Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9134

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. maj 2016, 05:38

Hvis alle vores gæster skulle have mad og drikke, kunne det ikke være gjort for 15.000, men jeg gider heller ikke havefest i et telt med tag-selv-bord.
Ikke på vilkår.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1265

Indlægaf Thestral » 11. maj 2016, 06:21

Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10146

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. maj 2016, 06:36

Jeg synes ikke, at man kan tale logik i forhold til priser på fester, udover at der gennemgående synes at være tre ting i spil - muligt budget, den pågældende anlednings betydning i familie og/eller vennekreds og personlige præferencer.

Jeg har aldrig været til bryllup i min nærmeste familie, og derfor er det da påfaldende, at jeg heller ikke kan forestille mig selv at holde et stort bryllup, selvom købekraften ville være til det. Skulle jeg vælge at "gå imod" det, der er normalt hos os, ville det i høj grad handle om præferencer. Ligesom det sikkert også ville gøre det for et par, der omvendt valgte et lille bryllup, selvom det i deres kreds normalt var en af livets store familiefester.
Jeg tror, at der ofte er rigtig meget "monkey see, monkey do" indeover det med fester, for sådan er det generelt med traditioner. Ikke at man kopierer eller pligtskyldigt holder den fest, man føler, at man "bør" holde, men da markeringer af livets overgange har med riter at gøre, ligger en del af attraktionen i at blive en del af det, der er gået forud, så man kan føle, at nu er man nået "lige så langt". Det er et af de mest gennemgående mønstre i verden, og alligevel bliver det ofte glemt og i stedet tolket som udtryk for "materialisme", "afslappethed", "show off", "den billige løsning", eller hvordan det nu virker på mennesker, der er vant til andre traditioner.

Jeg respekterer, at nogen fx. kan holde et drømmebryllup for 5000 kr, og andre fx. vælger at spare op i flere år for at kunne have 80 gæster med på fin restaurant.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3922

Indlægaf Angelina » 11. maj 2016, 07:24

Thestral skrev:Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.

Selvfølgelig kan den det, den kan også gøres for 5000 kr hvis man har lyst til det - eller billigere endnu.

For vores vedkommende var vi 30 gæster - så skulle vi have haft samme arrangement som jer så var vi jo røget over 25.000 - og da jeg læste artiklen her tidligere på året, så er det præcis det der er tilfældet i dag, at konfirmationerne er blevet større, altså at man inviterer flere gæster. Og det er jo klart at desto flere gæster man bliver, desto mere løber det også op i. Jeres kuvertpris alt inkl. har jo været over 900 kr, hvilket er lidt i den høje ende - men det gør jo ikke så meget når man nu har valgt en lille fest (= få deltagere)
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 834

Indlægaf lulu-p » 11. maj 2016, 07:42

Det er de sædvanlige forårshistorier i medierne. Konfirmationer som økonomisk løber over gevind, og så er der også politikens årlige "Vi tror da ikke på gud..vi bliver kun konfirmeret for gavernes skyld" historie.

De konfirmationer jeg har været til de sidste år har været fine, hyggelige fester. På ingen måde de mini-bryllupsfester som medierne beskriver. De findes da sikkert også. Men jeg synes det bliver medieopblæst..og så fortsætter debatten på de sociale medier og bliver blæst ud af kurs.

Det er også mit indtryk, at de unge mennesker faktisk tænker over hvad konfirmationen er og betyder for dem. Jeg har et barn der skal konfirmeres næste år, og der er altså højt til loftet når hun og hendes veninder sidder på bagsædet af bilen og snakker om Gud, konfirmation og det gode vejr :dåne: . Det er altså nogle ret reflekterede unge mennesker vi sætter i verdenen. At gøre konfirmationen til udelukkende et spørgsmål om gaver og fest eller e,j er egentlig at undervurdere de unge mennesker.
5
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1265

Indlægaf Thestral » 11. maj 2016, 08:15

Angelina skrev:
Thestral skrev:Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.

Selvfølgelig kan den det, den kan også gøres for 5000 kr hvis man har lyst til det - eller billigere endnu.

