Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3411

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf FruDulle » 10. maj 2016, 05:17

Jeg har ikke været til konfirmation i mange år, så ved kun hvad jeg ser på fb og i medierne. Og i medierne bliver det ofte skruet ret meget op. Jeg synes udfra det at det virker ret overdrevet. Men så igen, det må folk jo selv rode med. Deres penge deres beslutning.

Jeg synes også at 30.000, for slet ikke st tale om 45.000, er vildt mange penge for en konfirmationsfest.
0
Whatever
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5901

Indlægaf Dikus » 10. maj 2016, 16:59

FruDulle skrev:Jeg har ikke været til konfirmation i mange år, så ved kun hvad jeg ser på fb og i medierne. Og i medierne bliver det ofte skruet ret meget op. Jeg synes udfra det at det virker ret overdrevet. Men så igen, det må folk jo selv rode med. Deres penge deres beslutning.

Jeg synes også at 30.000, for slet ikke st tale om 45.000, er vildt mange penge for en konfirmationsfest.

Omvendt skal der jo ikke inviteres super mange mennesker til mad og drikke, før det koster noget?

Hvis der er 50-80 deltagere, er det en kuvertpris på 375 kr. til 900 kr. - hvor tøj m.m. er indregnet i kuvertprisen.
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3934

Indlægaf Angelina » 10. maj 2016, 17:11

FruDulle skrev:Jeg har ikke været til konfirmation i mange år, så ved kun hvad jeg ser på fb og i medierne. Og i medierne bliver det ofte skruet ret meget op. Jeg synes udfra det at det virker ret overdrevet. Men så igen, det må folk jo selv rode med. Deres penge deres beslutning.

30.000 kr er altid mange penge - uanset hvad man bruger det på ... men jeg synes nu ikke det er mange penge hvis man sådan sammenligner hvad folk ellers bruger penge - en gennemsnitlig børnefamilie bruger f.eks ca. 20.000 kr på sommerferien - eller 6000 kr til en i-phone.

Så altså en konfirmation koster det samme som 1½ ferie eller 5 nye telefoner ... men altså, man kan da også sagtens holde en god fest for det halve, hvis man har lyst til det - det handler jo om hvad man er til.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 612
Likede indlæg: 3411

Indlægaf FruDulle » 10. maj 2016, 17:21

Jeg synes også at 6000kr for en telefon er vanvittigt :D

Og 50-80 gæster er i min verden også pænt mange gæster. Tror vi var 25 til min. Max. De konfirmationer jeg har været til har heller kkke været med over 30 gæster tror jeg. Så jeg synes 50-80 gæster er super mange.

Men altså, igen folk må helt selv om hvordan de gør og hvor mange penge de bruger. Det er bare min personlige holdning at det er mange penge for en for en konfirmation.
1
Whatever
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 310
Likede indlæg: 5750

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 17:37

Min konfirmation kostede 25.000kr. Og jeg synes faktisk at lyder af utrolig lidt, når det både dækkede over mad + drikkevarer + kage og snacks til 35 personer, konfirmationskjole og blå mandag tøj til mig, gave, køb af telt, gulv, varmelygter, invitationer + forsendelse osv :gisp:

Hvis jeg kan holde budgettet så lavt til mine fremtidige børn, vil jeg være godt tilfreds :D
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1227

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 18:02

Jeg har været til et par bryllupper der har kostet 30-40.000 kr, så jeg synes også det er ret mange penge at bruge på en konfirmation. Omvendt så synes jeg bare folk skal gøre det hvis de har lyst. Selv dem der forgælder sig for at gøre det kan ikke få mit pis i kog. Egentlig er jeg relativ ligeglad med folks privatøkonomi og hvordan de bruger deres penge.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 18:04

godtnavn skrev:Jeg har været til et par bryllupper der har kostet 30-40.000 kr, så jeg synes også det er ret mange penge at bruge på en konfirmation. Omvendt så synes jeg bare folk skal gøre det hvis de har lyst. Selv dem der forgælder sig for at gøre det kan ikke få mit pis i kog. Egentlig er jeg relativ ligeglad med folks privatøkonomi og hvordan de bruger deres penge.

