Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1268

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Thestral » 11. maj 2016, 13:47

Angelina skrev:
Thestral skrev:
Angelina skrev:
Thestral skrev:Vi var nærmeste familie og nærmeste venner hvilket vil sige knap 15 mennesker i alt. Vi spiste ude på en restaurant og med drikkevarer løb det op i 6500,-. Kaffe og kage tog vi hjemme i haven med diverse cognac, bailey, breezere, øl, vin og vand til som løb op i små 2500,-. Gaven kostede 3500,- og kjolen 4000,-. Pigen blev kørt hjem i mine forældres Skoda. Dette ligger ca. 4 år tilbage så vidt jeg husker, så en konfirmation kan godt gøres under 20.000 kr i nyere tid.

Selvfølgelig kan den det, den kan også gøres for 5000 kr hvis man har lyst til det - eller billigere endnu.

For vores vedkommende var vi 30 gæster - så skulle vi have haft samme arrangement som jer så var vi jo røget over 25.000 - og da jeg læste artiklen her tidligere på året, så er det præcis det der er tilfældet i dag, at konfirmationerne er blevet større, altså at man inviterer flere gæster. Og det er jo klart at desto flere gæster man bliver, desto mere løber det også op i. Jeres kuvertpris alt inkl. har jo været over 900 kr, hvilket er lidt i den høje ende - men det gør jo ikke så meget når man nu har valgt en lille fest (= få deltagere)

Jeg antager at man hver især gør det der passer en bedst. I kender flere og vil derfor invitere flere. Så må i jo tilpasse jeres budget efter det. Jeg har sparet sammen i 6 år for at have råd til at give hende den fest jeg synes hun havde fortjent og som hun i øvrigt selv havde ønsket. Jeg synes ikke der er noget særligt vildt over det. Ingen helikoptere til afhentning eller designertøj eller bands til festen. Alt var meget lowkey. Stik modsat det artiklen lagde op til. Det var såmænd det eneste jeg ville frem til. At du så får det til noget andet kan jeg ikke forholde mig til.

Det er jo også netop det jeg siger - at vi alle sammen gør det der passer ind i vores omstændigheder og ønsker. Og det jeg mente var at jeres fest, ligesom vores fest, var ret meget nede på jorden, kuvertprisen ca den samme når alt kom til alt. Den store forskel var antallet af gæster.

Vi havde heller ikke noget på programmet der var overdådigt. Stille og roligt, præcis som sønnike ønskede det.

I sidste ende tror jeg at din datter og min søns fest er et ret realistisk bud på hvordan de fleste konfirmationsfester forløber og hvad de løber op i. Og jeg synes ikke det er vanvittige beløb, men sådan ret standard for de fleste højtidelige fester herhjemme.
Nårh så var der noget jeg misforstod. Undskyld :blush: Troede du mente det var overdådigt :rulle:

Jeg synes så alt taget i betragtning, det at det blev holdt ude, at det var ret billigt :genert:
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 11. maj 2016, 13:56

Thestral skrev:Nårh så var der noget jeg misforstod. Undskyld :blush: Troede du mente det var overdådigt :rulle:

Jeg synes så alt taget i betragtning, det at det blev holdt ude, at det var ret billigt :genert:

Sådan har jeg det med vores konfirmation (bortset fotografen - her giver jeg angie skylden!). Men da vi var en del flere mennesker og skulle flyve fra Grønland til Danmark for overhovedet at holde konfirmation, må jeg bare konstatere, at det blev en del dyrere end 30.000 kr.

Alternativet havde været ingen fest.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Indlægaf Tux » 11. maj 2016, 14:35

Jeg synes ikke man kan dømme om noget er et crazy niveau generelt, ud fra de evindelige historier i medier og på Facebook om hentning i helikopter og den slags...

De konfirmationer jeg har været til, har været på et fint og ikke overdrevet niveau (uden at jeg kender prisen).
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3923

Indlægaf Angelina » 11. maj 2016, 15:48

Dikus skrev:
Thestral skrev:Nårh så var der noget jeg misforstod. Undskyld :blush: Troede du mente det var overdådigt :rulle:

Sådan har jeg det med vores konfirmation (bortset fotografen - her giver jeg angie skylden!). Men da vi var en del flere mennesker og skulle flyve fra Grønland til Danmark for overhovedet at holde konfirmation, må jeg bare konstatere, at det blev en del dyrere end 30.000 kr.