For vores vedkommende var vi 30 gæster - så skulle vi have haft samme arrangement som jer så var vi jo røget over 25.000 - og da jeg læste artiklen her tidligere på året, så er det præcis det der er tilfældet i dag, at konfirmationerne er blevet større, altså at man inviterer flere gæster. Og det er jo klart at desto flere gæster man bliver, desto mere løber det også op i. Jeres kuvertpris alt inkl. har jo været over 900 kr, hvilket er lidt i den høje ende - men det gør jo ikke så meget når man nu har valgt en lille fest (= få deltagere)
Jeg antager at man hver især gør det der passer en bedst. I kender flere og vil derfor invitere flere. Så må i jo tilpasse jeres budget efter det. Jeg har sparet sammen i 6 år for at have råd til at give hende den fest jeg synes hun havde fortjent og som hun i øvrigt selv havde ønsket. Jeg synes ikke der er noget særligt vildt over det. Ingen helikoptere til afhentning eller designertøj eller bands til festen. Alt var meget lowkey. Stik modsat det artiklen lagde op til. Det var såmænd det eneste jeg ville frem til. At du så får det til noget andet kan jeg ikke forholde mig til.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1084

Indlægaf girl_beat » 11. maj 2016, 08:28

Angelina skrev:En artikel en anden linkede til herinde, viste sig at en gennemsnitskonfirmation løb op i ca 30.000 kr, alt inkl. Det synes jeg ikke er hverken over gevind eller helt vanvittigt.

Jeg må indrømme, at jeg i starten tænkte at 30k for en konfirmationsfest var temmelig vanvittigt. Men bonusdatteren er lige blevet konfirmeret, og lidt hurtig hovedregning inklusiv leje af lokale, frokostarrangement, drikkelse, konfirmationstøj, andendagstøj og 'småting' som invitationer, bordpynt m.m. endte med at løbe op i samme beløb. Og det var ikke på nogen måde overdådigt, som medierne gerne vil gøre det til :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5914

Indlægaf LadyFox » 11. maj 2016, 08:33

Min konfirmation kunne nok ikke være holdt for 15.000 kroner - jeg har i hvert fald svært ved at se det for mig. Vi var 60-70 mennesker, og lavede det meste selv, men altså bare mad og drikke til så mange mennesker er jo ikke billigt, og alt, til fester i min familie der skal ikke mange noget - der er øl og vin nok. Derudover er lokaler i København heller ikke helt billige hvis man ikke har de rigtige kontakter. Og så er der jo stadig alt det andet som tøj, pynt, taxakørsel, gave, blå mandag osv.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. maj 2016, 09:52

girl_beat skrev:
Angelina skrev:En artikel en anden linkede til herinde, viste sig at en gennemsnitskonfirmation løb op i ca 30.000 kr, alt inkl. Det synes jeg ikke er hverken over gevind eller helt vanvittigt.

Jeg må indrømme, at jeg i starten tænkte at 30k for en konfirmationsfest var temmelig vanvittigt. Men bonusdatteren er lige blevet konfirmeret, og lidt hurtig hovedregning inklusiv leje af lokale, frokostarrangement, drikkelse, konfirmationstøj, andendagstøj og 'småting' som invitationer, bordpynt m.m. endte med at løbe op i samme beløb. Og det var ikke på nogen måde overdådigt, som medierne gerne vil gøre det til :)

Og det er jo præcis det, at der er ikke meget overdådighed i det når det kommer til stykket ... naturligvis kan det gøres billigere - det kan stort set alt jo hvis man virkelig vil. Ligesom det også kan gøres dyrere.

Vi brugte omkring 25.000 kr alt inkl. - og jeg synes heller ikke "overdådighed" var det der ligesom betegnede vores, hverken i antal gæster, valg af menu, gave eller andet... men stille og roligt nede på jorden en fest som han ønskede sig den.
0
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. maj 2016, 09:58

Thestral skrev:
Angelina skrev:

Jeg antager at man hver især gør det der passer en bedst. I kender flere og vil derfor invitere flere. Så må i jo tilpasse jeres budget efter det. Jeg har sparet sammen i 6 år for at have råd til at give hende den fest jeg synes hun havde fortjent og som hun i øvrigt selv havde ønsket. Jeg synes ikke der er noget særligt vildt over det. Ingen helikoptere til afhentning eller designertøj eller bands til festen. Alt var meget lowkey. Stik modsat det artiklen lagde op til. Det var såmænd det eneste jeg ville frem til. At du så får det til noget andet kan jeg ikke forholde mig til.

Det er jo også netop det jeg siger - at vi alle sammen gør det der passer ind i vores omstændigheder og ønsker. Og det jeg mente var at jeres fest, ligesom vores fest, var ret meget nede på jorden, kuvertprisen ca den samme når alt kom til alt. Den store forskel var antallet af gæster.