Men synes du så også at det er mange penge at bruge på et bryllup? :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 18:11

Animi skrev:
godtnavn skrev:Jeg har været til et par bryllupper der har kostet 30-40.000 kr, så jeg synes også det er ret mange penge at bruge på en konfirmation. Omvendt så synes jeg bare folk skal gøre det hvis de har lyst. Selv dem der forgælder sig for at gøre det kan ikke få mit pis i kog. Egentlig er jeg relativ ligeglad med folks privatøkonomi og hvordan de bruger deres penge.

Nej jeg synes det er billigt at holde bryllup for den pris :) Selv regner vi med at bruge det dobbelte, fordi det koster vores ønsker :) Men der kommer jo ofte flere til bryllupper, tøjet er dyrere, ringene er dyre, maden er finere, lokation er finere osv.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 18:18

godtnavn skrev:
Animi skrev:

Nej jeg synes det er billigt at holde bryllup for den pris :) Selv regner vi med at bruge det dobbelte, fordi det koster vores ønsker :) Men der kommer jo ofte flere til bryllupper, tøjet er dyrere, ringene er dyre, maden er finere, lokation er finere osv.

Den mening forstår jeg så overhovedet ikke. For mig er en fest en fest, uanset anledningen, så jeg forstår ikke hvorfor nogen anledninger retfærdiggøre at bruge rigtig mange penge, mens andre anledninger ikke gør.
Maden og lokationen behøver jo ikke at være finere. Man kan sagtens spise samme mad og holde festen samme sted som man holder en konfirmation. Tøjet behøver heller ikke at være dyrere, og der behøver ikke nødvendigvis at komme flere gæster end til en konfirmation. Man behøver jo heller ikke at købe ringe for mange tusinde kr, og man kan så sige at til en konfirmation skal der så også beregnes gave til konfirmanden i budgettet.

Som du også selv skriver, er det jo ens ønsker der sætte begrænsningerne - man kan sagtens holde en billig konfirmation, ligesom man også kan holde et billig bryllup. Jeg forstår ikke hvorfor det ene er mere 'okay' at bruge penge på, end det andet.
Selv synes jeg så også at 60.000-80.000kr er latterligt mange penge at bruge til en fest - uanset anledningen til festen :P Men selvfølgelig skal man bruge lige præcis det beløb man nu har lyst til :)
3
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 18:28

Som jeg skriver så skal folk jo gøre hvad de vil, jeg synes bare det er mange penge. Jeg synes ikke det "ikke er okay" at bruge 100.000 kr på en konfirmation, jeg ville bare ikke vælge det :) Jeg forstår bedre folk bruger det på et bryllup, altså, bryllup er jo for mange den største fest i deres liv, synes det er mærkeligt hvis konfirmationen ender med at være en større fest end ens bryllup, hvilket den jo for mange vil ende med når der holdes så dyre konfirmationer. Men igen, det er sådan jeg har det, andre må gerne have det anderledes, og jeg tænker ikke dårligt om folk der gør det :)

Jeg er dog uenig i at en fest er en fest. Jeg bruger da flere penge på når jeg f.eks. skal holde bryllup end jeg gør når jeg holder fødselsdag, for mig er det logisk. Og til et bryllup skal man også have ringe (som hos mig potentielt bliver en dyr post da man jo skal gå med dem resten af livet) og vi skal på en bryllupsferie, og så lige festen for en 70-90 persomer, så jeg synes ikke det er slemt at bruge 60-70.000 kr på at blive gift, hvor jeg synes det er mange penge at bruge på en konfirmation.
2
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 18:41

Jeg synes egentlig ikke at det er logisk at man bruger flere penge til en fest, fremfor en anden. Det er jo et valg man tager :) Jeg tror faktisk at mine forældre brugte mere til hver deres 50 års fødselsdag, end de gjorde til deres bryllup.
Nu er det her heller ikke møntet specielt på dig godtnavn, fordi det er en holdning jeg oplever mange steder :) Jeg forstår bare ikke hvorfor mange folk synes det er mærkeligt at man gerne vil holde en stor og fin konfirmation til en del penge, men det er okay at ville holde et kæmpebrag af et luksusbryllup.
Jeg kan sagtens forstå at man gerne vil holde sit ønskebryllup, også selvom det koster mange penge. Men jeg kan så også godt forstå at man gerne vil holde en ønskekonfirmation. På det tidspunkt er det jo den største fest man har - og det er jo ikke sikkert at man bliver gift. Og konfirmeret bliver man trods alt kun én gang :P