Alternativet havde været ingen fest.

Åndskylll... men jeg kan jo trods alt ikke gøre for at pigebarnet er så smuk så man ikke kan fravælge billeder af hende (altså med mindre der er søkøer på) :D
1
~indsæt smart signatur her~
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 328

Indlægaf TomKah » 11. maj 2016, 16:49

Vi har næsten zero familie så det bliver virkelig svært for os at holde en konfirmation med mere end 15-20 deltagere hvis konfirmanden også skulle have et minimum af kendskab til gæsterne. Meget betegnende har jeg også selv kun været til 6 konfirmationer i mit liv inkl min egen.
Det er måske derfor det kan være virkelig svært at forstå hinanden i den retning.

Tror i øvrigt der var 30 med til min konfirmation. Og kun 12 til mit bryllup, så for mig har konfirmationen været den største fest.
0
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 738

Indlægaf ajnaM » 12. maj 2016, 08:54

Jeg synes altid, 30.000 er mange penge at bruge på én dag. Uanset anledningen. Men jeg er også fra en familie, hvor vi hverken bliver konfirmeret, døbt eller gift, så jeg er ikke vant til den slags fester.

Jeg har så været 'kærestet ind i en familie', hvor man gjorde enormt meget ud af det. Deres konfirmationer har sgu nok løbet op i 100.000 kroner, med fin restaurant, mange gæster, dyrt tøj, rejser i gave osv. Det var rimelig meget sådan som det, man læser om i formiddagsaviserne. :P Og så kan man sige, at det må de da selv om, og det må de også. Men aldrig i livet, om jeg selv ville opdrage mine egne børn sådan - det var pisseoverfladisk, og festerne kom med en masse forventninger til gaveniveau (man betalte en gave på niveau med kuvertprisen) og gæsternes påklædning (man havde ikke den samme kjole på til fest to gange).

I min familie mødes vi og hygger os uden så mange former at holde på. Jeg har aldrig oplevet at regne på prisen, når jeg har holdt fest, og det er jeg fanme glad for. Nogle gange er det kagebord eller brunch, andre gange er det femretters og vinmenu, og det er faktisk ikke afgørende for, hvor god en fest det er.

Jeg blev som sagt ikke selv konfirmeret, men fik en fest i anledning af, at jeg valgte konfirmationen fra. :P Det var egentlig ret traditionelt med en kokkeven, der lånte os lokalerne og lavede maden. Jeg kan ikke huske så meget med gaverne, men jeg fik ingen kontanter - det gør man ikke i min familie. Vi var ret mange mennesker, men jeg er sikker på, det ikke har været enormt dyrt. Tøjet havde jeg selv valgt i en genbrugsbutik. :lol:
2
ajnaM
Kort karma: 54
Likede indlæg: 738

Indlægaf ajnaM » 12. maj 2016, 08:56

I øvrigt synes jeg, det er for meget, når jeg i min mødregruppe ser, at forældrene begynder at spare op, allerede når barnet er i vuggestuealderen. Tænk at hæve forventningsniveauet så meget til en fest, at man har sparet op i 15 år?! :8:

Det viser for mig, at man ikke har pengene, og så skal man lade være. Eller at man prioriterer helt forkert. Næsten alt ville i mine øjne være bedre at bruge penge på end en kæmpe konfirmationsfest... :genert:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10154

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2016, 09:06

ajnaM skrev:Jeg synes altid, 30.000 er mange penge at bruge på én dag. Uanset anledningen. Men jeg er også fra en familie, hvor vi hverken bliver konfirmeret, døbt eller gift, så jeg er ikke vant til den slags fester.

Jeg har så været 'kærestet ind i en familie', hvor man gjorde enormt meget ud af det. Deres konfirmationer har sgu nok løbet op i 100.000 kroner, med fin restaurant, mange gæster, dyrt tøj, rejser i gave osv. Det var rimelig meget sådan som det, man læser om i formiddagsaviserne. :P Og så kan man sige, at det må de da selv om, og det må de også. Men aldrig i livet, om jeg selv ville opdrage mine egne børn sådan - det var pisseoverfladisk, og festerne kom med en masse forventninger til gaveniveau (man betalte en gave på niveau med kuvertprisen) og gæsternes påklædning (man havde ikke den samme kjole på til fest to gange).