Vi havde heller ikke noget på programmet der var overdådigt. Stille og roligt, præcis som sønnike ønskede det.

I sidste ende tror jeg at din datter og min søns fest er et ret realistisk bud på hvordan de fleste konfirmationsfester forløber og hvad de løber op i. Og jeg synes ikke det er vanvittige beløb, men sådan ret standard for de fleste højtidelige fester herhjemme.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5858

Indlægaf Dikus » 11. maj 2016, 11:56

Angelina skrev:
Thestral skrev:
Angelina skrev:

Det er jo også netop det jeg siger - at vi alle sammen gør det der passer ind i vores omstændigheder og ønsker. Og det jeg mente var at jeres fest, ligesom vores fest, var ret meget nede på jorden, kuvertprisen ca den samme når alt kom til alt. Den store forskel var antallet af gæster.

Vi havde heller ikke noget på programmet der var overdådigt. Stille og roligt, præcis som sønnike ønskede det.

I sidste ende tror jeg at din datter og min søns fest er et ret realistisk bud på hvordan de fleste konfirmationsfester forløber og hvad de løber op i. Og jeg synes ikke det er vanvittige beløb, men sådan ret standard for de fleste højtidelige fester herhjemme.

Men det er jo det... Man glemmer hurtigt, hvor hurtigt pengene faktisk løber UDEN det er overdådigt.

Vi havde som Thestral valgt en "spiser ude" løsning, hvilket ligesom Thestra betyder, at kuvertprisen løber op. Også selvom gæsterne hverken fik cognac, Bailey eller breezeres. Vi var så lidt flere, hvilket giver et noget højere samlet beløb. Men det var altså bestemt ikke mini-bryllupsagtigt. Det var familie og nærmeste venner/gudforældre, der var samlet til frokost og hygge.

Og ja. Vi kunne da have gjort det billigere ved at gøre alting selv. Det ville bare have været dyrere reelt set, da jeg så havde skullet misse overarbejde (med en noget højere timepris end den, jeg betaler for arrangementet) OG afspadseret. Og skulle det tab indregnes, så havde det gjort den samlede pris markant dyrere.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5858

Indlægaf Dikus » 11. maj 2016, 11:57

Faktisk var det mest overdådig dig, Angie :D For mig er en fotograf en luksus, jeg f.eks. fravalgte til bryllup. Men fortrød.

Og jeg er SÅ glad for at kunne give min datter og os selv nogle fine billeder fra en virkelig god dag :)
1
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. maj 2016, 12:14

Dikus skrev:Faktisk var det mest overdådig dig, Angie :D For mig er en fotograf en luksus, jeg f.eks. fravalgte til bryllup. Men fortrød.

Og jeg er SÅ glad for at kunne give min datter og os selv nogle fine billeder fra en virkelig god dag :)

Jeg ELSKER at være det overdådige indslag :love: og det er da absolut også en luksus, og noget af det der kan fravælges (eller skaleres lidt ned). Og sådan er det jo med mange af tingene, noget finder man vigtigt og bruger mange penge på (hvis man har pengene) andre ting finder man mere irrelevant og bruger færre/ingen penge på ... om det så er luksusbiler, fotografer, bands eller whatever, så er det op til den enkelte. Vi kunne snildt have haft råd til f.eks en fed bil og/eller et band, ingen af delene fandt vi dog relevante. Tilgengæld prioriterede jeg også en fotograf, for det er for mig vigtigt.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Bortvist
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2243

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. maj 2016, 13:09

Angelina skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes også at 30.000, for slet ikke st tale om 45.000, er vildt mange penge for en konfirmationsfest.

30.000 kr er altid mange penge...

Det kommer nok an på om konfirmanden har to AC-forældre 10-15 år inde i deres karrierer, eller om der kun er en enlig 3F-mor inde i billedet..
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 11. maj 2016, 13:14

Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes også at 30.000, for slet ikke st tale om 45.000, er vildt mange penge for en konfirmationsfest.

30.000 kr er altid mange penge...

Det kommer nok an på om konfirmanden har to AC-forældre 10-15 år inde i deres karrierer, eller om der kun er en enlig 3F-mor inde i billedet..

Og selvfølgelig gør det det, for nogle er 30.000 kr en uopnåelig formue - og for andre er det en stor udskrivning ... og for nogle ganske få er det bare et greb i lommen.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"