(Og igen, det er generelt bare mine tanker om emnet, og ikke møntet på nogen :) )
3
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 18:49

Jeg synes også man skal holde en ønske-konfirmation, men det tror jeg bare snildt man kan for selv 15.000 kr, jeg har i hvert fald været til flere drømmekonfirmationer (i konfirmandens øjne) som har kostet langt under det gennemsnit der nævnes her i tråden.

Jeg synes det er logisk at nogle fester er vigtigere for ens liv end andre, for dine forældre var deres 50 års fødselsdag så vigtig, for mig vil mit bryllup være det, og for andre vil konfirmationen være det. Man skal jo gøre som man føler for, men jeg synes egentlig det er logisk at nogle fester er større end andre, ville undre mig over at komme til en 2-års fødselsdag der havde kostet 80.000 kr, jeg ville undre mig mindre ved at komme til et bryllup i den prisklasse. Men igen, bare fordi jeg undre mig gør jo ikke at jeg mener det er forkert :)
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 19:00

Ja, det ville også undrer mig hvis man brugte 80.000kr for en fest til en 2-årig, især fordi det så et forældrenes fest og ikke så meget den 2-årige :P Jeg tænkte mere på fester man sådan selv holder og har indflydelse på :) Og der synes jeg ikke det er logisk hvilken fest der er den største, det et som du selv er inde på, individuelt :)
Og ork ja, man kan sagtens holde en drømmekonfirmation for 15.000kr - men det kan man nu også godt med et bryllup (uden at beregne evt bryllupsrejse ind i budgettet)
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 10. maj 2016, 19:58

Animi skrev:Og ork ja, man kan sagtens holde en drømmekonfirmation for 15.000kr - men det kan man nu også godt med et bryllup (uden at beregne evt bryllupsrejse ind i budgettet)

Det kommer nok an på ens familie størrelse, tager vi den allernærmeste familie, dvs vores søskende deres ægtefæller og børn, samt vores forældre og bedsteforældre, altså virkelig skåret ind til benet er vi en 40-50 stykker, så vil vi bare have lidt venner med samt nogle fra resten af vores familie tror jeg ikke alle kan få mad/drikke, vi få tøj og et sted at være for 15.000 kr. Skulle have fundet mig en mand med mindre familie når nu min er så enorm :lol:

Men du har ret, har man et mere normalt antal søskende så kan man sagtens holde et lille og fantastisk bryllup for 15.000 kr :) Jeg ville personligt elske et lille bryllup, men omvendt ville jeg ikke have et bryllup uden min allernærmeste familie.
2
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 10. maj 2016, 20:09

godtnavn skrev:
Animi skrev:Og ork ja, man kan sagtens holde en drømmekonfirmation for 15.000kr - men det kan man nu også godt med et bryllup (uden at beregne evt bryllupsrejse ind i budgettet)

Det kommer nok an på ens familie størrelse, tager vi den allernærmeste familie, dvs vores søskende deres ægtefæller og børn, samt vores forældre og bedsteforældre, altså virkelig skåret ind til benet er vi en 40-50 stykker, så vil vi bare have lidt venner med samt nogle fra resten af vores familie tror jeg ikke alle kan få mad/drikke, vi få tøj og et sted at være for 15.000 kr. Skulle have fundet mig en mand med mindre familie når nu min er så enorm :lol:

Men du har ret, har man et mere normalt antal søskende så kan man sagtens holde et lille og fantastisk bryllup for 15.000 kr :) Jeg ville personligt elske et lille bryllup, men omvendt ville jeg ikke have et bryllup uden min allernærmeste familie.

Dét har du selvfølgelig ret i, at det kommer an på ens gæsteliste :D Men igen, sådan er det jo så også med konfirmationer - vi er også en stor familie som vi gerne ville have med til vores konfirmationer, så der løb maden også ret hurtigt op :)
0

Tilbage til "Fest og bryllup"