svært). Sådan noget gider jeg ikke.
0
Chloecat
Kort karma: 3
Likede indlæg: 66

Indlægaf Chloecat » 15. maj 2016, 07:02

Jeg har en veninde, som jeg har kendt i en 10 år, hun er min bedste veninde. Vi var begge i start 20'erne da vi lærte hinanden at kende og stod igennem en turbulent tid med skod mænd der skulle fyres og sorger der skulle druknes.

Vi har begge fået børn samtidigt, desværre grundet job er jeg flyttet 1 time væk fra hende for et år siden, men vi holder kontakten.

Så har jeg nogle veninder som er lidt svingende hvor meget kontakt jeg har til, der kan godt gå måneder imellem vi snakker.

Jeg mangler fortsat at lære nogle flere mennesker at kende i min nye by, jeg har kun lært en at kende, men har bare utrolig travlt hele tiden med job, så det er kun børn der bliver tid til. Jeg gad også godt flere par venner, men det er absolut ikke lettere at finde den type venner, min mand er ekstremt introvert og alle hans venner er rejst hjem efter afsluttet studie.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 28
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 389

Indlægaf Anlewi » 22. maj 2016, 07:13

Viskelæder skrev:Hvordan er dine venskaber med andre kvinder? Har du mange venindeforhold, ses I tit, har det ændret sig efter du/den anden part/I fik børn? Er du tilfreds med dine venskaber med andre kvinder? Hvad får du ud af dem?
Hvad har tidligere gjort, at dine venskaber er løbet ud i sandet?

Jeg har få, men gode veninder. Derudover har jeg nogle gode bekendtskaber.

De tætteste veninder har jeg haft igennem de sidste 24 år og 16/17 år
Vi har fulgt hinanden igennem livet. Selvfølgelig har der været tider med små børn, skilsmisser osv der har gjort det svært at ses, men for mig handler det ikke om hvor tir man er sammen, men mere om de er der når korden brænder og omvendt.
At vi kan genoptage snakken som var det igår og acceptere at vores liv byder os forskelligt.
0
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Indlægaf Q-beben » 22. maj 2016, 15:02

Jeg har seks meget tætte veninder, som jeg kan dele alt med og på et hvilket som helst tidspunkt. De to af dem ser jeg ikke så tit - måske hvert halve år. De andre fire ser jeg tit eller taler i telefon med - flere gange om ugen/måneden.

Og så har jeg måske 20 veninder, som jeg gerne ville være tættere med, hvis jeg havde tiden til det. Men jeg betragter dem som veninder, fordi vi taler godt sammen og om alting og stoler på hinanden. Jeg bliver inviteret med til deres fødselsdage, og vi har kendt hinanden i mange år.

Og så et hav af bekendte.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3019

Indlægaf vibbsen » 22. maj 2016, 22:19

Jeg har 2 veninder som jeg uden at blinke vil kalde "mine bedste veninder"...

Den ene har jeg kendt siden 1986 men ikke set siden 2014. Den anden har jeg kendt siden 1998 og hende ser jeg måske 1-2 gange om måneden (På trods af at vi bor 400 m. fra hinanden)

For begge gør det sig gældende, at vi - når vi ses - ikke behøver at bruge så meget som 1 sekund på at "falde tilbage" i de gamle roller. Det er nøjagtig som hvis vi havde set hinanden i går. Jeg er enormt trygge ved dem. Og jeg spejler mig rigtig meget i dem. Vi forstår hinanden. Og vi hviler i hinanden. Og hvis lokummet en dag brænder, så vi jeg kontakte dem. Og kun dem.
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
No1
Kort karma: 57
Likede indlæg: 461

Indlægaf No1 » 22. maj 2016, 23:28

Jeg har to meget tætte veninder. Jeg har én veninde som jeg tidligere kaldte min bedste veninde, men hun har "slået op" med mig - uden at give mig besked om det. Ellers har jeg nok 4 veninder udover det.

Jeg har til gengæld mange kammerater, som heldigvis holder ved endnu.
0
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 35
Likede indlæg: 561

Indlægaf Q-beben » 24. maj 2016, 19:01

Paris Love skrev:
Q-beben skrev:Jeg har seks meget tætte veninder, som jeg kan dele alt med og på et hvilket som helst tidspunkt. De to af dem ser jeg ikke så tit - måske hvert halve år. De andre fire ser jeg tit eller taler i telefon med - flere gange om ugen/måneden.

Og så har jeg måske 20 veninder, som jeg gerne ville være tættere med, hvis jeg havde tiden til det. Men jeg betragter dem som veninder, fordi vi taler godt sammen og om alting og stoler på hinanden. Jeg bliver inviteret med til deres fødselsdage, og vi har kendt hinanden i mange år.

Og så et hav af bekendte.

20 veninder?

Ja, 20 veninder. De er ikke bekendte, - men ikke tætte veninder. Jeg er bl.a. med i en pige-klub, hvor vi er otte kvinder, der har mødtes fire gange om året i snart ti år. De er ikke mine tætte veninder, - men de er heller ikke bekendte. Jeg ved, at jeg kan regne med dem - og de har fulgt mig i tykt og tyndt, men jeg ser dem kun de fire gange om året. Så er jeg med i en madklub, hvor vi mødes tre gange om året - og vi har fulgt hinanden i otte år. Osv. Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal kalde dem andet end veninder... :)

Gi'r det mening?
1
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 137
Likede indlæg: 1097

Indlægaf Planten » 24. maj 2016, 22:13

Jeg har efterhånden fået mange veninder. Eller måske er jeg bare blevet voksen nok til at indse, at de reelt er veninder. Som person er jeg ret åben overfor folk jeg er sammen med, men lader helst ikke folk komme helt tæt på. Men dem, jeg kalder veninder, får lov på forskellige niveauer.

Jeg har nok tre bedste veninder - en, jeg har kendt hele livet og to jeg kender via arbejde. Hende, jeg har kendt hele livet, har fået børn, jeg har ikke. Men jeg er tante til ungerne og har en helt vildt god forbindelse til den ene. Af de to fra arbejde, rejser jeg altid med den ene. Den anden er først det sidste års tid blevet en nær veninde og fortrolig.
Derudover har jeg veninder via debatten (singletråden), som jeg som Rapchen kan snakke med om løst og fast, når det lige falder os ind. Sidste år fik jeg udvidet venindekredsen betydeligt med søde damer fordelt ud over Norge. Dem ser jeg klart ikke ofte, men facebook er godt at holde kontakten på :)
Da jeg tog hf, havde jeg en veninde, som jeg gik til fester med, så film med, hang med. Det venskab er løbet ret meget ud, da jeg ikke længere gad stå for kontakten. Men vi er i strikkeklub sammen, så der ses vi da.

For mig er venskaber dynamiske og skifter karakter alt efter hvor i livet man er. Og selvom man ikke er samme sted, så synes jeg, man kan støtte hinanden meget og være en stor del af hinandens liv.
2

Tilbage til "Livets forhold"