Konfirmation - over gevind?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 183
Likede indlæg: 1963

Re: Konfirmation - over gevind?

Indlægaf Mani » 12. maj 2016, 19:42

ajnaM skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Venstreorienteret (højere) middelklasse? :lol:
Det lyder fuldstændig som min familie. Det er ikke et spørgsmål om økonomi som sådan. Man kan godt vælge femretters og vinmenu sommetider, men det er ikke et must. Jeg genkender også det med, at kontanter ikke bliver brugt som gaver. Jeg fik 1000 kr. til min konfirmation, og det var fra naboer og lignende, der ikke var med til festen, men gerne lige ville komme med "en lille kuvert".

Ja, jeg tror egentlig, min familie er meget typisk. :P

Og nej, det er netop ikke et spørgsmål om pengene som sådan. Igen er det ikke sådan, at jeg synes, man partout skal gøre en dyd ud af at gøre det billigt. Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er fedt, når det er ekstravagant.
Men hvem argumenterer for ekstravagant - og at det skulle være federe?
2
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Animi » 12. maj 2016, 19:53

ajnaM skrev:Det er forventningen, der ligger i, at man i årevis har sparet op, budgetteret og gået og tænkt, hvordan det skal være. Det er - for mig - enormt formelt og overfladisk. Og så er der nu også stadig forskel på lige at købe en kjole, fordi man skal i byen, og så at købe to sæt tøj og en ny garderobe til hele resten af familien, selvom man måske ikke har råd, fordi "det skal man, når der er konfirmation".

Det er selvfølgelig dumt at gøre hvis man ikke har råd, men hvis nu man har kan jeg ikke rigtig se forskellen i at købe en ny kjole når man skal i byen, eller til en konfirmation :) Jeg vil faktisk synes at det giver mere mening at købe nyt tøj til en konfirmation, end fordi man bare lige skal en tur i byen - det gør de fleste trods alt ofte :lol2:

Men ja, vi er selvfølgelig forskellige :) Jeg elsker specielle anledninger og fester - og jeg elsker de lidt mere specielle fester, hvor man inviterer hele ens familie og venner til middag og hygge hele aftenen/natten. Det kan man selvfølgelig også gøre uden at det koster det hvide ud af øjnene, og i min familie har vi også tit sammenskudsgilder, som ikke koster mere end en ret og drikkevarer hver.
Men jeg synes trods alt at det er meget rart at konfirmationer, bryllupper, runde fødselsdage osv er lidt mere specielle end bare endnu en familielørdag :)
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5875

Indlægaf Dikus » 12. maj 2016, 19:54

ajnaM skrev:
Animi skrev:Fordi det er en speciel dag og man gerne vil være ekstra pæn? Har du aldrig prøvet at skulle til en eller anden fest, og så haft lyst til at købe noget nyt pænt tøj til det? :D Sådan har jeg det i hvert fald næsten hver gang jeg skal noget :lol:

Jo, nogle gange. Og nogle gange køber jeg også nyt tøj. :D

Det er forventningen, der ligger i, at man i årevis har sparet op, budgetteret og gået og tænkt, hvordan det skal være. Det er - for mig - enormt formelt og overfladisk. Og så er der nu også stadig forskel på lige at købe en kjole, fordi man skal i byen, og så at købe to sæt tøj og en ny garderobe til hele resten af familien, selvom man måske ikke har råd, fordi "det skal man, når der er konfirmation".

Prismæssigt ligger vores konfirmation klart i det område, du fordømmer. Helt uden nyt tøj til os alle sammen og uden spiritus til gæsterne.

Og ja. Jeg har holdt et hav af den slags fester, du mener kan være lige så gode, fordi det var det, økonomien var til. Og det var fint og godt - men hårdt arbejde. Det blev helt bevidst fravalgt denne gang, da jeg ikke magtede at gøre alting selv og igen, igen bede andre om hjælp til det praktiske. Ikke gad stå med oprydningen bagefter. Og det i øvrigt ville have været dyrere at tage fri for at kunne gøre de ting selv. Jeg fik 30.000 kr. udbetalt for overarbejde måneden før konfirmationen. Dem kunne jeg have vinket farvel til plus jeg skulle have brugt min ferie. Lidt hovedregning gør det til en vanvittig dårlig forretning.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"