Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
IrmaPigen
Kort karma: 74
Likede indlæg: 927

Konfirmation - over gevind?

Indlægaf IrmaPigen » 8. maj 2016, 18:38

Så har det igen været konfimationstid igen. Jeg har ikke selv været til nogle, men qua min facebook har jeg læst utallige opslag.

Og jeg sidder lidt tilbage om tænker, at jeg synes det er gået lidt over gevin. Vi taler om konfirmander der køres i lejede dyre biler, kjoler der koster en halv brudekjole og i en tråd her på debatten skrives der om bedsteforældre, der giver gaver til 5000 kr.

Jeg synes det er opskruet til et helt crazy niveau - hvad synes I?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10260

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf icelady » 8. maj 2016, 18:44

Jeg er ligeglad. Hvis forældrene har råd og ungerne gerne vil, så bliv endelig fløjet hjem i en rumfærge. :D

Jeg står dog af, hvis forældre/unge begynder at kræve, at de skal have noget ud over det sædvanlige. Jeg har desværre oplevet forældre, der med vold og magt ville have det bedste af det bedste, fordi de så kunne signalere, at de havde råd til en hel masse.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Guldfisk
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1047

Indlægaf Guldfisk » 8. maj 2016, 18:49

Jeg går ud fra, at folk, der bruger mange penge på konfirmation har pengene til det eller har grunde til at føle for at smide mange penge efter lige nøjagtigt det ritual.

Jeg vil ikke bare antage, at der sidder en masse forældre og bedsteforældre rundt om i landet, der føler sig presset til et højt forbrug.
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Indlægaf Flora » 8. maj 2016, 18:58

Jeg synes folk skal gøre hvad de har lyst til. Deres penge, deres valg.

Jeg har i øvrigt været til en konfirmation i år som ikke var over gevind. Konfirmanden blev kørt fra kirken til feststedet i forældrenes egen bil. Hans tøj var selvfølgelig pænt og købt til lejligheden, men ikke vildere end hvad jeg selv f.eks havde på til min egen konfirmation (som heller ikke var over gevind). Maden var almindelig lækker festmad og gaverne løb vist op i en 13-14.000 kr. Så de helt "almindelige" konfirmationer findes altså stadig :)
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3924

Indlægaf Angelina » 8. maj 2016, 19:15

IrmaPigen skrev:Så har det igen været konfimationstid igen. Jeg har ikke selv været til nogle, men qua min facebook har jeg læst utallige opslag.

Og jeg sidder lidt tilbage om tænker, at jeg synes det er gået lidt over gevin. Vi taler om konfirmander der køres i lejede dyre biler, kjoler der koster en halv brudekjole og i en tråd her på debatten skrives der om bedsteforældre, der giver gaver til 5000 kr.

Jeg synes det er opskruet til et helt crazy niveau - hvad synes I?

Jeg synes det ses i alle niveauer (også selvom jeg kun har været til fem i år) - og jeg har intet problem med niveauet, så længe folk ikke bruger mere end de har.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5870

Indlægaf Dikus » 8. maj 2016, 19:56

Jeg har slet ikke oplevet de konfirmationer.

Her blev konfirmanden kørt af min far, fordi vores bil er så gammel og beskidt, at jeg ikke ville sætte en hvid kjole ind i den :tie:
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2887

Indlægaf JoyNips » 9. maj 2016, 12:16

Det synes jeg egentlig ikke at jeg kan genkende. De konfirmander jeg kender har haft en dejlig fest med dejlige gaver i forskellige størrelser, og ingen af festerne har virket som "pral" fra forældrenes side.
1
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5950

Indlægaf LadyFox » 9. maj 2016, 12:25

Jeg synes bare folk skal feste som de har lyst og råd til. At nogle forældre giver deres børn store fester kan slet ikke få min puls til at stige, så længe folk hygger sig så synes jeg det er alle tiders. Jeg har ikke været til nogle konfirmationer i år - men altså, jeg har aldrig været til en konfirmation jeg synes var helt ude af propotioner.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 9. maj 2016, 12:56

Guldfisk skrev:Jeg går ud fra, at folk, der bruger mange penge på konfirmation har pengene til det eller har grunde til at føle for at smide mange penge efter lige nøjagtigt det ritual.

Jeg vil ikke bare antage, at der sidder en masse forældre og bedsteforældre rundt om i landet, der føler sig presset til et højt forbrug.

Jeg har aldrig fattet den der, sidder I andre derude virkelig og spekulerer på om I bruger mere eller mindre end naboen?