I min familie mødes vi og hygger os uden så mange former at holde på. Jeg har aldrig oplevet at regne på prisen, når jeg har holdt fest, og det er jeg fanme glad for. Nogle gange er det kagebord eller brunch, andre gange er det femretters og vinmenu, og det er faktisk ikke afgørende for, hvor god en fest det er.

Jeg blev som sagt ikke selv konfirmeret, men fik en fest i anledning af, at jeg valgte konfirmationen fra. :P Det var egentlig ret traditionelt med en kokkeven, der lånte os lokalerne og lavede maden. Jeg kan ikke huske så meget med gaverne, men jeg fik ingen kontanter - det gør man ikke i min familie. Vi var ret mange mennesker, men jeg er sikker på, det ikke har været enormt dyrt. Tøjet havde jeg selv valgt i en genbrugsbutik. :lol:

Venstreorienteret (højere) middelklasse? :lol:
Det lyder fuldstændig som min familie. Det er ikke et spørgsmål om økonomi som sådan. Man kan godt vælge femretters og vinmenu sommetider, men det er ikke et must. Jeg genkender også det med, at kontanter ikke bliver brugt som gaver. Jeg fik 1000 kr. til min konfirmation, og det var fra naboer og lignende, der ikke var med til festen, men gerne lige ville komme med "en lille kuvert".
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5686

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 09:08

ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg, det er for meget, når jeg i min mødregruppe ser, at forældrene begynder at spare op, allerede når barnet er i vuggestuealderen. Tænk at hæve forventningsniveauet så meget til en fest, at man har sparet op i 15 år?! :8:

Det viser for mig, at man ikke har pengene, og så skal man lade være. Eller at man prioriterer helt forkert. Næsten alt ville i mine øjne være bedre at bruge penge på end en kæmpe konfirmationsfest... :genert:

Det kunne jeg faktisk godt finde på at gøre :P Og det ville ikke handle om at jeg forventede at det ville blive en kæmpe overdådig fest, men jeg vil da hellere lægge lidt til side i længere tid, end pludselig skulle hive flere tusinde kr ud af mit budget i en kort periode. Hvis de så står i banken, kan de jo også også nå at trække en del renter i de år - bonus :lol:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1268

Indlægaf Thestral » 12. maj 2016, 09:12

Animi skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt synes jeg, det er for meget, når jeg i min mødregruppe ser, at forældrene begynder at spare op, allerede når barnet er i vuggestuealderen. Tænk at hæve forventningsniveauet så meget til en fest, at man har sparet op i 15 år?! :8:

Det kunne jeg faktisk godt finde på at gøre :P Og det ville ikke handle om at jeg forventede at det ville blive en kæmpe overdådig fest, men jeg vil da hellere lægge lidt til side i længere tid, end pludselig skulle hive flere tusinde kr ud af mit budget i en kort periode. Hvis de så står i banken, kan de jo også også nå at trække en del renter i de år - bonus :lol:
og blev der noget til overs ville de kunne flyttes til en fraflytningskonto, det er ren win-win :lol:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5686

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 09:17

Jeg tror faktisk at mine forældre er lidt ærgerlige over at de ikke sparede op nogen år i forvejen - med 5 børn, var der pludselig en konfirmation hvert andet år i 10 år, så det blev pludselig mange penge der skulle tages ud af budgettet, samtidig med at der også skulle betales for efterskole i de år.
De undrer mig faktisk VIRKELIG meget at mine forældre havde råd til at give os en fin fest, og at gå på efterskole, mens de stadigvæk havde råd til at give os mad på bordet. De havde nemlig ikke specielt mange penge, men ofrede dem gerne på os børn :love:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 12. maj 2016, 09:34

FruDulle skrev:Jeg synes også at 6000kr for en telefon er vanvittigt :D

Og 50-80 gæster er i min verden også pænt mange gæster. Tror vi var 25 til min. Max. De konfirmationer jeg har været til har heller kkke været med over 30 gæster tror jeg. Så jeg synes 50-80 gæster er super mange.

Men altså, igen folk må helt selv om hvordan de gør og hvor mange penge de bruger. Det er bare min personlige holdning at det er mange penge for en for en konfirmation.

Når vi er samlet, bare nærmeste familie, altså os, vores børn, bedsteforældre, og vores søstre med mand og børn, så er vi 20 i alt.
Dertil er der gode venner, og øvrige familie (vores forældres søskende, vores fætre og kusiner med børn) - ville vi have alle med, så var vi hurtig 60-70 stykker. Det alene, i mad og drikke, med en beregnet kuvertpris på 300 kr, og et par unge piger til at klare det praktiske med servering og afrydning, det er jo hurtig de første 20.000 kr brugt bare på den post.

Jeg har det sådan, at lige den fest, kommer til at koste det, den koster. Jeg gider IKKE bruge en masse energi på at arrangere selv, og stå med 75% af det praktiske arbejde, det vil jeg gerne lægge fra mig, for at kunne nyde dagen uden en masse stress.
Vi har sagt til knægtene at konfirmation eller ej, er deres valg, jeg holder ikke en decideret nonfirmationsfest, men gerne en stor 15 års ala konfirmation/de voksnes rækker, eller giga 18 års i stedet. Hvor vi lægger samme beløb (oveni) som vi ville bruge på konfirmation.
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 12. maj 2016, 09:44

Angelina skrev:Jeg synes også at 30.000, for slet ikke st tale om 45.000, er vildt mange penge for en konfirmationsfest.

Angelina skrev:30.000 kr er altid mange penge...

True.

Advocatus-Diaboli skrev:Det kommer nok an på om konfirmanden har to AC-forældre 10-15 år inde i deres karrierer, eller om der kun er en enlig 3F-mor inde i billedet..

Angelina skrev:Og selvfølgelig gør det det, for nogle er 30.000 kr en uopnåelig formue - og for andre er det en stor udskrivning ... og for nogle ganske få er det bare et greb i lommen.

Her er årsindkomsten på knap en mill. Jeg synes stadig at det er mange penge for en konfirmation :) Men igen, det er jo hvad man vil, er til, hvad man prioriterer.

Jeg skal holde surprise fødselsdag for min man på en cafe med stor brunch-buffet med alt hvad man kan forestille sig. 25 voksne, 10-12 børn. 5300 kr.
0
Whatever
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3383

Indlægaf FruDulle » 12. maj 2016, 09:47

DD_81 skrev:
FruDulle skrev:Jeg synes også at 6000kr for en telefon er vanvittigt :D

Og 50-80 gæster er i min verden også pænt mange gæster. Tror vi var 25 til min. Max. De konfirmationer jeg har været til har heller kkke været med over 30 gæster tror jeg. Så jeg synes 50-80 gæster er super mange.

Men altså, igen folk må helt selv om hvordan de gør og hvor mange penge de bruger. Det er bare min personlige holdning at det er mange penge for en for en konfirmation.

Det er også vildt mange mennesker. Har aldrig oplevet konfirmationer af den størrelse.

Og som med alt andet, så er det hvad man er til og hvor og hvor lidt skal være. Jeg gider heller ikke lægge en masse arbejde i det selv til den slags fester. Vi holder min mands 45 års ude i byen, han ved det bare ikke, det er bare nemmere
Når vi er samlet, bare nærmeste familie, altså os, vores børn, bedsteforældre, og vores søstre med mand og børn, så er vi 20 i alt.
Dertil er der gode venner, og øvrige familie (vores forældres søskende, vores fætre og kusiner med børn) - ville vi have alle med, så var vi hurtig 60-70 stykker. Det alene, i mad og drikke, med en beregnet kuvertpris på 300 kr, og et par unge piger til at klare det praktiske med servering og afrydning, det er jo hurtig de første 20.000 kr brugt bare på den post.

Jeg har det sådan, at lige den fest, kommer til at koste det, den koster. Jeg gider IKKE bruge en masse energi på at arrangere selv, og stå med 75% af det praktiske arbejde, det vil jeg gerne lægge fra mig, for at kunne nyde dagen uden en masse stress.
Vi har sagt til knægtene at konfirmation eller ej, er deres valg, jeg holder ikke en decideret nonfirmationsfest, men gerne en stor 15 års ala konfirmation/de voksnes rækker, eller giga 18 års i stedet. Hvor vi lægger samme beløb (oveni) som vi ville bruge på konfirmation.
0
Whatever
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 12. maj 2016, 10:16

DD_81 skrev:

Jeg synes du er heldig I kun kommer op på 20 :genert: Tager vi den familie du nævner bliver vi 51. Fucking 51! Det værste er at nogle af vores søskende endnu ikke har fået børn, vi må hellere gifte os hurtigt før aller allernærmeste familie kommer over 100 :lol:
2

Tilbage til "Fest og bryllup"