Jeg har lige holdt konfirmation, ikke et sekund overvejede jeg hvad andre brugte på deres fest - eller gav gaver for ... vi holdt en fest som vi regnede med ville gøre min knægt glad, inden for det budget vi synes matchede... vi landende en 5000-8000 kr under vores budget. Dem kunne vi have lejet mere end en lækker bil for, hvis det var det der havde været ønsket.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5701

Indlægaf Animi » 9. maj 2016, 13:00

Jeg synes folk skal bruge lige det beløb de har lyst til :)
Men jeg nu bestemt ikke at det er alle konfirmationer der har så højt et forbrug, som medierne blandt andet fremstiller det som.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 9. maj 2016, 13:05

Animi skrev:Jeg synes folk skal bruge lige det beløb de har lyst til :)
Men jeg nu bestemt ikke at det er alle konfirmationer der har så højt et forbrug, som medierne blandt andet fremstiller det som.

En artikel en anden linkede til herinde, viste sig at en gennemsnitskonfirmation løb op i ca 30.000 kr, alt inkl. Det synes jeg ikke er hverken over gevind eller helt vanvittigt.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9186

Indlægaf Fru Sunshine » 9. maj 2016, 18:08

Mine er ikke blevet hentet i fancy køretøjer, men ellers har de da fået de fester, de ønskede sig. Jeg forstår ikke, hvorfor andre går så meget op i det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. maj 2016, 19:25

Næ, det synes jeg nu ikke, men jeg er også farvet af, at jeg engang har forsket i livets fester og derfor set flere eksempler på, graden af sus og dus ikke altid er en opretgående, progressiv kurve. Eksempelvis kan nutidens begravelser og gravøl ligge i et lille hjørne af fortidens måde at markere døden på.
Jeg synes derfor, at man skal passe på med altid at gå ud fra, at mere omfangsrige fejringer må skyldes øget materialisme, mere forkælede børn, osv., og at det nu bare vil blive vildere og vildere, som årene går.

Nu valgte jeg i sin tid selv at blive døbt og konfirmeret, hvilket jeg blev med et utvetydigt fokus på det religiøse aspekt, og det farvede i mange år min holdning til mere verdslige bevæggrunde for dåb og konfirmation i en meget negativ retning, men i dag kan jeg godt forstå, hvorfor en konfirmation, der mere har med tradition end tro at gøre, godt kan være lige så dybfølt, bare efter nogle andre parametre. Jeg kan godt se, hvorfor det er vigtigt at blive en del af store livsmarkeringer, hvis man fx. er vokset op i en familie, hvor de har været lig med hyggelige familiefester, fælles minder, højtidelighed, osv. Personligt kan jeg godt have svært ved at relatere til store konfirmationer eller bryllupper og ville derfor nok godt kunne have en tendens til at ryste lidt på hovedet af folk, der går vildt meget op i den slags, men jeg er så netop heller ikke vant til nogen af delene, husker jeg mig selv på.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5870

Indlægaf Dikus » 9. maj 2016, 19:47

Angelina skrev:

En artikel en anden linkede til herinde, viste sig at en gennemsnitskonfirmation løb op i ca 30.000 kr, alt inkl. Det synes jeg ikke er hverken over gevind eller helt vanvittigt.

Ooooog... Det er, fordi du sidder og tænker, det må være uden udgifter til fotograf :cool:

Min datters konfirmation bliver noget dyrere - men det var et bevidst valg efter i årevis at have holdt alle fester selv (og så kom det til at handle om praktik). F.eks. kostere vores bryllup 45.000 kr. inklusiv tøj og ringe. Men hold nu op, hvor lagde vi også mange timer i det. Og det samme gjorde vores familie.

Denne her gang mødte vi bare op, nød dagen med familie og venner... Og tog hjem, da vi blev trætte.
2
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 9. maj 2016, 19:56

Dikus skrev:
Angelina skrev:

Ooooog... Det er, fordi du sidder og tænker, det må være uden udgifter til fotograf :cool:

Min datters konfirmation bliver noget dyrere - men det var et bevidst valg efter i årevis at have holdt alle fester selv (og så kom det til at handle om praktik). F.eks. kostere vores bryllup 45.000 kr. inklusiv tøj og ringe. Men hold nu op, hvor lagde vi også mange timer i det. Og det samme gjorde vores familie.

Denne her gang mødte vi bare op, nød dagen med familie og venner... Og tog hjem, da vi blev trætte.

Ja ja, fotografen har sit eget budget :cool:

Men ja, jeg synes heller ikke 30.000 i gennemsnit er ret meget, hvis man ligesom jer vil holde det ude, så er det budget jo ret hurtigt brugt, med mindre man har en meget lille familie.

Vi kunne såmænd også godt have holdt det endnu billigere hvis vi ville, men vi valgte at købe os fra nogle ting vi ikke gad lave selv.
1

Tilbage til "Fest og bryllup"